Gugge Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Jag skall köpa en M90hjälm civilt, jag har hittat en Medium, men jag vet inte om den kommer passa på min skalle som är ca 60CM. Gör den det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Jag tror inte det. Jag har 59/60 och använder en Large. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gugge Posted May 16, 2004 Author Report Share Posted May 16, 2004 Ok, tack för svaret, någon som vet vart man kan köpa de privat, gärna begnat. säljer FM de från förråden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 FM säljer INTE hjälmar till privatpersoner. Du får kolla runt på diverse överskottsförsäljningar. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gugge Posted May 16, 2004 Author Report Share Posted May 16, 2004 Privat och privatperson, Jag är med i hemvärnet och kan gå till förrådet "lagligt" och köpa tex kläder och kängor, det som jag inte redan fått ut alltså, men jag vet inte hur det är med hjälm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 16, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 16, 2004 Som sagt, FM säljer INTE hjälmar till privatpersoner. Sen spelar det ingen roll om du är med i SSG eller i Hemvärnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gugge Posted May 16, 2004 Author Report Share Posted May 16, 2004 Hur kommer de då ut på marknaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 genom ohederlighet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 genom ohederlighet Är det verkligen så att alla hjälmar mod. 90 som finns ute på den öppna marknaden är stulna?? Jag har lite svårt att tro det, jag har läst att det bla börjat dyka upp beg. ak5 delar på amerikanska marknaden, även andra prylar som man trodde absolut inte skulle dyka upp verkar ju släppas ut i laga ordning, det är väl tom så att det finns folk som har licens på ak5, och de lär ju knappast ha hamnat där på olaglig väg?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Jag skulle nog kunna tänka mig att M-nummermärkta 90-hjälmar som finns till försäljning är "skumma". Däremot borde man väl kunna köpa gröna hjälmar från den engelska(?) tillverkaren? Och vi vet ju alla vad som händer med mtrl som saknar M-nummer... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Jag skall köpa en M90hjälm civilt, jag har hittat en Medium, men jag vet inte om den kommer passa på min skalle som är ca 60CM. Gör den det? Ett tag fanns 90 hjälmen här: Militärlagret. Nu är den dock "tillfälligt slut". Ett annat tips kan vara att prova på Tradera. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Tradera har en påstådd m/90 ute nu för rätt mycket pengar. Sen är det frågan om man kan diskutera "godtrosförvärv" när Försvarsmakten uppenbarligen inte säljer.. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hensoldt Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 @Gugge Varför inte vänta ett tag? Inom tid så får ju vi i Hv den också Å då menar jag inte bara Insatsplutonerna. Tycker det känns som slöseri med pengar å köpa en egen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gugge Posted May 18, 2004 Author Report Share Posted May 18, 2004 @Gugge Varför inte vänta ett tag? Inom tid så får ju vi i Hv den också Å då menar jag inte bara Insatsplutonerna. Tycker det känns som slöseri med pengar å köpa en egen. Hur lång tid har de sagt att det ska ta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Dey kan inte ta så lång tid.... Vi i HV-Sthlm har haft den i flera år och jag skulle gärna byta tillbaka till stålkrukan. Fridens liljor / Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mönstersoldat Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 dom säljer m/90 hjälmar på www.militart.se just nu storlel large Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 dom säljer m/90 hjälmar på www.militart.se just nu storlel large De har även storlek "medium". /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mönstersoldat Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 ja är så sant så köpte min hjälm för en månad sen för 1200 på militärlagret och nu så hittar jag den på söders förr 1000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 1200 kr, 1000 kr. Gå med i FVRF för 100 kr/år. Då får ni ut hela m/90-systemet inkl. hjälmen + att ni får möjlighet att gå på roliga kurser och utbildningar som ni får betalt för. Man kan alltså gå plus minus 0 kr. OCH använda sin fina 90-hjälm till HV eller whatever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEN Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Vi i HV-Sthlm har haft den i flera år och jag skulle gärna byta tillbaka till stålkrukan. Hey, vi kan ju byta om du vill. Har en kanonfin stålis av den lilla modellen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 vad står där vad storlekarna är i angonde hjälmen vad är 58 mf, jag fattar inte riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Vi i HV-Sthlm har haft den i flera år och jag skulle gärna byta tillbaka till stålkrukan. Hey, vi kan ju byta om du vill. Har en kanonfin stålis av den lilla modellen Om jag bara fick så......stålkrukan är betydligt bekvämare att ha på skallen. Fridens liljor / Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Vi i HV-Sthlm har haft den i flera år och jag skulle gärna byta tillbaka till stålkrukan. Hey, vi kan ju byta om du vill. Har en kanonfin stålis av den lilla modellen Om jag bara fick så......stålkrukan är betydligt bekvämare att ha på skallen. Fridens liljor / Fk Klinken Det är ju rätt intessant att den nya insatsen till hjälmen mest liknar den till stålkrukan! Det är härligt med utveckling! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Vi i HV-Sthlm har haft den i flera år och jag skulle gärna byta tillbaka till stålkrukan. Hey, vi kan ju byta om du vill. Har en kanonfin stålis av den lilla modellen Om jag bara fick så......stålkrukan är betydligt bekvämare att ha på skallen. Fridens liljor / Fk Klinken Det är ju rätt intessant att den nya insatsen till hjälmen mest liknar den till stålkrukan! Det är härligt med utveckling! Mja, men nu är det ju milsvid skillnad mellan krukan och 90-hjälmen med nya inredningen, framförallt vad avser komfort och funktionalitet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 Vi i HV-Sthlm har haft den i flera år och jag skulle gärna byta tillbaka till stålkrukan. Hey, vi kan ju byta om du vill. Har en kanonfin stålis av den lilla modellen Om jag bara fick så......stålkrukan är betydligt bekvämare att ha på skallen. Fridens liljor / Fk Klinken Det är ju rätt intessant att den nya insatsen till hjälmen mest liknar den till stålkrukan! Det är härligt med utveckling! Mja, men nu är det ju milsvid skillnad mellan krukan och 90-hjälmen med nya inredningen, framförallt vad avser komfort och funktionalitet... Den nya inredningen har väl samma princip med en "nätkasse"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 Hmmm... stålpottan vs. 90-hjälmen... För mej gäller bara skyddsvärdet o då duger stålhjälmen endast att aska i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 Den nya inredningen har väl samma princip med en "nätkasse"? Jo, det har du rätt i men det är ändå snudd på häderi att jämföra dem... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts