Airman Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Kolla på detta program. Det är 14 min långt men redan efter ca 2 min har man gjort testet. test Edit: Glömde länken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Jag kollar, men ser inget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 eee... Jag tror du har glömt något Airman. Fixa annars kommer tråden att kastas ganska omgående. //Yman, BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airman Posted May 6, 2004 Author Report Share Posted May 6, 2004 Yman. Sorry. I all min hast så glömde jag länken. Men nu är den där. Jag tycker faktistk detta program visar hur mycket man igentligen missar fasst det är så tydligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Fascinerande! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FBS Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Fascinerande! oj oj oj oj oj............. borde nog ta mig en funderare.. *såg knappast gorillan* //FBS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Bollen studsades och passades i alla fall sammanlagt 42 ggr. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 äh lägg av? Jag såg gorillan! Fast jag fick det bara till 31 stuts ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvU Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Nejnejnej, 36 studsar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Hur lätt som helst... apan observerades omedelbart... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deron Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Haha, va grymt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Hur lätt som helst... apan observerades omedelbart... Trots att du räknade antal studs och passningar av bollen? Tillåt mig att vara skeptisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Hehe, välkommen till kognitionsvetenskapens underbara värld!! Har själv 4 veckor kvar av min 4-åriga utbildning på kognitionsvetenskapliga programmet vid Umeå universitet. Ruskigt intressant och givande område! /Magnus B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omnixar Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Måste få säga att jag faktiskt la märke till att det blev fyra svartklädda personer i bild. Men däremot såg jag inte att det var en Gorilla. Tack för mig. edit-stavfel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 jag vart så ægd. Trodde knappt på han när han sa att det varit en apa där. Var tvungen att spola tillbaka och kolla igen Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Jag upptäckte gorillan när den passerade ut ur bild.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheStroyer Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 fick det till 37 studsar/passningar. men jag missade också apan. detta märkliga fenomen lär ju kunna ha negativa effekter inom det militära också tex vid spaning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 detta märkliga fenomen lär ju kunna ha negativa effekter inom det militära också tex vid spaning Mjaa, det handlar om selektiv perception. Det uppstår sällan sådana situationer när man ligger på oplats. Dessutom har man då en specifik uppgift, vilket underlättar... Jag har gjort studier på detta med "neutrala" och "dramatiska" scenarion, ungefär på de sätt som de beskriver i inslaget. Det är ganska intressant att se hur vi avläser och tolkar en bild eller scen. Tänk till exempel på hur ni reagerar när ni är som mest intresserade av att köpa något, t ex en ny bil av en viss modell. Helt plötsligt ser ni jättemånga bilar av just den modellen ute på gatorna! Det har ju inte blivit fler bilar, utan ni har flyttat fokus, er selektiva perception till att lägga märke till dessa. Detta är något som kan kan leda till fenomenet change blindness, dvs man registrerar inte att något förändras i en scen. HÄR finns exempel på change blindness. Högerklicka på bilden för att ändra hastighet samt motiv. Även HÄR och HÄR är exempel... /Magnus B Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheStroyer Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 vad läskigt!...den enda jag lyckades se på en gång var den med räcket på bilden med de två som käkar Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 34 studsar va det enligt mig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.