Guest Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Kom på en idé som kanske är gammal, utfällbara plattor som gör helikopterplattan bak på ett fartyg dubbelt så stort och tillåter piloten i helikoptern att landa på en större yta. Om helikoptern landar för långt ut på plattan skulle inte göra speciellt mycket om man pumpar in extra vatten till ballast tankarna på motsatta sida av fartyget. Denna idé var tänkt att underlätta att landa när fartyget är i rörelse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Är det inte så att helikopterns vikt kontra fartygets inte spelar så stor roll (dvs inget behov att pumpa vatten mellan tankar för trimkompensation)? Och ju större plattan är, och ju längre ut helikoptern (försöker) landar, desto större blir svängningarna på plattan och därmed mycket svårare för piloten? Till sjöss är det väl inte ovanligt att helikoptern släpper ned en wire som hakas fast i en vinsch i plattan som "drar" ned helikoptern (främst i hårt väder)? Har jag _hört_ i alla fall, men det rättas säkert snart av helikopter-folket.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Min idé verkar lite onödig när du påminde mej om att man kan slänga ner en wire och vincha ner helikoptern :( men det kanske kan vara ett komplement Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Till sjöss är det väl inte ovanligt att helikoptern släpper ned en wire som hakas fast i en vinsch i plattan som "drar" ned helikoptern (främst i hårt väder)? Har jag _hört_ i alla fall, men det rättas säkert snart av helikopter-folket.. Är väl kanske en fråga som achilleos borde svara slutgiltigt på... Men, under min tid på 10:an har ajg aldrig hört talas om något liknande och har mycket svårt att tro att det skulle stämma??? Dels har jag svårt att se hur det skulle gå till rent praktiskt, men framför allt så tycker jag att det verkar farligt... Så jag är skeptisk, men har ju haft fel förrut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Fortsätt vara skeptisk - jag har hittills aldrig träffat någon som skulle godkänna att hakas fast i något han inte kan lyfta som hängande last... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Det FINNS faktiskt ett system där en vinch "drar" ner helikoptern mot fartyget. Givetvis kan ju piloten alltid välja att avbryta och släppa wiren och komma in för ett nytt försök. Jag har en engelsk helikopterbok där systemet är beskrivet men eftersom jag håller på att flytta är den nerpackad "nånstans"... På bilden var det en Dauphin som vinchades ner mot en fregatt iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Såg faktiskt en bild på det..Kommer inte ihåg om det var här på forumet eller på en annan sida..Ett fartyg som gick i väldigt hög sjö=Slagsida :P Men helikopterna satt där den skulle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Många lustiga försök har gjorts här i världen, så man skall väl aldrig säga aldrig - jag hoppar dock gärna över liknande försöksverksamhet;-) Låter otrevligt nog att sitta fast i slak, fällbar lina och vinscha över bårar, folk eller annat, vilket vissa roar sig med. Börjar någon belasta och vinscha in en vill jag helst sitta någon annanstans än i den helikoptern... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Låter otrevligt nog att sitta fast i slak, fällbar lina och vinscha över bårar, folk eller annat, vilket vissa roar sig med. Börjar någon belasta och vinscha in en vill jag helst sitta någon annanstans än i den helikoptern... Det är inte otrevligt, det är alldeles, alldeles underbart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Visst finns detta system, det är tom rätt vanligt bland vissa marinflygförband. Man "skjuter" helt enkelt ner en krok mot en typ av nät som sitter på helikopterplattan. Kroken fastnar och man kan på så sätt vincha sig ner samtidigt som man drar uppåt med helikoptern och på så sätt håller vajern sträckt hela tiden trots sjögång. Det gör att helikoptern hela tiden följer fartygets rörelser upp och ned och landningen blir betydligt säkrare än om den skulle gjorts utan detta system. Inga svenska helikoptrar har detta system vad jag känner till. Har själv bara landat på fartyg en gång, under utbildningen med hkp 9. Det svåraste som jag upplevde det är att tajma in landningen så att man inte sänker sig precis när fartyget är på väg upp. "Möteshastigheten" blir rätt stor då... Och just detta problemet har man ju löst med vajersystemet. Landade här; http://www.4minkriflj.mil.se/photo.php?id=5733&aid=1608 Hkp15 skall ju kunna baseras på Visby-korvetterna men jag vet inte om den skall ha detta system...hmmm, intressant, måste jag ta reda på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Huvva, så läskigt! Jag står fortfarande över... Vem kör vinschen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Det är mer läskigt att landa utan vajer... Piloten kör vinschen med en kontroll på stigspaken, i alla fall i Britternas Lynx. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Jag ger mig! För min inre syn såg jag hur någon klåfingrig nisse började vinscha på eget bevåg. Får farbror chaufförn köra vinschen själv låter det hela betydligt mer intressant... Gammal man håller sig dock helst på landbacken överhuvudtaget numera... God jul förresten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 God Jul själv!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Jag tror att i jänkarnas system så är det inte piloten som styr utan en operatör på fartyget. Såg en vinschning av en Seahwk på Discovery. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 Det har jag faktiskt svårt att tro...men man vet ju aldrig. Dock skulle jag aldrig lita på nån maräng som skall fippla med vinchen! