Jump to content

Stridsbåt 90 med AMOS

Haegg

Recommended Posts

Sitter och läser lite om Hägglunds och Patrias tilltag att montera AMOS (tornmonterad tvilling 120mm GRK) på stridsbåt 90. Jag har lite erfarenhet av båtar såväl som GRK men det hela känns instinktivt lite råddigt. Gungande båtar och GRK känns inte som en ultimat kombination. Finns det någon som har koll på ämnet som kan övertyga mig om att det är en bra lösning, eller tvärtom?

http://www.marinnytt.mil.se/attachments/mn102_ssg120.pdf

På denna adress finns det lite info om SSG 120, om att det t.ex kommer komma en "Stridsbåt Ny" som är större å anpassad för SSG 120.

Redan 2008 beräknas "Stridsbåt Ny" vara ute på Amf med SSG120 monterat

Bara å läsa, kanske nånting klarnar :D

Det verkar som ni är överens om att beteckningen ska vara SSG 120 och inte AMOS som det stod i min källa. Det köper jag.

Doyle

I den artikeln du länkade till står det inget om eventuella problem att skjuta GRK från en så pass liten båt. Är det ytterligare ett fall där Sverige ligger så långt före i utvecklingen så ingen följer efter?

Rätta mig om jag har fel, men bilden på Helge med AMOS är mig veterligen ett bildmontage. Såg samma bild i ett ex av Artilleri-Nytt (eller motsvarande) med undertexten "bilden är ett montage".

Såvitt jag vet så visade de initiala testerna att båten helt enkelt var för liten och krängde för mycket, men "är på G" till nästa stridsbåt - och DET är hett efterlängtat inom AMF/KJ.

Amf/GRK är ypperliga i sin uppgift, men sedan allt artilleri förutom 8cm Grk försvann inom KA/Amf står AMOS mycket högt på listan.

Och jag undrar fortfarande vart tusan alla 12/80-pjäser tog vägen..!?!

Jag har åkt med "Helge" några gånger. Den rullar i sjö som alla andra mellansmå båtar. Om de skall montera grk på dem så skall jag iaf bo i inlandet hädanefter då det lär ramla ned 120mm projektiler både här och där.

Man skulle här kanske kunna lägga in något om hur Amf lyckas med sina markbaserade grk, som tex tillbudet för ett tag sedan, men det gör jag inte.

Gotcha

Jag har sett bilden på två ställen. Dels är det på företagets hemsida och dels i papperstidningen JDW. På de ställena nämner de inget om att det skulle vara ett fotomontage. I JDW skriver de i bildtexten "Patria Hägglunds installed an AMOS turret on a Combatboat 90 as a private initiativ in 1999."

LRRP: Mjao, bortsett från den, och möjligen enstaka till händelser, så sköter de sig bra.

Haegg: Ok, taget, jag tror bestämt att jag måste leta reda på blaskan och se efter om jag börjar bli gaggig.. :D

Och jag undrar fortfarande vart tusan alla 12/80-pjäser tog vägen..!?!

Vad jag vet så är all specifik KARIN utrustning förrådsställd (eller på väg att förrådställas) och batteriernas övriga "generella" utrustning skrotad/såld/fördelad.

/Ken

Guest Hanfot

PTK Amf håller på att testar en ny ledningsbåt tillsammans med FMV. Den är större än strb och mindre än Ltrossfärja. Kommer dock inte ihåg om den skall bli testplatform för marin SSG120 eller om det kommer en annan båt.

PTK Amf håller på att testar en ny ledningsbåt tillsammans med FMV. Den är större än strb och mindre än Ltrossfärja.

Du menar inte amfibiebåt 2000, ska fungera som brig.ledning och ev sjukvårdsplats?? Den sluttestades väll under 99. Trodde att den var operativ redan

Då skall vi reda ut lite här:

AMOS står för Advanced MOrtar System

SSG 120 står för splitterskyddad grk med 120 mm eldrör

tror att den riktiga benämningen på tornet monterat på en strf 90 är grkpbv 120 !

De har avfyrat skott med tornet monterat på en 90H dock som lrrrrrrrrrrrrrrp var rädd för så hade de ganska duktig spridning på skotten! Dessutom höll väl den stackars "flotten" på att skjunka när de kom på hur mycket riktig am de var tvungna att lasta på...

PTK Amf håller på att testar en ny ledningsbåt tillsammans med FMV. Den är större än strb och mindre än Ltrossfärja. Kommer dock inte ihåg om den skall bli testplatform för marin SSG120 eller om det kommer en annan båt.

Den båten som ska användas med SSG120 heter "Stridsbåt NY" än så länge. Är lite sugen på å se hur den ser ut faktiskt :)

Guest Hanfot

Vill dock påpeka att stirdsbåt ny är et arbetsnamn.

Vet inte om  brigledbåten är opperativ.

När jag var uppe på Amf 4 så sa en kille där att de provkörde en ny ledningsbåt.

Uppdatera mig gärna.

Angående att skjuta grk/art från båt så är det väl inget nytt påfund och med dagens elektronik borde krängningskompensation inte vara så svårt att åstadkomma? Det är väl dock knappast tal om att skjuta under gång eller ens "flytande". Idealet är nog att sätta stäven iland och på så sätt stabilisera plattformen, ungefär som man gör när man har Rb17 grupperad på akterdäck.

Att skjuta från akterdäck är ju en ren nödlösning, som medger snabbskott vid efterhandssituationer. Min årskull sköt som försök skarp Rb17 från akterdäck med gott resultat. Inget förstahandsalternativ dock och inte förvånande om det inte längre finns "i katalogen".

Båda "Ledningsbåt 2000" ligger förtöjda sida vid sida på Amf4. Dock har bara den ena fått sin utrustning monterad. Var ombord på den under FM's dagar på Amf4, det fanns mycke radio och elektronik i den :D

Guest clox

Hehe, jag stod "post" och förevisade den under FM's dagar på Amf4. =)

Men vilken är den andra du menar? Finns det en utan utrustning påstår du?

Oj då kanske vi har mötts utan att veta det.. spooky :0

Japp, dem har inte hunnit/haft råd att sätta in utrustningen i den andra båten. Ty dem har bara haft båtarna sedan -99 ???

Enligt Marinnytt så ligger dem sida vid sida i hamnen på Amf4, det finns även en bild på det hela :)

I senaste numret av FMV Aktuellt (3/2002, finns ej på nätet ännu) står det en notis på sidan 35.

Citat: Studie av splitterskyddad granatkastare på stridsbåt 90.

I slutet av juni lade FMV en beställning på en studie avseende en försökspjäs av splitterskyddad 120 mm granatkastare, s.k. SSG120, monterad på stridsbåt 90. Ordern ställdes till det finska företaget Patria Hägglunds Oy. Värdet på beställningen är cirka 26 miljoner svenska kronor.

Slut citat.

The Swede

• 2 years later...