Jump to content

Helikopterplatta


Guest

Recommended Posts

Kom på en idé som kanske är gammal, utfällbara plattor som gör helikopterplattan bak på ett fartyg dubbelt så stort och tillåter piloten i helikoptern att landa på en större yta.

Om helikoptern landar för långt ut på plattan skulle inte göra speciellt mycket om man pumpar in extra vatten till ballast tankarna på motsatta sida av fartyget.

Denna idé var tänkt att underlätta att landa när fartyget är i rörelse

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att helikopterns vikt kontra fartygets inte spelar så stor roll (dvs inget behov att pumpa vatten mellan tankar för trimkompensation)? Och ju större plattan är, och ju längre ut helikoptern (försöker) landar, desto större blir svängningarna på plattan och därmed mycket svårare för piloten?

 

Till sjöss är det väl inte ovanligt att helikoptern släpper ned en wire som hakas fast i en vinsch i plattan som "drar" ned helikoptern (främst i hårt väder)?

 

Har jag _hört_ i alla fall, men det rättas säkert snart av helikopter-folket.. :)

Link to comment
Share on other sites

Till sjöss är det väl inte ovanligt att helikoptern släpper ned en wire som hakas fast i en vinsch i plattan som "drar" ned helikoptern (främst i hårt väder)?

 

Har jag _hört_ i alla fall, men det rättas säkert snart av helikopter-folket.. :)

Är väl kanske en fråga som achilleos borde svara slutgiltigt på... Men, under min tid på 10:an har ajg aldrig hört talas om något liknande och har mycket svårt att tro att det skulle stämma???

 

Dels har jag svårt att se hur det skulle gå till rent praktiskt, men framför allt så tycker jag att det verkar farligt...

Så jag är skeptisk, men har ju haft fel förrut :)

Link to comment
Share on other sites

Det FINNS faktiskt ett system där en vinch "drar" ner helikoptern mot fartyget. Givetvis kan ju piloten alltid välja att avbryta och släppa wiren och komma in för ett nytt försök. Jag har en engelsk helikopterbok där systemet är beskrivet men eftersom jag håller på att flytta är den nerpackad "nånstans"... På bilden var det en Dauphin som vinchades ner mot en fregatt iaf.

Link to comment
Share on other sites

Många lustiga försök har gjorts här i världen, så man skall väl aldrig säga aldrig - jag hoppar dock gärna över liknande försöksverksamhet;-)

 

Låter otrevligt nog att sitta fast i slak, fällbar lina och vinscha över bårar, folk eller annat, vilket vissa roar sig med. Börjar någon belasta och vinscha in en vill jag helst sitta någon annanstans än i den helikoptern...

Link to comment
Share on other sites

Låter otrevligt nog att sitta fast i slak, fällbar lina och vinscha över bårar, folk eller annat, vilket vissa roar sig med. Börjar någon belasta och vinscha in en vill jag helst sitta någon annanstans än i den helikoptern...

Det är inte otrevligt, det är alldeles, alldeles underbart... :)

Link to comment
Share on other sites

Visst finns detta system, det är tom rätt vanligt bland vissa marinflygförband. Man "skjuter" helt enkelt ner en krok mot en typ av nät som sitter på helikopterplattan. Kroken fastnar och man kan på så sätt vincha sig ner samtidigt som man drar uppåt med helikoptern och på så sätt håller vajern sträckt hela tiden trots sjögång. Det gör att helikoptern hela tiden följer fartygets rörelser upp och ned och landningen blir betydligt säkrare än om den skulle gjorts utan detta system.

 

Inga svenska helikoptrar har detta system vad jag känner till.

 

Har själv bara landat på fartyg en gång, under utbildningen med hkp 9. Det svåraste som jag upplevde det är att tajma in landningen så att man inte sänker sig precis när fartyget är på väg upp. "Möteshastigheten" blir rätt stor då... Och just detta problemet har man ju löst med vajersystemet.

 

Landade här;

 

http://www.4minkriflj.mil.se/photo.php?id=5733&aid=1608

 

 

Hkp15 skall ju kunna baseras på Visby-korvetterna men jag vet inte om den skall ha detta system...hmmm, intressant, måste jag ta reda på!

Link to comment
Share on other sites

Jag ger mig! För min inre syn såg jag hur någon klåfingrig nisse började vinscha på eget bevåg. Får farbror chaufförn köra vinschen själv låter det hela betydligt mer intressant...

