Jump to content

Stridsvagnar i US

sunken

Recommended Posts

Deras "main battle tank" är som alla vet M1 abrams..

Finns i två utf. M1a1 och M1a2

M1a2 räknas bland de bästa i världen...ihop med Leopard 2a6, Challenger, T90 och fler okända vagnar som franska Leclerc och av israel använd Merkava.

Organisatoriskt har USA 4 vagnar per pluton, till skillnad från sverige, som har tre. jänkarna har dessutom 4 plutoner per kompani(sverige tre plus en Kompanichef-vagn)

Detta innebär att jänkarna har 16 vagnar per komp och sverige har 10 på ett kompani.

Lite mer slagkraftiga alltså på kompani-nivå.

Deras stridsfordon (IFV) heter Bradley, med en 25mm akan och robot för bekämpning utav Strv, är ganska likt Britternas Warrior och hyfsat lik svenska Cv90.

Skillnaden är kanon-kalibern. warrior har 30 mm och Cv90 har 40 mm kanon..

Utbildning:

På M1an så utbildas först som förare/laddare, sen efter ett par år(vet ej hur länge) får du utb som skytt och en högre grad, efter du har tjänstgjort i typ hundra år så blir du vagnchef..

Jänkarna övar nästan aldrig på att skjuta rörligt utan övar detta i simulatorer.

När de ska skjuta åker de fram till anvisad plats( ofta betonggjuten platta) och skjuter stillastående... sedan åker de fram 400 meter till där det finns en ytterligare en platta...

finns mer o skriva, men får ta det pö om pö.....fler frågor???

Sunken har du kollat runt på internet efter info innan du ställde frågan här?

Ett hett tips är att kolla länkarna på soldf, där finns en hel del matnyttigt bla: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/index.html

Där finns det mesta. Så det bästa är att kolla runt först och sen fråga på forumet :)

Det jag sett har inte varit strid från betongplattor. Det mest kända (och fruktade) övningsområdet är Ft Irwin, där US armys mest kända Kombinerade Pansarenhet huserar: 11th Cavalry "Darkhorse". Denna enhet är extremt väldrillad och används som OPFOR (opposing forces). De har en helt sanslös vagnsuppsättning, med Sheridans ombyggda till T72/80 och Brdleys/M113 osv ombyggda till BMP/MT-LB osv. Även riktiga T XX vagnar och Mi 24 attackhkp finns att tillgå i en fordonsflotta som jag ej sett maken till. De yoff jag hade på P10 pratade om Darkhorse, de yoff jag mötte från Israel svor över Darkhorse osv, de är spets...minst sagt.

Ett gäng svenska yoff har varit på besök:

http://www.livgardet.mil.se/index.php?c=news&id=9086

Hälsa på hos Darkhorse(glöm inte att titta på de ombyggda fordonen, älskar Hummern som byggts om till BRDM):

http://www.irwin.army.mil/11acr/

Sunken: Titta in på General Dynamics Land systems hemsida. De bygger M1a2, AAAV, Stryker och har därmed en majoritet av de pansakrontrakt som US army delar ut, Bradleyn och LAV 25 är väl två stora projekt som inte finns där, men ändå. De delar ut mycket info och bilder:

http://www.gdls.com/

Nifelhel: har kollat runt lite... inte direkt hittat den konkreta informationen som jag vill ha, typ om utbildningens läng, karaktär osv.

Ett typexempel är ju som någon skrev att det ingår 4 vagnar/plut och 4plut/komp intressant.

Nu tänker jag leta vidare efter mer info om vagnarna, och vad som gör M1a1, M1a2 bättre än vår 2S t.ex.

Tack för den information jag fått!

Det jag sett har inte varit strid från betongplattor. Det mest kända (och fruktade) övningsområdet är Ft Irwin, där US armys mest kända Kombinerade Pansarenhet huserar: 11th Cavalry "Darkhorse"....

Darkhorse? Blackhorse är nog mer rätt.

Man kunde tro att en man med sån erfarenhet av att vara i engelsktalande länder visste att en "darkhorse" är något helt annat än ett ACR.

