Jump to content

Recommended Posts

Jag mönstrade och fick väl sisådär värden, sa till psykologen att jag absolut inte vill ha någon "stridis-tjänst". Sa till mönstringsförrättaren att jag vill bli Militärpolis.

Så han tog det åt mig, men på papprena står det att jag är "MP/säk - GB".

I informationstexten står det att jag antingen kan bli placerad i militärpolisgrupp eller "säkerhetsgrupp". Kollade lite på livgardets hemsida och där kallas MP/säk för "militärpolisjägare". Jag ville ju inte bli jägare :-( .

Har försökt ringa till livgardet men jag har inte fått tag i nån som verkar veta ett skvatt.

Riskerar jag att hamna som "anti-terrorist jägare" i bushen om jag blir "säkerhetsman" ? Absolut ingen lust med det... :dong:

Olof

Grejen är att jag inte riktigt vet vad jag blivit uttagen till.

Om jag blir MP då är det precis vad jag vill ha, om jag däremot blir mp-jägare tänker jag lägga mig på marken och börja gråta.

Har rätt noggrant försökt bedömma mig själv samt varit så ärligt som möjligt mot psykologen för att inte få någon tjänst jag inte skulle klara. Tror inte det är nyttigt för psyket att "knäckas". MP verkade ligga precis på gränsen, däremot MP-jägare verkade mer "jägaraktigt", dvs jobbigare.

Anledningen att jag valde MP var att jag tycker det är kul med juridik och sånt, så en hint om var mina intressen ligger.......

Olof

Grejen är att jag inte riktigt vet vad jag blivit uttagen till.

Om jag blir MP då är det precis vad jag vill ha, om jag däremot blir mp-jägare tänker jag lägga mig på marken och börja gråta.

Har rätt noggrant försökt bedömma mig själv samt varit så ärligt som möjligt mot psykologen för att inte få någon tjänst jag inte skulle klara. Tror inte det är nyttigt för psyket att "knäckas". MP verkade ligga precis på gränsen, däremot MP-jägare verkade mer "jägaraktigt", dvs jobbigare.

Anledningen att jag valde MP var att jag tycker det är kul med juridik och sånt, så en hint om var mina intressen ligger.......

Olof

OK. Det kan du bara få besked om från Pliktverket. De tar ut folk efter mönstring, Kolla med dem först så du säkert vet vad för befattningsbenämning du fått.

Hur gör man för att överklaga sitt inskrivningsbeslut?

Svar: Vill du ansöka om att ändra på något måste du skicka din ansökan per post till det regionkontor där du mönstrade. Ansökan måste vara underskriven meddin namnteckning för att den ska gälla.

Mer information via Pliktverkets hemsida: www.lumpen.nu

Har du andra frågor om värnplikten - ring till någon av Livgardets skolinformatörer: Jonas Söderberg 08-584 51945, 0708-124096

Kom ihåg att all grundutbildning är tuff men det är juridikstudier också. Det börjar alltid tufft o allt är nytt men biter man ihop så blir det mycket bättre sedan.

Kör hårt! :dong:

Ring pliktverket och kolla vad det står i deras system vad du är placerad som, står det MP-häst där är du placerad som MP på livskvadron står det MP-Säk alt Hund så är det MP-jägare du är placerad som.

Vet att de är många som blivit placerade som MP när de ville bli MPJ så det kan faktiskt hända att du oxo blivit placerad fel.

Även att tänka på är att MP inte är någon lätt tjänst, mycket fys där med och en del tid i skogen.

vad är du rädd för?

att bli psykiskt eller fysiskt knäckt?

Inte för att jag själv har någon erfarenhet men min bror var MPJ på livgardet

och han tyckte att det var roligt. Tillägas kan att min bror varken är den mest

fysiskt starka eller psykiskt uthålliga personen, ingen krigare direkt.

Men vill du inte ha placeringen så är det klart att du ska prata med pliktverket,

det finns som sagt säkert någon som blir glad för din nuvarande plats.

Och då undrar jag lite försynt vad en vanlig MP-basse har med juridik att göra....Når den hono överhuvudtaget?

