Jump to content

Recommended Posts

Posted
Har FOCUS genomförts varje år eller var 2000 senaste gången?

FOCUS Hade uppehåll under -02 om jag inte är felinformerad

Posted
Focus hade inte uppehåll 2002. Ett av mina bästa lumparminnen faktiskt, genomsök i syfte att hitta FJS´s bas. ;P

Då ändrar jag mig genast angående -02, my mistake :ph34r:

Posted

Farbror Zizka var med på Focus -94 (söf), vi skötte oss bra med gamla bettan (40mm samt cig 790). Då var det på Åmselebasen.

Dock avundsjuk på killarna med Robot 90...

Om man rotar ännu längre bak i tiden var jag med Focus 89 på Jokkmokksbasen som var vår krigsplacering.

Ingen från K4 kom in på basen däremot ett Norskt bilande par som hittades på startbanan ??

3. Komp/ 24 Luftvärnsbataljonen skyddade Jokkmokk, 2. Komp Heden basen och första låg på Kallax om jag minns rätt.

Krig var enklare när det var kallt och fi kom från öster...

//

Z

Posted
Ok med Focus-04 i bakhuvudet, en liten Jokkmokk-Quiz.

Var är den här bilden tagen?

Om jag inte missminner mig helt fel så är fotot taget med ryggen mot "matsalen". Precis vid infarten från huvudvägen. Framför oss har vi väghållningsmaskiner + maskinhall där även vpl fyller på vattendunkar och diskar kärl. Iaf under 02-03 B)

Posted

Helt rätt Sgt. Larsson!

Har mycket trevliga minnen från F 21's vinterövning 03' på Jokkmokk-basen.

Fint väder och god mat i bastroppens lilla matsal, som är bakom "kanontornen" på bilden. Fick även se en klargöring av två 39'or samt en massa starter och landningar från BasC's tak, som var en given plats när man hade rast. Agerade även B-styrka mot bassäk patrullerna vid något tillfälle. :baskerPa:

Posted

Bah! Hoppas F04 inte blir lika mycket fiasko för någon som F00 blev för mig :D

Jag hade *verkligen* sett fram emot att få öva mot 39:orna. :camo: Men av någon outgrundlig anledning så försvann alla 39:or spårlöst så fort jag gick på mitt LV pass. Utan undantag. Så fort jag blivit avlöst och klättrat ner till förläggningen vrålade 39:orna förbi igen och igen... :/

Jag kan bara anta att de hade spioner i snödrivorna som förvarnade piloterna när jag skulle gå på.... :lala:

Totalt bekämpade jag en Tp84 som snurrade två varv mitt i vårt eldområde. En buss och två blågula på vita blixten. :)

De hade inte en chans! :P

Jaja....trevlig utsikt var det iaf....

Posted
Jag kan bara anta att de hade spioner i snödrivorna som förvarnade piloterna när jag skulle gå på....

Jaja....trevlig utsikt var det iaf....

Jo så måste det vara =)

Guest klali
Posted

Kan ju bara säga att det var en intressant övning. Ytterligare en gång ser man att det måste till ett riktigt simulator system för att kunna ha någon uppfattning om vem som slår ut vem först.

När diskussionerna går: "Vi sköt ner erat plan här." "nej det gjorde ni inte, för det landade en bombkapsel 50m från skytten så han darrade." "Men vi sköt ju ner det planet där borta." "Han missade ändå".

Det känns lite väl mycket som en lek mellan barn när diskussionerna är på den nivån.

I övrigt var det en intressant övning, enligt underlaget som visades idag hade fv totalt bekämpat en rbs90 enhet och en ps90. RBS 97 hade 2 bekämpningar under hela övningen, varav en var en MU2a. Intressant, säger bara det, intressant.

Posted

...om flyget inte "vågar" flyga in i omr pga allt luftvärn, främst 97, så kommer det inte hända så mycket. Det är svårt att vara offensiv med luftvärn.

97 :Malaj:

Posted

Jaha, var det inga forummedlemmar som var med på FOCUS i Jokkmokk som kan skriva lite om hur det var?

Guest FCO_97
Posted

Jodå, jag var där och verkade med Rbs97. Övningen gick mycket bra ur luftvärnets perspektiv, med mycket nattliga omgrupperingar och sådana trevligheter. Med tanke på FV's planeringscykel som löpte ungefär över ett dygn så låg vi alltid steget före och hann försvinna från grupperingsplatsen innan de anföll.

Ytterligare en händelse som fick oss luftvärnare att jubla triumferande var när K4 anföll våra skenmål vid en tidigare grupperingsplats. Obetalbart :baskerHV:

Att vi på 97 inte verkade mot fler än 2 mål berodde på att företagen inte "vågade" sig på oss, dock missade vi ett höghöjdsanfall pga slarv på kompaniledningen. Själv fick man dock det stora nöjet att sänka en 39:a på låghöjd B)

Posted
Ytterligare en händelse som fick oss luftvärnare att jubla triumferande var när K4 anföll våra skenmål vid en tidigare grupperingsplats. Obetalbart :blink:

Kan du berätta vad det var för typ av skenmål som ni använde? Det skulle vara intressant att höra.

Guest FCO_97
Posted

Vi använder oss av en skenmålskärra som ska efterlikna vår belysningsradar med de karaktäristiska "musse pigg"- öronen. I kärran finns även en lavettsats med tre robotar gjorda i något gummiliknande matrial. Till skenmålen finns även en fotogenbrännare för att avge IR-signatur.

Det ska även finnas en Ps 707 med roterande reflektor, avsett för rb 77.

Tillräckligt realistiskt för att lura K4, tydligen..

Posted

Det var inte illa, du råkar inte ha några bilder på skenmålet som det är okej att lägga ut för påseende?