Jump to content

Privat utrustning


Orka

Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Äh, träkukar finns väl i överflöd efter mången urtråkig eldpost. Vi hade minst en i varje tält. Tävlade om vem som kunde göra störst.

Många fina ollningsbilder med sovande offer har resulterat från det.

Ingen med mig dock såvitt jag vet, tolkar det positivt.

:D

Link to comment
Share on other sites

Guest Lillan

Hrmmm förstå då vad vi tjejer fick göra...vi satt och täljde, eller försökte tälja en AK5a...var väldigt svårt kom iv på... =)

För det skulle klart missuppfattas om vi började tälja träkukar... hrmmm :D

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ju stickas så jävligt om man har missat lite med täljningen också inte kul att få flisor i nått av de ställen where the sun don´t shine

hmm det kan inte vara roligt..

 

och hur vet du det predator??*SKÄMT*

 

 

å nu e vi väldigt OT

Link to comment
Share on other sites

VÄLDIGT privat utrustning ni verkar diskutera får jag säga..  

 

Hur ni än kom in på ämnet så räcker det nog där... det här är ju LRRP's forum..  tja..  ;)

Men som Furiren Johanson antydde så räcker det nu.

 

Det ni kommit fram till är att man behöver ha med sig: Klocka, kamera, sykit, en liten kniv, kanske iläggssulor, men inte GPS, och INTE en träkuk, för det gör man en när man sitter eldpost.. Något mer?

Link to comment
Share on other sites

Oooh.. aj. Inte mer knivar nu. Jo, man får ut en mora, 95mm blad i kolstål, plasthandtag. Fungerar, men det är inget att hetsa upp sig över. Mer snack om knivar tar vi i trådarna om knivar. (FRÅGA inte vad du ska skaffa, utan läs igenom de hundratals inlägg som finns i ämnet...)

Link to comment
Share on other sites

Tack. Klocka ska jag köpa nästa vecka! Tänte köpa en med GPS eller kallas det fusk?  Jag ska göra FBS på F4 om någon nu undrar.

MvhOla

GPS i all ära, men anledningen till att t.ex flottan som har sina båtar utrustade med GPS fortfarande lär ut sjökort/kompass till sina soldater är att GPS styrs via amerikanska satelliter (var iaf för något år sedan), och vad har vi för garantier att VI kan använda dessa i händelse av krig? alltså, enkelhet i all ära men grunden är fortfarande viktig. :)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag överhuvudtaget skrev något om GPS är att Jag Har velat ha den klockan i över ett år och nu tänkte jag köpa den när jag rycker in... Jag kan fortfarande använda karta och kompass så den e bara till för ett konstaterande av postionen....

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag överhuvudtaget skrev något om GPS är att Jag Har velat ha den klockan i över ett år och nu tänkte jag köpa den när jag rycker in... Jag kan fortfarande använda karta och kompass så den e bara till för ett konstaterande av postionen....

Då tycker jag du ska köpa dig den klockan. Inte för att den kommer vara särskilt bra i lumpen utan för att du vill ha den.

 

Over and out

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag överhuvudtaget skrev något om GPS är att Jag Har velat ha den klockan i över ett år och nu tänkte jag köpa den när jag rycker in... Jag kan fortfarande använda karta och kompass så den e bara till för ett konstaterande av postionen....

men KÖP den, den som har flest saker när han dör vinner ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, kalla mig prylbög, men sakerna kom till nytta.

 

Under utbildningskontrollen på GBS hade jag med en TV. En liten TV får tilläggas.

2,5" från Casio som du kan köpa på Hobbex för 900 spänn typ. Mindre än ett Game Boy.

 

Ett fyrpack batteri drar den per natt unigefär. Eldposten uppskattade den mycket, speciellt under friidrotts-EM i somras (som lyckligtvis sändes på natten).

 

Sista dagen byttes den bort mot två säckar finklyvd ved mot en natt. Alla i gruppen var ändå utslagna och belåtna att inte få stå och hugga hela natten, utan i stället gå och lägga sig. Lyx. : )

 

Jokasticka är skitbra i stället för tändstickor till spritköket. Speciellt i regn och blåst. Rekommenderas varmt.

