Jump to content

Norsk polisman dödad

Vildmannen

Recommended Posts

Tyvärr tycks dom vara jämnstarka med polisen vad gäller beväpning.

Nja, jämnstarka vet jag inte... De allra flesta konstaplar i Norge tjänstgör utan någon beväpning.

Under skoltiden träffade jag en norsk polis som var med på skolan under en vecka. Vi pratade en del om att den norska polisens upplägg gällande tjänstevapen. Den enskilde polismannen måste ha beslut på att få ta fram sin revolver som ligger i ett säk-skåp på stationen... Man funderar genast på hur lång tid det skulle ta att besvara en buses eld i en nödvärssituation om han först måste ringa till sitt befäl och därefter ta sig in till stationen och hämta vapnet... När det är gjort måste han såldes åka tillbaka till den plats där han blev beskjuten... :Malaj:

Den enskilde polismannen måste ha beslut på att få ta fram sin revolver som ligger i ett säk-skåp på stationen...

Har för mig att dom har en låst box i patrull bilarna där dom har vapnen också... men behöver dock klartecken för att öppna....typ

//Sgt Fjellman

Och samtidigt som detta sker i norge förfasar sig svenska politiker över polisens extrema vapen som flash&bang...

Tragiskt med polismannen, hoppas gärningsmännen dör en plågsam död.

Beväpnade med både tunga och lätta vapen,skyddsväst,hjälm,tårgas,sprängmedel + att allt är planerat i minsta detalj låter ju inte som det är amatörer dom har att göra med......

Mössa av för polismannen.

Den enskilde polismannen måste ha beslut på att få ta fram sin revolver som ligger i ett säk-skåp på stationen...

Har för mig att dom har en låst box i patrull bilarna där dom har vapnen också... men behöver dock klartecken för att öppna....typ

//Sgt Fjellman

Jag vill minnas att den norska polismannen sa att det är grupper modell piket eller insatsgrupper som har sina vapen i bilarna. Övriga konstaplar får se glada ut och åka in på stationen när de behöver tjänstevapnet.

"Polisen skall inte ha tunga vapen eftersom det då sker en upptrappning, busarna tar då till tyngre vapen". Vanligt argument bland alla som anser att polisen inte ska ha snabb tillgång till förstärkningsvapen.

Detta vet tyvärr alla insatta att det inte fungerar så. Buset har redan automatkarbiner, handgranater, tårgas, med mera. Vad har vi? en sunkig Sig-Sauer? Vad har norrmännen? en Smith och Svensson revolver kal .38?

Vad har ex. Los Angeles polisen? hagelgevär och automatkarbiner. Även om de inte använder dem ofta har de i allafall möjligheten att vid en konfrontation verka på lika villkor.

Polistaktiken skall vara defensiv, inte söka konfrontation, inget fel med det. Istället skall man sätta dit busarna "utredningsvägen" dvs i efterhand gripa dom utreda brottet och lagföra dom. Enda problemet är att buset håller käften och de går fria i rättegång efter rättegång eftersom bevisningen inte håller. Polisiärt är brottet utredd och det är klarlagt vilka som begått rånet men de kan inte fällas för brottet eftersom det enligt domstolarna "inte är ställt bortom allt rimligt tvivel" att de är skyldiga. (Obs alla lagivrare och vänner av ordning, jag motsätter mig inte domstolarnas bedömning. Givetvis skall man inte rucka på principen oskyldig tills motsatsen är bevisad, men lite trött blir man allt när, vad jag tycker, mycket stark bevisning ÄNDÅ inte håller)

Tråkigt slutresultat. Polisen har inte tillräckligt kraftig beväpning för att ta buset när rånet sker. Inte heller tillräckligt kraftig beväpning för att kunna upprätta ordentliga vägspärrar. Sen räcker inte bevisningen vid rättegångar. Slutsats: Det är nästintill riskfritt att råna värdetransporter och liknande. Busarna undkommer med några tiotals miljoner i runda slängar, polisen vet om att de gjort det men kan inget göra ändå. Och busarna glassar runt med svindyra bilar, fina kläder och sitter på fina krogar och bara skrattar...

