Jump to content

undass, kriterier?


Recommended Posts

Jag har en enkel liten fråga. Folk skriver att dom får t.ex.

9 på iprovet

8 på befälslämp

8 på psy

 

Hur får man reda på dom siffrorna? Jag hittar inget sådant på dom papper jag har fått när jag mönstrade. Där står bara det fysiska. På den psykologiska prövningen står det bara

blalbal höga krav teoretisk förmåga

fyller kravet för chefsbefattning

etc.

 

Vad hittar folk siffrorna på sin befälslämplighet till exemple?

 

jofus

Link to comment
Share on other sites

@ Jofus

 

Jag frågade inskrivningsförrättaren om mina siffror,

så han skrev ner dem med egen penna på det

papper där allt ordbajseri finns. Med andra ord så

står inte siffrorna någonstans, de får man be om.

;)

 

/Omnixar

Link to comment
Share on other sites

Du kan skicka ett mail till pliktverket och be om att få hem ett utdrag ur deras data register om dig. Där står alla upgifter om dig resultat på testerna. Tom. alla frågor hos psykologen.

Link to comment
Share on other sites

Martel,

 

önskar dig all lycka i jakten på undassutbildning, men ska du in i underrättelseskrået är det redan nu dags att börja träna och söka här på forumet efter trådar som tar upp frågor liknande din.

 

Utan spaning - ingen aning.

Link to comment
Share on other sites

...men sen finns det ju även ett antal platser som AUndAss (om jag inte är ute och knarkar fullständigt), även de utbildas på FMUndSäkC i Uppsala. Vill minnas att det funnits ett par gamla undassar här på forumet, så som Vysotskij nämnde, ut å leta!

Link to comment
Share on other sites

...men sen finns det ju även ett antal platser som AUndAss (om jag inte är ute och knarkar fullständigt), även de utbildas på FMUndSäkC i Uppsala. Vill minnas att det funnits ett par gamla undassar här på forumet, så som Vysotskij nämnde, ut å leta!

Då bör man dock ha en rätt speciell bakgrund (minst ett år på teknisk högskola på programmeringstung linje - F, D, E, Y), om man inte ändrat helt.

 

Ett tips är att UndSäkC har www.undsakc.mil.se.

Link to comment
Share on other sites

Då bör man dock ha en rätt speciell bakgrund (minst ett år på teknisk högskola på programmeringstung linje - F, D, E, Y), om man inte ändrat helt.

Ja så heter det officiellt, men det tillämpas inte det minsta. Ingen Aundass då jag låg inne hade högskoleutbildning eller motsvarande, de var självlärda.

 

Tyvärr så är UndSäkC's officiella sida väldigt dålig och uppdateras nästa aldrig. Innan fanns tsus.org (inofficiell sida), men den blev nedtagen pga PUL m.m. Tråkigt och onödigt tycker jag och många med mig.

Link to comment
Share on other sites

Ja så heter det officiellt, men det tillämpas inte det minsta. Ingen Aundass då jag låg inne hade högskoleutbildning eller motsvarande, de var självlärda.

Det var som attan. Men de var fortfarande datorkunniga över genomsnittet, eller...? (Om datorer inte längre är huvudtjänsten för A undass, skicka gärna PM och förklara.)

 

På min tid hade alla gröna undassar gått ett eller två år på teknis. Men det var inte alltid man slogs av deras tekniska spetskompetens utanför sajberspejs... :D

Link to comment
Share on other sites

Det var som attan. Men de var fortfarande datorkunniga över genomsnittet, eller...? (Om datorer inte längre är huvudtjänsten för A undass, skicka gärna PM och förklara.)

 

Deras kunskapsnivå varierade en del, men det fanns dem som var riktigt duktiga inom programmering, nätverk m.m. Visst är dem datorkunniga över genomsnittet, absolut. När jag låg inne så sa dem att Aundass primära tjänst var som "vanlig" undass i stab (likt FV, men i Armén såklart), men utöver det så gör dem sina "projekt".

 

Förövrigt är TSUS marknadsföring under all kritik (förutom tolkarnas senaste broschyr då), att lägga ner den inofficiella sidan var ett uselt drag. Ju fler som vet om att skolan existerar desto större underlag för rekrytering får dem ju = bättre vpl. Vilket borde intressera UndSäkC. Nej, gör om gör rätt säger jag.

