Snabeldraken Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 Som vi alla vet så är det en tidsfråga innan stora och små riken faller, vi har i historien sett många stora riken gå i småbitar såsom rom, grekland, england osv. Så nu är det fritt att filosofera hur den största nuvarande makten kommer att gå under, om det ens kommer att hända. Själv tror jag att någon typ av splittring inom nato kan leda till detta, alternativt ett inbördeskrig i landet. Vad tror du?
Fk Satan Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 Jag tror mer på att ngn stat kommer att vilja bli fri och bli ett eget land. Då finns det tre möliga tankar kring detta. 1, kommer troligen att vara en delstat med god ekonomi. En stat med goda möjligheter att ha en stark export och har troligen en råvara de kan förädla och sälja vidare. Även kanske en stor kärnindustri som kan ge stora exportnetton är positivt för delstaten. 2, En stat som starkt ha missgynnats av regeringen. 3, En stark lokal ledare. Dessa tre grundelement tror jag måste vara uppfyllda innan det kommer att inträffa något. Men ett annat exempel på en stat som är på väg att falla sönder är ryssland, detta land tror jag kommer att falla sönder till ett antal mindre länder. tillägg> Glömde att lägga in en stark etnisk tillhörighet bland befolkningen är oxå av stor vikt tror jag.
Erik_G Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 1, kommer troligen att vara en delstat med god ekonomi. En stat med goda möjligheter att ha en stark export och har troligen en råvara de kan förädla och sälja vidare. Även kanske en stor kärnindustri som kan ge stora exportnetton är positivt för delstaten. Inte nödvändigtvis, kan vara tvärt om. Se på alla utbrytar-republiker runt om i världen, som Baskien, Tamilerna, Tjetjenien, Nordirland*, Jämtland för att nämna några. Det är ju inte precis de mest rika och välmående regionerna i världen. Jag tror lite granna .. eller inte så lite heller, på att mätta och nöjda människor inte bråkar. Men om en region är fattig, med hög arbetslöshet, där kanske huvudnäringen (fiske, kolbrytning, ocelotkjakt, whatever) har försvunnit och alla industrier flyttat någon annanstans och ingen hjälp verkar komma från den rika och välmående huvudstaden i den rika och välmående provinsen, ja då försvinner samhörighetskänslan och ilskan och kraven på självständighet (vi kan ju klara oss bättre utan de där fetknopparna som bara ska ha skatter). *Nordirland - vill förvisso inlemmas med Irland, men hur välmående var Irland för 30 år sedan jämfört med Storbrittannien? Idag när Irland är relativt rikt har oroligheterna i Nordirland paradoxalt minskat. Just my 5 eurocent /E
Vargas Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 Med Fk Satans kriterier står det ganska klart att den stst som skulle bryta sig ur USA är Kalifornien. Dom sitter på en guldgruva i och med Hollywood och med Arnie vid rodret kan det bara bli succé.
Fk Satan Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 @Erik_G Ska vi säga att tre av fyra grundkrav bör vara uppfyllda för att man ska vilja bryta sig ur? @Vargas Tror oxå att Kalifonien kan vara en del som kan tänka sig att bryta sig ur resten av USA, dock så har de inte allt för bra ekonomi. Men ett stort avstånd till de styrande i landet. När det gäller USA så tror jag dock att texas kan ligga ganska nära att vilja lämna USA och kanske några andra sydstater?
Jonte Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 Med Fk Satans kriterier står det ganska klart att den stst som skulle bryta sig ur USA är Kalifornien. Dom sitter på en guldgruva i och med Hollywood och med Arnie vid rodret kan det bara bli succé. För att inte tala om att de redan nu har världens (!) femte största ekonomi.
JTS Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 Det kommer nog inte att hända så länge vi finns på jorden. Nationalgardet finns till av en anledning.
Guest Triggerpuller Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 *Nordirland - vill förvisso inlemmas med Irland, men hur välmående var Irland för 30 år sedan jämfört med Storbrittannien? Idag när Irland är relativt rikt har oroligheterna i Nordirland paradoxalt minskat. Inte att förglömma är ju att en del jämtar faktiskt vill tillhöra Norge och således gäller ju till viss del samma premiser som för Nordirland. Akktu Stakki/ som vid ett ev jämtländskt uttåg ur konungariket Sverige antagligen skulle haka på. Samt dessutom släpa med resten av Norrland till den sista sovjetstaten när jag ändå är igång. "Norske jenter puler best". ;)
imint Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Samt dessutom släpa med resten av Norrland till den sista sovjetstaten när jag ändå är igång. "Norske jenter puler best". ;) Du behöver inte släpa, jag följer med frivilligt, jag kan till och med skjuta på :P " Hurra för Norge, europas sista fria nation"
Yxa Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Efter att ha bott i USA sedan'97 så kan jag ju meddela att Kalifornien har större chans att bli utsatt för något liknande en amerikansk variant av spette-klubben (ni vet - armbågslucka från östkust till västkust och med spett bryta loss och skicka tillbaka skåne till danskarna) än att Kalifornien går ur USA på eget initiativ. Kalifornien har ju rätt stor makt över Washington i och med sina rikedomar (campain contributions etc) så det finns inga direkta anledningar för dem att gå ur unionen. Däremot har vi stater såsom Idaho, Montana och Wyoming där folket är rätt negativt inställda till styret (om ni minns Ruby Ridge etc.) Så personligen så tror jag att ett "brott" inleds utanför statsstyret och sprider sig genom landet. Eventuellt att södra Kalifornien och delar av Texas tillfaller Mexiko igen, men med största sannolikhet blir det relativt våldsamt (inte pga att det behövs våld för att få det att ske utan för att det finns så pass gott om folk som vill ta till våld oavsett orsak.)
Solon Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Det kommer nog inte att hända så länge vi finns på jorden. Nationalgardet finns till av en anledning. Eh, Nationalgardet är ju en delstatsmilis och lyder under guvenören. Dock så tror jag nog att EU splittras innan USA gör det.
Yxa Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Kina har inte splittrats än... Öh, hört talas om den kinesiska revolutionen...
Erik_G Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Kina har inte splittrats än... /J Beror på hur man ser på saken.. somliga anser att Taiwan är en del av Kina, andra inte.. /E
KD803 Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Kina har inte splittrats än... /J Beror på hur man ser på saken.. somliga anser att Taiwan är en del av Kina, andra inte.. /E I alla praktiska hänseenden är Taiwan och Kina två suveräna stater, så nog får man säga att en splittring har ägt rum.
Solon Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Finns väl inget land som erkänt Taiwan ännu?
KD803 Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Finns väl inget land som erkänt Taiwan ännu? Finns ett fåtal, bla några ö-stater i Stilla Havet. Men när USA säljer stridsflygplan och örlogsfartyg till Taiwan så innebär det indirekt ett erkännande får man nog säga.
Solon Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Finns väl inget land som erkänt Taiwan ännu? Finns ett fåtal, bla några ö-stater i Stilla Havet. Men när USA säljer stridsflygplan och örlogsfartyg till Taiwan så innebär det indirekt ett erkännande får man nog säga. Är du säker på att de har erkänt taiwan? Verkar ju inte så klokt att som liten stat i Kinas närområde göra något sådant. Edit: stavning
KD803 Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Är du säker på att de har erkänt taiwan? Ja.
Solon Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Ok, det är gött att att höra. Taiwan är ett mycket trevligt land om man bortser ifrån att man behöver gasmask för att gå utomhus.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.