Jump to content

Jag ska bygga en Leopard 2 A5 model

Guest

Recommended Posts

Jo va? Såg den idag och tänkte att nu ska det byggas.Dock är det 3 saker jag undrar och gärna vill ha hjälp med. Modellen ären Revell i skala 1:72

1. Någon som vet bra (gärna schematiska) bilder över mönstret på den svenska Leoparden (2:an såklart :P ), jag vill juatt den ska se så svensk ut som möjligt. Även vanliga bilder från många håll vore bra,bara så man får lite koll.

2. Någon som vet vilka Humbrol-färger jag borde använda (de enda som finns att köpas här) till mönstret.

3. Någon som har någon aning eller kan tipsa om en sida med info om vilka detaljer på den som jag ska strunta i (eller lätt modifiera) för att få den att se så svensk som möjligt (den är ju tysk). Inget speciellt engagerat bygge, bara lite för skojs skull.

Jag tror att detta är den modellen leo2a5.jpg

Tack på förhand :D

Jo, du är snäll du! ;)

Jag bryr mig egentligen inte om att tornet har rätt längd och sådant, men det är synd att fronten är annorlunda, då den är så grymt snygg och uppkäftig på den svenska vagnen. Det helt klart snyggaste på hela vagnen. :(

Det går inte att bygga en Strv122 bara genom att måla modellen i svenskt mönster.

Hela fronten, torntaket, tornets bakdel samt aktern på vagnen är annorlunda.

Det finns en konverteringssats för att göra om en Tamiya Leopard2A5 till strv122 (Skala 1/35)

Den säljs i Sverige av......mig. :)

Kolla in på mitt företags hemsida www.tw-hobby.com

Jag väntar in en ny leverans inom de närmsta veckorna.

The Swede

Det går inte att bygga en Strv122 bara genom att måla modellen i svenskt mönster.

Hela fronten, torntaket, tornets bakdel samt aktern på vagnen är annorlunda.

Det finns en konverteringssats för att göra om en Tamiya Leopard2A5 till strv122 (Skala 1/35)

Den säljs i Sverige av......mig. :D

Kolla in på mitt företags hemsida www.tw-hobby.com

Jag väntar in en ny leverans inom de närmsta veckorna.

The Swede

Nej nej nej!!! Det inbillar jag mig inte! Jag känner till många av de saker som skiljer, men de är ju ändå i grunden lika, och den är bara runt 13 cm lång, så jag tror faktiskt inte jag (och speciellt inte andra) kommer se någon extrem skillnad om man försvenskar den lite [även om den kommer vara tydlig).

Jag vill, som sagt, bara att den ska se så svensk ut som det möjligt med lite enkla trix (att måla svenskt mönster, skippa lite detaljer som tagits bort, skära bort former som inte finns längre, flytta några saker etc. Alltså göra den så svensk man kan utan att lägga till något.) och det var det jag ville ha tips om!

Jag känner redan till modellen och konverterings-kittet, men det är inte intressant. Det ska var litet och lätt, sedan finns mycket svenskt (och utländskt) fordon i skala 1:72. Då kan man ju jämföra också! :)

DOCK vet jag att man får med en beskrivning av det svenska mönstret med konverterings-kittet, och DET är intressant! Du kan inte hjälpa till med det? :  *hoscannainochläggutst*

Sedan ville jag ju veta vilka humbrol-färger jag bör använda till mönstret.

Kan någon hjälpa tillmed detta??

OK.

Du kan ladda ner instruktionsbladet till konverteringssatsen här: http://hkcw.tripod.com/PDF/strv122new.PDF

Där står det även vilka färger som kan vara lämpliga.

Dessa stämmer inte till 100% rätt ur burken så du får prova dig fram lite.

I övrigt så kan du titta på instruktionen samt bilderna på min hemsida för att få en uppfattning om vad som skiljer mellan Leopard 2A5 och Strv122.

The Swede