Jump to content

Nordisk stridsvagn del II

HolgerDanske

Recommended Posts

tycker som "The_Swede" att det var lite förvånande att inte taket försetts med extrapansar. Å andra sidan så tyckte jag mig förstå av texten att A5orna är moddade A4or. Kanske beror avsaknaden av takmodifieringen beror på att det skulle kosta för mycket att bygga om medan frontpansaret är relativt enkelt att hänga på. Jag noterade dock att vagnen verkar vara försedd med den APU som A6EX erbjuds med.

mvh

ErikG

PS Coolt målningsalternativ. Kul att se leoparder som inte är NATO-målade.

Är takpansar något att ha i förhållande till extravikten? Poängen med Leopard när den konstruerades var ju att även (till skillnad från britternas snigelaktiga Centurion t.ex.) kombinera bra skydd med bra rörlighet. Nu är ju förvisso inte Strv 122 nån snigel. Men tyngre.

Kommer en Javelin eller motsv flygande så lär väl knappast en Strv 122 kunna stå emot? Extra takpansar eller inte.

----------------------------------------------------------------

Danmark har till litauerna skänkt "72 (105 mm) haubitser, over 150

forskellige køretøjer, 22.000 granater samt diverse

reservedele..." Ungefär som finnarna skänkte till Estland.

Hm, gick svenska 105 mm 4140 till Lettland då eller?

Oj, nu är det visst en nackdel att ha lite extra pansar på taket också.. Inget i det svenska försvaret är tydligen bra..

Har ingen aning om det står emot en Javelin eller ej. Men Javelin är väl en rätt liten robot? Kan tänka mig att skyddet är dimensionerat att stå emot laddningar motsvarande de i dagens tak-verkande pv-vapen som t.ex bonus, strix, bill mfl.

Dock är väl uppgifterna om vad pansaret klarar hemligstämplat och det skulle ju teoretiskt vara så att det bara är tunnplåt med cellplastfyllning endast avsett att lura oss skatebetalare på några hundra tusen extra per stridsvagn.

Nån direkt snigel är ju inte Leon ändå. Trots "hardtop". Vad jag förstått så funderas det en del idag på om det verkligen behövs topphastigheter på över 70kmh.

Vad jag förstått så sker inte stridsvagnsstrid i terräng i 70 knyck, utan mer smygandes mellan eldställningar. Men jag kan ju ha fel..

Jag har sett nån illustration på en 122a som visar att man kan vinna ytterligare en meter utrymme i vagnen genom att byta till en mindre motor. Vad detta utrymme skulle användas till kan man ju fundera på. Mer ammo, elektronik eller toalett..

mvh

ErikG

Vad detta utrymme skulle användas till kan man ju fundera på. Mer ammo, elektronik eller toalett..

Tja. Med vårt "insatsförsvar" så kan man ju alltid hysa en insatsgrupp där.

Skämt åsido så har ju israelernas Merkava utrymme om man inte tar med så mycket ammo, o har ju lucka där bak. Läste nånstans att de faktiskt använt Merkavan som transportfordon för kommandosoldater. Fast det är säkert lite mer användbart när man ska härja i flyktingläger än i svensk terräng.

Varje land har ju sitt användningsområde. Men måste gilla 20 mm akan på fransmännens Leclerc. Lär ju vara brutal eldkraft.

Toppfarterna som uppges gäller väl på väg, inte i terräng? M1 70+ Challenger 2 ca 55 km/h. Snigeln hade ju rätt bra kill/loss ratio i Gulfkriget. Ja alla länder använder saker på olika sätt, men att Merkavan byggdes för att härja i läger tror jag inte. 20 mm extrakanonen är nog trevlig att ha, men undrar om man inte kunde använt pengarna, utrymmet och all vård den behöver till att t ex få plats med mer ammo, ledningsutrustning, bättre mörkerkapacitet eller nåt? I mitt tycke liknar den lite STRV från mellankrigstiden med tre olika huvudvapen och 3 till 5 ksp... Less is more!

leclerc1.jpg

För att vara en strv från mellankrigstiden så är Leclerc förvånansvärt modern. (Förstår nu i efterhand att du nog menade Merkavan, men skit samma). Fördelar med Leclerc över Strv 122 nedan:

- Längre eldrör (cal 52 istället för 44 som på Leoparden). Utgångshastighet på APFSDS är 1750 meter/sek.