Jag citerar från texten på lumpen.nu

Tjänsten PA800 - Militärpolisgruppbefäl

Det grundläggande militärpolisman och ridutbildningsskedet pågår under cirka 6 veckor. I detta skede läser du mycket teori. Lektionerna omfattar juridik, allmänpolislära samt straffrätt. Olika praktiska övningar genomförs där du får praktisera de teoretiska kunskaperna och koppla lagar och föreskrifter till dina ingripanden som militärpolisman. I detta skede genomförs även den grundläggande ridutbildningen. Du kommer att få lära dig hur man sköter hästar och stall samt grunder i ridning. Stridsutbildningen fortsätter med minst ett pass per vecka.

Tjänsten PA600 - Militärpolisplutonbefäl

Dessutom får du grundläggande militärpolisman- och ridutbildning. Där teorilektionerna omfattar juridik, allmän polislära samt straffrätt. Olika praktiska övningar genomförs där du får praktisera de teoretiska kunskaperna och koppla lagar och föreskrifter till dina ingripanden som militärpolisman. Under detta skede sker även det teoretiska prov som med godkänt resultat innebär förordnande som militärpolis. I detta skede genomförs även den grundläggande ridutbildningen. Du kommer att få lära dig hur man sköter hästar och stall samt grunder i ridning.

Även tjänsterna PA605 (MP/SÄK KB) och PA805 (MP/SÄK GB) har liknande text, dvs att juridik finns med.

Om det är så i verkligheten har jag ingen aning om, men så står det på ovan nämnda webbplats.

Svar ja man läser juridik, hyffsat omfattande med avslutande praktiskt prov och teoretiskt. Därefter sker vanligen skarptjänst för vanliga MP då de får delta på diverse övningar för att se till att säkerheten hålls.

Utbildning sker till viss del ute på PHS i solna med polisinstruktörer från skolan.

Jag är lite orolig för att bli psykiskt knäckt, har absolut ingen lust att bli en hjärntvättad mördarmaskin som vissa verkar bli på jägarutbildningar. Jag trivs rätt bra med min lite mjuka personlighet som jag har nu. Vill inte bli en mental hårdingi bemärkelsen känslolöshet. Att däremot lära sig palla psykisk stress under svåra förhållanden utan att tappa koncepten kan nog vara bra, men inte på bekostnad av att inte bli berörd av nåt alls.

Olof

Guest järv
Jag är lite orolig för att bli psykiskt knäckt, har absolut ingen lust att bli en hjärntvättad mördarmaskin som vissa verkar bli på jägarutbildningar. Jag trivs rätt bra med min lite mjuka personlighet som jag har nu. Vill inte bli en mental hårdingi bemärkelsen känslolöshet. Att däremot lära sig palla psykisk stress under svåra förhållanden utan att tappa koncepten kan nog vara bra, men inte på bekostnad av att inte bli berörd av nåt alls.

Olof

Man kan vara en lugn och ödmjuk person och passa jättebra på alla tjänster. Men har du istället problem med saker som att ta kritik eller om du känner en ovilja mot att inrätta dig i en grupp så ska du ta en rejäl funderare.

Olof

Hehehe, de jag träffat som gjort lumpen som jägare/amf eller på annan hård tjänst verkar betee sig tvårtom...menmen.... ;)

Kan du ge exempel på någon som blivit hjärntvättad till känslokallmördarmaskin i lumpen, eller är det bara vad någon pascifistisk klasskompis påstår? (Har själv någon i min klass, men jag har ägt honom på x antal debatter på rasten om vikten av en försvarsmakt)

Tro inte på allt du läser, skaffa dig en egen uppfattning ;)

Ta inte detta som något "flame-post" även om någon kanske tycker att det låter som ett...Jag anser bara att du verkar ha en skev bild av FMs utbildning av värnpliktiga...

För övrigt verkar MP-jägare vara en toppen-tjänst! :lala:

Edited by simon

Läste här på forumet att ca 10-15 % av alla kustjägare var personlighetsförändrade efter värnplikten, och tyckte inte det lät så kul. Då ingen sa emot det så tolkade jag det som att det stämde.

Olof

Läste här på forumet att ca 10-15 % av alla kustjägare var personlighetsförändrade efter värnplikten, och tyckte inte det lät så kul.

Länk? Förändrade till det bättre eller sämre?

Du vet, eventuellt kanske man lär sig ett och annat som är viktigare senare i livet än isär/ihop på Ak 5?