"Polisen skall inte ha tunga vapen eftersom det då sker en upptrappning, busarna tar då till tyngre vapen". Vanligt argument bland alla som anser att polisen inte ska ha snabb tillgång till förstärkningsvapen.

Precis. Norsk polis är tack och lov obeväpnad, och får endast hämta ut det extrema förstärkningsvapnet pistol efter polismästarbeslut. De fick förmodligen ringa Kjell Magne Bondevik personligen för att få ut MP5:orna.

Vem vet vad som kunnat hända om de norska poliserna hade haft tillgång till verksamma förstärkningsvapen mot rånarna. Förmodligen hade rånarna då tvingats trappa upp våldet och i stället för att måttfullt skjuta vilt bland allmänheten med automatvapen kalla in flygunderstöd med napalm och sprängbomber.

Nej, jag håller med dig, roninn! Jag är så fruktansvärt trött på alla amatörfilosofer och proffstyckare som tror sig förstå brottslighetens mekanismer.

Brottslingar trappar alltid upp våldet så mycket de överhuvudtaget kan - eftersom de som vem som helst gör allt som står i deras makt för att inte förlora och åka fast. MEN - funkar inte det eftersom någon annan ändå är mäktigare lägger de av.

Vad som alltid styrt extrema brottslingars våldsanvändning är inte polisens beväpning - utan tillgången på xtrema och användbara vapen. Brottslingar har alltid försett sig med de kraftigaste vapen de överhuvudtaget kan få tag i, och fortfarande kunnat dölja i en bil eller under kläderna, beroende på behov.

Hur skulle brottslingar kunna trappa upp våldet från automatkarbiner, kulsprutor, handgranater och pansarskott - vilket de använder idag, och har använt i åratal?

Jag har svårt att tänka mig att ett rånargäng kommer över en rote A10:or eller en pluton Stridsvagn 122 - för det är väl ungefär vad som krävs för att de överhuvudtaget skall kunna trappa upp våldet mer.

Det enda övertag polisen har är att vara fler, att inte behöva dölja sina vapen - samt att ha möjlighet att tidigare ta del av ny teknik. Således har polisen den teoretiska möjligheten att alltid ligga steget före. Av politiska och ideologiska skäl brukar dock våra kära folkvalda - ivrigt påhejade av media - av försiktighets- och rättviseskäl se till att polisen får ligga steget efter brottslingarnas utveckling i stället.

De senaste pinsamma debatterna om ammunition, distraktionsgranater och prickskyttegevär är bara ytterligare ett pinsamt kvitto på den saken...

Några tankar kring det som har hänt i Norge får mig att tänka på den svenska polisens situation.

Är man polis i Sverige måste man ha följande egenskaper:

- Kunna fatta korrekta beslut på nolltid. Helst av allt skall du ha en gåva av Saida-modell. "Kom inte och påstå att du uppfattade situationen på annat sätt när vi har facit så här i efterhand...".

- Kunna avvärja ett fysiskt angrepp utan att skada någon - detta oavsett vilket våld man möts av. "Något har du väl lärt dig på skolan?".

- En polis får aldrig hävda att han/hon var rädd - en polis MÅSTE klara av dylika situationer, annars kan du packa ihop och dra...

- Man skall alltid ställa upp för massmedia trots att de väntar på DEN DÄR kommentaren, som gör att de kan köra dolken i ryggen på den enskilde polismannen och kåren.

- Man skall tåla våld, spottloskor och okvädningsord, då det inte kan spela så stor roll... Polisen överreagerade på EU-toppmötet i Göteborg! Söker man till polisutbildningen, så vet man vad som gäller.