 

Eltejp, massor av eltejp.

 

Får du ut ett 20-tält till din grupp som är kasst. Dålig spänst med mera (det brukar det vara). Sprätta upp ett hål eller nått och lämna in det. Förhoppningsvis får du ett sprillans nytt.

Tre av grupperna i vår pluton var tvugna att byta sitt tält (de hade inte avsiktligt pajat det) fick ut ett sprillans nytt varje gång.

Ett nytt tält behövs inte sträckas och sträckas om i sin förbannelse hela tiden, utan blir mestadels parfekt hela tiden.

Det var inte för inte så många befäl sov i vårt tält hela tiden. Våran krigsplutonchef (Fk Vessla (nick)) kom ut en dag och svor för att han hade tränat ryggsim hela natten. : )

 

Lådor, lådor, lådor. Vi kom från början över en stor låda som vi samlade alla verktyg i. Grupperingstiderna gick mycket bättre när lastbilar skulle avlastas. Det är mycket bättre att en person kan ta allt, i stället för att tre får gå flera gånger.

Gamla HGR-lådor kom vi över. Skitbra till att samla "gemensam" matriel.

En låda var väldigt praktisk, den innehöll papptallrikar med mera. Till och med några kryddburkar. Praktiskt vid snabb utspisning så slipper alla i gruppen att ränna iväg och slita upp kokkälet ur packningen. Befälen var avundskjuka. : )

 

En stor 10-liters gryta plockade vi med oss på slutövningen. Bra för eldposten som kunde direkt servera varmdryck till frukost direkt efter reveljen.

Varmvatten till morgonhygienen var oxå uppskattat, speciellt från befäl som var mycket nöjda med vårt stridsvärde.

 

Lite mycket nu, får nog sluta.

Kommer säkert på mera sen.

Link to comment
Share on other sites

Lite mycket nu, får nog sluta.

Kommer säkert på mera sen.

Tack så mycket Fu Bodin Det var det mäst vättiga jag hör har sen jag frågade...

Skriv gärna ner mer saker om du kommer på dem.

 

Tips kan man alldrig få förmycket av!

 

Tack än en gång

Link to comment
Share on other sites

En vikmugg eller snikkåsa som den också kallas är oumbärlig. Ska förvaras i bröstfickan! *Jaså... du har en termos kaffe? * :)

 

Plastpåsar! Både för att ha grejer i; näver, toapapper och annat och för att trä över snuskburken så du slipper diska. Du kan skaffa särskilda ilägg också...

 

Ett multiverktyg kan vara bra att ha. Glöm inte flasköppnaren...

 

Fältbestiken kan du lägga i benfickan eller nåt, kan vara bra att ha om man blir avskuren från ryggan! (Snikkåsan funkar som tallrik också!)

 

Ett lädersnöre eller liknande att sätta fast nycklarna i, inte kul att tappa nyckelknippan i skogen. Undvik dock kedjor som kan klirra när du är ute på "special mission, hysch hysch"! :D

 

En blyertspenna, en bläckpenna och en OH - penna är bra att ha också.

Link to comment
Share on other sites

tips!!!

 

flasköppnare: till det använder man namnbrickan, man sätter kapsylen där det är utstansat en mindre "klämklips" på den lilla "flärpen" på namnbrickan, ni som vet hur en namnbricka ser ut förstår nog.

 

Kabelskalare: namnbrickan igen, man tar t.ex DL-kabeln, lägger så mycket av den man vill skala igenom det lilla "flärpklipshålet" på baksidan igen och drar, övar man 2ggr så går det smidigt å bra sedan ;-)

 

är det någon mer som har tips på vad man kan använde namnbrickan till, förrutom signalspegel då?

 

att kopiera upp kartan på OH å lägga den ovanpå lysväv innebär att man slipper använda ficklampa under mörkret.

