I22 Vargen Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Halloj, Kunde inte låta bli då jag var för bi Sthlm MS idag och såg att det skillde sig lite mellan deras booniehats i tyg som jag var på jakt efter. Den ena var riktigt stor och liknade lite en mexikanar hat, och den andra var exakt lika stor runt om som en Amerikansk Booniehat även fast det var samma storlek i dom.... Det blev en med 6 "ringar", har några andra också reagerat över dom gigantiska Jungelhattarna? Quote
I22 Vargen Posted August 19, 2004 Author Report Posted August 19, 2004 Den rätta för vaddå? alltså utseendemässigt..... i dina ögon naturligtvis. Quote
Sg Joker Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 (edited) Bashatten! - ser klockren ut, dock skulle jag aldrig bära nåt jag inte förtjänat.. Såg dock på Recon att den finns i helgrönt, den skulle sitta som en smäck :P Edited August 19, 2004 by Sg Joker Quote
Vargas Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Den som har rätt storlek för mitt huvud. Quote
2Sharp Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Mycket viktig fråga.. Jag tycker bashatten, den är lagom stor för att ge skydd mot vind, regn, grenar och sol, dock utan att skymma sikten.. Övriga är ju skit-stora, mer som sombreros, man ser dåligt och brättena är mest i vägen.. kasst.. I Kosovo klippte en del bort delar av brättet för att den skulle passa bättre, det var "sådär" poppis hos serviceförrådet.. Quote
I22 Vargen Posted August 19, 2004 Author Report Posted August 19, 2004 Mycket viktig fråga.. Jag tycker bashatten, den är lagom stor för att ge skydd mot vind, regn, grenar och sol, dock utan att skymma sikten.. Övriga är ju skit-stora, mer som sombreros, man ser dåligt och brättena är mest i vägen.. kasst.. I Kosovo klippte en del bort delar av brättet för att den skulle passa bättre, det var "sådär" poppis hos serviceförrådet.. Hmm, ok.... Den jag hittade var lite som en bashatt men endå sydd som en bonie, ingen "Klippning" här inte. Tack för inlägget. Quote
Gator Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 (edited) I Kosovo klippte en del bort delar av brättet för att den skulle passa bättre Inte helt ovanligt i ursprungslandet heller. Edited August 19, 2004 by Gator Quote
Fu Frippe Posted August 23, 2006 Report Posted August 23, 2006 Mycket hänger ju på hur de som bär den stukar den.. Har sett en del kadetter här i stan som har riktigt fult stuk i mina ögon, dessvärre verkar detta vara gängse standard på bassäk. Hatten stukas genom att vikas på mitten och jag tycker det ser illa ut! Quote
cordite Posted August 26, 2006 Report Posted August 26, 2006 Bassäkhatt borde ha tilldelats HV och alla övriga förband isället för baskern. Det är ett praktiskt plagg som till skillnad från baskern är fältmässig. Att förtjäna en sån är som att förtjäna en regnrock ungefär. Basker ska bäras efter ett baskerprov som man inte ska klara om fysiken är i botten så bäraren känner en viss stolthet att ha den. I övrigt är bästa användningsområde för en basker att ha som sittunderlägg. Quote
herman30 Posted August 26, 2006 Report Posted August 26, 2006 Vet inte om detta är samma hatt som tråden handlar om, men iallafall exempel på två sätt att bära boonie. Jag tycker den som är bakom till vänster bär den på ett snyggare sätt. Quote
BunkerBuster Posted August 26, 2006 Report Posted August 26, 2006 Tycker Bashatten är optimal, smidig, lättstukad, lätt att knöla ner i fickan, skyddar lite mot knott och mygg, brukar oftast bära den som fiskemössa med brättet upptryckt i pannan på fulaste sätt, alltid retar det någon , har dock enormt dåligt samvete att jag inte "förtjänat" den ;) :P Quote
SG OLSSON Posted August 26, 2006 Report Posted August 26, 2006 Går efter den enkal regeln: Är det praktikst och funktionellt, då använder jag det. Om det sen gör nån annan upprörd så är det vederbörandes problem Quote
nsky_517 Posted August 26, 2006 Report Posted August 26, 2006 Önskar att någon firma hade gjort en EXACT kopia av den amerikanska Boonie hatten, med samma hårda brätte och nätförsedda ventilationshål.(Och kom nu inte och säj att den som säljs av MS är en exact kopia...det är den inte...) US Boonie hatten är helt klart snyggast, men Bashatten får väl ligga två. Quote
Fk Satan Posted August 26, 2006 Report Posted August 26, 2006 Vet inte om detta är samma hatt som tråden handlar om, men iallafall exempel på två sätt att bära boonie. Jag tycker den som är bakom till vänster bär den på ett snyggare sätt. Han längst fram har den snyggast! men å andra sidan har han bara ett enkelt veck på baksidan, det ska vara ett dubbeltveck på baksidan av hatten samt samma stuk som på 90-keepsen och 59-keepsen framtill. Då får jag iaf ryckningar i limpan... Quote
Recommended Posts