Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått veta att Glock 17 är förbjuden i den Thailändska armén pga farhågor om den är tillräckligt säker.

De punkter som det trycktes på var bla:

* Eftersom den inte har en extern hane så går det inte att ha en patron i loppet och gå runt med den säkert.

* Den interna säkringen fastnar vid närkontakt med lera o dyl.

* Avtryckaren är för mjuk.

Därför skulle jag vilja veta vad ni här tror om detta, är den säker eller osäker och varför i så fall?

Förhoppningsvis har vi någon här som är utbildad på den som kan delge erfarenheter.

:D

• BlåGul -1
Posted

Avsaknad av en hane gör bara pistolen säkrare. Inget kan fastna i den och orsaka en oavsiktlig avfyring. Pistolen har två interna säkringar och en byråkratsäkring i avtryckaren som omöjliggör avfyring utan att avtryckaren trycks in. Pistolen är säkrare än någon annan att bära med en patron i loppet för en typisk soldat, som bara behöver komma ihåg en sak och ett reglage - avtryckaren. Rör man den inte, smäller det inte.

Punkt två låter märklig, har aldrig upplevt det och jag har tagit med mitt vapen till botten av Kalmarsund för att gräva med det i leran (och ta bilder. :D)

Nummer tre är skitsnack, då avtrycket går att få tungt från fabrik, och betydligt tyngre än de flesta SA-trycken.

Förmodligen har nån gammelmilitär som inte gillar nymodigheter bestämt sig för de där punkterna.

Posted
Ehh, botten av Kalmarsund för att gräva med det?

Nu blev jag lite nyfiken ska erkännas... :)

Samma här, dom bilderna vore kul å se 9x19....

Posted

Förresten, det verkar som de har haft ett annat problem.

När man sätter in ett nytt magasin och slår till det för att se till att det sitter fast ordentligt kan ett skott gå av av misstag.

Någon som vet något om det här?

Posted

Jag har hört sägas att det går att få manteln att åka fram  vid häftig omladdning med pistolen hållen i vertikalt läge, dock har jag aldrig varit med om det själv. Hur detta skulle kunna leda till att ett skott avlossas förstår jag dock inte riktigt, förutsatt att man håller fingret borta från avtryckaren :)

Posted

När jag fick utb på 88:an så sades det att vapnet INTE har några säkringar. FM räknar säkring på avtryckaren vilken Glocken saknar. Dom inre räknades inte. Med patron i loppet, räknas därför vapnet ENDAST som säkrat om fingret vilar mot stommen. I hölster får patron i loppet inte förekomma, smäller det då har man gjort fel. Svagheter på pistolen har jag intehört något om innan, heller inte upplevt.

• BlåGul -1
Posted

Att manteln slår fram vid isättning av magasinet är ett fenomen som bara uppträder på vissa Glockar, med varierande frekvens. Ett fåtal gör det alltid, om man slår in magasinet på ett visst sätt. Fördel eller nackdel, 'bug' eller 'feature' är upp till användaren. Jag vet folk som tycker det är praktiskt.

Jag har bara hört talas om en enda incident där en Glock har gjort en "slamfire", dvs avlossat skott av sig själv då manteln stängs. Vapnet var förmodligen defekt eller kanske mekat med av nån klåpare, men strax efteråt (1992) gjorde Glock några små detaljändringar på utdragaren, slagstiftet, slagstiftsäkringen, avtryckarlänken och den lilla plastpluppen som sitter i bakre änden av utdragarfjädern.

Om man ser till mängden vapen av denna typ som har tillverkats och som är i tjänst världen över, så är problemet obefintligt.

Posted

Om det är någon som är intresserad av Glock så finns det ett forum  http://glocktalk.com/   Dem har nästan 19500st medlemar :D

På den här sidan kan man se Glock pistoler som har gått sönder: http://communities.prodigy.net/sportsrec/g...z-glock-kb.html

mer Glock fakta: http://communities.prodigy.net/sportsrec/g...-glock-dir.html :angry:

• 2 weeks later...
Posted

Fordonsförarna på StrilSÄK (alltså stabsfordonsförarna som kör lastbil/skoter, inte Fofö/Sks) på F21 fick 88:or. Dock ganska tråkigt då plutonen ej hade ngn lös am. till dom =(

Flyget brukar iaf vara ganska pigga på att utbilda på Pistol 88, vet även av några bevakningssoldater som hade (GB/PB?). Kan kanske bero på att "alla" befäl på Insatskomp. F21 tävlar i snabbskytte med pistol? :)

Posted

Jag fick utbildning på pistol 88, pistol 88B och revolver m/58 under GSU:n. I tjänsten använde vi pistol 88B.

Revolver m/58 är det nog inte så många som fått utbildning på. Vi fick utbildning på den för att befälen hade fått in ett gäng som skulle skickas till skrotning. Dom tyckte att den var rolig att skjuta med och ville att vi också skulle få prova den innan den försvann för gott. Revolver m/58 var verkligen kul att skjuta med. Det är en trubbig liten sak i kaliber .38 special. Hade varit lite coolt att ha den som tjänstevapen.. :)

Jo just det, det var någon som nämnde lösammo till pistol (eller snarare bristen på sådan). Ett befäl i lumpen (som var en gammal am-röj räv med fickorna fulla med gammal OXA.. :P) hade fått tag på en skum 9mm patron som hade en genomskinlig kula som innehöll röd färg ungefär som en paintball kula. Har aldrig sett det tidigare men tydligen så används den av FBI och motsv. vid övning enligt honom. Någon som vet mer om detta??

Posted
Jag fick utbildning på pistol 88, pistol 88B och revolver m/58 under GSU:n. I tjänsten använde vi pistol 88B.

Revolver m/58 är det nog inte så många som fått utbildning på. Vi fick utbildning på den för att befälen hade fått in ett gäng som skulle skickas till skrotning. Dom tyckte att den var rolig att skjuta med och ville att vi också skulle få prova den innan den försvann för gott. Revolver m/58 var verkligen kul att skjuta med. Det är en trubbig liten sak i kaliber .38 special. Hade varit lite coolt att ha den som tjänstevapen.. :)

Jo just det, det var någon som nämnde lösammo till pistol (eller snarare bristen på sådan). Ett befäl i lumpen (som var en gammal am-röj räv med fickorna fulla med gammal OXA.. :P) hade fått tag på en skum 9mm patron som hade en genomskinlig kula som innehöll röd färg ungefär som en paintball kula. Har aldrig sett det tidigare men tydligen så används den av FBI och motsv. vid övning enligt honom. Någon som vet mer om detta??

Låter som Simunition. FX ammunition. Används lite här och där inom försvaret och polismyndigheten. Har själv använt den till MP5. Effektiv upp till 25 m ca. Perfekt för SIB.

Casca