Jump to content

Inryck direkt efter studenten

Recommended Posts

På inkallelsen som jag fått så står det att inryck är 14 juni i år. Den 11 juni tar jag studenten. De flesta jag har pratat med har sagt att det förmodligen kommer bli uppskjutet en eller två veckor. Nu är det så att den 16 juni så planerar jag att göra Cambridge-provet i engelska. Det kostar 1000:-, och man får inte tillbaka pengarna om man inte kan göra provet. Så jag undrar hur säkert det är att inryck skjuts upp. Är det nån som verkligen har behövt rycka in direkt efter studenten?

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Behövt?

På min tid ansågs det som en stor ynnest att få rycka in inom ett år från studenten. Själv hade jag gristur och fick ta tåget till Karlsborg fyra dagar efter studentmottagningen.

Men får man inte längre hos Pliktverket befattning och inryckningsdatum eller åtminstone -månad?

Vad gäller uppskjutet inryck finns det nog ingen här som har bättre koll än ditt blivande utbildningsförband. Ring och kolla.

@Sillen

Det slutgiltiga inrycknings datumet kommer du att få i ett välkomstbrev från I19. Annars är det bara att göra som Vysotskij föreslår, ring upp och fråga.

Edit: Normalt på I19 är att inryck skjuts upp två veckor, precis som du fått höra.

Edited by fu. vikström

En bekant till mig var i precis samma sits förra sommaren. Han hade inryck till FJS innan datumet för hans CAE-exam. Det slutade med att han fick skippa provet.

Som tidigare sagts i tråden bör du förhöra dig om exakt datum för inryck och ställa in dig på att ev. missa provet.

Du kan ju alltid ringa och höra om du får permis för att göra provet eller om du får upskov på inryck i 2-3 dagar.

När jag ryckte in så var det flera som inte kom förän 3-4dagar efter pga. efterarbete med skolan(prov mm).

/erik

Jag vet att min bror fick uppskov ett par dagar så att han skulle hinna ta studenten, men som tidigare sagts så ring å hör med I19. :)

Riktigt schysst av försvaret! Sånt blir jag glad när jag hör. :)

Men missar man inte väldigt mycket om man är bort de första dagarna av värnplikten?

tja du kommer att missa, uthämtningen av persedlar, vapen, inskolningpå skåpsordning mm.

Men du kommer att få lära/göra allt detta under några få men intensiva timmar den dan du kommer in:)

/erik

På en utb som är 10 mån så är det inte hela världen att man missar några dagar i början! Jag vet eftersom jag kommit som vakans på alla mina utlandstjänster!! Och rör det sig bara om ett par dagar så är man ganska snabbt inne i gemenskapen :)

På en utb som är 10 mån så är det inte hela världen att man missar några dagar i början! Jag vet eftersom jag kommit som vakans på alla mina utlandstjänster!! Och rör det sig bara om ett par dagar så är man ganska snabbt inne i gemenskapen :)

@BARBIE

Allting för att man inte skall vakna med ett hårigt arsle bredvid ansiktet eller för att man skall slippa lukta kiss ! :)

Ryckte själv in 10dagar efter studenten... skitbra tyckte jag... Skitstövel tyckte flickvännen! :)

Edited by Sgt1clHansson

Hade ett antal klasskompisar som ryckte in på måndagen efter att vi tog studenten fråm gymnasiet vilket gav dem en ganska hektisk helg med studentskiva på fredagen, bakfylla på lördagen, studentbal på söndagen och inryck på måndagen. Jag fick i alla fall vänta två månader innan jag ryckte in.

På inkallelsen som jag fått så står det att inryck är 14 juni i år. Den 11 juni tar jag studenten. De flesta jag har pratat med har sagt att det förmodligen kommer bli uppskjutet en eller två veckor. Nu är det så att den 16 juni så planerar jag att göra Cambridge-provet i engelska. Det kostar 1000:-, och man får inte tillbaka pengarna om man inte kan göra provet. Så jag undrar hur säkert det är att inryck skjuts upp. Är det nån som verkligen har behövt rycka in direkt efter studenten?

