MP/Säk0405 Posted March 29, 2004 Report Posted March 29, 2004 Jag blir ganska chockad av att läsa det här... det är MÅNGA från amf märker jag nu som ska bort. Det är en hel del från min skola som ska tjänstgöra där som PB, och idag exempelvis sa en kompis precis samma sak som ni....utb.res.!!! Jag själv var inkallad som amfPB men ville byta till MP/Säk och fick igenom min vilja... kanske hade även jag sållats bort om jag vart kvar, men nu hade jag änskat att min plats kunde gått till någon av er som har så stark motivation!!! LYCKA TILL och kämpa på nu säger jag !! MVH Peter Quote
simon Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Fan vad jag blir orolig när jag hör detta. Jag skall själv mönstra första halvåret 2005, och hoppas verkligen inte att detta händer mig!! Lycka till Znake, lova att du återkommer när du får svar! Quote
WaLen Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Jag tycker personligen att de borde införa små notiser på alla som mönstrar om vilka som har hög motivation och vilka som inte har. behövs sedan någon på reserv så plockar man helt enkelt bort en som inte vill göra lumpen helhjärtat När jag mönstrade i Östersund så noterade min inskrivningsförfattare GU+ på mina (2) valda tjänster dvs att man är mycket motiverad för tjänstgöring, det kan ju hjälpa... lr inte =) Men man borde ju gå före en som inte alls är motiverad för tjänstgöring. Quote
amfvrak Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Jag har nu pratat och mailat iväg min överklagan ang. nya inskrivningsbeslutet: utbildningsreserven. När jag frågade han i klartext om det inte fanns en chans i helvetet att bli AMF PB ändå så var det typ ett nej han fick fram som svar, så det ser inte speciellt ljust ut för oss znake Han rekomenderade att jag skulle söka till ATS (Arméns Tekniska Skola), men det känns ju inte så värt med tanke på att jag vill vara "in the shit" så att säga. Men huvudsaken nu är att få in en fot i systemet så jag kan söka förflyttning efter påbörjad tjänst. Antar att AMF1/4 kommer jaga lökarna med blåslampa för att kompensera det kvalitativa bortfallet som dom kommer uppleva och det kommer förhoppningsvis öppna vissa möjligheter för mig senare när dom börjar grina och klaga på pennalism etc. Men som sagt, hoppas den här herkeliga jävla situationen löser sig nu så man kan börja sova och ha ett socialt liv fram till inryck!!! :( Quote
Znake Posted March 30, 2004 Author Report Posted March 30, 2004 Nypan, vem har du pratat med? Bo Thulesson eller? Jag hoppas jag lyckas övertyga honom om det. Jag skickade en länk till Värnpliktsnytt och berättade om min situation samt om denna tråd. De besvarade det med att be om mitt telefonnummer för eventuellt artikel. Jag hoppas det kan hjälpa på något vis också. Jag ska inte ge mig, jag ska in. Det är bestämt och nu ska jag fan mig bli accepterad. Vill inte att man förstör min framtid sådär bara. Quote
Särimner Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Ja, precis som många andra kan man bara hålla med. Senast i förra veckan talade jag flyktigt med en gammal elev som svor långa ramsor över att han skulle in 15 månader på P10 tror jag det var och att han hellre skulle kapa av sig foten än att stanna kvar hela tiden... När man ställer en sådan uppfattning i relation till dig Znake så inser man ju att utskrivningen av de svenska soldaterna saknar minst en kugge i maskineriet. Alla paddlar är inte i vattnet. Hjulen snurrar fast hamstern är död. Hissen går inte ända upp. De som fattar besluten kanske inte alltid är den färggladaste kritan i asken. Det tar dem 1,5 timmar att titta på "60 minutes". Eller, ja, du förstår min poäng. Quote
