Jump to content

Skoj test

Airman

Recommended Posts

eee...

Jag tror du har glömt något Airman.

Fixa annars kommer tråden att kastas ganska omgående.

//Yman, BlåGul

Hehe, välkommen till kognitionsvetenskapens underbara värld!!

Har själv 4 veckor kvar av min 4-åriga utbildning på kognitionsvetenskapliga programmet vid Umeå universitet.

Ruskigt intressant och givande område!

/Magnus B

Måste få säga att jag faktiskt la märke till att det blev fyra svartklädda personer i bild.

Men däremot såg jag inte att det var en Gorilla.

Tack för mig.

edit-stavfel.

detta märkliga fenomen lär ju kunna ha negativa effekter inom det militära också tex vid spaning

Mjaa, det handlar om selektiv perception. Det uppstår sällan sådana situationer när man ligger på oplats. Dessutom har man då en specifik uppgift, vilket underlättar...

Jag har gjort studier på detta med "neutrala" och "dramatiska" scenarion, ungefär på de sätt som de beskriver i inslaget. Det är ganska intressant att se hur vi avläser och tolkar en bild eller scen.

Tänk till exempel på hur ni reagerar när ni är som mest intresserade av att köpa något, t ex en ny bil av en viss modell. Helt plötsligt ser ni jättemånga bilar av just den modellen ute på gatorna! Det har ju inte blivit fler bilar, utan ni har flyttat fokus, er selektiva perception till att lägga märke till dessa.

Detta är något som kan kan leda till fenomenet change blindness, dvs man registrerar inte att något förändras i en scen.

HÄR finns exempel på change blindness. Högerklicka på bilden för att ändra hastighet samt motiv.

Även HÄR och HÄR är exempel...

/Magnus B

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...