Jump to content

Javelin och BILL2


Guest EmBra

Recommended Posts

Guest EmBra

När jag ser på filmerna som ligger i javelin tråden (obs annat forum )

( http://forum.silentheroes.net/viewtopic.php?t=1761 )

 

så börjar jag fundera...Det kan väl inte vara RSV i den, eller?

Så som den spränger, som en stor bomb, verkar den satsa på att trycka hela skiten upp i luften.

 

 

Sen har jag lite frågor till om javelin. är den bärbar för en man eller är det flera personer som bär omkring på den, som våran BILL2 ungefär.

 

Sista frågan, Javelin vs BILL2.

När man ser filmerna på BILL2

( mms://qstream-31.qbrick.com/01580/01580_1342_3_wis_l.wmv )

Så ser den faktiskt väldigt klen ut. Om man jämför med javelin som rensar bort hela vagnen så scratchar ju BILL2 bara på ytan ( som det ser ut ) Nu tror jag säkert att BILL2, som de säger, slår ut alla stridsvagnar men ni som vet, gör den verkligen det.. Någon som sett verkan av den på riktigt som kan svara? ser ut som om den klappar lite nätt på taken på vagnarna bara.

 

Om ni inte vet säkert svaren på mina frågor så svara inte på dem, givetvis får fler folk ställa fler följdfrågor om ni kommer på några.

_________________

Georg M (NBC-Överkucku) :=o

P3220005m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Javelin går att använda till annat än att bekämpa pansar. Finns ett klipp från Irak där jänkarna skjuter på ett hus. Bill däremot är inte särskilt lämpat för annat än att knäcka stridsvagnar. Bill kan dock verka på i sammanhanget korta avstånd och har kortare bantid än Javelin. Javelin å sin sida kan, vad jag har utrönt, bäras av en ensam soldat då eldenhten bara utgörs av siktet och robotröret. Men då får han inte med sig så många robotar.

 

ser ut som om den klappar lite nätt på taken på vagnarna bara.
Om du tittar igenom filmklippen med Bill demonstrationer så ser man i ett klipp att en av RSV-strålarna går rakt igenom vagnen från tak till golv. Känns som lite mer än "klappa" på taket. Hela grejen med rsv är ju att man slipper ha en gigantisk laddning som välter ett helt kvarter.

 

Så till din fråga om verkan, tyvärr lär vi inte veta med säkerhet förens Bill2 är "combat proven" mot alla stridsvagnar. Av förklarliga skäl är ju inte strv tillverkarna så pigga på att i detalj beskriva sina pansarlösningar.

 

Och så är det också precis som Fu Fredriksson påpekade, en lastad vagn med motorn igång mår sämre än en olastad med avslagen motor.

Link to comment
Share on other sites

Den vagnen som de skjuter på i Javelin filmen har fått sina luckor igensvetsade och sedan fyllts upp till bredden, inklusive besättningsutrymmet, med bränsle och ammunition.

 

Sådana där hollywood explosioner där det endast blir kaffeved kvar är just det, hollywood. En stridsvagn blir inte kaffeved av sprängkraften i en liten missil, så är det bara. Det behövs mer, ammunition i vagnen till exempel. Men ingen vagn blir heller kaffeved om dess ammunition exploderar. För att det skall hända så måste luckor och ammo-brand-luckor vara igensvetsade. Jag tror att det är just så i Javelin filmen. Dessutom ser explosionen inte "rätt" ut, det ser ut som bensin som brinner inte ammo. Jag tror därför att besättningsutrymmet är till bredden fyllt med bränsle för att få en maffig, eldig explosion.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Som de andra här redan har påpekat så är stridsvagnen i Javelin-filmen med största sannolikhet "preppad" för att ge den stor fina Hollywood-explosionen. Med tanke på manniskornas uppträdande i filmen så verkar det hela vara mer en ploj-grej än ett seriöst test.

 

I verkliga livet ser du knappt någonting på utsidan av ett pansarfordon som träffats av projektil med Riktad SprängVerkan. Detta gäller alltså också BILL. Det en RSV-projektil gör är att sprängverkan koncentreras till en smal stråle istället för att explodera i alla riktningar. Det är som att jämföra en 60W glödlampa med en 60W laser. Den förra har du i ditt hem... den senare gör hål i dig.

 

Så det RSV laddningen gör är alltså att den bränner ett litet hål i pansaret. På utsidan ser du nästan ingeting... bara ett hål nätt och jämnt stort som en penna. Men när strålen kommer igenom plåten innebär det att det börjar flyga splitter och smält metall inne i vagnen. Sådant brukar ha en negativ inverkan på besättningens allmäna hälsotillstånd. Ibland kan det också finnas en efterladdning i projektilen som tar sig in igenom hålet som sprängstrålen skapat och exploderar inne i fordonet.

