Jump to content

Tror ni jag får tillbaka min befattning?  

154 members have voted

1. 1. Tror ni jag får tillbaka min befattning?

• Ja
      48
    • Nej
      45
    • Kanske
      21
    • Vet ej
      16

Recommended Posts

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Znake: möjligen kan någon här på forumet ge tips på befäl som skulle kunna "passa" i den meningen att de vill ha in motiverade aspiranter? (Har själv inga säkra kontakter kvar på härrliga Rindö, men skulle kunna tänka mig några herrar som gärna skulle ta en dust med Plikverket ang. soldatmatrielen som tillsänds dem ;) )

Posted
Znake: möjligen kan någon här på forumet ge tips på befäl som skulle kunna "passa" i den meningen att de vill ha in motiverade aspiranter? (Har själv inga säkra kontakter kvar på härrliga Rindö, men skulle kunna tänka mig några herrar som gärna skulle ta en dust med Plikverket ang. soldatmatrielen som tillsänds dem  ;) )

saken är att jag inet känner någon med sådana kontakter, sen vet jag inte om det är lika "hederligt" att gå till väga på detta vis, men jag förstår vad du menar.

Den enda jag känner som jobbar med militär är min frisör :D han är med stockholms bataljonen (tror jag det hette) en typ av insatsstyrka. Han har alltid väskan färdigpackad ifall han får ett samtal på att rycka in, låter ganska coolt B) Ska träffa honom idag (ska klippa mig) :P , får se om han kan ge mig tips på hur jag kan gå till väga... förhoppningsvis kan han hjälpa mig också.

förresten, kan ni som är också drabbade av detta meddela mig här ifall ni fått något svar. min kompis fick svaret från Bo att han "läst mailet", men inget svar hurvida han fått tillbaka tjänsten eller inte. kan ni skriva här ifall ni fått det? det vore supper sjysst!

mvh

Shadi :Malaj:

Posted
Den enda jag känner som jobbar med militär är min frisör :D han är med stockholms bataljonen (tror jag det hette) en typ av insatsstyrka. Han har alltid väskan färdigpackad ifall han får ett samtal på att rycka in, låter ganska coolt  B) Ska träffa honom idag (ska klippa mig)  :P , får se om han kan ge mig tips på hur jag kan gå till väga... förhoppningsvis kan han hjälpa mig också.

OT

Schysst med en frisör som är med i HV insatspluton!

/OT

Posted
förresten, kan ni som är också drabbade av detta meddela mig här ifall ni fått något svar. min kompis fick svaret från Bo att han "läst mailet", men inget svar hurvida han fått tillbaka tjänsten eller inte. kan ni skriva här ifall ni fått det? det vore supper sjysst

Jag prata med de på pliktverket i går och i dag.

Och det jag vet är att Bo inte kommer tillbaka förän den 19 april ungefär.

De ska ta ett beslut om att några kanske får komma tillbaka det är inte klart allt så de kan inte ge svar på att det kan bli så. Men det fins en chans.

Men vem som ska ta beslutet vet jag inte....Kanske Bo

Men man skulle få besked i slutet av nästa vecka...

och får man inte besked då att det va beslutat att man får komma till baka till amfibien så skulle de se mörkt ut.... :(

och de har samlat i hop oss i amfibien i en hög för att se vad de ska göra av oss...

jag är inte säker att man får den tjänsten som man skulle ha på amfibien att det är den man skulle få men nåt där i alla fall :/

får väll ringa och prata med de igen :)

Posted (edited)

När jag prata med bo i fredags sa han att en grp människor på pliktverket skulle gå igenom alla ansökningar för att sedan besluta om någon lr några ska få komma tillbaka. Han sa dock inget om vad dom skulle gå på lr hur många det rörde sig om.

Men får man ett negativt besked är det väl inte mer att göra än att börja slås med pliktverket om att få en tjänst till nästa år! :/

Edited by Maximus
Posted
OT

Schysst med en frisör som är med i HV insatspluton!

/OT

jo det är lite kul =)

Vi snackade lite om situationen och han berättade lite mer om vad de gjorde. Jag frågade hur man kan söka till dem osv, det verkar vara ganska sjysst där med. Det kanske inte är så himla kul i början, men när man avancerar så verkar det bli mycket roligare.

Man skulle tydligen tjänstgöra i 3 månader och sedan skickas man in nånstans i sthlm, där får man vidarutbilda sig osv...

det lät riktigt sjysst!

han skulle fixa ansökningspapper och lite informationspapper till mig så jag kan läsa igenom dem. Ett eventuellt alternative till militär tjänstgöring. Man kan söka till FN därifrån också, så det är lungt på det sättet.

Det enda är att man måste (åter igen) bli intagen när man söker dit. Men det verkar var "mindre" problem än med t.ex. amf1.

Jag prata med de på pliktverket i går och i dag.

Och det jag vet är att Bo inte kommer tillbaka förän den 19 april ungefär.

Idag har jag lust att spilla blod! :dong:

När jag prata med bo i fredags sa han att en grp människor på pliktverket skulle gå igenom alla ansökningar för att sedan besluta om någon lr några ska få komma tillbaka. Han sa dock inget om vad dom skulle gå på lr hur många det rörde sig om.

Men får man ett negativt besked är det väl inte mer att göra än att börja slås med pliktverket om att få en tjänst till nästa år!

Det är inte sant vad de håller på.

Jag tror inte att pliktverket behövs längre alltså. De har ju för f-sen ingen makt längre, det enda de gör är r-vslicka politikerna. Man skär ned på försvaret så mycket att pliktverket endast kommer (är?) en värdelös enhet som bara "är kul att ha".

När det gäller Bo så är jag mycket besviken på honom, han lovade mig ett svar förra fredagen...vad jag vet så är det tisdag idag och jag har inget svar. Plus att han åker säkert till Hawaii och softar när det är "krig" i hemlandet.

En liten historia jag fick höra av min frisör:

En väldigt bra soldat blev uppmuntrad av SWEDEINT att söka till en FN-tjänst, de sa att han skulle passa. Killen tog ledigt från jobbet (tre månader) bara för att vänta på kallelsen.

Tiden rinner iväg och ingen kallelse anländer, han ringer och undrar varför han inte fått något papper. "Papper? Vad för papper?" får han som svar.

Killen missade tre månaders lön + sitt jobb för att en annan tog över, han får jobba på sommaren för att den andra killen har semester då. (sjysst :D )

Detta har inget med pliktverket att göra. Jag ville bara berätta att det inte bara där det finns sådana problem. Det är helt sjukt hur det administrativa sköts när det gäller sånna frågor.

Posted

En väldigt bra soldat blev uppmuntrad av SWEDEINT att söka till en FN-tjänst, de sa att han skulle passa. Killen tog ledigt från jobbet (tre månader) bara för att vänta på kallelsen.

Tiden rinner iväg och ingen kallelse anländer, han ringer och undrar varför han inte fått något papper. "Papper? Vad för papper?" får han som svar.

Killen missade tre månaders lön + sitt jobb för att en annan tog över, han får jobba på sommaren för att den andra killen har semester då. (sjysst :navy: )

Detta har inget med pliktverket att göra. Jag ville bara berätta att det inte bara där det finns sådana problem. Det är helt sjukt hur det administrativa sköts när det gäller sånna frågor.

Vaa...... Tog han ledigt för att vänta på kallelsen?

Trodde han att han var tvungen att ta den personligen ur brevbärarns hand eller ..?

Att den inte gällde om den råkade hamna på hallmattan och ligga där i tre timmar?

Förstod han inte att han sökte ett jobb och att han konkurrerade med andra?

Personligen ser jag inget sjukt med SWEDINTs agerande i detta fallet ( annars är en annan sak) utan konstaterar mer att är man dum får man lida!

Posted

HAhaha...det var fanimej de dummaste jag hört.......sry OT!!

Posted

Lagom korkat att ta ledigt för att vänta på kallelsen.

Znake: Inte för att krossa dina förhoppningar eller så, men jag tror att chansen att få göra utlandstjänst när man gjort 3-månaderslumpen är minimal. Tyvärr. Så du ska nog satsa stenhårt på att få göra lång GU.

Posted
Sillen: Du har tyvärr fel. Har "hört" flera som gjort det. Det är väl kompetensen (dvs. livserfarenhet +gu +personlighet +etc...) som spelar roll. Eller?

Tyvärr? Det är väl inget dåligt om det är så? Men jag är mycket tveksam till det du hört. Okej om det är nån person som kommit in tack vare sin oumbärliga civila kompetens (snickare, läkare, sjuksköterska), men som skyttesoldat eller dyligt (vilket jag tror Znake siktar på) så tror jag chanserna är minimala. Jag menar, det finns en tråd där det verkar som om det är jättesvårt att få åka utomlands om man gjort GU som bevakningssoldat, hur svårt borde det inte då bli om man gjort 3 månaders-lumpen?

Posted

Jag ska få besked av pliktverket denna vecka sa Bo till mig i ett mail (förra veckan). Väntar med spänning! :camo: På Torsdag ska jag dock ut på övning med FBU och kommer vara borta tills på söndag, så hoppas man inte får ett brev där dom säger att man ska svara snabbt som fan alt. att dom ringer en, kan blir lite svårt å svara på mobilen då! :D:/

The saga countinues...

Posted

Bli inte förvånad om du inte får besked den här veckan...

Men ring och hör med pliktverket igen...

till mig sa de att jag va uppskriven igen men att det inte va bestämt om de skulle göra på de sättet. så fråga om ni också är de.

Posted

Znake: Inte för att krossa dina förhoppningar eller så, men jag tror att chansen att få göra utlandstjänst när man gjort 3-månaderslumpen är minimal. Tyvärr. Så du ska nog satsa stenhårt på att få göra lång GU.

minimala vill jag kanske inte säga att chanserna är, inte när min frisör sa att några av dem som var med honom där (eller nåt) har sökt och kommit med. Jag tror inte att han menade att man kan bli FN-soldat bara efter att ha gjort 3 månaders tjänst, utan jag tror att han menade att de som har vidarutbildat sig inom HV och är kanske i hans nivå som har sökt, som sagt: tror. ;)

Jag ska få besked av pliktverket denna vecka sa Bo till mig i ett mail (förra veckan). Väntar med spänning!  På Torsdag ska jag dock ut på övning med FBU och kommer vara borta tills på söndag, så hoppas man inte får ett brev där dom säger att man ska svara snabbt som fan alt. att dom ringer en, kan blir lite svårt å svara på mobilen då!

Jag hoppas jag får det också innan fredagen är slut, för på kvällen är det party och på lördagens tidiga morgon så kommer jag att sitta på ett flyg och snarka ruset av mig. Jag kommer att vara borta i tre veckor så...i will miss you guys :) :P

Jag kan tyvärr inte anledningen för varför han tog ledigt, men det kanske hade något med att han visste att han skulle rycka in inom tre månaders tid eller så. Jag tror inte att en soldat som rekomenderas att söka till FN är så korkad att han gör något sådant. Snarare lurad vill jag säga.

Tyvärr? Det är väl inget dåligt om det är så? Men jag är mycket tveksam till det du hört. Okej om det är nån person som kommit in tack vare sin oumbärliga civila kompetens (snickare, läkare, sjuksköterska), men som skyttesoldat eller dyligt (vilket jag tror Znake siktar på) så tror jag chanserna är minimala. Jag menar, det finns en tråd där det verkar som om det är jättesvårt att få åka utomlands om man gjort GU som bevakningssoldat, hur svårt borde det inte då bli om man gjort 3 månaders-lumpen?

Jo jag håller med, en längre utbildning ger säkert en störra chans, men som jag sa tidigare så tror jag inte att bara efter tre månader så kan man vara i kongo och meja ner folk. :camo:

Posted

Med risk för att göra dig besviken Znake.. Men jag tänkte söka din tjänst eller iaf någon tjänst inom amfibie vilket jag utan tvekan var kvalificerad till.(mönstrade idag)

Enligt inskrivningsförrättarn hade dom minus platser på amf och var således tvungna att fortfarande kicka ut ett par amfare från deras plats.

Sad but true.. Men försök söka nån annan befattning kanske? :(

Posted

Satan vad dom ska krongla med systemet, ku8nde dom inte göra det lite lättare att tjata... Jag hoppas fortfarande på er och att jag inte får ett papper från min flotilj...

Posted

JAG ÄR TILLBAKA PÅ AMF1!!!! Fick nyss brev från pliktverket där det stod att jag fått tillbaka min tidiagre placering som Amfibieplutonsbefäl på Amf1 :angry:

Hoppas att även Znake och ni andra har fått samma underbar brev!! :D

Posted

hmm Alexandersson jag viste inte att de kicka ut folk från amf bara för de var av dålig kvalite trodde det handla om pengar......

Men du kanske har nior i allt och får gå före då eller? :angry:

Posted
JAG ÄR TILLBAKA PÅ AMF1!!!! Fick nyss brev från pliktverket där det stod att jag fått tillbaka min tidiagre placering som Amfibieplutonsbefäl på Amf1  :lol:

Hoppas att även Znake och ni andra har fått samma underbar brev!!  :)

Ett STORT FETT grattis! Fan va kul!

Nu hoppas vi att allas vår vän Znake har fått samma svar!

//Rebecca

Posted

Kan inget mer än att hoppas att din dröm blir värklighet allså!!

Men med hur det ser ut i dag så är det nog 50/50 % att du kommer in, men måtte det vara dom 50% som är posetiva som kommer och det var ett bra och intressant argument till varför du vill göra det och det kommer läsa det !

Posted
Ett STORT FETT grattis! Fan va kul!

Nu hoppas vi att allas vår vän Znake har fått samma svar!

//Rebecca

Mina damer och herrar...

...pojkar och flickor...

...sportfånar och datanördar... :P

JAG HAR KOMMIT IN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hehe jag har åter igen tagit mig i i AMF1, så JÄVLA SKÖNT!!!!!!!

Jag stod i usshållplatsen och väntade på min buss, morsan ringde.

morsan: "Du...ded...in"

jag: "vad sa du?"

morsan: "du har kommit in!!! i lumpen!!!"

jag stod där med en gubbe sittande bredvid mig, fy helvette vad jag skrek. gubben fick säkert hjärtattack. han sket på sig när han såg en invandrare som börjar hoppa och skrika på busshållplatsen hehehe han trodde säkert jag var med al-quida eller och skulle bomba sl bushållplatsen :D hahaha fy fan asså

jag körde maratonlopp till morsan och slängde mig över brevet...fick tårar i ögonen av glädje....

MA' GAAD VAD JAG ÄR GLAD!!!!!!

jag vet inte hur mycket jag kan tacka er för ert stöd, ni var fanmig helt otroliga...you know i love ya, don't ya' ? :):wub::lol:

Posted

JAAAG MEEED!!! SÅ JÄVLA GLAD JAG ÄR NU ALLTSÅ!!! HOHO!!! FAN BÄSTA FÖDELSEDAGSPRESENTEN MAN KUNDE FÅ!!! *fyller 19 jordvarv den 14:e!* :D:wub::camo::worthy:

Hinner inte skriva mer, för nu ska jag ut å kriga i skogen! :)

Posted (edited)
:worthy::camo::wub: Då blir jag den första att gratulera. Det finns rättvisa i världen! Stort GRATTIS till er båda!!! :D:):clap: Edited by Regnet
Posted

GRATTIS! Ni är i mina ögon redan riktiga krigare. Den motivation, vilja och kamp NI visat på är inspirerande. Eftersom jag själv varit i samma situation så förstår jag er kamp.

GIVAKT.

:worthy:

Posted (edited)
JAAAG MEEED!!! SÅ JÄVLA GLAD JAG ÄR NU ALLTSÅ!!! HOHO!!! FAN BÄSTA FÖDELSEDAGSPRESENTEN MAN KUNDE FÅ!!! *fyller 19 jordvarv den 14:e!* :D  :wub:  :camo:  :worthy:

Hinner inte skriva mer, för nu ska jag ut å kriga i skogen! :)

grattis brorsan :clap:

:clap:  :clap:  :clap: Då blir jag den första att gratulera. Det finns rättvisa i världen! Stort GRATTIS till er båda!!!  :clap:  :clap:  :clap:

jag får tacka så himla mycket

jag är så jäkla glad, tårögd 8-/ det är inte sant vad jag glatt och härligt det känns. äntligen, efter en hård fight så har jag lyckats, jag har kommit in...

och bara för att jag älskar denna smilie hehe :banana

Edited by Znake
Posted
hmm Alexandersson jag viste inte att de kicka ut folk från amf bara för de var av dålig kvalite trodde det handla om pengar......

Men du kanske har nior i allt och får gå före då eller? :camo:

Jag har knappast kickat ut någon från någon placering, sluta och svamla massa dynga.. :worthy:

Saken var den. Jag hade bra mönstringsvärden ja, och har inte påstått att jag kickade någon från amfibie. Grejjen var den att jag hade mkt väl kunnat få AMF Pb tjänst om jag inte hade åkt på och mönstra så sent då inga platser fanns kvar för oss 85:or.

jag hade 8,8,7 hälsaA, jägartest, psykolog 7 osv.. är itne alltför nöjd över min tjänst som ja fick på arbat I19..

Att dom var tvungen att kicka folk från AMF berode enbart på cash o inget annat, dom har även tagit bort 1200 andra tjänster av samma anledning...

Fan va kul att du lyckades Znake.. grattis grattis!! :banana