Jump to content

Nytt band strv 122.

Recommended Posts

Guest strvkomp
Posted

Under min GU fick en vagn, tror det var EC pröva ett nytt band. Detta band var en helt annan modell än 570 FT, gjort i ett lättare material och bandtungor som så att säga omfamnade drivhjulskransen. Samt andra sorts pads och snökryss, som gick betydligt lättare att ta av/på.

Fördelen med detta band var viktminsknigen, bandkrängning försvårades avsevärt, bättre framkomlighet samt att för oss lata värnpligtiga så är inte ett padsbyte ett dagsgöra för en besättning.

Vet någon hur det gick med detta band, skall det anförskaffas och vad sa utvärderingen??

// Strvkomp :baskerPa:

Posted

Bandet prövades året innan på min vagn, det utvärderades en massa men jag tror knappast man gör nån satsning på att köpa in med tanke på läget idag.

diehl2.jpg

Bandet heter 570 PO

Det du inte nämnde var nackdelarna, drivhjulen slets ut fortare, snökryssen lossnade under körning och vad gällde bandkrängning så skiljde det inte nämnvärt. (jag hävdar att en bra förare aldrig behöver få bandkrängning så länge kontroll av bandspänning genomförs enligt schema).

Guest strvkomp
Posted

Håller helt med dig om bandkrängningarna. Tror inte vi hade en enda bandkrängning efter avslutad förarskola. Att snökryss föll av under gång var inget problem vi upplevde. Kanske var andra pads vi hade? Dom finns ju uppenbarligen i alla möjliga storlekar till 570 FT.

Strvkomp

Guest strvkomp
Posted
Kan någon förklara hur bandtungorna skulle omfamna drivhjulskransarna?

Istället för att bandet "hakar i" drivhjulskransen så är det på det nya bandet mer en ögla som "träs i" bandet. Förstår du har jag menar? Har försökt hitta en bild, dock utan störe framgång.

Posted

Aaahh, nu har jag svalnat lite från att ha varit ute, drivhjulen hakar inte i i ändstyckena utan innanför (på plattan i bilden ovan) eller? Jag var så låst på bandtungor (som väl är prylen som sticker upp, eller har jag fel) att jag inte tänkte själv...

Guest strvkomp
Posted

När vi ändå är inne på pads och band. Hur kommer det sig att det finns så många olika storlekar på pads till 570 FT, och varför görs inte alla pads i samma storlek som snökryssen då dessa glider in som smör och ytterst sällan faller av?

Om padsbyte var nödvändigt så var det minst ett dagsgöra för en besättning. Detta då man var tvungen att slå 15-20 rejäla tag med en stor kopparslägga för att få in ett pads.

För att få loss samma pad måste man först slå in padsdonet för att lossa säkringen, därefter slå in stora padsdonet för att göra en glipa tillräckligt stor för att till sist slå in ett spett, och med den häva bort padsen.

Allt detta medan man med snökryss lätt kan sparka in dem. Samt för att få ut dem krävs enbart en liten hammare och padsdon.

Då det uppenbarligen finns en storlek som passar perfekt(stl 9 tror jag), varför göra sig besväret att köpa in stora kollin med på tok för stora pads?

Då det uppenbarligen heller inte är ngn nyhet vare sig för beväringar eller befäl så kan man ju ställa sig lite frågande till detta. Må så vara att det mer eller mindre är ett lyxproblem, men om man i en skarp situation måste byta pads så är det ju en fruktansvärd tidstjuv.

Posted

Nu är jag ingen expert på snökryss, vi hade brodd på pebban, men kan det inte vara så att snökryssen går lätt då dom endast ska sitta tillfälligt?

Vad gäller padsen så har jag hört att man tog rätt på padsen från strv 103 när dom skrotades, kan vara att dom hade lite annan storlek?

The Swede :D

Guest strvkomp
Posted

Kan mycket väl vara gamla strv 103 pads. Vi diskuterade faktiskt hur likt strv 103 bandet är strv 122 bandet. Vi jämförde med 103:an som står utanför lilla grinden I19.