Edited by Calle no1
Link to comment
Share on other sites

Förövrigt är TSUS marknadsföring under all kritik (förutom tolkarnas senaste broschyr då), att lägga ner den inofficiella sidan var ett uselt drag. Ju fler som vet om att skolan existerar desto större underlag för rekrytering får dem ju = bättre vpl. Vilket borde intressera UndSäkC. Nej, gör om gör rätt säger jag.

 

Ska också extramönstra som FV-undass nästa år. Kryssade även i en mystisk ruta där det stod "Undass -UAV".

 

Angående information om tjänsten så kan jag bara hålla med om att det är dåligt. Kanske räknar de med att en duglig undass hittar info ändå och resten inte inte har med det att göra. ;) :P

Link to comment
Share on other sites

Kanske räknar de med att en duglig undass hittar info ändå och resten inte inte har med det att göra.

 

Det ligger något i det... ;)

 

Undass-UAV, låter intressant. Snacket gick att det skulle komma marina undassar. Vet ej hur det blir med det.

Link to comment
Share on other sites

Här finns folk som vet bättre än jag, men för FV undass gäller i någon mix ungefär samma som för alla befattningar. Du bör alltså:

 

- vara lättlärd

- vara psykiskt stabil

- ha goda ledaregenskaper

- vara en god och osjälvisk kamrat

- ha en stark viljestyrka och förmåga att gilla läget

- ha en god fysik

- vara intresserad av tjänsten

 

Ju bättre du kan dokumentera eller på annat sätt visa detta, desto bättre.

 

Dessutom ska du ha byggt flygmodeller i plast regelbundet i minst ett decennium vid inryck, samt tycka att spaningsflyg är ballare än jakt och attack. :)

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

- vara en god och osjälvisk kamrat

Kan man vara en god självisk kamrat? :)

Nej, det andra adjektivet var närmast en precisering av det första.

 

Inte desto mindre är det förvånansvärt få som förstår att om man ger 60 procent och tar 40 i en relation, så kommer det att vara väldigt många som vill vara ens kamrat eller affärspartner. Att alltid insistera på att få minst 50 själv är inte så fantastiskt smart.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom ska du ha byggt flygmodeller i plast regelbundet i minst ett decennium vid inryck

Uhm.. Byggt dem, ja...samt SPRÄNGT dem alla efter att ha ställt upp dem "in an orderly fashion".

 

Någon enstaka Mig blev även offer för syrrans hårspray (minns 80-talet..) i samverkan med en zippo-tändare.

 

Så, Vysotskij, vad skulle jag passa för för tjänst? ;) ;) B)

Link to comment
Share on other sites

- vara en god och osjälvisk kamrat

Kan man vara en god självisk kamrat? :)

Nej, det andra adjektivet var närmast en precisering av det första.

 

Inte desto mindre är det förvånansvärt få som förstår att om man ger 60 procent och tar 40 i en relation, så kommer det att vara väldigt många som vill vara ens kamrat eller affärspartner. Att alltid insistera på att få minst 50 själv är inte så fantastiskt smart.

Förstod det första, lät lite kul bara. Kaka på kaka. :D

 

Angående det andra. Helt riktigt, något man bör tänka på lite mer kanske.

Link to comment
Share on other sites

Någon enstaka Mig blev även offer för syrrans hårspray (minns 80-talet..) i samverkan med en zippo-tändare.

 

Så, Vysotskij, vad skulle jag passa för för tjänst?  ;)  ;)  B)

Jag har alltid undrat om vi inte skulle ha plats för stormpionjärer i FM, kanske i ssk...

Link to comment
Share on other sites

Vad är stormpionjärer?

Sturmpionere var en elitkategori i Wehrmacht under andra världskriget, som sysslade med stridande fältarbeten - sprängningar, minläggning, brobyggen (kanske), strid med eldspruta och så vidare. Här finns folk som har bättre koll på denna typ av krigshistoria än jag.

 

Fick bara den associationen när KaffeKalle berättade om sina bravader med plastmodeller.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

undass: jag tog studenten nu i somras och då låg mitt snitt på 14,7 och det är på tok för lite för att kunna bli FV-undassare. De jag snackade med på min extramönstring hade runt 18 i snitt. Så som jag ser det så ska man minst ha VG i alla betyg men helst MVG.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...