- Man skall ha klart för sig att tjänstevapnet skall användas i allra yttersta nödfall. Använder man vapnet skall man vara beredd på att hängas ut i media, då polisen ALLTID gör fel i dessa situationer.

- En polis skall, enligt konstens alla regler, kunna kommunicera med en amfetamin påverkad anabolastinn 140 kilos kloss. Man får under inga omständigheter bruka våld, då det dagen efter kommer stå i tidningen att "polisen misshandlade en oskyldig familjeson på öppen gata" Citat: - "Jag gick bara förbi och sa hej - de slog mig - helt oprovocerat". En svarttaxiförare har lämnat ett MYCKET trovärdigt anonymt vittnesmål till aftonpravda, vilket styrker familjesonens version av händelsen.

- Polisen får FRAMFÖRALLT inte börja tala om starkare ammunition, förstärkningsvapen, distansbatonger, OC-spray eller andra hjälpmedel. Det bevisar endast att polisen ÄR våldsälskande fega kräk som inte vill annat än att slå den gode medborgaren på truten. Eller för att citera den dåtida justitieministern L. Freivalds: - "Polisen har bara pang pang och blåljus i huvudet".

Nä, den enskilde medborgarens rättsskydd och integritet skall sättas över all annan rim och reson - till viss del helt sant, men vad innebär det för de som skall arbeta utefter de förutsättningarna?

Nåja, detta inlägg skall läsas med förståelse av ironi, men ett visst mått av allvar...

För att bli ännu mera negativ. :D

Busarna har möjlighet att ha tunga skyddsvästar och hjälmar ( vilket svensk polis inte alltid har, tunga västar ibland. Men bortsett från piket och NI inga vettiga hjälmar).

Busarna kan ha ett fungerade radiostystem ( vilket polisen tyvärr inte alltid har)

Herregud ! hur kan polisen trappa upp våldet när vi, även om vi fick AK och granatkastartillsatser, ändå bara skulle komma i paritet med moderna rånarligor!

Då skall vi som sagt inte glömma att busarna då fortfarande har bättre hjälmar och västar och ev bättre samband än polisen.

Samt inte minst, buset behöver inte för fem öre bry sig om det rättsliga efterspelet efter varje avlossad patron. För en buse spelar det ingen roll om han skjuter ett skott eller hundra skott automateld in i ett hus. För en polis spelar DET EN JÄVLA roll om han skjuter ett skott eller ( hugaligen) två skott. Inte i den akuta situationen en i det rättsliga efterspelet.

Väldigt krasst räknat kan man säga att mest eldkraft vinner om man skall titta på de ( för mig ) kända "polis-rånar" eldstriderna i Norden. Malexander; buset vann, Stavanger; buset vann och sist men inte minst Hoby ( inte mer eldkraft men i alla fall jämbördig med buset) polisen vann.

Slutsats om polisen hade mer och tyngre vapen skulle polisen vinna ;) ( JA jag vet dåligt argument men jag är trött och förbannad) ,O

Helt rätt, Fbj972. Jag insåg inte ens att du var ironisk...

Bara frågeställningen i TV3:s "seriösa" Insider på torsdag - "Världens fegaste polis" - får mig att se rött:

1. Är läkare "fega" för att de inte vågar operera med en osteril morakniv?

2. Är brandmän "fega" för att de inte vågar rökdyka utan aggregat?

3. Är Göran Persson "feg" för att han har livvakt?

Bara för att något kanske har funkat ibland förr om åren behöver man väl inte vägra följa den utveckling som faktiskt minskar lidande och misstag...

Något man tycks ha missat helt i debatten om polisens hjälpmedel är dessutom att allt fler kvinnor numera arbetar som poliser i yttre tjänst. Detta kommer obönhörligen att öka kraven på bättre hjälpmedel, eftersom vi som är 190 cm långa och väger 90 kilo blir allt ovanligare ute på stadens gator.