Okej... 1986 hade US ARMY leverats mer än 3000 M1:or,av totalt ca 9000 vagnar. Till en början var vagnen beväpnad med  (En västtysk) 105 mm Reinmetal kanon (räfflad) men beväpnades senare med en slätborrad 120 mm (M1A1). Över 1000 vagnar ombeväpnades i Saudiearabien under gulfkriget.

Den senaste versionen (M1A2) är tveklöst världens bästa stridsvagn...Amunition som automatiskt lämnar vagnen vid träff...En gasturbinmotor som axar __jävligt bra (drar mycket bränsle)...Ett av världens bästa digitala system...Uran ammunition (Endast USA och Israel använder denna ammunition,väger ca 1,5 gånger mer än bly=går i genom allt i höga hastigheter .1500 m/s)

Denna vagn kommer vara aktiv i USA under många år i olika versioner.

Du Jonte, kolla upp Strv 122 och jämför lite innan du utnämner M1A2 till världens bästa vagn. Vårt lilla "tank-skrälle" är världens bästa enligt Tyskarna tillexempel .....

DU ammo finns i Sverige också om jag inte är helt feluderrättad, i boxar märta med "Krossa glaset i händelse av krig"......

M1A2 är EN av världens bästa vagnar....

Danne

Nu är vi tillbaka i "bäst" träsket igen gubbs.

M1a2 är teknologiskt i spetsklass, den är utvecklad ur en vagn som redan den var bra. Den är testad i strid, där den gjorde mer än vad den behövde. Det sitter bra besättningar i den. de som sitter i eller utbildar dem har i många fall varit i strid med sina M1 varianter i Gulfen och har därmed "the right stuff".

Det finns fler sådana, Sverige har en, Israel har en (även om de medvetet håler nere high tech nivån) och även England, Frankrike osv har moderna vagnar.

Troligen är dessa hyfsat jämnbördiga, hoppas att vi aldrig får reda på att de inte är det.

Jonte72... det finns INGET som tyder på att M1a2 är den bästa stridsvagnen i världen...jag håller med Long range recon patrol att detta inte ska bli något"bästa vagn krig", men man ska inte höja M1an till skyarna om man inte har tittat på konkurenterna( felstavat säkert), ex nya Leopard 2a6, eller Challenger med helt nya strids-system....

Men är man jänkarkåt så.....

By the way jonte...jänkarna utvecklar redan deras nästa stridsvagn...

Det viktigaste i krig är INTE materielen...Israel besegrade Syrianska/Jordanska T-62 (En av världens bästa stridsvagnar 1967) Med gamla omoderna Centurion stridsvagnar...(Sverige hade modiferade vagnar i bruk till 1996)...Alltså den som vet hur  slipstenen dras vinner...om han har någorlunda modern utrustning

Deta tycker jag stämmer till viss del. Nu är jag inte någon extrem pansar poet, men på på pansar Int kusen ansågs Centurion vara mer fältduglig samt bättre vapen system än T 62, nu minns jag inte vilken variant det var på Centurionen, men ändock.

Nu verkar det också så att det är lite dåligt med pansarkompetens därnere i mellan östern om man bortser Israel (iran och irak borde ju kunna en del). Ett exempel, Saudi Arabien har ju ett antal M1or, då en patrull LRRP var därnere för ökenträning pratade de med folk från General D. de berättade att en vagn de kollat på hade det senaste året rullat 2 kilometer (köra=tråkigt) men kanonröret var välanvänt (skjuta är kul). De visade sig också vara i strängt behov av taktik träning.....

Vet att det är lite samma sak med Flygvapnen.

Tror dock att teknologin håller på att ta överhanden då det gäller KVALIFICERAD utrustning, såsom flygplan och stridvagnar/fordon, fartyg osv. Den som har rätta grejerna vinner, flygstridskrafterna är redan där till stor del.

Jag har tagit del av information från svenska VPL sidorpå weben... där värnpliktiga  besättningar stolt informerat mig hur dom slagit ut STRV 121/122 med gamla centurion(Konstruerades1945-Ersattes i Storbrtitannien på 60 talet,var i tjänst i sverige fram till 1996)...med andra ord ...rätt besättning vinner...med vissa undantag

Guest Limpa

Angående Israel; I Yom Kippur-kriget (-73) så använde fortfarande flera brigader den rejält ombyggda Sherman-vagn som i väst kallas Isherman. Den hade visserligen en 105mm pjäs (samma som Centurion) och ny motor osv, men pansaret var detsamma... Spöade dock både T-55 och T-62.

Ett annat bra exempel på israelernas "hantverksskicklighet" är det motanfall som en Centurionbataljon utförde i Sinaiöknen. Den var helt slutkörd efteråt, alla komp/batchefer stupade, men läget var liknande för den pansarDIVISION som anfölls...

Hur är det egentligen med A6:an och 122:an?

Vad jag har förstått så är 122:an utvecklad i sverige, med speciell chassifront och tornfront, När jag först såg A6:an på bild så tyckte jag den var väldigt lik sin svenske broder?

Har tyskarna tagit idéer från svenskarna eller tvärtom?

Vilka fördelar har A6:an jämför med 2S?

Många säger att svenska STRV 122 är "världens bästa vagn" men det stämmer inte riktigt. Det är ingen dålig vagn på något sett (klar topp 5 i världen), har avancerade system för obsevation/navigering/eldledning/mörkerstrid/samband men har en kortare kanon än Leopard 2A6 (L/44 mot L/55 = 44 gånger kalibern mot 55 kalibern). därför har 2A6 större pansargenomslag än 122. Sedan beror det var man är om man snackar om "Världens bästa stridsvagn" I ökenkrig är Israeliska Merkava stridsvagnar d_vligt bra . Extremt bra skydd framåt (Tjockt pansar + motor) och en väldigt låg profil (lägre än T-72) men detta beror på att Israel har mest erfarenhet i världen av pansarstrid(Sedan har de valt en toppfart av 50 km/h i gengäld av tjockere pansar och ett utrymme för 5 st soldater längst bak(Merkavan väger närmare 70 ton).

Det var ju det jag menade med "Världens bästa stridsvagn" olika vagnar är bra på olika platser. Tror du Israel har gasturbiner på sina vagnar - Nej det har de inte...de har stridit i öken tidigare. Fördelen  däremot med jänkarnas turbinmotorer är att de axar mycket bra och att de är helt okänsliga mot kyla-kall motor..sedan är ju nackdelen att de drar mycket bränsle. Även Sverige hade gasturbinmotorer STRV 103 och bandkanon 1 C (även om de hade motorn kombinerat med en Diesel)

Det var ju det jag menade med "Världens bästa stridsvagn" olika vagnar är bra på olika platser. Tror du Israel har gasturbiner på sina vagnar - Nej det har de inte...de har stridit i öken tidigare. Fördelen  däremot med jänkarnas turbinmotorer är att de axar mycket bra och att de är helt okänsliga mot kyla-kall motor..sedan är ju nackdelen att de drar mycket bränsle. Även Sverige hade gasturbinmotorer STRV 103 och bandkanon 1 C (även om de hade motorn kombinerat med en Diesel)

vänta här nu.. jag är inte väldigt insatt i pansar och så va, men.. en turbinmotor i minusgrader, och ett IR-sikte hos fi.? Blir inte det ungefär som en halogenstrålkastare?

Alla motorer strålar värme...men en turbinmotor är mindre än en V-12 på 50 liter.Dolda värmesignaturer kommer nog senare på nyutvecklade vagnar(USA håller på med en Stealh vagn nu). Men de flesta PV vapnen nu är optiska (trådstyrda),Laserstyrda, eller IRV sikten (Men då syns hela vagnens värmesignatur..inte bara motorn)

Strv122 är en fet vidareutveckling av Leo2A5.

Leo2A6 är en vanlig Leo2A5 med L55 bössan.

Leo2A6EX är en Strv122 med L55 bössan...

Bäst:

1. Leo2A6EX

2. Strv122

3. M1A2

4. Leo2A6

5. Leo2A5

Ingen har köpt Leo2A6EX än så länge.

Och ni vet väl att M1A2 har typ hälften så lång kör-räckvidd gämfört med Leopard2...

Och ni vet väl att M1A2 har typ hälften så lång kör-räckvidd gämfört med Leopard2...

Enligt de siffror jag har så har M1A2 max räckvidd 498km,

Strv 122 470km, dessa 470km når man om man kör i 50km/h på väg.

Jag tror att M1:ans siffror också gäller vägkörning.