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 På båtens helikopterplatta så var det ett hål och därnere satt vinschen. Det förstår väl alla att vinschen inte kan överlåtas åt busschaffören!! Då kanske det blir rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 Tja, det funkar väl då... Fast piloten har med all säkerhet möjlighet att koppla loss sig med en knapptryckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 (edited) Man kan ju hoppas...annars kan det bli en väldans dyr trål. Hittade den här bilden: Lådan är till vänster på helikopterplattan. Ser faktiskt inte ut som en vinsch...hade jag fel?? Nää... B) Lite sjögång: Edited December 27, 2002 by Adam Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 RAST heter systemet. Recovery Assist, Secure and Traverse System. Recovery Assist Secure Traverse System Och det är LSO:n som stryr vajern: "the pilot requests the LSO to apply tension to the recovery assist cable." Siten: http://www.indaltech.com/products/rast/ras...ast_content.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 Det förstår väl alla att vinschen inte kan överlåtas åt busschaffören!! Nu blev jag lite purken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 5, 2003 Report Share Posted August 5, 2003 Visst finns detta system, det är tom rätt vanligt bland vissa marinflygförband. Man "skjuter" helt enkelt ner en krok mot en typ av nät som sitter på helikopterplattan. Kroken fastnar och man kan på så sätt vincha sig ner samtidigt som man drar uppåt med helikoptern och på så sätt håller vajern sträckt hela tiden trots sjögång. Det gör att helikoptern hela tiden följer fartygets rörelser upp och ned och landningen blir betydligt säkrare än om den skulle gjorts utan detta system. Inga svenska helikoptrar har detta system vad jag känner till. Har själv bara landat på fartyg en gång, under utbildningen med hkp 9. Det svåraste som jag upplevde det är att tajma in landningen så att man inte sänker sig precis när fartyget är på väg upp. "Möteshastigheten" blir rätt stor då... Och just detta problemet har man ju löst med vajersystemet. Landade här; http://www.4minkriflj.mil.se/photo.php?id=...d=5733&aid=1608 Hkp15 skall ju kunna baseras på Visby-korvetterna men jag vet inte om den skall ha detta system...hmmm, intressant, måste jag ta reda på! hittade du ngn info om hkp15 ihop med visby? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted August 5, 2003 Report Share Posted August 5, 2003 Trevligt att man inte är helt ute och cyklar, trots allt. Jag fick detta beskrivet av en RM för länge sedan, det lät ballt och inte helt korkat.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted August 5, 2003 Forumsledning Report Share Posted August 5, 2003 En liten film som visar att det kan gå fel även om sjögången inte är så kraftig. http://soldf.jed.nu/coptercrash.mpeg [621 kB] Rätt läskig. Vet inget om hur det gick för dem i. Hittade den via DC++. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tivaljör Posted August 5, 2003 Report Share Posted August 5, 2003 Lite sjögång: Ser ut att vara fejk..... Ser ju dock inte hur det ser ut runt om, men ganska kraftig sjögång för ett sådant lungt hav.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 5, 2003 Report Share Posted August 5, 2003 En liten film som visar att det kan gå fel även om sjögången inte är så kraftig. http://soldf.jed.nu/coptercrash.mpeg [621 kB] Rätt läskig. Vet inget om hur det gick för dem i. Hittade den via DC++. fy fan! tänk då att landa på lilla visby.... hoppas verkligen att dem kör med vajrar efter denna filmen..... men en fråga - brukar det inte sitta skyddsnät runt plattan för att förhindra att ngt sådant här ska inträffa? (kan ju nu iofs vara en gammal bild, men har för mig att jag sett det på ett antal fartyg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted August 5, 2003 Report Share Posted August 5, 2003 såg ut som helikoptern fastnade med landningshjulet i nätet :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted August 5, 2003 Report Share Posted August 5, 2003 En liten film som visar att det kan gå fel även om sjögången inte är så kraftig. http://soldf.jed.nu/coptercrash.mpeg [621 kB] Sea Knight kraschen är en väl spridd film. flygföraren skall göra en snabbinsättning av bordningsstyrka (övning, fartyget är en tankningsbåt). Dock är inte säkerhetsskyddnätet som finns runt helikopterplattan tillräckligt nedfällt så bakre-höger landställ fastnar och när föraren märker att han inte har full kontroll ger han mer effekt för att få höjd men flatroterar ner i havet istället. Det fanns 18 soldater och sjömän ombord, 7 omkom medan resten räddades av de SEALs som finns i båtarna bakom, samt att en marinkårssoldat som befann sig i helikoptern under tre dyk lyckades få upp 3 kamrater. Han fastnade dock på sitt sista försök och omkom. 4 övriga i helikoptern blev av med i vissa fall ben och armar då de kom ivägen för rotorblad. Har sett denna film från många vinklar och även pratat med folk som var på fartyget och tittade. Den var med i en undersökning gällande Spatial Desorientering som jag och en kollega gjorde......så måååånga haverifilmer har jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted August 5, 2003 Report Share Posted August 5, 2003 Manga haverifilmer? Har du den dar en helikopter kraschar i en ravin och sitter och gungar pa rotorbladet? Skulle vara anvandbart att fa se nagra av dem - ska gora en mod till HL2 nar den kommer ut, vore intressant som referensmaterial. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted August 5, 2003 Report Share Posted August 5, 2003 när föraren märker att han inte har full kontroll ger han mer effekt för att få höjd men flatroterar ner i havet istället Vad innebär "flatrotera"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.