Hur än jämställd man är så är det helt enkelt inte lätt att tas med 140-kilosklossen i exemplet ovan om ingen i patrullen är över 165 cm lång och ingen väger över 55 kilo. Det spelar ingen roll hur motiverad, vältränad, kunnig och psykologisk man är i vissa lägen.

Vill vi ha färre skadade poliser - och därigenom även färre skadade bland de omhändertagna/gripna - måste man lära sig att utnyttja de moderna hjälpmedel som forskas fram. Jag gissar dock att varken journalister eller politiker vill höra talas om detta utan att börja tjata sitt favoritmantra om "upptrappning". De är så nöjda och glada om polisens metoder begränsar sig enbart till att tjata - eller skjuta svårriktad och vilt rikoschetterande helmantelammunition med pistol.

Det kanske beror på att båda kategorierna lever på att förfasa sig över den elaka och brutala polisen. Vad skulle de sysselsätta sig med om polisen kunde arbeta välavvägt och professionellt - och slutade göra illa folk i onödan...?

(med bitter raljans...)

Blir så trött på att polisen alltid får skit hur än dom gör, och buset får betesig hur som helst utan att få skit. Man kan inte alltid fjäska och förhandla i alla lägen, skulle vilja se alla dessa som trackar ner på polismakten så fort dom löser en svår uppgift, gå först genom dörren när det ska göras en inbrytning i ett hus motsv.

Först gör polisen fel som gör en inbrytning och skjuter någon i nödvärn. Sen gör polisen fel som gör en inbrytning med hjälp av flash-bang granater. Sen gör polisen fel som INTE gör en inbrytning överhuvudtaget.

I det första fallet är polisen skjutglad och "stridskåt" som bara vill döda folk, helst alla samtidigt

I det andra fallet är det orättvist och flash-bang kan skada en ev. närvarnade oskyldig och de får man inte göra, under några som helst omständigheter.

I det sista fallet är polisen fega och vågar inte göra sitt jobb... Dom har ju för fan betalt för att göra nått, men det vågar dom naturligtvis inte, dom fega jävlarna. Men att spöa vanligt oskyldigt folk DET vågar dom.

Hur man än vänder sig har man ändan bak.

Ett prima exempel på det är svensk-marockanen som är gripen i Danmark. Först misstänks han för brott i Sverige. En förundersökning startas helt enligt lagen. Han förhörs och förhöret visar tydligen att han inte längre kan misstänkas för brott så förundersökningen läggs ner, återigen helt enligt dom lagar och regler som reglerar åklagaren och polisens arbete. Mannen reser sen till Danmark och grips där.

Då skall Sverige begära honom utlämnad så han inte utlämnas till Marocko. Men han har ju inte begått något brott i Sverige så vi kan inte begära att han skall utlämnas till Sverige! Han är ju i lagens mening oskyldig. Nu har åklagaren plötsligt gjort fel som lade ner förundersökningen mot honom! dvs det var fel att säga att han är oskyldig och åklagaren skall nu ljuga och fuska och bryta mot lagen, allt så mannen inte utlämnas till Marocko! Tänk om åklagaren skulle göra det i något annat fall, vilket ramaskri det skulle bli då! Ljuga fuska och bryta mot lagen genom att falskeligen misstänka någon för brott så han skall utlämnas till Sverige.

Sverige är fantastiskt !

Fast nu är det OT ;)

det som i sammanhanget kan vara en klen tröst är att det inte är särskilt många människor som ägnar sig åt den här typen av brott vilket medför att de ofta kan ringas in ganska snabbt. och är dom nu så pass heta på gröten fortfarande som under rånet så lär det inte bli svårt att få fällande domar på dem om/när man hittar dom.

Hur kan ni vara förvånade över att såna saker händer?

Sedan det ryska sönderfallet och kriget i forna Jugoslavien har läget i Sverige förändrats radikalt. Folk har tydligen inte insett detta. Ni som är poliser kan ju upplysa oss lite mer om det upptrappade våldet sedan 90-talets början.

Det var då många förbryttare kom hit från Balkan/Ryssland/Litauen osv. Dessa bildade grupper som sysslade med både bankrån och smuggling. Jag som kom hit 93 upplevde skillnaden från det lugna sverige 89 (var här på besök) och läget efter 93. Kan säga till alla poliser här att vi vid den tiden såg på den svenska polisen som på byråkrater vilka inte vågar använda vapen utan tillåter folk att göra som de vill. Utomland skrattade man när den svenska polisen kom på tal!

Lägget var mycket tuffare utomlands än här och man var inte van vid brutala väpnade överfall här i landet. Polisen blev tagna på sängen. Nu har man anpassat sig till situationen och den organiserade brottsligheten har minskat av vad jag har märkt iaf. Det beror förmodligen på polismorden vid Malexander. Efter det tragiska händelset verkade alla poliser skärpa sig och reaktionen från polisens sida blev "tuffare". Det är bra! Äntligen börjar man anpassa sig. Brottslingar vet nu att polisen vågar ta till vapen. Detta leder till mindre väpnade rån.

Om händelsen i Norge kan man säga en sak. Det var inga vanliga brottslingar. Det var en vällorganiserat kupp vilket förmodligen genomfördes av en välltränad grupp. Min kvalificerade gissning är att det var en korumperad del av en polis/militär-styrka från ryssland eller kanske polen. Ifall det nu skulle stämma då kan det bli väldigt svårt att tillfångata dessa efterom de är bekanta med taktik polisen lär använda mot dem. Men det är bara spekulationer.

Mina tankar om polisinsatsen i Göteborg under kravaler. Det var fegt att använda vapen. Det var dock knappast den "stridande"-polisens fel att det gick som det gick. Felet låg i att man saknade bra utbildning för sådana tillfällen, komunikationen var dålig liksom utrustningen. Varför i hel***e ska polisen köpa skydd för egna pengar? Det ska inte behöva hända helt enkelt. Det största felet lig hos politikerna och polisledningen. Det grundar jag bara på det man har hör på tv under kravalenrna och efteråt. Varför har man inga vattenkanoner eller ickedödliga vapen för sådan tillfällen?

Angående prickskyttegevär 90 i piketen. Vad ska de med dessa vapen till? Räcker det inte att NIS har dem?

Sedan tycker jag att polisen ska omstruktuera helt. Likadant med armeen :huh:.

För få brott blir lösta. Man tappar förtroende för polisen dom inte bryr sig om bedragare, villainbrott, bilstölder, cyckelstölder osv. Tom tyngre brott inte blir uppklarade. Hörde nånstans att om gärningsmannen inte är känd vid brottet då lägger man undan utredningen på en högg som ska tas hand om under en tvåårsperiod. Alla vet ju att ju längre tid som går destå svårare blir det att lösa fallet. Det gäller också grövre brott som mord. Hur kan man då ha förtroende till de som jobbar bakom skrivbordet?

Det där med att kvinnor inte klarar av fyllon på 140kg eller liknande.

Jag bodde i en studenthem innan. En kväll var det bråk på gården och man räknade med polisbesök senare då detta har hän en gång tiddigare vi min tid där. Då kom en polisman vid två på natten och ringde på dörren. Jag öppnade inte då jag visste varken vem det var eller om det hade hänt nåt tiddigare. Polismanen började dock pilla på min dörrlås. Blev då orolig, gick då förbannad upp ur sängen och öppnade dörren. Trodde det var ju nån idiotgranne. Iaf så vrågade polismannen och jag har hörtnått angående nåt bråk under mig. Efter några frågor gick jag och lade mig. Det var det hela.