 

BILL 2 är dessutom extra "rolig"... den har inte en utan två laddningar. Den första smäller bort eventuellt aktivt pansar. Den andra kommer direkt efter mot samma punkt som nu inte längre har det aktiva pansaret.

 

Jag såg en film med BILL 2 för många år sedan. Filmen visar en stridsvagn i profil som kör. Och så *puff* kommer den här klappen på taket... och vagnen rullar vidare. "Vad?! Det där var väl inget!" tycker den ovane betraktaren. Sedan ser man att vagnen saktar ned och det kommer rökpuffar under tornkanten. När vagnen till slut stannar är den helt övertänd och man förstår att insidan är enbart ett brinnande inferno. Vad som än fanns inne i vagnen är nu "a puff of hydrogen, ozone and carbonmonoxide".

 

Seeing is not always believing... Hollowood-explosionen i Javelin-filmen är som sagt "kryddad", förmodligen med bensin och sprängämne. Det ger en stor eldboll och ett stort svart moln. Men i verkligheten kommer det inte att se ut så där annat än om du träffar ammunitionsförådet. Och då kommer vagnen förmodligen inte att flyga i bitar utan det är tornet som kommer att lyfta från vagnen om något.

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

tittade på denna filmen.

 

https://mfcbastion.external.lmco.com/mfc/vi...LiveFire_PG.mpg

 

 

man kan tydligt se att explotionen går upp ur tornet och inte ner i vagnen.

(kolla bilderna som är snett backom vagnen. där syns det tydligt.

 

dvs J-Star mf har rätt. preppad vagn för att det ska se coolt ut.

 

/C

Link to comment
Share on other sites

Javelin har även den tandemladdning med två stridsdelar, och är takslående när man angriper stridsvagnar.

Man kan välja 'direct fire mode' om man skuter mot byggnader, bunkrar mm - och då träffar roboten på siktpunkten.

Javelin har en räckvidd på 2500 meter, som är större än för Bill. En viktig skillnad är dessutom att Javelin är en Fire-And-Forget robot som sköter sig själv efter skjutning.

Link to comment
Share on other sites

Javelin går att använda till annat än att bekämpa pansar. Finns ett klipp från Irak där jänkarna skjuter på ett hus. Bill däremot är inte särskilt lämpat för annat än att knäcka stridsvagnar.

Skulle vilja påpeka en sak ang Bill2... Det här med att den bara skulle vara bra för att slå ut Stridsvagnar är fel. Bill2 har fler än ett skjutläge, Om jag inte missminner mej efter ha sett Bofors film om just Bill2 så är just läge 3 på Bill2:an just för "soft targets" typ lastbilar hus och typ bunkrar...... tittar man på ett skjutprov mot ett fingerat kspnäste på läge 3 så kan jag säga ayy jag inte vill vara den personalen i nästet.

 

Saab Bofors

Hoppas att länken funkar, där finns en film som tydligt visar Bill2:an potentional.

 

/JBP

Edited by JBP
Link to comment
Share on other sites

Bill 2 kan även användas för mjuka mål. Javelin är bara effektiv mot ett fordon med en tillräckligt stark värme signatur. Hur känsligt IR siktet är vet jag inte. Om den kan slå en strf90 med en fast IR-dämpande tilläggsmaskering vet jag inte.

Undrar..

 

Edit: inte snabb nog.

Edited by Harald
Link to comment
Share on other sites

Guest EmBra

Som man kan läsa ur min fråga så misstänkte jag att vagnens som Javelin testas på är preparerad på något sätt. I all min okunskap tänkte jag inte på att det var jänkarna som testade javelin :lol: , självklart har de preparerat den för att få till en Show.

 

Sen var det mer kontrasten mellan BILL2 och javelin jag ville åt, nu när jag har blivit upplyst att att jänkarna har preparerat sin tank så ter sig skillnaden inte så stor, snarare så att BILL2 torde vara mer effektiv då de inte "behöver" preparera sina mål för att få till det de vill.

 

Jag vill tacka J-star för ett bra inlägg, bra svar på mina funderingar. Har aldrig fått nöjet att se vad rsv-laddning egentligen gör, dock har jag aldrig tvivlat på hur effektiva de är.

 

Tack för svaren!!

 

över änd ut

Edited by EmBra
Link to comment
Share on other sites

Hoppas att länken funkar, där finns en film som tydligt visar Bill2:an potentional.

Finns bara en film på saab bofors sidan, och det var den EmBRa länkade till i sitt inlägg, och i den visas bara skott mot pansar. Vet att jag har sett minst 2-3 filmer till tidigare och inte i någon av dom visas någon verkan mot mjuka mål.

 

Däremot vet jag att det finns ett skjutläge där alla sensorer är avstängda och roboten flyger i siktlinjen. Och ett läge där magnetsensorn är avstängd och roboten flyger i förhöjd bana.

