Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej! Jag sitter o funderar på utlandastjänst efter lumpen. Saken är det att jag börjat förstå att mitt fysika* kanske inte altid kommer räcka fram till de tjänster som jag vill ha, det inberäknar utlandstjänsten.

Så nu undrar jag lite grann vilka tjänster man kan joba som man kan jobba som utan GU, alternativt mindere poäng än vad vissa tjänster kräver.

Hoppas på svar och ingen nyckel o lås.

/Ibsen (Förhoppningsvis framtidsyxa)

*Glasögon o KASS springegenskap (Nu ska ni inte tro att jag vill ha en tjänst där man knappt lyfter ett finger, arbete är bra för både kropp o skäl, kan inte springa särskillt långt, det går dock att träna upp dock.)

Edited by Ibsen
Posted

Stabs ass isåfall. Sitta på stexet och kopiera papper, sortera overhed pennor etc. Jag tror inte ens man behöver ha gjort GU för att bli ass

Posted (edited)
Stabs ass isåfall. Sitta på stexet och kopiera papper, sortera overhed pennor etc. Jag tror inte ens man behöver ha gjort GU för att bli ass

Sekreterare m.a.o? :2guns:

Inget annat kroppsarbete?

Edited by Ibsen
Posted

Öh... Nej GUUUUD va jobbigt! Gå HELA DEN LÅNGA VÄGEN!!!??? Hur låpngt är det? 10 meter? a man få låna en PBV till det? :P

Skämt åsido, om man inte har GU är det alltså kört med alla tjänster utom sekreterare? Jag vet att jag läst i någon broschyr el. dyl om en massa tjänster, men jag förlade den och nu har jag liksom ingen aning.

Posted
hämta kaffe kanske...Men det orkar väl till och med Nintendogenerationen?

Beror på vart man är ass någonstans.. S2 och S3 utan militär GU kan bli lite svettigt då man nte har en chans att fatta tugget...

Men visst sitter du på S1 eller liknande kan du klara dig rätt bra utan GU..

Posted (edited)

Hm, hittade den gamla katalogen, det står nått om Pressofficer bl.a. Vad gör dessa? Pratar med pressen?

Edited by Ibsen
Posted (edited)

Man får om man inte gjort GU rycka in och göra en GSU US. GSU US

ALLA som ingår i utlandsstyrkan har GU eller denna motsvarighet, så någon form av grundutbildning...

Pressofficer innebär att man har hand om allt som har med press och info att göra... Man är med andra ord en av de som har hand om all information som går ut till olika media runt om i världen. För att kunna få tjänsten ska man helst ha en journalistutbildning eller en mediautbildning.

Edited by RaDet94S
Posted (edited)

Aha och aha! 0:) Tackar för infon. Då går pressofficer fetbort för mig. Det närmsta jag har att göra med MP är att vi har samma mattebok. :lol:

Gör man den utbildningen även om man har vanlig GU?

**Edit**

Hm, du sa ju ALLA, så... :camo: < Lille Ibsen just nu, tom mage eler nåt.

Edited by Ibsen
Posted

Förut fanns det på Utlandsstyrkans hemsida en separat sida med alla befattningar som gick att söka för de som inte hade militär grundutbildning.

Förmodligen kommer den väl upp igen när det är dags för nästa rekryteringstillfälle.

På http://www.mil.se/int/article.php?dontaddcount=1&id=10552 kan du ladda ner senaste rekryteringsbroschyren (om det inte var den du hänvisade till), där är alla sådana befattningar utmärkta med med ett C i grön kvadrat.

Posted

Finns ju en hel del tjänster (beroende på förband och sammansättning) som lägger större tyngd vid civila kunskaper än militära: chaufförer av tunga trailersläp mm, hantverkare, pi mm, mm.

Alla måste ha GU i botten, antingen GSUS eller ordinarie GU.

Som gammal underhållssoldat blir jag direkt sur på att stödfunktionerna förringas!

Man förhöjer inte sin egen insats genom att förringa andras! :lol:

:camo:

Posted
Finns ju en hel del tjänster (beroende på förband och sammansättning) som lägger större tyngd vid civila kunskaper än militära: chaufförer av tunga trailersläp mm, hantverkare, pi mm, mm.

Alla måste ha GU i botten, antingen GSUS eller ordinarie GU.

Som gammal underhållssoldat blir jag direkt sur på att stödfunktionerna förringas!

Man förhöjer inte sin egen insats genom att förringa andras!  :lol:

Vad finns det för olika underhållstjänster då? 0:)

Posted

Kolla länken som Yxgubbe lämnade:

http://www.mil.se/int/article.php?dontaddcount=1&id=10552

Där kan du se vad som är aktuellt. Det säjer sig självt att antalet UH-tjänster är oerhört många fler på en UH-bat som den jag och Yxgubbe tjg på i Libanon än på mekskkomp i Liberia där de flesta är psk/motsv.

Skall man jobba som stabsass på t ex NHQ Coy som S1 sätter upp nu krävs rätt mycket teoretisk kunskap om det militära i allmänhet och aktuell fredsmission i synnerhet.

Posted

Hm, tror jag glider iväg till arbetsförmedlingen och hämtar papperskatalogen i morgon. :/

Utlandstjänst ska jagh göra, om jag så dör på kuppen, eller tycker det är pisstråkigt, lite får man offra för en lite säkrare omgivning, eller? :angry:

/Ibsen

Posted

Ja, du kan ju kolla om de har något ex kvar. Annars får du väl vänta tills nästa rekryteringsperiod som börjar i mitten/slutet av augusti.

Du kan ju också kontakta OPIL och höra om de kan skicka dig ett gammalt ex.

Posted
Hm, du sa ju ALLA, så... :angry: < Lille Ibsen just nu, tom mage eler nåt.

Jag sa "ALLA som ingår i utlandsstyrkan har GU eller denna motsvarighet". Med denna motsvarighet syftade jag på GSU US. Med andra ord gör man bara GSU US om man inte gjort värnplikten. GSU US är typ en utbildning i lite allmänmilitärt beteende och vapenhantering. Värnplikten räcker således. Sen får dock alla en utbildning i s.k. peacekeeping, men det är en annan sak.

Underhållstjänster sa du. Tja det finns mycket och som någon sa så är det mer civila meriter som räknas in där. Vill man bli postkassör så är det ju bra om man jobbat på en post innan. Samma sak med mekaniker. De flesta var antingen mekaniker i lumpen eller jobbar civilt som det. Samma sak med brand och sjukvård, där är nog i stort sett verksamma inom det området. Finns undantag dock. (Som alltid). I övrigt är det som någon sa elektriker, VVS, snickare, förrådsmän, reservdelsmän, kockar lastbilschaffisar, grävmaskinister osv. På många av de befattningarna räknas de civila meriterna oftast tyngre än de militära.

Posted

ok. :angry:

Jag tror det finns ganska många ex kvar, då det fanns flera hyllor med katalogen sist jag kollade.

Posted

Numer är det väl fritt fram för alla killar att söka till de vapenfria tjänsterna som inte kräver genomgången militärtjänst. Tidigare var dessa bara för kvinnor vilket får ses som bakvänd jämställdhet. Sen finns det alltid en del tjänster som inte kräver någon fysik att tala om, reseassistent och dyl.

Om man vill ut i världen och har rätt typ av kunskap kan Räddningsverket vara ett alternativ. Det som kan tala emot det är att det är få platser och svårt att komma in samt att de har höga krav på yrkeskunskaper. Man kan även söka jobb inom FN som tex lastbilschaffis och liknande tjänster.

Posted

ok, nån tjänst man har förtur på om man gått Handels- o Administrationsprogrammet? :ph34r: Då menar jag en tjänst som går ut på att prata mycket med folk o så. Pressofficer har vi ju tagit upp redan, men liknande.:)

Posted

Tja, kanske stabsassistent, stabsbiträde eller inköpare kan vara något?

Kom ihåg att vad det finns för befattningar kan variera beroende på vad det är för förband som det är rekrytering till. Och att det varierar från en tid till en annan.

Posted

Från www.mil.se/int

Du som saknar militär grundutbildning

Personal utan militär grundutbildning (eller med genomförd civilplikt) kan också tjänstgöra i utlandsstyrkan. Det finns flera befattningar där den civila kunskapen särskilt värdesätts. Det kan till exempel gälla sjukvårdspersonal, tolkar, maskinförare, juristbefattningar eller administrativa befattningar. De befattningar som är öppna att söka för dig som saknar militär grundutbildning är speciellt markerade i befattningsförteckningen med ett C i grön kvadrat.

Låter som stabsassistent är det enda som skulle kunna bli aktuellt då jag antar att du inte har några högre akademiska studier i bagaget. Inköpare och kassachef har nog ett krav på ekonomiskt högskoleexamen eller motsvarande.

Nu är ju dock stabsassistent ett brett namn på flera befattningar då de finns överallt i organisationen. Man kan antingen ingå i stabsgruppen på ett skyttekompani och ska då serva kompaniledningen men där tror jag att man iförsta hand tar folk med GU då det trots allt är ett skyttekompani. Alternativt kan man jobba som stabsassistent på någon av bataljonsstaberna och då serva dem. Enligt dina önskemål på en stor social kontakt ser jag 2 av sektionerna som bättre lämpade än de övriga. Sektionen S1 på bataljonsstaben har hand om personalfrämjande åtgärder och där finns massor med möjligheter för sociala kontakter med både lokalbefolkning och egen personal. Även S4 med ansvar för underhåll och logistik skulle kunna fungera. Alternativt att ingå i Stabsexpiditionsgruppen som servar bataljonen med kopiering och liknande.

:/

Posted

S4 verkar intressant. :)

Nu så har jag varken GU eller högskolepoäng, vilket beror på att jag fortfarande går i gymnasiet. Menjag kanske kommer läsa på nån kurs efter skolan o lumpen. Man vet aldrig. Om det nu blir lumpen för min del (F-sedel :( kanske)...

Posted
S4 verkar intressant. :lol:

Nu så har jag varken GU eller högskolepoäng, vilket beror på att jag fortfarande går i gymnasiet. Menjag kanske kommer läsa på nån kurs efter skolan o lumpen. Man vet aldrig. Om det nu blir lumpen för min del (F-sedel :( kanske)...

Asså, varför inte satsa på lumpen istället för att ställa in sig på att göra Fn tjänst för såna som inte gjort vpl?

Träna såväl psyket som kroppen och ställ in dig på att göra värnplikten, helst någon spcielalist befatting, då kanske du har större chans att göra Fn tjänst. Satsa på att få bra betyg! OM du får frisedel, DÅ kan du börja se dig om efter "civila" befattningar i Uutlandsstyrkan. Det är min åsikt. Sitt inte och tyck synd om dig själv och satsa på att göra något halvdant, istället för att satsa på det du brinner för och försök göra det fullt ut. Antar att du inte mönstrat än? satsa på den då. Inte US som ändå är kanska 2-3 år innan det blir aktuellt för dig.

MVH:J

Posted (edited)

Helt rätt! Jag var inne på att bli ingenjör för ungefär ett år sen, en sen så vet jag inte varför jag inte ville bli det längre. Men det kanske är något att satsa på?

Edited by Ibsen
Posted
Helt rätt! Jag var inne på att bli ingenjör för ungefär ett år sen, en sen så vet jag inte varför jag inte ville bli det längre. Men det kanske är något att satsa på?

Va jag du skulle jag köra på EOD, eller amröjman eller vad det heter.

Helst KB. Kör hårt. Som jag ser det är Amröjman något som alltid kommer att behövas och man gör ju så mycket! Räckte för mig att se barn utan ben för att få den drömmen, diock va det efter min värnplikt. Men drömmen jag har är att halka in i US på ett bananskal och bli amröjman... chansen är liten, men drömma kan man. Bomber och minor är fruktansvärda redskap som ligger där tills någon trampar på dem i princip. Va jag du skulle jag satsa stenhårt på att göra värnplikten som GB eller KB vid en amröjpluton/liknande.

Det är hjältar i mina ögon.

//J

Posted (edited)

Jo, något sådant tänkte jag också när jag ville bli ingenjör. Sen var det någon som tyckte jag var dum som ville bli ingenjör och drog upp en massa olika skäl varför, jag var lättare påverkbar på den tiden.

Barn utan ben är hemskt. Lika hemskt som 10-åringar med AK. GB/KB är givet att jag ska bli, då mina officersambitioner kräver det. Men klart som fan att jag ska köra hårt. Jag lovar dig att jag kommer vara den som lättast går en långmarsch. JAg menar, redan nu är jag den enda som egentligen gillar skolidrotten i alla dess former, och inte bara innebandy o dyl.

Men vad ska man satsa på? Ingenjör eller amröj? Satt o tänkte på amröj tidigare också, men jag är lite osäker vad ingenjörer gör. Sökte tidigare, men fick inget riktigt svar.

Edited by Ibsen
Posted
Men vad ska man satsa på? Ingenjör eller amröj? Satt o tänkte på amröj tidigare också, men jag är lite osäker vad ingenjörer gör. Sökte tidigare, men fick inget riktigt svar.

Vågat titta in på http://www.ing2.mil.se och letat där?

Ett snabbt svar är väl som såhär:

Allt från att gräva diken, bygga vägar, broar och hus till att plocka upp minor, lägga ut enorma mängder minor och förstöra saker och ting (kanske inte så aktuellt utomlands) och göra eldöverfall (heller inte så aktuellt i utlandstjänst va).