Dock så kom flera leveranser lastpallar med pads som såg oförskämt nya ut. Det berättar väl iof ingenting men jag fick intrycket av att de inte var pads som stått i ett förråd i åtskilliga år.

Gummit på padsen är märkta med olika siffror vilket vi tror symboliserar storlek. Jag säger tror för att den storlek som faktiskt passade var nr 9. Dock så var pads märkta med högre och lägre nummer för stora, men alla nr 9 passade.

Hmm... Mysteriet lever vidare. :D

Guest strvkomp
Posted

Då ska du satan slita för att göra det på 3-4 timmar. Sen är det väldigt sällan hela besättningen kan ägna sig åt enbart padsbyte. Mycket annat skall också hinnas med, vårdschema, vapenvård osv osv. Du torde ju veta.

Posted
När vi ändå är inne på pads och band. Hur kommer det sig att det finns så många olika storlekar på pads till 570 FT, och varför görs inte alla pads i samma storlek som snökryssen då dessa glider in som smör och ytterst sällan faller av?

Om padsbyte var nödvändigt så var det minst ett dagsgöra för en besättning. Detta då man var tvungen att slå 15-20 rejäla tag med en stor kopparslägga för att få in ett pads.

För att få loss samma pad måste man först slå in padsdonet för att lossa säkringen, därefter slå in stora padsdonet för att göra en glipa tillräckligt stor för att till sist slå in ett spett, och med den häva bort padsen.

Allt detta medan man med snökryss lätt kan sparka in dem. Samt för att få ut dem krävs enbart en liten hammare och padsdon.

Då det uppenbarligen finns en storlek som passar perfekt(stl 9 tror jag), varför göra sig besväret att köpa in stora kollin med på tok för stora pads?

Då det uppenbarligen heller inte är ngn nyhet vare sig för beväringar eller befäl så kan man ju ställa sig lite frågande till detta. Må så vara att det mer eller mindre är ett lyxproblem, men om man i en skarp situation måste byta pads så är det ju en fruktansvärd tidstjuv.

Jag såg själv aldrig olika storlekar.

Jag kan tänka mig att det är en tillverkningsfråga, det lönar sig nog inte att tillverka pads med millimeterprecission.

Dessutom kan det passa ganska illa om man byter för sent och vagnen "gått på knogarna" ett tag.

För övrigt så hade vi inte sådana svårigheter att byta pads som du beskriver, så de kanske köper från olika tillverkare.

Posted

Måste nog hålla med Rickard N där.

Dessutom är det väl ganska ofta en prioriteringsfråga för PC, vapenvård är inte så ansträngande och kan göras i tältet, om vårdschemat halkar efter en dag gör det inte så mycket, men kör man med slitna pads en dag riskerar man att bli stående helt.

Posted

Pads:

Pads tillverkas kontinuerligt. Olika batcher har olika tillverkningsförutsättningar. De olika batcherna skiljer sig lite från varandra och från måtten som idealpadset har men de ligger ändå inom godkänd tolerans. Vill man att större andel pads hos kunden ska vara som idealpadset innebär det att man vid kvalitetskontrollen vid tillverkningen måste kassera större antal eftersom de ej kommer hålla måttet eller ändra tillverkningsmetod. Båda alternativen innebär dyrare pads...

Nya band:

Jag fattar inte hur kraftöverföringen mellan drivhjul och bandet funkade. Var det även ett annat drivhjul? Måste nog ha en bild.

Bandtunga:

Prylen som sticker upp mitt på bandet och löper mellan bärhjulen.

:D S-Tank

Posted
Nya band:

Jag fattar inte hur kraftöverföringen mellan drivhjul och bandet funkade. Var det även ett annat drivhjul? Måste nog ha en bild.

Jäpp, annat drivhjul, istället för att kuggarna gick mellan ändförbindarna så gick det i hålen strax innanför (som jag bör komma ihåg namnet på).

Ska leta i arkivet efter en bild....