Jump to content

Recommended Posts

Ja vad ska man säga. Då kan Racoon Pioneer sälla sig till mängden av alla de som genomfört grundutbildning. Den 8 april marcherade P10 gu-bat. ut genom grindarna. Det var väl inte bara vi som muckade då? (Det skrivs så lite här...)

Med tusentals minnen, upplevelser och vänner för livet kan jag inte nog beskriva hur jävla nöjd jag är att jag gjorde lumpen. It was all worth it! Dessutom har jag ju 40300 andra skäl att vara nöjd.

För er som inte riktigt vet hur det går till när man muckar så kommer här en kort sammanfattning av muckeriet;

Helt plötsligt börjar det glesna med saker att göra i vården. Det ramlar inte in några fler putsobjekt. Då inträder den stora väntan. Sista handen läggs vid betygsarbetena, befälen kommer på tokiga saker för att sysselsätta truppen de sista skälvande dagarna och städområden städas om och om igen. Det busas som aldrig förr, gröna fordon cirkulerar inne i stan sena natttimmar. Vi KB har vår bal med alla befäl, fint och stämningsfullt med det ena talet bättre än det andra och när middagen är över har ingen några somhelst hämningar.

En avslutningscermoni med hela regementet hålls där medaljerna och andra utmärkelser som "bäste soldat" m.m. delas ut tal hålls och musik spelas.

Den sista natten kulminerar buset, Stridsvagnarna på kaserngården apteras det sprängdeg (grön) på, kaserngården+kanslihus mineras. ATA-band dras över kaserngården och diverse flaggor hissas i flaggstänger. Kasernvakten jagar febrilt men lyckas sällan få fatt i några gärningsmän.

Den sista dagen lämnas den sista materielen in, plutonerna samlas för sista gången för betygsutdelning innan kompaniet slutligen ställer upp för utmarsch. Majoren tar emot, säger några väl valda innan förtroendemannen tar befälet och genomför utmarsch. Här är euforin hög och glada tillrop och andra vildare uttryck för glädje sprider sig i leden. En tyst, stilla, varm känsla i bröstet när man slutligen påbörjar marschen ut. Leendet är okontrollerbart och när man passerar leden av befäl reser sig alla hår och när grinden passeras vet känslorna inga gränser.

/RP

VO/Fk

Dela med er av eran muckdag.

RP anmäler sig flyttbar om topic redan finns.

Grattis till genomförd grundutbildning. Om några år har du förträngt alla grispass som eldvakt, blödande skavsår, monotona övningar och tveksamma order. Det är, som du skriver, kompisar och "guldbefälen" man minns. Hoppas du har trivts och att din utbildning varit givande. :)

mmm, håller med..sååååå jäävla skönt med muck, man va juh duligt less påre, men man har juh haft jävligt kul oxo, så det är juh inget man vill ha ogjort, det smä'ller juh trots allt ganska fint vid haubitsen  :baskerPa:

Hhrmmm. Nu vaknade magister Särimner till. Vad är det för språk, unge man...? Nä förresten, jag har påsklov. Återkommer på tisdag ;)

Starkaste minnet från muckar dagen var: Efter sista uppställningen marscherade

Vi ut genom grindarna på Amf 4 sen klippte dom våra lägg och sen sa dom . JAHA

nu kommer ni aldrig in igen sen vände dom helt om och gick. :baskerPa:

Och där stod vi en hel pluton och undrade om det här var allt, och det var det.

Sen satte vi oss på fredriks havn fäjan och dränkte våra sorger i dansk öl och andra starka drycker. och skålade för brak, snabbmarsch och stridshinderbanan.

På gamla fina kärringberget

Edited by Signal

Grattis alla! Se nu till att komma tillbaka tilll FM ni som kan och vill. Ni andra bör omedelbart ge er ut i arbetslivet och studielivet och ta med er allt bra ni lärt er så alla civilister förstår vad dem har missat. Pass på, det finns dock civilister bortom all räddning men kör på bara , pannben frammåt. Tänkte bara avsluta med följande citat: MUCK MUCK MUCK MUCK MUCK MUCK MUCK!!!!!!!!!!!!!!!!!! :baskerPa:

Jag får nästan en tår i ögan :rocketl:

Ingen som hört någon historia om någon som bryter ihop mentalt efter MUCK ? Ett så abrupt slut på något så underbart låter farligt. Hv för väl duga som avgiftningsanstalt :)

Jag muckar antagligen om 1 år. Måste börja förbereda mig (andas in - andas ut).

Ni som är rädda för att mucka men inte har ryckt in än, tänk OM, ni kanske kommer hata det och bara längta till muck! Fast det är ju mindre troligt att det skulle bli så... :P

• 3 weeks later...

Jag åker in till K3 igen om typ 20min....Då ska jag vara borta i 3 hela veckor, sen, den 28maj, e det MUCK..:( ...ser inte fram emot det alls faktiskt, jag trivs bra i det militära......Menmen, det ska la gå bra.... vi höres...

Guest strvkomp

Vemod...

Jag har fått en annan syn på det militära efter MUCK(corny) och kan ärligt säga att trots alla bajsmackor, dispyter med befäl och andra värnpliktiga, sena nätter, tidiga mornar så saknar jag det. Det finns en tomhet som jag inte vet vad jag ska fylla den med.

Väntar bara på att KS11 ska ringa i Juni och vill ha mig med.

Tips: När ni nymuckade är bland människor som inte gjort militär utbildning, ta det lugnt! Saker händer inte lika raskt ute i den andra världen :)

F.ö. tycker jag det är rätt lustigt att se folk som inte gjort sin värnplikt snacka om hur bra det är.

Guest strvkomp
Om du syftar på mig så spekulerar jag. Har ganska ofta ett om före alla meningar som beskriver lumpen och mig.

Vaddå, känner du dig träffad?? :P

Om jag ska vara ärlig, ja.

Det jag mer eller mindre har levt för i hela mitt liv är lumpen, och då är det ju klart att jag pratar om det utan att jag vet hur det egentligen är. Men jag kan ju hoppas. :baskerKav:

Tror dock inte det blir som min mindre lyckliga teaterupplevelse som jag nyss haft innan jag kom till SoldF.com.

Där var det dödsångest varvat med yxmördarfantasier. Och jag brukar inte ha yxmördarfantasier. Oavsett anledning.

Jo, risken finns ju... Men jag tror att det är troligare att jag känner mig utanför p.g.a att resten av mitt kompani/pluton/logemente springer dubbelt så fort som mig... Men det är därför som jag försöker springa varje lördag. Effekterna uteblir dock...

Men det är därför jag ska göra FV-U-kursen. Så jag vet på ett ungefär vad som väntar. :)