Jump to content

9040 C

valiant

Recommended Posts

Ja, t.ex. så är Strf9040C utrustat med yttre tilläggsskydd.

Ksp ska placeras utvändigt då det inte finns plats inne i tornet längre pga. ledningssystemet som är inmonterat.

Rökkastarna är uppflyttade på taket för att inte sticka ut på sidan.

Front_0001a.jpg

Front_0003a.jpg

The Swede

Skall ksp:n kunna manövreras inifrån? På ett stridsfordon vars huvuduppgift är att strida mot avsutten trupp och andra stridsfordon så måste tycker jag inte man kan ta bort möjligheten att avge precis 7,62 eld "en masse".

Funkar ledningssystemet ungefär som det på 122:an? Är de kompatibla?

Nån som har en bra länk/sida där man kan läsa om det?

Vad är det då som tydligt syns utstickande på vänstra sidan om eldröret på den nedre bilden? Skyttens sikte? Nja, det borde väl inte vara kopplat till kanonen? Jag vet inte vad det är men i brist på annat tycker jag att det ser ut som en ksp.

Den ser ju riktigt grym ut förresten. :)

En till grej angående den där grunkan vid kanonen. Jag kollade på skissen på strf 9040-sidan här på SoldF.com och den fanns inte med där.

Jag höll förresten på att skratta ihjäl mig när jag såg att texten på skissen var på ryska (eller iaf. kyrillisk skrift).

Vad är det då som tydligt syns utstickande på vänstra sidan om eldröret på den nedre bilden? Skyttens sikte? Nja, det borde väl inte vara kopplat till kanonen? Jag vet inte vad det är men i brist på annat tycker jag att det ser ut som en ksp.

Det är en kamera som är monterad längs eldröret. Den finns endast på Bertil- och Ceasarversionen. Bilden överst på SoldF.com:s Strf 9040-sidor är således en Adam. Angående den ryska skissen är det på en prototyp, det ser man lättast på ksp:n som är monterad på andra sidan tornet, dubbla bandplattor osv. Vad gäller skyttens sikte så är det lådan som sitter på tornet.

/Aron

Kameran som sitter parrallelt med kanonen är reservsiktet. Dessutom finns det ju en sikteshuv som man kan fälla ner framför siktet när Art.granaten kommer vinande ;) Vill träffa den skytten som hinner uppfatta det samt lösa problemet tillräckligt snabbt.

Pansaret på 90120 var riktigt har jag för mig... men däremot så var pansaret på den 9040C som stod där av plywood...

Den som finns på bild här är "riktig" även om den inte är färdig.

9040 har god framkomlighet, iaf 9040B som jag åker i. De fastkörningar som jag gjort hade inte avhälpts med bredare band... C väger väll 7 ton mer, vet inte vad det gör, lite slöare borde den bli, fast den kan ju trimmas upp rätt mycket också...

Att: Alla. Nu när jag tittar igenom kompisens bilder ser jag att ni har rätt. Se där nu rök den lilla trovärdighet man kanske skaffat sig. Var aldrig äns uppe och klättrade på 90120 utan vagnen bakom.

De hade en liten konstig sak stående framför också. Med en fejk Tksp. Snälla säg att jag inte tog fel nu med!

Du har inte fel denna gången Knotas :D

Det var en testrigg från FMV för ett fjärrstyrt spaningsfordon.

Riggen var byggd på en Polaris 6-hjulig ATW utrustad med bl.a. LEMUR-sikte och vapenstation för Tksp eller Grsp.

Ska försöka rota fram en bild.

The Swede

Hmmm det fordonet såg jag också, men tog idiotiskt nog inte kort på det, måste varit något hemligt fält runt den som hindrade folk att ta kort på den ;) . SOm teknikdåre tyckte jag att den klar såg intressat ut, men användnigsområde? den var ju anpassad för att bära material åt soldater, så jag tycker att den verkade lite Övervälödig med att den var självgående, så uppfattade jag det ijallefall. ...

Som killen från FMV förklarade så var det tänkt att använda som obemannat spaningsfordon.

Man skickade helt enkelt fram fordonet på egen hand för att söka av ett område medan man själv låg tryggt ett terrängparti bakom.

The Swede

Guest Radagast
För den som vill veta hur en XUV ser ut :)

xuv.jpg

Ksp´n på bilden är av trä, men tydligen ska det finnas en prototyp med granatspruta och en med 12,7mm ksp som de "leker" med..

mvh

Erik G

Vilka använder den?

Bilden ser att ha tagits på P4?

Japp, bilden är tagen på pansardagen på P4.

Vagnen är en ren experimentvagn så om du menar riktiga användare så finns det inga, men konceptet håller ju på att testas/utvecklas så nåt förband har väl varit inblandat i tester antar jag. Notera den civila registreringsplåten på fordonet :) Vagnen visades upp i en utställning från Bofors som även innehöll en CV90120, CV9056 (Strf 90 med BILL) och en Strf 90C prototyp försedd med lemursikte och robotvarnare (fejkad?).

mvh

Erik G

Förvänta er inte för mycket av Strf 9040C med varianter. Jag tror att FM kommer få mycket problem med dessa p.g.a att förutsättningarna för att ta fram denna vagn inte har varit dom bästa. Har ni några funderingar om C-familjen så fråga på så ska jag svara efter bästa förmåga!

Vänliga Hälsningar

Elias Mårtensson

Förvänta er inte för mycket av Strf 9040C med varianter. Jag tror att FM kommer få mycket problem med dessa p.g.a att förutsättningarna för att ta fram denna vagn inte har varit dom bästa.

Men nu blir jag nyfiken, utveckla gärna! Vad för typer av problem? Har man haft för bråttom eller?

/Aron