Jump to content

Popularaste befattningen


Recommended Posts

Jag håller med Nubben. Jag är ganska säker på att båtchef är en av de absolut populäraste befattningarna i hela FM som är tillgängliga för värnpliktiga. Tänk också på att det finns två olika båtchefsbefattningar att bli uttagen till. Båtchef i flottan ( köra 200-båt för ekipagekompaniet ) och båtchef inom Amfbat. Men den absolut populäraste och mest åtråvärda är nog flygförare.

Link to comment
Share on other sites

När man talar med folk så får man uppfattningen att det är båtchef

(strids båt 90) eller vagnchef (det tyngsta och största som finns). Är det som dom flesta vill bli som jag talat med.

Jägar tjänsterna är nog inte så överdrivet många som jag känner/talat med som har velat bli det. Inte dom realistiska iaf, tror många är rädda för att inte palla när det väl kommer till kritan faktiskt... vet inte. Men får en kännsla av att det är så i vissa fall.

 

OT: Dom som inte fick bli det dom ville vart ju erbjudna Jägaremegafallskärmsdykare i superhemilgamegagruppen som håller till i en gömd grotta, så den tjänsten är nog den som flest blir erbjudna :o

Men tyvvär får tacka nej till :winner:

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Finns bara en flygande befattning för vpl idag och det är ytbärgare...

 

 

//Y

Enligt min kusin som nyss mönstrade har man slutat att ta in värnpliktiga Ytbärgare efter olyckan på västkusten.

 

Är det någon som kan bekräfta att det är så?

Link to comment
Share on other sites

Finns bara en flygande befattning för vpl idag och det är ytbärgare...

 

 

//Y

Enligt min kusin som nyss mönstrade har man slutat att ta in värnpliktiga Ytbärgare efter olyckan på västkusten.

 

Är det någon som kan bekräfta att det är så?

Låter anmärkningsvärt...

 

En olycka kan inträffa precis vart som helst - inget skäl till att sluta ta in värnpliktiga ytbärgare.

 

Ska dock bli intressant om någon kan komma med ett konkret svar.

Link to comment
Share on other sites

Finns bara en flygande befattning för vpl idag och det är ytbärgare...

 

 

//Y

Enligt min kusin som nyss mönstrade har man slutat att ta in värnpliktiga Ytbärgare efter olyckan på västkusten.

 

Är det någon som kan bekräfta att det är så?

Kan ju vara så att dom stoppat rekryteringen tillfälligt för att dom vill göra nån utredning.

 

 

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Finns bara en flygande befattning för vpl idag och det är ytbärgare...

 

 

//Y

Enligt min kusin som nyss mönstrade har man slutat att ta in värnpliktiga Ytbärgare efter olyckan på västkusten.

 

Är det någon som kan bekräfta att det är så?

Kan ju vara så att dom stoppat rekryteringen tillfälligt för att dom vill göra nån utredning.

 

 

 

:)

Det stämmer att man inte utbildar vpl ytbärgare längre, men det har ingenting med olyckan på västkusten att göra. Det har varit bestämt sedan ett par år tillbaka att den tjänsten skulle fasas ut. Anledningen är kostnaderna, det är inte försvarbart att utbilda nya ytbärgare varje år som sedan bara ligger i skarp tjänst några månader på slutet av sin utbildning, då är det billigare att anställa fast personal.

Link to comment
Share on other sites

Guest Skandevall
Det stämmer att man inte utbildar vpl ytbärgare längre, men det har ingenting med olyckan på västkusten att göra. Det har varit bestämt sedan ett par år tillbaka att den tjänsten skulle fasas ut. Anledningen är kostnaderna, det är inte försvarbart att utbilda nya ytbärgare varje år som sedan bara ligger i skarp tjänst några månader på slutet av sin utbildning, då är det billigare att anställa fast personal.

Jag tror att jag hört eller läst någonstans att en bidragande orsak till att man inte längre skall ha värnpliktiga ytbärgare också var att de inte skulle anses så lämpligt för en 19-årig kille/tjej att hissas ner till en olyckssituation med allt var det innebär i psyksik påfrestning.

 

// Skandevall

Link to comment
Share on other sites

Jag var visst inte tillräckligt tydlig. Flygförare = Stridspilot, dvs en befattning inom FM men endast för officerare.

Nu finns det för visso flygförare som inte är stridspiloter. Alla dom som flyger Tp-, FSR-, SIS fpl är inte stridspiloter. Visserligen oftast äldre jaktförare men det finns dom som gått direkt till Tp flyg.

:tveka:

Link to comment
Share on other sites

Det FINNS vpl flygförare, dock inte i Sverige...

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=111

Som jag förstår det, från den engelska sidan, för den finska gav inte mycket: http://www.ilmavoimat.fi/index_en.php?id=315 så funkar det som här. Först vpl, senare anställd. De som flyger här utanför mitt fönster ibland är värnpliktiga under utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Elstot

Klart det är varje människas dröm att bli Jaeger! :/

 

Ne, alla är vi ju olika och det finns väl lika många viljor som det finns värnpliktiga...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Finns bara en flygande befattning för vpl idag och det är ytbärgare...

 

 

//Y

Enligt min kusin som nyss mönstrade har man slutat att ta in värnpliktiga Ytbärgare efter olyckan på västkusten.

 

Är det någon som kan bekräfta att det är så?

Kan ju vara så att dom stoppat rekryteringen tillfälligt för att dom vill göra nån utredning.

 

 

 

:baskerFN:

Det stämmer att man inte utbildar vpl ytbärgare längre, men det har ingenting med olyckan på västkusten att göra. Det har varit bestämt sedan ett par år tillbaka att den tjänsten skulle fasas ut. Anledningen är kostnaderna, det är inte försvarbart att utbilda nya ytbärgare varje år som sedan bara ligger i skarp tjänst några månader på slutet av sin utbildning, då är det billigare att anställa fast personal.

Nu är vi väldigt långt OT men efter detta kan vi förhoppningsvis gå tillbaka till det ursprungliga ämnet.

 

Vad sägs om att vi slutar gissa och sprida falska rykten.

De värnpliktiga ytbärgarna ska bort, enligt de uppgifterna jag har fått från bla mina gamla befäl så ska de sista vpl ytbärgarna försvinna 2004. Detta innebär att de sista redan har utbildats klart och muckar senare i år.

 

Anledningen till att detta sker har varken med ekonomi eller haveriet i höstas att göra.

Långt innan haveriet var det bestämt att detta skulle ske, och det krävs ingen stor kunskap inom matematik för att konstatera att en YOFF är mycket dyrare än en vpl...

 

Och att vi bara låg i skarp tjänst några månader i slutet av vår utbildning är rent skitsnack. Vi tjänstgjorde som ytbärgare/mekaniker under ungefär 7 månader. Vilket alltså är mer än hälften av vår tjänstgöring.

 

Anledningen till att de värnpliktiga ytbärgarna försvinner är dels som Skandevall skriver, det är inte försvarbart att anväda 19-åringar till så psykiskt påfrestande tjänster som ytbärgartjänsten är.

Samt att med vpl fås en väldigt ojämn standard på ytbärgarna då de muckar då de är som bäst och har kommit in helt i rutinerna.

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...