- Automatladdare, 15 skott i minuten är möjligt! 22 projektiler är färdiga för användning, systemet kan särskilja mellan 5 olika amsorter som med en knapptryckning väljs av VC eller skytt.

- Kompositpansar som kan bytas snabbt efter "stridsskador"

eller helt enkelt när utvecklingen går framåt. Dessutom är lasern, rök/granatkastarna och till och med ksp:n på taket pansarskyddade.

- 28.3 hästar per ton med 1500 hästars motorn. Har en gasturbin som APU.

- 12.5 mm ksp (inte 20 mm akan som jag sa innan felaktigt), och en fjärrstyrd 7.62 mm på taket.

---------------------------------------------------------

Allt lull-lull ovan lär ju ha gjort att den kostade mer än en Strv 122. Dessutom kunde ju inte fransmännen erbjuda fördelsam leasing.

Jag är ingen expert på pansar men mig veteligen prövades Leclerc samt Leopard och Abrahams när sverige köpte nya vagnar. LeClercen var den som åkte ut först då den inte klarade de krav som Svenska FM hadde på framföralt driftsäkerhet i vinterförhållanden. Det finns säkert någon annan som kan mer om pansar som kan rättamig om jag har fel. ???

Leclercen är ju inte ensam om att ha modulärt pansar.. 122an (och Leopard 2A5) har ju iochmed tilläggspansaret fått utbytbart pansar. Extrapansaret är ju bultat på vagnen varför det borde vara hyfsat lätt att byta ut.

Är GALIX kastarna på Leclercens tak pansarskyddade? På bilder jag sett kan det lika gärna vara glasfiber. Hursomhelst så är ju 122ans GALIXrör iallafall omgärdade av en plåtbur, så det är inget unikt.

När det gäller kulsprutor så tycker jag personligen att det hade varit ballare om 122an hade sett ut som en israelisk strv, dvs kulsprutor överallt. Hur stor nytta man har av det är kanske en annan fråga. En "bra-och-ha" grej i flyktingläger kanske :)

Helt klart är väl att Leclercen representerar en nyare generation stridsvagnar (på samma sätt som Gripen representerar en ny generation stridsflygplan). Men lite kontroversiellt är det att skippa 19-åringen med armmuskler (och förhoppningsvis hjärna) framför en laddautomat(garanterat utan hjärna). Ett av (de många) anti-strv S argumenten är ju att den är "underbemannad" (samt att skytten får göra två mans jobb). Att fyra är bättre på att underhålla vagnen mm än tre. Fast vad jag förstått har fransmännen löst detta genom att ha en fjärde besättningsman "i trossen".

Jag tror att Sverige gjort helt rätt i att köpa Leopard 2S aka Strv 122. Det är en välbepansrad stridsvagn med stor rörlighet, låg underhållskostnad, beprövad teknik samtidigt som den rymmer spjutspetsteknologi som t.ex LSS. Särskilt som vi förmånligt fick "hyrköpa" en bunt med Strv 121.

Leopard 2 fick ju för övrigt även högsta betyg i den grekiska upphandlingen.

Vilka länder använder idag ett system liknade det svenska LSS?

USA har sitt IVIS i M1A2

Frankrike har väl ett liknande system i Leclerc

Tyskland?

Storbritannien?

mvh

ErikG

Tycker inte Sverige gjorde något dåligt val. Man fick ju mer Leoparder för pengarna än man skulle fått Leclerc så det jämnar väl ut sig ändå på så sätt. För Finlands del så hade man fått typ 20 st Leclerc för det man fick 124 st Leopard 2A4:or för.

Inget svårt val. Men tycker ni ändå undviker huvudpoängen om man ska börja jämföra. Vad är en stridsvagn till för egentligen? Jo något så primitivt som att skjuta sönder allt i sin väg.

