Jump to content

KSP på strv

Recommended Posts

Posted

OM väldigt mycket om, någon får ner en handgranat i eldröret, kan explosionen från granaten detonera granaten som redan ligger i eldröret redo att skjutas ut!

Jag vet inte men jag tror att det borde kunna antända krutet i t.ex. en spränggranat som ligger ladda.

Oftast åker man ju runt med en granat i röret för att kunna skjuta snabbt som fan, (Laddaren laddar ju om även om fi är nedkämpad eller hur)

Guest Sudden
Posted

Vad är det för KSP Strv 121/122 har på "taket"...heter det Bow?

Är det inte en Mg-42...väldigt lik iaf.

Posted

Sudden.

"Bow" var benämningen på de kulsprutor som satt i vagnskroppen på äldre stridsvagnar.

De kulsprutor som sitter parallellt med kanonen kallas koaxial eller parallell kulspruta.

Kulsprutan på taket kallas ytterkulspruta eller lv-kulspruta.

Kulsprutorna i Strv121/122 är av typ MG3 (Ksp94)

Det är en ättling till MG42 i kaliber 7,62 NATO.

Den är även omgjord lite invändigt men det vet jag för lite om för att gå in på djupare.

The Swede

Posted

Nej, den heter inte BOW, det är snarast en beteckning på en chassiemonterad KSP i allmänhet. KSPn heter ksp 94 i Sverige, mg3 i Tyskland och ja, den är mycket lik mg42an.

Och så var man tvåa efter the Swede :(

Guest Sudden
Posted

okee...jag kännde bara till CoAxial och Bow namnen.

När vi ändå håller på, så har jag några frågor till.

1. Var finns Strv 121?

2. Var finns Strv 122?

3. Var finns Strf 90?

4. Var finns Pbv 302?

5. Var finns Pbv 401?

6. Var finns Pbv 501?

7. Var kommer Pansarterrängbil 203 finnas?

Det är väl så att 401 och 501 bara finns hos infanteriet, och 90 och 302 bara hos pansartrupperna.

Nån som har koll på det här och orkar svara?

Posted

Jösses Sudden.

Det var inte lite det där.

Strv121 finns på P7 i Revinge.

Har funnits på P10 men dom har lagt ner stridsvagnsutbildningen där. :(

Strv122 finns på P4 i Skövde och på I19/P-bat i Boden.

Strf90 finns på alla pansarförband samt på de kvarvarande infanteriförbanden.

Finns säkert på lite fler ställen också (A9?)

Pbv 302 törs jag inte svara på var dom finns längre.

Utlandsstyrkan använder dom men om dom finns kvar på pansarregementena vet jag inte.

Pbv401 finns lite överallt.

Pbv501 är ställda i malpåse.

Patgb203A finns på Livgardet.

Patgb203 är dock främst inköpt för utlandsstyrkan.

The Swede

Guest Sudden
Posted

Jahaja...där ser man.

Men P18 då?

De har inga strv kvar heller va?

Posted

Enligt obekräftade rykten är ytterligare en nerläggningsomgång planerad, att sluta utbilda strv på P10 kan vara ett första steg på den vägen. Men det är som sagt obekräftade rykten och kommer i vilket fall som helst inte hända innan nästa försvarsbeslut.

Posted

Det kommer garanterat att ryka några regementen (inte många kvar att välja på) eller flygflottiljer efter nästa försvarsbeslut... det har ju blivit standard de senaste försvarsbesluten...men det heter ju så fint - smalare men vassare. Nej, vi måste ha lite framförhållning och behålla lite större kapacitet än vi behöver...det är inte säkert att vi får våra " 10 år" i händelse av en militärkonflikt.

Posted

Sunken.

Jo det stämmer att det finns Strv121 på P4 och MSS.

Dock utbildas det inga Strv121 kompanier där.

Den utbildningen är helt koncentrerad till P7 nu när P10 lagt ner sin Strv utbildning (kanske dags för P10 att ta tillbaka det gamla namnet I10)

The Swede

Guest Sudden
Posted

Det här med alla nedläggningar. Är det inte lika bra att koncentrera utbildningarna till färre orter.

Typ att två Pansar regement, ett i norr och ett i söder. Och ett Inf i norr och ett i söder.

Så att de som finns nu flyttar ihop till två stora. Borde ju bli billigare, och stora övningar bli ju lättare.

Bu eller bä? Bara en tanke...

Posted

Sverige är ett stort land till ytan. Med få regementen blir det långa transporter till övningsfält mm. Sen så blir det svårare för tex Hemvärnet (utrustning, vapen mm). I dagsläget är det enorma avstånd mellan de olika regementena (jämför med 80 talet...Göteborg hade 3 infanteriregementen inom 10 mils radie, nu har vi inga alls). Vi borde bevarat några regementen till...och inte avskaffa mer som vi kommer att göra i nästa försvarsbeslut.

Guest Sudden
Posted

Ja, men jag menar inte att vi ska lägga ner dem.

Flytta ihop dem istället, som nu är det väl ca 500 vpl på de flesta reg. Kötta ihop dem till stora reg. på ca 1000 vpl istället.

Fast det där med avstånden har du la rätt i.