Jump to content

Spetsnaz tränar


Guest järv

Recommended Posts

Guest järv

Spetsnaz är väl mer ett samlingsnamn. Det finns ju ett flertal brigader av olika Spetsnaz-förband så det säger väl en del om storleken.

Link to comment
Share on other sites

Spetsnaz är väl mer ett samlingsnamn. Det finns ju ett flertal brigader av olika Spetsnaz-förband så det säger väl en del om storleken.

Hur länge ligger dom inne? Jag kan ingenting om dessa styrkor. Är det värnpliktiga och/eller finns det grupper/plutoner som består av endast yrkesofficerare/motsv. ?

Sista bilden va verkligen läcker! Snyggt fångat av fotografen.

Link to comment
Share on other sites

Spetsnaz finns i flera skepnader ja. Namnet är en sammandragning (f.ö. mycket vanligt i ryskan) av Spetsialnogo Naznatjenija - som betyder ungefär "för särskilt ändamål".

 

Under sovjet-eran kunde detta betyda att förbandet var tilldelat väldigt specifika uppgifter i händelse av krig - till exempel slå ut en specifik kärnvapensiloanläggning i västtyskland - till att inneha blandade uppgifter av samma karaktär de vi i väst skulle kalla specialförband innehar.

 

Varje del av sovjetarmén hade en enhet som i någon mån kunde kallas Spetsnaz och ofta formellt hörde till GRU, men var underställd respektive militär chef. Jag kan gissa att det fungerar så även idag.

 

I dessa förband verkar den ryska chauvinismen ha nått himmelska höjder, varför jag inte är särskillt förvånad över macho-uppvisningar som de som visas ovan.

 

I Vitryssland har arvtagarna till de sovjetiska Spetsnaz haft kampsportsuppvisning i pausen på fotbollsmatcher... DET kanske vore något för SSG :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Gillar vakten som står och komar ut i tomma intet... snacka om att bli väckt på ett bryskt sätt...

Snyggt om han skulle helt plötsligt få för sig att ta ett steg framåt...

SPLAT!!! :)

Ja jädrar ja :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Gillar vakten som står och komar ut i tomma intet... snacka om att bli väckt på ett bryskt sätt...

Snyggt om han skulle helt plötsligt få för sig att ta ett steg framåt...

SPLAT!!! :D

Det skulle man se i en film! Den stenhårde SEALen ska just nacka vakten, hoppar för att köra in kniven i nacken eller nått. Och så börjar vakten frysa och gå framåt. :) När han vänder sig om ser han sälen ligga där. Halvdö, skulle jag ockå tro! :lol:

Link to comment
Share on other sites

När Ryssarna fanns nere i Bosnien hade de även liknande uppvisningar av "spetznaz" förband för andra nationer. Samma stuk... Närstridsövningar som visades upp... Typ spetznaz BRAK :)

 

Var myclket amerikaner där då :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lägg märke till att vakten som "står och sover" har franska färger på hjälmen och tyska färger på armen =)=)

Färgerna på hjälmen visar bara att soldaten var ur tyska Wehrmacht. Det "vanliga" försvaret, alltså. Har inget med Frankrike att göra.

Link to comment
Share on other sites

Den andra bilden kan väl kallas för "Standard Operating Procedure if your parachute doesn't open" ;)

 

Spetsnaz är mer som jägare, dvs. beteckning på någon sorts elitförband. Det finns militär spetsnaz som tillhör GRU (dvs. arméns underrättelsetjänst), det finns MVD (internal affairs) spetsnaz. De som gör värnplikten i Ryssland rycker in för två år oavsett befattningen. Vissa hamnar hos armé-spetsnaz enheter, ungefär som svenska jägare så vitt jag vet.

 

Det finns också SSG-liknande spetsnaz förband där det finns inga värnpliktiga, utan bara yrkesofficerare. Jag tror att bland de har man en extraprov på röd basker (eller vad heter den färg som FSJ-grabbar har?), har en dokumentär om detta (dock på ryska).

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är rätt fräckt att den flygande spetsnäsan ö.h.t. kan röra sig i sin Michelindräkt. Den ser väldigt fluffig ut. Praktiskt/hindrande? Fast eftersom han kan flyga kanske det inte spelar någon roll..?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är rätt fräckt att den flygande spetsnäsan ö.h.t. kan röra sig i sin Michelindräkt. Den ser väldigt fluffig ut. Praktiskt/hindrande? Fast eftersom han kan flyga kanske det inte spelar någon roll..?

dräkten är fylld med helium det är därför han svävar :camo:

Link to comment
Share on other sites

Gillar vakten som står och komar ut i tomma intet... snacka om att bli väckt på ett bryskt sätt...

Snyggt om han skulle helt plötsligt få för sig att ta ett steg framåt...

SPLAT!!! :D

Eller så tänker spetsnäsan bara en sak:

 

BAJS ochså! :banana

Link to comment
Share on other sites

Nej, han har tyska färger. Det är en hjälm från nazitiden. Eller en kopia, vilket jag innerligt hoppas på.

Ja märket är ju hel klart en kopia i alla fall. Tyska hjälmar kan jag tänka mig att det finns rätt gott om i Ryska armén.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...