Male Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 En klass kamrat sa till mig att jag kunde få bytta med honom om jag ville men nu är väll så att det inte funkar så :( Fins väll rätt många där ute som inte är något alls motivirade att göra lumpen men får göra det ändå eller? Men Znake på fredag ringer han och säger att det är bara att packa väskorna den 21 och åka till amf1... Vi ses där förhoppningsvis........ Quote
Pete Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Ja, precis som många andra kan man bara hålla med. Senast i förra veckan talade jag flyktigt med en gammal elev som svor långa ramsor över att han skulle in 15 månader på P10 tror jag det var och att han hellre skulle kapa av sig foten än att stanna kvar hela tiden... När man ställer en sådan uppfattning i relation till dig Znake så inser man ju att utskrivningen av de svenska soldaterna saknar minst en kugge i maskineriet. Alla paddlar är inte i vattnet. Hjulen snurrar fast hamstern är död. Hissen går inte ända upp. De som fattar besluten kanske inte alltid är den färggladaste kritan i asken. Det tar dem 1,5 timmar att titta på "60 minutes". Eller, ja, du förstår min poäng. Jag kontrar med att många som inte varit positiva innan inryck oftast inte har en aning om vad det handlar om, utan bara har hört gamla historier av släktingar (ex.vis jag). Jag hade ingen lust att genomföra värnplikten, något som ändrades redan efter ca 2 veckor och efter det blev det roligare och mer givande och nu så sitter jag här på SoldF... Kan också dra paralleller till de på plutonen som satt och spånade om sätt att få åka hem på redan första kvällen, även de snäppte upp sig. Vissa tog längre tid på sig än andra, men alla funkade grymt bra ihop under t.ex. slutövning. Givetvis är det bra att man är motiverad redan innan inryck, men på samma sätt finns det ju också de som är toktaggade innan inryck, och sedan sitter de bara och gnäller hela tiden. (Ingenting riktat mot dig här Znake!) Quote
amfvrak Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 @Znake: ja det var han jag pratade med. Hoppas för guds skull att dom inser att vi två SKA göra värnplikten och speciellt på AMF1. Vafan här har jag gått sen 2 år tebax å varit taggad och drägglat sedan 1 år tillbaka då jag fick min tjänst! Ingen ska fan pajja min framtid som RO/YO heller! Härmed förklarar jag krig mot pliktverket! Blir ju kanon om dom (värnplikts/vägrar-nytt) tar upp bristerna i dagens mönstringssytem! Det är precis som särimner säger, håller med till 110%! Quote
Znake Posted March 30, 2004 Author Report Posted March 30, 2004 Jo, men när jag säger min framtid så menar jag inte de 15 första månaderna, utan det som kommer efter det. Jag vill ju söka till utlandsstyrkan och fortsätta sedan. Det känns ganska ojysst att man bara sätter en mur framför näsan på mig. Jag ska nog göra mitt bästa för att klättra över den muren. @Salleballe Jag förstår, ingen fara ;) @Male Jag hoppas det av hela mitt hjärta. Jag vill kunna sova snart Quote
Karin Posted March 31, 2004 Report Posted March 31, 2004 Som jag sa tidigare, utmaningen, brödarskapet, lojaliteten och att träffa nya människor är starka faktorer till varför jag vill in. Glöm inte systerskapet.... Quote
Sillen Posted March 31, 2004 Report Posted March 31, 2004 Som jag sa tidigare, utmaningen, brödarskapet, lojaliteten och att träffa nya människor är starka faktorer till varför jag vill in. Glöm inte systerskapet.... Haha, nu tänker jag på Life of Brian. Quote
Karin Posted March 31, 2004 Report Posted March 31, 2004 Som jag sa tidigare, utmaningen, brödarskapet, lojaliteten och att träffa nya människor är starka faktorer till varför jag vill in. Glöm inte systerskapet.... Haha, nu tänker jag på Life of Brian. Jaha ska ni börja strida för er rätt att föda barn nu??? :P Quote
Znake Posted March 31, 2004 Author Report Posted March 31, 2004 hahaha Det enda nya jag kan berätta nu är att jag blivit intervjuad av värnpliktsnytt, ska dig imorron för foto osv. Jag hoppas som sagt att en sådan artikel kan få pliktverkdet att skärpa till sig och fixa systemet lite bättre. Bo har hittills inte ringt eller mailat, jag ska ringa imorgon för att kontrollera att han fått mitt mail. Jag hoppas han ändrar sig för mig och även för er andra, som nypan t.ex. Nypan, du har väl inte gett upp än va?? Sträck på ryggen och marchera till hans lägenhet, knacka på dörren och överraska...det är på gränsen att jag gör de :P Quote
Kockis Posted March 31, 2004 Report Posted March 31, 2004 Hoppas det löser sig för er! Han lär snart ta in er bara för att ni ska sluta tjata, så fortsätt. Är man sist så ökar man, eller? Quote
ensammavargen Posted March 31, 2004 Report Posted March 31, 2004 (edited) Jag är ledsen att höra detta Znake. Själv har jag inte fått något sådant brev än åtminstonde. Förhoppningsvis får jag det inte alls.Super ledsen för alla som vill rycka in och inte får. Min kompis skulle göra 10 månaders GB-tjänst fick samma besked i förra veckan. Znake Ses på AMF 1 den 21 juni Edited March 31, 2004 by ensammavargen Quote
amfvrak Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 hahaha Det enda nya jag kan berätta nu är att jag blivit intervjuad av värnpliktsnytt, ska dig imorron för foto osv. Jag hoppas som sagt att en sådan artikel kan få pliktverkdet att skärpa till sig och fixa systemet lite bättre. Bo har hittills inte ringt eller mailat, jag ska ringa imorgon för att kontrollera att han fått mitt mail. Jag hoppas han ändrar sig för mig och även för er andra, som nypan t.ex. Nypan, du har väl inte gett upp än va?? Sträck på ryggen och marchera till hans lägenhet, knacka på dörren och överraska...det är på gränsen att jag gör de :P Nej för f*n, klart jag inte ger upp! Som att jag kommer låta det där stå ivägen för en fortsatt militär karriär!? Jag ska strida till sista brevpappret! Efter det så får det bli telefontortyr! ;) Har du tänkt på att mönstra om? Det borde vell gå eller? Skulle fan kunna tänka mig det om jag visste att det var relativt säkert att jag kunde bli AMF PB nästa år ist. Jag får besked nästa vecka så det är vell bara att hålla tummarna tills dess! Håll ut! Quote
Znake Posted April 1, 2004 Author Report Posted April 1, 2004 (edited) Nej för f*n, klart jag inte ger upp! Som att jag kommer låta det där stå ivägen för en fortsatt militär karriär!? Jag ska strida till sista brevpappret! Efter det så får det bli telefontortyr! ;) Har du tänkt på att mönstra om? Det borde vell gå eller? Skulle fan kunna tänka mig det om jag visste att det var relativt säkert att jag kunde bli AMF PB nästa år ist. Jag får besked nästa vecka så det är vell bara att hålla tummarna tills dess! Håll ut! Efter att jag träffat värnpliktsnytt idag så mötte jag en snubbe som verkar ha hand om hela pliktverkets verksamhet där i näsbypark, någon slags chef eller något. Han viste direkt varför de fotade mig när jag stod där med pappret om ändringen av utbildningen i handen. Vi pratade lite och snackade angående om de tar med motivationen i beräkningen "självklart" sa han. Han pååekade att de brukar ha några möten (fråga inte mig vad för slags möten) där de diskuterar vilka som är mest motiverade osv - vad jag förstod av det hela iallafall. Fotograferna från värnpliktsnytt frågade honom ifall jag hade rätt att mönstra om. Hans svar var att jag generellt inte hade någon rätt att mönstra om, men att under vissa omständigheter så kan man göra det. I detta fall skulle jag kontakta Bo Thulesson och prata med honom om detta. Innan jag gick till fotograferingen så ringde jag Bo och frågade om han fått mitt mail. Det brusade så mycket i telefonen att jag knappt hörde honom. Men om jag uppfattat det rätt så har han kollat igenom några och "tagit del av informationen" (vad det nu betyder). Han sa något om att han har svarat på mailen. Innan det sa han att han inte gått igenom breven så noggrant. Motsägelsefullt? Vet inte...det kanske bara var bruset i telefonen. Han lät lite irreterad när jag en gång bad honom att upprepa det han sa. Men iochförsig så kan jag förstå det när flera hundra ungdomar och föräldrar ringer och klagar på beslutet. Saken är nu att Bo sa att han ska bort på en tre veckors semester (två eller tre). Jag frågade om jag fortfarande kunde överklaga eller vända mig till någon. Han hänvisade till Pliktverket, att man skulle skriva dit, inte till just honom, för han är ju inte där. Så det enda jag kan göra nu, åter igen, är att vänta på ett besked. Frågan är, vad ska jag göra om jag inte får svar denna vecka som han sa? Jag börjar få kramper i magen av den här jäkla proceduren...rena tortyren EDIT: Nypan, får du svar nästa vecka?? Försöker de bli av med mig eller? Edited April 1, 2004 by Znake Quote
Male Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 så Bo kommer inte höra av sig om att de har bestämt nåt eller? utan man får höra av sig till pliktverket igen? Jobbiga de ska va såna fall... ska ringa och tjatta om att jag måste få mönstra om. om jag inte får nån ny tjänst. Bra att nån tar tag i det och går till pressen Quote
Sillen Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Sträck på ryggen och marchera till hans lägenhet, knacka på dörren och överraska...det är på gränsen att jag gör de :P Ähum, chansen finns ju i alla fall att du får pröva på försvarets nya värmetröja som bygger på självkramningsprincipen. Quote
amfvrak Posted April 2, 2004 Report Posted April 2, 2004 Jag fick mail av Bo och han sade att han hade "tagit del av informationen" i mitt mail och att jag skulle få besked nästa vecka ;) Jag tar det inte som ett löfte nu eftersom du säger att han ska på semester så man får vell antagligen vänta ett tag eller så är det någon annan som tar beslutet. Så jag tror inte dom försöker bli av med dig. Trevligt att träffa värnpliktsnytt! Ang. det här med att mönstra om, sa han något speciellt om det eller? Kan ta det över PM om så önskas. Fan jag vill att det här ska vara över snart så man kan fira sin 19-års dag utan att vara så jävla orolig hela tiden. Hade verkligen varit den bästa present man kan få om jag nu får blir amf PB! Quote
EO4 Posted April 2, 2004 Report Posted April 2, 2004 Znake & Nypan: finns det något att vinna på att kontakta AMF1 i frågan? Kanske går det lättare att slåss med plikverket om ni skulle få stöd av regementet? Ett långskott kanske... Hursomhelst så är det tragiskt när förutsättningarna ändras med så kort varsel. Quote
Rokare Posted April 2, 2004 Report Posted April 2, 2004 Hej Znake Glädjande att se att du får bra med stöd här på forumet. Även jag får sälla mig till Skaran och önska dig lycka till. Också trevligt att se att Värnpliktsnytt tar upp en artikel om någon som verkligen vill göra lumpen på Amf1. GMY Quote