 

En sak till om Javelin som jag inte tror kommit fram är att den är "fire and forget".

 

edit: tillägg

Edited by fu. vikström
Link to comment
Share on other sites

Det övertryck som blir i en stridsvagn med luckorna stängda när en RSV stråle slår in i vagnen är tillräcklig för att döda alla i vagnen. Samma sak gäller vid stridsvagns minor...därför ska man ha luckorna lite på glänt när man framrycker i okänd terräng.Har man luckorna lite öppna så ökar man sina chanser för att överleva trycksmällen....

 

Kanske,jag vet inte.............

Link to comment
Share on other sites

Jag såg en film med BILL 2 för många år sedan. Filmen visar en stridsvagn i profil som kör. Och så *puff* kommer den här klappen på taket... och vagnen rullar vidare. "Vad?! Det där var väl inget!" tycker den ovane betraktaren. Sedan ser man att vagnen saktar ned och det kommer rökpuffar under tornkanten. När vagnen till slut stannar är den helt övertänd och man förstår att insidan är enbart ett brinnande inferno. Vad som än fanns inne i vagnen är nu "a puff of hydrogen, ozone and carbonmonoxide".

Jag har den filen pa datorn. Efter ett tag borjar ju all am inuti vagnen explodera, och det flyger ut gnistor och krafs genom "sommen" mellan torn och vagn. Riktigt imponerande - jag skulle inte vilja vara inuti den.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Jag såg en film med BILL 2 för många år sedan. Filmen visar en stridsvagn i profil som kör. Och så *puff* kommer den här klappen på taket... och vagnen rullar vidare. "Vad?! Det där var väl inget!" tycker den ovane betraktaren. Sedan ser man att vagnen saktar ned och det kommer rökpuffar under tornkanten. När vagnen till slut stannar är den helt övertänd och man förstår att insidan är enbart ett brinnande inferno. Vad som än fanns inne i vagnen är nu "a puff of hydrogen, ozone and carbonmonoxide".

Jag har den filen pa datorn. Efter ett tag borjar ju all am inuti vagnen explodera, och det flyger ut gnistor och krafs genom "sommen" mellan torn och vagn. Riktigt imponerande - jag skulle inte vilja vara inuti den.

Oooh, skulle du kunna posta den eller skicka över den på något sätt?! Jag har letat efter den länge.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Så det RSV laddningen gör är alltså att den bränner ett litet hål i pansaret. På utsidan ser du nästan ingeting... bara ett hål nätt och jämnt stort som en penna. Men när strålen kommer igenom plåten innebär det att det börjar flyga splitter och smält metall inne i vagnen.

Jag vet inte vilka pennor du använder, men hålet i pansarplåten från den skarpa 112 RsKes APILAS som jag sköt var ungefär 2 cm i diameter om jag inte minns helt fel. En viktig del av en RSV-laddnings verkan kommer dessutom från det massiva övertryck, som skapas inne i vagnen vid penetrerande träff.

 

Följande, som jag nyligen skrev i en annan tråd här på SoldF, kan vara värt att repetera här:

 

Problemet med dubbla RSV-laddningar i en robot eller granat, är att den första laddningens verkan i målet har en negativ inverkan på den andra laddningens RSV-strålbildning, med minskad penetration som följd.

 

Ska man vara petig, så finns det två olika typer av takslående robotar. Den första typen, där bland annat Spike ingår, skjuter roboten i en parabelbana så att hela roboten träffar taket, medan den andra typen, där Rb 56 ingår, skjuter roboten i relativt rak bana strax över målet och detonerar sedan RSV-laddningarna nedåt när den passerar över målet. Problemet med den senare metoden är att RSV-laddningens utformning blir svårare, eftersom laddningen flyttas framtåt över målet samtidigt som RSV-strålen bildas i riktning nedåt. Risken är därför att man får en RSV-stråle som "släpar" över målet istället för att slå rakt ned mot samma punkt.

 

Edit: Lade till urklipp.

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Tja, nyss utförd undersökning medelst linjal och en av mina whiteboard-pennor säger att pennan är 15mm. :D

 

/J

Jag trodde du pratade om hederliga blyertspennor, och inte sådana där mumbo-jumbo-high-tech-pennor som dagens ungdom använder (och som säkert gör dem våldsamma och oartiga).

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Tja, nyss utförd undersökning medelst linjal och en av mina whiteboard-pennor säger att pennan är 15mm. :D

 

/J

Jag trodde du pratade om hederliga blyertspennor, och inte sådana där mumbo-jumbo-high-tech-pennor som dagens ungdom använder (och som säkert gör dem våldsamma och oartiga).

I ärlighetens namn var det en sådan jag hade i åtanke. Detta efter minnesbilder från just den film som talas om bara några inlägg upp från denna postning. Om/när jag får tag på den kan vi kolla hur stort vi tror hålet är. :D

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...