Guest Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 är det någon mer som har tips på vad man kan använde namnbrickan till, förrutom signalspegel då? att skära av tråden som binder ihop hö- och halm-balar Quote
thomory Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 De två viktigaste skaer du kan ha med är: 1. En klocka (så du kommer i tid) 2. Nagelsax (det gör ONT att marschera i kängor med långa tånaglar..) Quote
Guest Posted July 28, 2002 Report Posted July 28, 2002 Sådant jag drömde om ibland... Stekpanna samt mamma scans köttbullar 3000g, så du kan steka köttbullar under ditt eldpostpass. Joggingskor, att byta till vid en vilopaus under nattmarschen. Sparar fötter och benhinnor och ingen behöver få veta något. Sådant som faktiskt var till nytta... Sandaler, för att det är skönt att slippa trampa i pisset vid pissoaren och för att det är skönt att slippa dra med sig grus i sängen. Sen slipper man ju förstås fotsvampsparanoian. Jag hade en ovanlig M/90 fältjacka med en ficka mitt på ryggen, där brukade jag ha en massa toapapper i en plastpåse. Var bra att ha när man satt och klämde på någon övning. Äsch kan inte komma på mer.... Quote
SG OLSSON Posted July 29, 2002 Report Posted July 29, 2002 egna sulor till hälsenedödare 90. Sånna där spm formar sig efter foten av värme är kannon. Dock ska man som vanligt ha strumpa plus socka p0å foten. Speciellt i vinterkängan Quote
Hotel Charlie One Posted July 29, 2002 Report Posted July 29, 2002 Shyssta civila paltor och mumsigt luktegott så att du kan ha det trevligt med motsatta könet. Inte så himla lätt att få till det som lumpare men det är bara att anstränga sej ännu mer... Quote
Radarjägare Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Angående såna där inlägg til snuskburkenVet ngn vart man som liten sketen undom kan få tag på sådanadäringa?? för jag kan ju inte springa in på ett regemente och köpa, eller? ;) har hört att dom skall sluta med tillverkningen av dom osså, stämmer detta? Och nu kan ni ju undra varför en ungdom som aldrig får mat utkörd i fält sakll med inlägg till. Jo, han skall ha dom i lumpen, som han hoppas på att göra kan var lite OT det här men jag hoppas på att bli ursäktad... kan tänka mig att de slutar tillverka inläggen till snuskburken, det verkar ju iaf som att snuskburken är på väg ur försvaret eftersom fler och fler får ut trangiaköket.... Quote
Guest Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Vad beträffande din personliga hygien så är (som några nämnde tidigare) nagelklippare, "badtofflor", "antifotsvamp medel" (dermgel eller vad det hette) och givetvis rakhyvel/apparat, egen tvål, deo mm. mm. Mina kamrater blev lite avis på mig i fäld då jag hade med mig en burk med kryddblandning, detta rekomenderas starkt. Nån form av peppar mix eller liknande kan få den värsta guldburk att bli en ren "gastronomisk upplevelse" Quote
Liljestrand Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Tänk då på oss stackare som äter va-mat hela dagarna Quote
LeadHead Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Exakt vad är va-mat? Guldburk? Frystorkat? Det stod på listan över grejer vi skulle få ut till en fjällmarsch som tyvärr inte blev av. Även resten av listan var ibland lite kryptisk. T.ex. skulle man ta med "vindrocksfoder" och hur i hela friden skulle jag, "barn av m/90" veta vad det är för något??? Quote
målobs Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Exakt vad är va-mat? Guldburk? Frystorkat? VA = vacumförpackat om jag inte minns fel. Dvs frystorkat. Tråkig mat men jävligt lätt då man inte behöver bära på en massa vatten. //målis. Quote
Guest Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Även resten av listan var ibland lite kryptisk. T.ex. skulle man ta med "vindrocksfoder" och hur i hela friden skulle jag, "barn av m/90" veta vad det är för något??? !OBS! MED OTROLIGT STOR RISK ATT SKÄMMA UT MIG FÖR ALL FRAMTID !OBS! Tänkte jag skulle förklara lite bara, tror nog iofs att du/ni alla vet det men "vindrocksfodret" torde väl vara "innejackan" till 59 vindrocken. Men eftersom det has med smileys i inlägget m.m så tror jag nog att du visste det här :withstupid :baaa Så återigen !OBS! MED OTROLIGT STOR RISK ATT SKÄMMA UT MIG FÖR ALL FRAMTID !OBS! slut för min del ;) Quote
LeadHead Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Jodå, jag visste det nu när jag skrev det där men jag hade inte en suck att veta vilken persedel som avsågs när jag fick mtrl.-listan. Det visade sig att det nog egentligen skulle ha blivit fråga om komarocken men ändå... Detta vindrocksfoder skulle, tillsammans med sovsäck och liggunderlag, fästas i sopsäck utanpå ryggsäcken (35LK). Har någon prövat detta? Det låter inte som det lättaste att fästa allt det där i en]/i] sopsäck utanpå 35LK:n... Med två kanske det skulle gå men hur man ska spänna fast skiten övergår mitt förstånd... Quote
