Jump to content

22 LR

Scribe

Recommended Posts

Har tänkt att köpa mig ett studsarpaket till sommaren och ha lite kul med. En kaliber .22 LR, halvautomat med en bra kikare. Har tittat runt en del, men hur ska jag veta vad som är bra???

Är det någon som har erfarenhet av .22LR halvautomat och kan rekommendera ett bra vapen?

Kan också tänka mig .22WM, men ammon blir lite väl dyr då.

Rugers 10-22 är billig och bra. Jättekul leksak med sunkigt trycke. Tillbehör finns i det oändliga och det inkluderar bättre trycken. Som soldat ar du väl van vid usla trycken antar jag. Jag skulle köpa en Ruger om jag skulle ha en ny auto-22:a.

Jag har hört att remingtons .22lr halvauto ska vara ganska dålig. Väldigt känslig för olika ammunitionstyper. Det kan ju dock vara hans vapen också.

Idag så finns det inge .22lr halvauto som jag skulle kunna tänka mig, På grund av dålig kvalitet och mycket dåligt tryck.

en 10/22 med aimpoint på är inte fel! kass trycke och dålig precision går att råda bot på även om det kostar,

Jag har även goda erfarenheter av remingtons byssa, den jag hade lånat sköt ganska illa så jag tog ur framstocken lite och vips så sköt den tioöringar på 50m.

om du inte tänker göra något med bössan så väljer du en remington eller en tung ("target") 10/22. ska du bygga så väljer du kanske rent av den billigaste 10/22:an eftersom du ändå bara är intresserad av lådan och slutstycke. en gigantisk fördel för 10/22 är antalet eftermarknadsdelar!!

Kan rekomendera en Remington 597 LS HB det är den modellen med laminatstock och tung pipa. Du kan köpa den ny från Torbohandels för 3300:-. Har själv denna bössa och tycker att den är riktigt trevlig, trycket på avtryckaren är väl inte världens bästa men det kan du fixa för en ringa kostnad senare. Skjuter bra serier gör den också. Det enda negativa jag har märkt är att magasinen är inte av världens bästa konstruktion med viss typ av ammo så får man matningsfel osv. Av den ammo jag testat så funkar CCI minimag bäst för mig både matningsmässigt och när det gäller träffbilder. Med CCI har jag inte haft ett enda matningsfel så hittar du en ammo som den gillar så är det bara att tuta och köra. Varför byta när man har något som funkar bra.

Ett annat tips är att kolla in http://www.rimfirecentral.com/ som är ett otroligt bra forum om det mesta i 22 LR.

Den uppfattningen jag har fått om man jämför Ruger 10/22 och Remington 597 är att vill man bygga om bössan mycket och lägga ner mycket pengar på specialdelar så är det Ruger 10/22som gäller, finns otroligt mycket tillbehör till den. Vill man ha någe som är helt ok direkt ut lådan så är det Remington 597 som gäller.

När det gäller optik så ja vad ska man säga det beror helt på hur mycket pengar du har tänkt att lägga ut på det. Jag har ett Burris Fullfield II 4.5 - 14x42 AO på min bössa som jag är supernöjd med. Det du skall tänka på med optik till en 22:a är att det skall ha justerbar paralax då de flesta sikten har en förinställd paralax på 100m vilket oftast inte är det avståndet man skjuter på med en 22:a: Det finns en del tillverkare som te.x Burris, Bushnell, Leupold mm. som tillverkar kikarsikten för luftvapen med ljust denna funktion som har paralax som är justerbar ner till 10 m. Det är nog någe sådant du skall titta på tror jag. Leupold har en modell som heter Leupold Vari-X 3-9x33mm Compact EFR som jag tror kan vara ett riktigt bra köp kanske en aning dyrt.

Edited by NuBreed

Tack så mycket för infon.

Jag har hört ryktesvägen att man i 5-skottsmagasinen kan ta bort en spärr så att det blir ett 10-skottsmagasin. Stämmer det? OM det stämmer, vilka magasin/vapen kan man göra det på?

Vad jag förstår har ruger 10/22 ett tioskottsmagasin original.....(10-22) ;)

Det som gäller är väl att samtliga enkla 22 automater är risig precision på, välja en med tung pipa och bra stock så skjuter dom som en vanlig 22:a. Det som skiljer i övrigt är väl att Rugers bössa är den som är vanligast och har flest tillbehör för en rimlig penning.

Mag får endast vara avsedda för max 5 skott vid jakt. Vill du pluppa på massor och leka vid skjutbanan så rekomenderar jag att köpa fler magasin för det endamålet så du kan vara laglig när du jagar. Risken är väl liten att åka fast, men varför riskera nått för en sån skitsak? Kan inte komma på när man behöver fler än 6 skott vid jakt med .22:an heller för den delen. Det finns även 30-skotts mag för den leksugne.

Jag vet inte vad du scattergun försöker upnå för drömträffbilder men jag tycker iaf att 3 st inom en 10-öring på 50m är helt ok för mig. Visst är det bättre precision i en cyliderrepeter pga att du inte har en mekanism som rör sig i lådan. Men jag kan säga dig att en halvauto har helt fullgod precision och är mycket roligare att skjuta med. Visst vill man bli en tokseriös 22 bänkskytt kanske man ska satsa på en cylinderrepeter.

Ska du använda vapnet i jaktsyfte köp en 22wm, ska du i huvudsak skjuta prick, men ävan skjuta "skadedjur" köp 22lr.

Vapen modell är relativ, beror på vad du vill ha.

Mag får endast vara avsedda för max 5 skott vid jakt. Vill du pluppa på massor och leka vid skjutbanan så rekomenderar jag att köpa fler magasin för det endamålet så du kan vara laglig när du jagar. Risken är väl liten att åka fast, men varför riskera nått för en sån skitsak? Kan inte komma på när man behöver fler än 6 skott vid jakt med .22:an heller för den delen. Det finns även 30-skotts mag för den leksugne.

När gäller detta?, är det enbart för halvautomater då?

För farsan har en winchester mod 9422, vilken har jag tror det är 13 eller 15 skott i magasinet. Det är ju dock en bygelrepeter.

Hmmmm. förstår inte riktigt tanken bakaom §11. Är det inte bättre att ha många skott i bössan i fall jag bara skadeskjuter och behöver flera skott att fälla med.

Om jag skulle få för mig att jaga björn så vill jag definitivt ha mer än tre skott i bössan.