Link to comment
Share on other sites

att kopiera upp kartan på OH å lägga den ovanpå lysväv innebär att man slipper använda ficklampa under mörkret.

Trevligt, det där måse jag testa. Men har kronan kvar sin lysväv? Har hört någon stans att man tagit bort den av någon av domklassiska anledningarna, som tillexempel för att man kan få "cancer" eller nått annat.

Link to comment
Share on other sites

att kopiera upp kartan på OH å lägga den ovanpå lysväv innebär att man slipper använda ficklampa under mörkret.

Trevligt, det där måse jag testa. Men har kronan kvar sin lysväv? Har hört någon stans att man tagit bort den av någon av domklassiska anledningarna, som tillexempel för att man kan få "cancer" eller nått annat.

Det går inte att direkt se ett litet problem med det där?

En ficklampa stänger man av. Självlysande prylar.. tja.. dem måste man gömma. Eller har jag missuppfattat det här?

Link to comment
Share on other sites

det är ju alltid ett probelm så fort det handlar om ljusdiciplin, fördelen med ficklampa är som du säger att den går att stänga av, fördelen med ljusväven är att den inte ger lika skarpt ljus, man håller mörkerseendet lite bättre, dock så måste man ju iallafall skärma av både lampa å väv, så där är det samma problem, problemet med väv är att man måste bära den i fickan då, men det har jag gjort i allafall så, men det är väl lite hur man är van.

 

Det stämmer även att lysväven har tagits bort officiellt, men ibland så ramlar man ju över lite ändå, jag rekommenderar iallfall att prova ;-)

Link to comment
Share on other sites

är det någon mer som har tips på vad man kan använde namnbrickan till, förrutom signalspegel då?

Vänd på namnbrickan o använd den som hållare för kartor, anteckningspapper osv

Detta är särskilt lämpligt för grpch under rast etc då man annars inte använder kartan, blir man utsatt för eldöverfall eller liknande har man garanterat kartan med sig o framme även om man tvingas överge rygssäcken!

 

(För er som kommer ligga i försvarets ryggrad, pansar, kommer använda detta varje dag typ. Men så har pansar lite bättre uniformer också...)

Link to comment
Share on other sites

är det någon mer som har tips på vad man kan använde namnbrickan till, förrutom signalspegel då?

Vänd på namnbrickan o använd den som hållare för kartor, anteckningspapper osv

Detta är särskilt lämpligt för grpch under rast etc då man annars inte använder kartan, blir man utsatt för eldöverfall eller liknande har man garanterat kartan med sig o framme även om man tvingas överge rygssäcken!

 

(För er som kommer ligga i försvarets ryggrad, pansar, kommer använda detta varje dag typ. Men så har pansar lite bättre uniformer också...)

oki, som hållare för papper och karta? tja, varför inte, kan fungera, det problem jag eventuellet kan komma på är att kartan kan tappas i bäcksvarta skogen där iaf vi arbetar hela tiden, vitt papper kan synas långt, men det var en bra ide som man kanske kan använda till annat, för tanken var ju god :)

 

men sitter man i fordon då är det ju en toppen ide, alltid papper å karta lättåtkomlligt :)

Link to comment
Share on other sites

En mycket användbar sak i fält är.

 

Efter att soldatens reserver har sinat så är man som gruppchef kung om man öppnar upp en påse bilar, och med ett brett smile säger: "Nu skall det gå fort att gruppera"!

 

Funkar alltid, förutom när soldaterna själva har godis med sig.

Link to comment
Share on other sites

Angående såna där inlägg til snuskburken

Vet ngn vart man som liten sketen undom kan få tag på sådanadäringa?? :)

för jag kan ju inte springa in på ett regemente och köpa, eller? ;)

har hört att dom skall sluta med tillverkningen av dom osså, stämmer detta?

Och nu kan ni ju undra varför en ungdom som aldrig får mat utkörd i fält sakll med inlägg till.

Jo, han skall ha dom i lumpen, som han hoppas på att göra :D

kan var lite OT det här men jag hoppas på att bli ursäktad...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...