PET Posted September 7, 2002 Report Posted September 7, 2002 Om jag går till min regementschef och frågar riktigt snällt... Tror ni att jag kan få en LK35:a istället för stridssäcken då? Quote
Mojo Posted September 7, 2002 Report Posted September 7, 2002 Tråkig mat men jävligt lätt då man inte behöver bära på en massa vatten. vad säger du pojk? Va'n är ju grym! Och förresten, inget vatten? Blir lite knastrigt då tycker du inte? Hur äter du din va-egentligen, som müsli med filmjölk? ;) 90% av va'n jag fick var dock inte vacuumförpackad, dock frystorkad. Så jag har alltid undrat vad just VA står för. Quote
Haggeman Posted September 8, 2002 Report Posted September 8, 2002 Angående egna kängor.. Jag citerar. "Vad gör du om du har blivit av med dina egna kängor och man släpper ner nya till dig i en låda?" Nån som känner igen det? =) Ja rätt.. McNab. Quote
The Swede Posted September 8, 2002 Report Posted September 8, 2002 Angående egna kängor.. Jag citerar."Vad gör du om du har blivit av med dina egna kängor och man släpper ner nya till dig i en låda?" Nån som känner igen det? =) Ja rätt.. McNab. Ja, vad ska man göra? Ta dom på sig kanske, eller har du en bättre idé? The Swede Quote
Guest Lt. payne Posted September 9, 2002 Report Posted September 9, 2002 Angående egna kängor.. Jag citerar."Vad gör du om du har blivit av med dina egna kängor och man släpper ner nya till dig i en låda?" Nån som känner igen det? =) Ja rätt.. McNab. Om någon släpper en låda med kängor från ett flygplan? Där jag finns? SKYDD!!!!! =) Quote
LeadHead Posted October 19, 2002 Report Posted October 19, 2002 vi vill inte veta =) kan få mardrömmar å flashbacks på förträngda saker som skedde på praktikantlägret......*hurv* Vad missade/slapp jag nu då? Quote
målobs Posted October 19, 2002 Report Posted October 19, 2002 vad säger du pojk? Va'n är ju grym! Och förresten, inget vatten? Blir lite knastrigt då tycker du inte? Hur äter du din va-egentligen, som müsli med filmjölk? ;) japp så att den börjar svälla i magen och höja stridsvärde ordentligt. ) Quote
Knekt Posted October 20, 2002 Report Posted October 20, 2002 Viktigt att ha med i fält? Plånboken, såklart! Man vet aldrig när man kommer förbi en kiosk/pizzeria/bageri/systembolag/el dyl. :thumbs: Quote
LeadHead Posted October 20, 2002 Report Posted October 20, 2002 vad säger du pojk? Va'n är ju grym! Och förresten, inget vatten? Blir lite knastrigt då tycker du inte? Hur äter du din va-egentligen, som müsli med filmjölk? ;) japp så att den börjar svälla i magen och höja stridsvärde ordentligt. ) Det var ett nytt sätt att se på termen "stridsvärde". Du tänker alltså proppa i dig okokt VA-mat för att sedan springa in bland fi som värsta kamikazen när din mage sväller upp och exploderar? Quote
Axial Posted November 11, 2002 Report Posted November 11, 2002 Som chef behöver man inte bekymra sig om klocka, det är bara att beordra fram nya soldater i takt med att deras klockor går sönder... eller..var det fel svar ? (bara sergeant, skyller på det) Quote
Guest Lord Good Posted November 11, 2002 Report Posted November 11, 2002 tips!!! flasköppnare: till det använder man namnbrickan, man sätter kapsylen där det är utstansat en mindre "klämklips" på den lilla "flärpen" på namnbrickan, ni som vet hur en namnbricka ser ut förstår nog. Kabelskalare: namnbrickan igen, man tar t.ex DL-kabeln, lägger så mycket av den man vill skala igenom det lilla "flärpklipshålet" på baksidan igen och drar, övar man 2ggr så går det smidigt å bra sedan är det någon mer som har tips på vad man kan använde namnbrickan till, förrutom signalspegel då? Den kan användas för att tjuvkoppla en tgb 11-21. Bara att ta bort plasten över säkringarna och lägga brickan över och trycka på knappen! Quote
Fu Johanson Posted November 11, 2002 Report Posted November 11, 2002 Den kan användas för att tjuvkoppla en tgb 11-21.Bara att ta bort plasten över säkringarna och lägga brickan över och trycka på knappen! Varning dock, strömmen är tillräckligt kraftig för att smälta metallen i namnbrickan om man febblar (och ge den som håller i den tjuvstötar). Quote
Knekt Posted November 11, 2002 Report Posted November 11, 2002 Vips så åkte fickan upp under stridspass (under kaning på mage nerför mossbelagd bergshäll, ja det var oavsiktligt), fortfarande i Horrsjöns skjutfält. Klockan åker ur och hamnar någonstans i skogen. När jag upptäcker det är det för sent att leta. Vad lär man sig av det? Jo; knyt fast ALLT! Det är det enda som funkar! Quote
Recommended Posts