Legacy Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Hensoldt, Ser vissa bekymmer med det. Det första jag tänkte på hur det känns för de tjänstdugliga soldaterna i vakten som får en kryppling med sig. Dvs, de likställs med en snubbe som har benbrott (motsv.) Det andra är väl en fråga om skadestånd osv. Tror FM är LIVRÄDDA för att förvärra skador. Sen har vi ju det där med grå-arbetskraft (modeord eller vad?). Quote
Badboy Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Jag har sett ett antal RIKTIGT dåligt hanterade fall där värnpliktiga gått med grova skador och försämrat dessa, på grund av inkompetenta befäl och läkare. Detta fall verkar däremot ha gått på bästa möjliga sätt (hemskickad efter 2 dygn?), med undantag av 1 (!) befäl som uttryckt sig klumpigt/obetänkt.. Om det inte föreligger andra fakta än de som tagits upp hittills, så borde detta fall ses som praktexempel på snabb handläggning. Det är trots allt en stor apparat som skall gås igenom för att häva plikttjänstgöring för en påbörjad värnplikt i Svernska försvarsmakten... / Magnus B Quote
Panzerfaust Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Oavsett de skador man kan tänkas dra på sig antingen innan eller under sin tjänstgöring, så tycker jag att det kan finnas en anledning å söka annan tjänst istället för å skita i allt.Bryter man benet, sitt i vakten. ;) Ni förstår hur jag menar. För det måste väl vara bättre att den inkallade gör ngn form av plikt istället för å skickas hem? Vad tycker ni? Finns nog ingen tjänst i försvarsmakten man kan ha om man brytit benet. Skulle du vilja ha en tjänst där du endast kan delta... vaddå, kanske 20% ? Sitta i vakten gör man några timmar om dagen i en vecka. Vad ska du emd ditt ben göra när dom andra har eskort tex, ska du hoppa runt på kryckor med ak5? nej då... väldigt orealistiskt. Quote
Hensoldt Posted September 16, 2004 Report Posted September 16, 2004 Jo, det e ju sant. Nu tog jag bara Vakten som ett exempel. Inte på ngt sett att jag klankar ner på vakten å deras tjänst. Det jag var ute efter är om det inte blir billigare/bättre å förflytta en person till en lättare tjänst än å skicka hem han? När han redan är med i rullarna så att säga. Bara en tanke. Quote
Panzerfaust Posted September 16, 2004 Report Posted September 16, 2004 Jo, det e ju sant. Nu tog jag bara Vakten som ett exempel. Inte på ngt sett att jag klankar ner på vakten å deras tjänst. Det jag var ute efter är om det inte blir billigare/bättre å förflytta en person till en lättare tjänst än å skicka hem han? När han redan är med i rullarna så att säga. Bara en tanke. Men vakten är ju en av de minst rörligaste tjänsterna. Så det va inte alls ett dåligt exempel. Men du har väl gjort GU? Då bör du veta hur mycket man skulle missa med ett brutet ben, du kan i praktiken inte ens skjuta på samma villkor som alla andra. Eller hur? GSUn är körd, samt all vidare utbildning. För dom flesta lugnare tjänster i tex depån har ju utb dagar också. Enda du kan göra i vakten är inpasseringskontroll. Inga rundor, utb dagar, eskort, osv... Och inpasseringskontroll är ju i rullande schema, Vilket kanske innebär grovt räknat 80% slapptid när man tjänstgör. Visst kan man då ta extra timmar i kuren, men det tror jag inte att någon vill göra. Vad ska personen göra? Han kommer få titta på stora delar av sin värnplikt, kommer inte kunna delta mycket alls. Och med FB04 så ser jag det knappst försvarbart att behålla personer som inte tillför något, mer än kanske kunna vara på repro eller sortera post, men i vilket fall är det bökigt med ett brytet ben eller sabbat knä. Han kommer inte kunna jobba på samma villkor ens där, om han har en sån stor skada att ena benet är obrukbart. I vissa fall är det så at man blir omplacerad. Men då snackar vi inte skador av den omfattningen. Sen går det säkert att vara kvar om man vill med brutet ben. Men jag tvivlar starkt på att det är en roligt tid isåfall. Man kommer hamna utanför gänget också. Jag har/hadde en omfattande ryggskada som jag fick under GU och jag va hellre hemma än gick runt där, då jag va tvungen att få hjälp med såna grejer som att ta ur något ur mitt skåp. Så det vart en del sjukskrivningar. Och omplacering, men den kom efter jag frisknade till. Men nu känner jag att jag likagärna kunnat skita i lumpen helt för jag missade fruktansvärt mycket... och misstaget att vara kvar resulterade även i svårare att få göra om GU eftersom den vart genomförd med X-7-7. Hadde jag avbrytit hadde jag haft större chanser att få göra om den. Dina tankar är inte alls dumma, menar ju bara att jag ser annorlunda på saken Quote
Recommended Posts