pistone Posted April 2, 2004 Report Posted April 2, 2004 Ni har alla mitt stöd. Har själv mönstrat och blivit placerad i utb. reserven. Här är ett hemligt tips som jag själv användt (pliktverket bli väl sura nu..) Observera att detta lyckas endast om du har tur och gud är på din sida, samt att pliktverket har tappat bort dina uppgifter...). Som sagt jag blev placerad i utb.reserven. Började gråta. Kom hem och försökte glömma det hela. Gick inte. Tog saken i egna händer och ringde mitt pliktverks kontor (sthlm). De bad mig i princip att fara åt hlvete och sa att jag var för gammal (19 år!). Gråter ännu mer. Söker 3månaders lumpen eftersom jag ansåg att detta var bättre än la legion etrangere. Förtydligande: Mellan min 1:a mönstring och ansökan om 3månaders, så flyttade jag till Gävle. Flyttade ner igen, men var fortfarande skriven där när jag blev kontaktad av pliktverket i norrland (östersund). Av någon anledning så hade mina mönstringsresultat försvunnit, så jag kallades till ommönstring eftersom man måste ha godkända mönstringsresultat. Väl där (östersund) så sa jag att jag ändrat mig och ville göra längre lumpen. Ville bli befäl. Psykologen gillade mig och gav mig en 8 eller 9. Var själv under denna tid helt paralyserad av skräck för att bli avslöjad. Men, som sagt, allt gick väl och jag blev pb i flottan. PS. Historien är inte slut än, även jag kan ju tyvärr få en av de där beryktade breven... Ansvarig för 2.ystrid på pliktverket har dock sagt att det är lungt till hösten i alla fall. DS. /Pistone PPS. GE ALDRIG UPP! FINNER NI INTE LYCKAN HÄR, SÖK VIDARE. NI ÄR INTE VÄRDELÖSA FÖR ATT NI FÅR DÅLIG TJÄNST/INGEN ALLS. DET ÄR SVERIGE DET ÄR FEL PÅ! DET FINNS ALLTID ALTERNATIV ÜTOMLANDS. DDS. Quote
Znake Posted April 3, 2004 Author Report Posted April 3, 2004 PPS. GE ALDRIG UPP! FINNER NI INTE LYCKAN HÄR, SÖK VIDARE. NI ÄR INTE VÄRDELÖSA FÖR ATT NI FÅR DÅLIG TJÄNST/INGEN ALLS. DET ÄR SVERIGE DET ÄR FEL PÅ! DET FINNS ALLTID ALTERNATIV ÜTOMLANDS. DDS. tro det eller ej så har jag tänkt på det. Jag har t.o.m. tänkt på främlingslegionen, så mycket vill jag hålla på med det militära och så mycket bryr de sig om det. Jag har skickat mail till andra tidningar där jag försöker ta upp frågan om pliktverkets och politikernas sätt att skära ned på försvaret, hur det drabbar oss som är motiverade till 110%. Jag hoppas de svarar och tycker att det är intressant att ta upp. jag lever fortfarande...jag ger inte upp än Quote
Znake Posted April 3, 2004 Author Report Posted April 3, 2004 Znake & Nypan: finns det något att vinna på att kontakta AMF1 i frågan? Kanske går det lättare att slåss med plikverket om ni skulle få stöd av regementet? Ett långskott kanske... Hursomhelst så är det tragiskt när förutsättningarna ändras med så kort varsel. jag har försökt komma fram till AMF1, det närmaste jag kommer är till vaktmästaren Quote
Maximus Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 (edited) Har mejlat lite fram och tillbaka med Amf1 och dom sa att dom inte har något att göra med vilka som kommer in lr inte. Så tyvärr är det nog via Pliktverket man måste ta sig till Afm1 ;) Edited April 3, 2004 by Maximus Quote
Znake Posted April 3, 2004 Author Report Posted April 3, 2004 ...och då kan man göra så mycket som att vänta. Quote
Sillen Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 Om man ringer till ett regemente för att, eh, övertala dem att ta in en, vem ska man då kontakta? Quote
Znake Posted April 4, 2004 Author Report Posted April 4, 2004 det borde finnas någon ansvarig tycker man. jag tror inte iallafall att en vaktmästare can göra så mycket i detta fall. Quote
Recommended Posts