Jump to content

CGA5P

Recommended Posts

Posted
Är det bara jag som ser dåligt eller håller killen på Kimsters bild i ett mag med AP-ammo?

EOD

Nope, det är vad jag ser också...

:D

Posted

Är det så att man börjat utrusta utlandBat med AP 5.56 eller är den vanliga "byteshandeln"?

Vad jag vet så utrustas inte EN01 med den i alla fall. Men va fanken de har ju inte fått stridsvästen eller baskern än heller...

FMLOG fungerar som det ska i Eksjö baaa.gif.webp

EOD

Posted

EN01 har visst fått ut baskrar. Iallafall dom som springer runt på Ing2? Annars bör jag gå och lära mig se skillnad på fältmössa och basker..

Posted

..den kommer nästa vecka...

. . . .

:baaa

...den kommer  nääästa vecka..  

???

....    nu är det klart den kommer nästa vecka..

. . . .mm     vi har haft lite problem  men den  kommer nästa vecka..  .. . .  :what:

.. doh

för övrigt så    kanske vi får den...   med lite tur.. . .

Posted

Åter till ämnet:

Kan nån förklara varför Polisen har MP5:or med automat/treskoottseld men envisas med att bara ha patronvis på sina karbiner?

Posted

Jag vänder på frågan och frågar varför skulle polisen behöva automateld på karbinen? Jag kan inte komma på en enda bra anledning varför polisen behöver automateld på karbiner i 5,56. På vapen i 9mm anser jag att det är befogat.

Unicorn: Vill gärna höra dina åsikter!

Jag har skjutit lite med olika poliser och kan man inte lära sig att behärska en MP 5 så kan man inte lära sig att skjuta automat eld med en CGA5P. Det är dock intressant att många poliser plötsligt blivit intresserade att träna skytte och till och med i vissa fall själva stå för kostnaden. Det som tyvär är mindre bra är att vissa polismyndigheter anlitar IPSC skyttar som instruktörer. Bara för att man skjuter praktisk kan man inte allt. Tror tyvär att det kommer kosta liv.

Posted
Det som tyvär är mindre bra är att vissa polismyndigheter anlitar IPSC skyttar som instruktörer. Bara för att man skjuter praktisk kan man inte allt. Tror tyvär att det kommer kosta liv.

Jamenherregud! Vad är det frågan om? Är de inte kloka?

...eller.... vänta lite....kanske att.... JA! Vi hakar på!

Gäller bara att få kronan att anlita firman nedan:

http://www.stuntmen.com

Vi kanske inte vinner kriget, men vi kommer garanterat slåss snyggast! :D

Ang ämnet: vitsen med ett understödsvapen är ju att bidra med en markant ökning av eldkraften. Varför skulle det vara nödvändigt med automatläge på k-pistar men inte på karbiner?

Posted

Mp5 = närstridsvapen...

Cga5p = distansvapen...

Mp5an funkar mer som en "upphottad pistol" och används oftast inomhu, vid inbrytningar, när det är snabba konfrontationer, mer likande sk "duellstrid". Då är det bättre att kunna mata iväg ett gäng kulor och överleva....

Sen så är ju mp5an Inköpt...

cga5p är ju konstruerad efter polisens specifikationer...

Slut frågor?

Posted

Eftersom poliser måste ha koll på varje skott de avfyrar samt skall bedöma verkan efter varje skott så utbildas svenska poliser inte att skjuta automat eller treskotts eld. Tanken är att man skjuter ett skott bedömer om det gav nog effekt och om inte så skjuts ett till osv.

Om sen själva bedömningen görs blixtfort med ett följdskott 2 tiondelssekund senare låter jag vara osagt...

Vad det gäller praktiskt skytte ser jag inga problem att de utbildar poliser. Vad man måste se till är VAD de utbildar. Så länge de håller sig till det rent skjuttekniska, inga problem däremot skall de inte lära ut polistaktik.

Ex på skjuttekniska saker menar jag hur man siktar, hur man långt man låter avtryckaren gå tillbaka emelllan skotten, Snabba magbyten, snabba drag och liknande.

Vad de skall hålla sig ifrån är ex hur man använder barrikader och skydd samt hur rum och liknande skall genomsökas mm.

IPSC skytte går ut på att göra allt snabbt. Polisarbete innebär nästan alltid att du har gott om tid. Vidare, eftersom busar kan skjuta tillbaka måste man utnyttja skydd och skyl, någon som praktiska skyttar inte behöver tänka på. Men, som sagt, inget fel med IPSC instruktörer så länge man håller sig till det skjuttekniska.

Posted
Ang ämnet: vitsen med ett understödsvapen är ju att bidra med en markant ökning av eldkraften. Varför skulle det vara nödvändigt med automatläge på k-pistar men inte på karbiner?

Som understödsvapen räknas tunga vapen som;

KSP

TKSP

Granatspruta

Granatgevär

Pansarskott(egentligen ammunitionseffekt, men går under benämningen)

Karbin/kulsprutepistol

Kulsprutepistolen är ett närstridsvapen(Närstridsavstånd är avstånd upp till 100 meter) och har därför ett större berättigande att avlossas med automateld, då ammuntitionens effekt i fiendens lekamen samt dess precision gör att eldskurar bör avges för att nå rätt verkan i förhållande till vapnets prestanda.

Casca

Posted
Jag vänder på frågan och frågar varför skulle polisen behöva automateld på karbinen? Jag kan inte komma på en enda bra anledning varför polisen behöver automateld på karbiner i 5,56. På vapen i 9mm anser jag att det är befogat.

Unicorn: Vill gärna höra dina åsikter!

Jag har skjutit lite med olika poliser och kan man inte lära sig att behärska en MP 5 så kan man inte lära sig att skjuta automat eld med en CGA5P. Det är dock intressant att många poliser plötsligt blivit intresserade att träna skytte och till och med i vissa fall själva stå för kostnaden. Det som tyvär är mindre bra är att vissa polismyndigheter anlitar IPSC skyttar som instruktörer. Bara för att man skjuter praktisk kan man inte allt. Tror tyvär att det kommer kosta liv.

..Obsavera ett  CGA5P  INTE har någon automateld-läge.  Finns bara patronvis   ..slut frågor?!

Posted
..Obsavera ett  CGA5P  INTE har någon automateld-läge.  Finns bara patronvis   ..slut frågor?!

Jag tror att GA synpunkt var ställd mot frågan om varför Polisens(Beredskapspolisens) nya förstärkningsvapen "bara" kan avlossas patronvis.

....inga fler frågor eller synpunkter.

Casca