Nu väntade jag saom sagt polisbesök på grund av bråket på gården. Det roliga var att jag inte väntande mig några poliser med dragna vapen! Vick iaf gå ut med händerna i luften för att sedan backa mot de medna jag sade ve jag var. Blev inte orolig så jag är både vapenintresserad och gillar allt som har med det polisiära/militära att göra. Till slit fick jag iaf gå ner på knä och slutligen lägga ner sig med händerna på huvudet. FIck ligga där bredvid e vägg medan två poliser gick fram för att säkra mitt rum. De sade sedan att de ville åt killen bredvid mig. Frågade om jag kände honom osv. Rolig upplevelse fast man började skaka lite efter 30 sekunder på marken. Var knappast rädd men skakningar kom aytomatiskt på nåt sett.

Till poängen nu. Efter att jag fick gå tu därifrån fick jag se följande. Förutom polismän i huset (4 st i korridören varav en med hund och en länngre bort i andra korridören) fanns det 4 poliser utanför huset. Två av dem vaktade brandutgångar och två väntade med oss anndra ute på gården. De seom väntade med oss var en äldre polisman och en ung "snygg som fan" polistjej. såg inte riktigt de som vaktade utgångarna men de var män iaf. De inomhus var runt 30 och såg vältränade och proffesionella ut.

Dvs de poliser som ägnar sig åt "högrisk"-uppdrag är knappast nya poliser, äldre poliser eller kvinnor om de nu inte har "tillräckligt" med både kunskap och erfarenhet.

Unicorn och andra. Rätta mig om jag har fel nånstans!

Expressen

Jaha nu visar det sig att det kan var albanligan som hjälpt till. Jag blir så förbannad att de här kräken får vara kvar i landet. Samtliga medlemmar verkar ha begått brott i den ligan. Skall de vara så svårt att få samtliga utvisade, de har ju bevisat att de inte förtjänar att bo i vårat land.

Snart dags att dra igång en kampanj mot de här ligorna. Det är förj****gt att de får härja som de vill.

ArtMan: Jag tycker inte det var "fegt" att använda vapen i Göteborg. Jag tror heller inte att det saknas utbildning. Vad som saknades var andra alternativ.

Skjutningen i Göteborg är ett klockrent typexempel på hur det kan gå när politiker av missriktad välvilja begränsar polisens vapeninnehav. Ingen av demonstranterna hade t ex skyddsmask. Om svensk polis hade tillåtits använda tårgas mot demonstranter hade situationen kanske aldrig uppstått.

Eftersom tårgas mot demonstranter anses för "våldsamt" i Sverige (något som t o m är tillåtet i Norge!) är inte detta tillåtet. Att alternativet till tårgas är att skjuta folk med pistol har man stuckit huvudet i sanden inför.

Vad gäller de hjälpmedel jag främst hade i åtanke vad gäller kvinnliga poliser gällde inte dessa hjälpmedel i första hand sådana tänkta att användas vid "ingripande mot farlig person". Det gällde snarast vardagssituationer på gator och torg där 140-kilosklossar ibland får för sig att slåss med Svensson eller vakter på krogen. Dessa situationer måste kunna hanteras utan att behöva skjuta ihjäl någon med SIG:en även om man väger 55 kilo.

Jag delar din uppfattning att medvetenheten i Sverige om våldsnivån blivit högre. Men kanske inte så mycket bland poliser som bland de polischefer, politiker och journalister som efter åratal av tjat till slut tvingades inse att "Sigge Fürst-tiden" har varit över sedan 60-talet. Poliserna som gör jobbet visste redan för tjugo år sedan vilken verklighet de levde i - och begärde utrustning därefter.

Tyvärr måste alltid något hända innan någon börjar lyssna till vad konstaplar på golvet säger...

Menade samma sak nämligen att det saknades alternativ när jag skrev att det var "fegt". Dåligt uttryckt av mig. Skjutningen bör vara en väckarklocka för alla politiker och makthavare inom polisstyrelsen. I de flesta andra länder är både vattenkanoner och tårgas tillåtna vid dessa situationer.

Instämmer med resten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...