 

Gammal man håller sig dock helst på landbacken överhuvudtaget numera...;-)

 

God jul förresten...

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju hoppas...annars kan det bli en väldans dyr trål. :unsure:

 

Hittade den här bilden:

 

SH-60B_RAST.jpg

 

Lådan är till vänster på helikopterplattan.

Ser faktiskt inte ut som en vinsch...hade jag fel??

Nää... B)

 

Lite sjögång:

 

sh-60b-larg60.jpg

Edited by Adam Wilhelm
Link to comment
Share on other sites

RAST heter systemet.

Recovery Assist, Secure and Traverse System.

 

Recovery Assist

 

large_rast_1.jpg

 

Secure

 

large_rast_2.jpg

 

Traverse System

 

large_rast_3.jpg

 

Och det är LSO:n som stryr vajern: "the pilot requests the LSO to apply tension to the recovery assist cable."

 

Siten: http://www.indaltech.com/products/rast/ras...ast_content.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Visst finns detta system, det är tom rätt vanligt bland vissa marinflygförband. Man "skjuter" helt enkelt ner en krok mot en typ av nät som sitter på helikopterplattan. Kroken fastnar och man kan på så sätt vincha sig ner samtidigt som man drar uppåt med helikoptern och på så sätt håller vajern sträckt hela tiden trots sjögång. Det gör att helikoptern hela tiden följer fartygets rörelser upp och ned och landningen blir betydligt säkrare än om den skulle gjorts utan detta system.

 

Inga svenska helikoptrar har detta system vad jag känner till.

 

Har själv bara landat på fartyg en gång, under utbildningen med hkp 9. Det svåraste som jag upplevde det är att tajma in landningen så att man inte sänker sig precis när fartyget är på väg upp. "Möteshastigheten" blir rätt stor då... Och just detta problemet har man ju löst med vajersystemet.

 

Landade här;

 

http://www.4minkriflj.mil.se/photo.php?id=...d=5733&aid=1608

 

 

Hkp15 skall ju kunna baseras på Visby-korvetterna men jag vet inte om den skall ha detta system...hmmm, intressant, måste jag ta reda på!

hittade du ngn info om hkp15 ihop med visby?

Link to comment
Share on other sites

En liten film som visar att det kan gå fel även om sjögången inte är så kraftig.

 

http://soldf.jed.nu/coptercrash.mpeg [621 kB]

 

Rätt läskig. Vet inget om hur det gick för dem i. Hittade den via DC++.

fy fan!

 

tänk då att landa på lilla visby.... hoppas verkligen att dem kör med vajrar efter denna filmen.....

 

 

men en fråga - brukar det inte sitta skyddsnät runt plattan för att förhindra att ngt sådant här ska inträffa? (kan ju nu iofs vara en gammal bild, men har för mig att jag sett det på ett antal fartyg)

Link to comment
Share on other sites

En liten film som visar att det kan gå fel även om sjögången inte är så kraftig.

 

http://soldf.jed.nu/coptercrash.mpeg [621 kB]

Sea Knight kraschen är en väl spridd film. flygföraren skall göra en snabbinsättning av bordningsstyrka (övning, fartyget är en tankningsbåt). Dock är inte säkerhetsskyddnätet som finns runt helikopterplattan tillräckligt nedfällt så bakre-höger landställ fastnar och när föraren märker att han inte har full kontroll ger han mer effekt för att få höjd men flatroterar ner i havet istället. Det fanns 18 soldater och sjömän ombord, 7 omkom medan resten räddades av de SEALs som finns i båtarna bakom, samt att en marinkårssoldat som befann sig i helikoptern under tre dyk lyckades få upp 3 kamrater. Han fastnade dock på sitt sista försök och omkom. 4 övriga i helikoptern blev av med i vissa fall ben och armar då de kom ivägen för rotorblad.

 

 

Har sett denna film från många vinklar och även pratat med folk som var på fartyget och tittade. Den var med i en undersökning gällande Spatial Desorientering som jag och en kollega gjorde......så måååånga haverifilmer har jag.

Link to comment
Share on other sites

Manga haverifilmer? Har du den dar en helikopter kraschar i en ravin och sitter och gungar pa rotorbladet?

 

Skulle vara anvandbart att fa se nagra av dem - ska gora en mod till HL2 nar den kommer ut, vore intressant som referensmaterial.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...