Sista dag för anmälan att göra CAE den 16:e juni var i går. Om du innan igår visste att du skulle rycka in två dagar innan CAE var det väl inte så smart att anmäla sig då anmälan är bindande? ;) Om jag inte minns helt fel kostar det 1500:- dessutom?

Jag läser kursen men valde att inte göra provet dels på grund av att jag inte vet vad jag gör den 16:e juni och dels på grund av att jag inte vill betala 1500:- för att få kugga på ett prov som tar en dag att genomföra.

Som jag har förstått det brukar värnpliktiga få ledigt för att göra högskoleprovet. Kanske I19 har samma policy för alla stora civila prov.

Lycka till!

Sista dag för anmälan att göra CAE den 16:e juni var i går. Om du innan igår visste att du skulle rycka in två dagar innan CAE var det väl inte så smart att anmäla sig då anmälan är bindande?  ;)  Om jag inte minns helt fel kostar det 1500:- dessutom?

Jag läser kursen men valde att inte göra provet dels på grund av att jag inte vet vad jag gör den 16:e juni och dels på grund av att jag inte vill betala 1500:- för att få kugga på ett prov som tar en dag att genomföra.

Nä, vi anmäler oss via skolan och då är sista dagen nu på fredag. Det är också därför som det kostar lite mindre. Jag har inte har anmält mig, annars skulle den här tråden varit ganska onödig. Jag känner mig ganska säker på att åtminstone få godkänt på provet.

Jag har redan mailat I19 en gång och fick då svaret att jag skulle få reda på ev. ändrat inrycksdatum i god tid före inryck. Fast det kanske är värt att ringa en gång och höra.

Dessutom vore det ju faktiskt trevligt med åtminstone nån veckas lov.

Aaah, just i detta läge är man ganska glad att man fick flyttat sin tjänst och tur att den tom gjorde så jag fick 2 månaders sommarlov istället för att rycka in direkt efter student... men det där är ju väldans individuellt, vissa vill ju in på en gång!

:dribble:

Ska åxå in måndagen efter studenten! Fan va drygt igentligen! två veckors återhämtning hade vart fiiint! :o

Du har haft 19 år på dig att vila, det är nu det verkliga arbetet börjar ;)

Precis! Då börjar livet! men att skjuta på det några dagar vore bäst för den almänna hälsosituationen 8-/

@ roows, gc800

Snart är sötbrödsdagarna slut!!! Ni kommer att vänja er med att åka tåg JÄVLIGT bakfulla!!!! :baskerPa:

Återhämtning? två veckor? Fan ni har väl förmodligen slappat större delen av våren!!! fest, fest och åter fest! Och lite specialarbete!!! B)

@ roows, gc800

Snart är sötbrödsdagarna slut!!! Ni kommer att vänja er med att åka tåg JÄVLIGT bakfulla!!!!  :D

Återhämtning? två veckor? Fan ni har väl förmodligen slappat större delen av våren!!! fest, fest och åter fest! Och lite specialarbete!!!  B)

Hehe! Ja våren har vart hyffsat slapp! Men det blir alltså två veckors lov ändå då? Har jag fattat situationen rätt? :):huh: Åka tåg bakis! Fyfan :/

Jag själv rykte in ett halvår innan jag hade tagit studenten, inget jag ångrar och jag valde att det skulle vara så för jag vantrivdes i skolan. I nian ville jag bli grundskolelärare 7-9, tyckte det verklade vara kul. Så min syo lurade mig till ett nytt program som hette "barn och fritid" första gången det gick. Det tog tre veckor innan jag fattat att jag hade hamnat på en lek och klistra utb. Bla på min praktik blev jag placerad på ett dagis. Visst jag gillar barn men att vara 16 årig möp och byta blöjjor berätta sagor var inte den starka sidan. Så jag sket i det mesta, skobbade och gled. Sista året gjorde jag inget typ. Ringde pliktverket och fick min inryckning tidigare lagd. Och detta är jag fortfarande glad över. Men nu har jag iaf fixat min gymn kompetens komvux. Tack Sverige för den chansen.