Visper Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Går nu på andra året John Bauergymnasiet, Halmstad och fick hem nu idag (23/6) ett brev med betyg från skolan, och till min förvåning har jag fått betyget IG i Ellära A utan att lärarna har sagt till mig om detta.. Hur ska jag egentligen gå till väga med detta? För såvitt jag vet måste en lärare förvarna en elev ifall denna riskerar att få IG i ämnet ifråga, en kamrat skrev till mig att jag tydligen ska kunna säga att dom inte kan sätta det här betyget eftersom jag inte personligen blivit förvarnad? Jag mailade även min lärare och frågade varför har jag inte blivit varnad? svaret kom då: "Det är klart att det kan tyckas att du borde ha fått veta det tidigare men det är först nu som jag har kunnat gå igenom betygen för elläran med xxx." Kan även noteras att kursen slutade i vintras.. Svar från lärare här på forumet och eventuella synpukter från medlemmar är uppskattat. // Visper
målobs Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Ta kontakt med hans/hennes chef. Brukar vara bästa sättet för att få något gjort. / målis
Visper Posted June 23, 2004 Author Report Posted June 23, 2004 Det är tyvärr så att xxx som min lärare inte hade hunnit gå igenom betyget med, är hennes chef.. Rektorn Ska klaga nu på dem nu i veckan och löser det inte sig så går jag högre upp. /Visper
Solon Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Rent spontant skulle jag säga att det är ditt ansvar att ta reda på hur du ligger till inte lärarens att informera dig. I övrigt så tror jag knappast att du har någon chans att bli av med ett IG bara för att läraren inte informetat dig. Men jag rekomenderar att du talar med rektorn om detta och om inget annat finns att göra så ber du om att få låna hem studimaterial i ämnet för att sedan kunna tenta av kursen för att höja betyget.
Visper Posted June 23, 2004 Author Report Posted June 23, 2004 Okej glömde nämna det, jag har under skolåret frågat lärare ifall: "jag saknar något i en kurs, något jag behöver göra?" Att jag behöver tenta upp har jag räknat ut för länge sen /Visper
Solon Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Om du redan vet med dig att du behöver tenta av kursen för att få ditt G så torde väl allt prat om att tala med rektor och att eventuellt gå högre upp vara ganska onödigt. Be snällt om att få tenta av kursen i höst, jag tror knappast att dom nekar dig detta. I övrigt kan nämnas att den informationen jag fick ifrån lärare på gymnasiet var att har du fått ett betyg (d.v.s. IG, G, VG eller MVG) så har inte skolan någon som hellst skyldighetat att låta dig få en andra chans. Hur vida detta stämmer eller inte har jag dock aldrig bekymrat mig att ta reda på.
Visper Posted June 23, 2004 Author Report Posted June 23, 2004 Det där med att klaga är ett sätt att få dem att förstå att dom inte kan ta på sig så mycket uppgifter vilket dom efter 2 år inte förstått på min skola, vilket nu hindrar dem att ta reda på betyg, informera, och svara på frågor om det, det drabbar ju oss elever i första hand. /Visper, som nu ska sova för att få ett klarare huvud.
Mattsson Posted June 24, 2004 Report Posted June 24, 2004 @Visper Snabb fråga: Vad fick du i Ellära B?
Visper Posted June 24, 2004 Author Report Posted June 24, 2004 @Mattssonmannen: Har inte haft den kursen än, fråga mig inte varför men den kanske inte behövs för min utbildning (nätverk). /Visper
Mattsson Posted June 24, 2004 Report Posted June 24, 2004 @Visper Jag trodde att du gick på El, kom sedan på att fler än El har Ellära A, so my bad. Jag-> <-Jag
kronvrak Posted June 24, 2004 Report Posted June 24, 2004 Visper: Jag var tvungen att förvarna om IG men det kan ju vara en lokal policy där jag jobbade. Ibland fungerade detta inte då kurserna tyvärr är så korta att man inte kan säga något säkert under kursens gång och skriver eleven IG på sista provet så kan det vara totalt avgörande. Att du har fått vänta ett halvår på att få reda på ditt betyg låter mysko, det är väl läraren som sätter betygen och berättar för eleverna vad de har fått efter avslutat kurs? Sen funderar jag lite på hur man får IG i Ellära A om man är nätverksintresserad men det är väl en annan fråga.
Visper Posted June 24, 2004 Author Report Posted June 24, 2004 Ja det är sannerligen mysko, fick ju i svaret som jag skrev i första posten reda på att först nu (6 månader senare) hade dom haft tid att gå igenom vissa betyg, därav Ellära A. Heh, antar att det är en annan fråga men den är simpel, El är inte min starka sida direkt. ;) /Visper
Dass Posted June 24, 2004 Report Posted June 24, 2004 Vet att enda fram till förra året (och jag tror inte det har ändrats) är läraren SKYLDIG att förvarna dig om ett IG, står i skollagen eller om det är någon norm som skolvärket har fastställt. Hör av dig till skolan och klaga. en bra organisation (när det gäller studenters rättigheter) är elevorganisationen. kontakta dom. lycka till
slurry Posted June 24, 2004 Report Posted June 24, 2004 inga halvtidssamtal? ..mycket dåligt av lärarna om du inte fått besked tidigare, rentutav tjänstefel i mitt tycke! /Lärare (dock ej gymnasie)
Syster Håkan Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 Gå till Elevrådet å tala med dom , dom kommer att hjälpa dig. du kan oso fråga malmös elevråd för alla gymnasie skolor om deras hjälp (även om du inte bor i malmö , dina fråger står till vår tjänst) http://www.gimso.org //Håkan
Isgubbe Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 Eller så är det för att du inte kunde stava till skolbetyg…
Visper Posted June 25, 2004 Author Report Posted June 25, 2004 @Dass: Ska göra det, ska bara först prata med andra elever för jag vet att många är missnöjda. @Slurry: Hade samtal med min lärar "Mentor" som ska veta alla betyg, men då var allt fin fint så att säga. @Syster Håkan: Tack för tipset, ska även ha ett snack med dem. @Isgubbe: Nu pratar vi om Ellära betyget, inte svenska här. ;) /Visper
Soneson Posted June 26, 2004 Report Posted June 26, 2004 Jag ska börja på John Bauer i Halmstad efter sommaren IT-linjen. Vad tycker du om skolan, Visper? Känner du förresten till en som heter Johan Larsson?
Visper Posted June 26, 2004 Author Report Posted June 26, 2004 @Soneson: jag är ju inte direkt positiv till skolan för tillfället, ganska mycket kaos är det väl antar jag. En del kassa lärare, vilket finns på de mesta skolorna men så finns de som är helt okej och riktigt bra lärare. Johan Larsson? hum kan inte säga att jag gör det direkt, inte vad jag minns iallafall /Visper
JohnnyHandsome Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Om du verkligen inte vill ha ett IG i betyg är det ju bara att tenta upp det. Skriv en IG-prövning sedan var det klart. Helt klart det enklaste sättet.
SnowFlax Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 I Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94 står det under "Bedömning och betyg": "[...] Läraren skall fortlöpande ge varje elev information om elevens utvecklingsbehov och framgångar i studier[...]" Vet inte om detta kan hjälpa dig, men det är i alla fall något.
Visper Posted July 3, 2004 Author Report Posted July 3, 2004 @Snowflax: Osäker på att det kan hjälpa, men tack ändå för informationen. Försöker nu öppna en dialog med läraren och skolan, men eftersom mina e-mail och telefonsvarar meddelanden inte besvaras så är det en liten utmaning.. Men det löser sig nog. /Visper
Syster Håkan Posted July 5, 2004 Report Posted July 5, 2004 Sveriges elevråd Kan hjälpa dig Om du har frågor. Elevorganisationen Samma sak här!
dxl Posted July 5, 2004 Report Posted July 5, 2004 Jag klarade mig igenom idrottA och "bild" enbart för att lärarna glömde ge mig IG varning. Så visst måste de informera.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.