Jump to content

Vilken är enligt din mening den rätta!?  

167 members have voted

1. 1. Vilken är enligt din mening den rätta!?

• M90 Bashatt Orginal
      59
    • M90 tyg Booniehat den med 8 "ringar" i brättet
      10
    • M90 tyg Booniehat med 6 "ringar i brättet
      6
    • Vem bryr sig!?
      85

Recommended Posts

Posted

:) Halloj,

Kunde inte låta bli då jag var för bi Sthlm MS idag och såg att det skillde sig lite mellan deras booniehats i tyg som jag var på jakt efter.

Den ena var riktigt stor och liknade lite en mexikanar hat, och den andra var exakt lika stor runt om som en Amerikansk Booniehat även fast det var samma storlek i dom....

Det blev en med 6 "ringar", har några andra också reagerat över dom gigantiska Jungelhattarna?

:angry:

Posted (edited)

Bashatten! - ser klockren ut, dock skulle jag aldrig bära nåt jag inte förtjänat..

Såg dock på Recon att den finns i helgrönt, den skulle sitta som en smäck :P

Edited by Sg Joker
Posted

Mycket viktig fråga.. :huh:

Jag tycker bashatten, den är lagom stor för att ge skydd mot vind, regn, grenar och sol, dock utan att skymma sikten..

Övriga är ju skit-stora, mer som sombreros, man ser dåligt och brättena är mest i vägen.. kasst..

I Kosovo klippte en del bort delar av brättet för att den skulle passa bättre, det var "sådär" poppis hos serviceförrådet..

Posted
Mycket viktig fråga.. :huh:

Jag tycker bashatten, den är lagom stor för att ge skydd mot vind, regn, grenar och sol, dock utan att skymma sikten..

Övriga är ju skit-stora, mer som sombreros, man ser dåligt och brättena är mest i vägen.. kasst..

I Kosovo klippte en del bort delar av brättet för att den skulle passa bättre, det var "sådär" poppis hos serviceförrådet..

Hmm, ok.... Den jag hittade var lite som en bashatt men endå sydd som en bonie, ingen "Klippning" här inte.

Tack för inlägget.

:camo:

Posted (edited)
I Kosovo klippte en del bort delar av brättet för att den skulle passa bättre

Inte helt ovanligt i ursprungslandet heller.

:huh:

Edited by Gator
  • 2 years later...
Posted

Mycket hänger ju på hur de som bär den stukar den.. :)

Har sett en del kadetter här i stan som har riktigt fult stuk i mina ögon, dessvärre verkar detta vara gängse standard på bassäk. Hatten stukas genom att vikas på mitten och jag tycker det ser illa ut! :happy:

Posted

Bassäkhatt borde ha tilldelats HV och alla övriga förband isället för baskern. Det är ett praktiskt plagg som till skillnad från baskern är fältmässig. Att förtjäna en sån är som att förtjäna en regnrock ungefär. Basker ska bäras efter ett baskerprov som man inte ska klara om fysiken är i botten så bäraren känner en viss stolthet att ha den. I övrigt är bästa användningsområde för en basker att ha som sittunderlägg.

Posted

hattiliberiawb6.jpg

Vet inte om detta är samma hatt som tråden handlar om, men iallafall exempel på två sätt att bära boonie. Jag tycker den som är bakom till vänster bär den på ett snyggare sätt.

Posted

Tycker Bashatten är optimal, smidig, lättstukad, lätt att knöla ner i fickan, skyddar lite mot knott och mygg, brukar oftast bära den som fiskemössa med brättet upptryckt i pannan på fulaste sätt, alltid retar det någon :uzi , har dock enormt dåligt samvete att jag inte "förtjänat" den :o ;) :P

Posted

Går efter den enkal regeln:

Är det praktikst och funktionellt, då använder jag det. Om det sen gör nån annan upprörd så är det vederbörandes problem

Posted

Önskar att någon firma hade gjort en EXACT kopia av den amerikanska Boonie hatten, med samma hårda brätte och nätförsedda ventilationshål.(Och kom nu inte och säj att den som säljs av MS är en exact kopia...det är den inte...)

US Boonie hatten är helt klart snyggast, men Bashatten får väl ligga två.

Posted
Vet inte om detta är samma hatt som tråden handlar om, men iallafall exempel på två sätt att bära boonie. Jag tycker den som är bakom till vänster bär den på ett snyggare sätt.

Han längst fram har den snyggast! men å andra sidan har han bara ett enkelt veck på baksidan, det ska vara ett dubbeltveck på baksidan av hatten samt samma stuk som på 90-keepsen och 59-keepsen :unsure: framtill. Då får jag iaf ryckningar i limpan...