Leclercen har helt enkelt mer eldkraft. Frågan är om Strv 122 front skulle må bra av en APFSDS som kom flygande i 1750 meter/sek. Att den sen kan langa iväg 18 st sådana på en minut är ju inte illa, med mänsklig laddare med hjärna så blir det väl gärna errare humanum est. Nu är ju frontpansaret ändå hemligstämplat, en jävla utformning dessutom så det blir ju ganska vilt spekulerande.

Om man ska spekulera vilt, och det ska man ju :) så tror jag väl skillnaderna i eldkraft mellan Leclercens, Leo 2 A5 och A6ans kanoner är så stor. Visst kommer A5 och Strv 122 på tredjeplats, och skillnaderna mellan 1a plats och en plats i himlen kan ju ibland hänga på ett granbarr, men det har ju visat sig i krig att killen med störst kanoner inte alltid vinner.

Vad beträffande errare humanum est.. Om den 19-årige muskelknutten gör fel så behöver han ett par sekunder extra att rätta till felet. Om laddautomaten gör fel så får man tillkalla tekniker ;-D. När det gäller laddhastighet så är väl 18 skott i minuten riktlinjerna för manuella laddare också Om det bara skulle hänga på automatladdning så vinner väl Strv S annars.. :-D

Såg förresten i Military technology att Rheinmetal skissar på en 140mm kanon till Leoparden. På datorskisserna såg det tyvärr ut som att koaxialen får stryka på foten för att få plats med bjässen. Men i övrigt såg det ut att vara en "drop-in-replacement"

/E

Forecast International/DMS Inc. är ett företag som lever på att göra jämförelser av vapensystem. Med jämna mellanrum så utvärderar dom vilket stridsvagn som är bäst, Leclerc har aldrig varit nära att vinna. Detta företag lever på att göra dessa bedömningar så man får anta att dom är duktiga på det. Merkava, Leclerc och challenger ligger helt enkelt efter.

http://www.forecast1.com/press/press1.htm

Leclerc föll på att den innehåller FÖR mycket elektronik. Under testerna stod den still i flera veckor för att det var nåt kretskort som gett upp. De andra vagnarna är mer traditionellt mekaniskt uppbyggda och tål fältlivet bättre. Jag tror det finns en gräns för hur mycket elektronik man kan ha i ett stridsfordon och Leclerc har gått över den gränsen.

Ang. automatladdare så är, enligt mig, den enda fördelen att man kan göra vagnen lite mindre. En drillad laddare genomför laddningen minst lika bra som en automat, och i en stridssituation där det handlar om överlevnad så tror jag inte att utmattning kommer att vara ett problem för den mänskiga laddaren. Dessutom tror jag inte stridsförloppen kommer att vara sådana att man behöver ladda och skjuta mer än kanske 2-3 skott i snabb följd.

99% av tiden är man inte i strid och då är 4 mans besättning överlägset och t.o.m det kan ofta kännas för lite.

Hej

Först: Efter min uppfatning är Sveriges val av Leopard 2A6 (strv 122) det suveränt bäste på marknaden når alle faktorer tas med (pris, vikt, panser, mobilitet, ildledningssystem etc). Dette var tyvärr inte en option för Danmark. Danmark valgte en begagnad Leopard 2A4 som man köpte 51 ex av från Tyskland (til Den Internationale Brigad) ock dessa blir nu modificeret til en dansk version - Leopard 2A5 DK (parallel til Leopard 1A5 DK som Danmark har 230 av) baseret på den tysk-hollandska Leopard 2A5 med visse forbätringer. Tårn (tak)panser är nog inte med i modificeringen på grund av vikt (nu 61 ton) ock ekonomi.

Se mera på http://www.armyvehicles.dk/leopard2a5.htm

The Swede:

Vagnen som du ser är som leverat ab fabrik innan den danske "materiel kommando" färdiggjör vagnen inkl. rökkastere etc.

Erik G:

Målningen är dansk standard - Danmark har aldrig brukt den gamla NATO model.

Informatör:

Danmark har leverat komplet materiel til tre artilleri btn (en med 2000-teknologi (laser, GPS etc) ock två med 1980-tal teknologi) inklusive lastbiler ock ammunition. Man har tränat det litauiske artilleri helt fra scratch ock pjäserna är bra nog for träning inntil man kan få 155mm haubits.

Bäste häslninger från Danmark här före Jul!

HolgerDanske