MeanMangE Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 (edited) Hej!, Jag undrar vilken utb, och var man skjuter med ag-90. Jag har en kompis som snart ska mönstra så han undrar helt enkelt vad han ska välja för att få möjlighet till att använda det vapnet. Jag sökte efter info om ag-90 här inne men hittade inget. Hoppas någon kan ge mig svar på denna fråga // Magnus Edited February 29, 2004 by MeanMangE Quote
106 Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Ag90 används för ammunitionsröjning i både armén och flygvapnet. Ag90B används för materielförstörning på långa avstånd av jägarförbanden. Information om vapnet hittar du på denna utmärkta sida: www.SoldF.com/ag90.html Förövrigt tycker jag inte att man skall välja tjänst efter vilket vapen man eventuellt får skjuta med. Till många tjänster sker den slutliga uttagningen först efter GSU:n, vilket innebär att det inte alls är säkert att man får den tjänst man vill ha eller "lovades" vid mönstringen. Quote
Helmersson Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 (edited) Förövrigt tycker jag inte att man skall välja tjänst efter vilket vapen man eventuellt får skjuta med. Till många tjänster sker den slutliga uttagningen först efter GSU:n, vilket innebär att det inte alls är säkert att man får den tjänst man vill ha eller "lovades" vid mönstringen. Sant, man kan ju inte ta en/rikta in sig på en tjänst bara för att få skjuta en specifik bössa. Jag skulle bli fordonsförarare, men blev GRG-skytt. Det finns folk som skall bli stadsskyttesoldater men rycker in som bevakningssoldater och vise versa.... På många ställen så bestämms befattningarna efter GSU, dvs. antingen bestämmer befälen vilka som ska göra vad. Vi fick dock diskutera inom grupperna och var och en fick fylla i 1:a, 2:a och 3:e alternativ på ett papper. Befälen försökte sen göra så gott det gick, men alla kunde givetvis inte få sina förstahandsval. Jag ville bli KSP men blev GRG, fast det var inte fy skam det heller [dessutom va vapenvården inte lika jobbig som på ksp58an] Helmersson Edit: la till lite Edited March 1, 2004 by Helmersson Quote
MeanMangE Posted March 1, 2004 Author Report Posted March 1, 2004 Nä, jag tycker också det är dumt att man ska inrikta sin utb på det. Men han vill bli jägare och han vill ha möjlighet att använda ag-90. Själv så har jag kommit in som bevgrc och det är jag väldigt nöjd med, även om jag också velat bli sniper. Ögonen spökar dock. Men jag ska hälsa honom detta. Tack! Quote
simon Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 ...även om jag också velat bli sniper. Krypskytt(skarpskytt) heter det! GÖR OM, GÖR RÄTT!! ;) Quote
Sgt.Cole Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 (edited) ...även om jag också velat bli sniper. Krypskytt(skarpskytt) heter det! GÖR OM, GÖR RÄTT!! ;) Prickskytt heter det i så fall, vart utbildas krypskyttar? USSR? Prickskytt och skarpskytt är två helt olika utbildningar. Och en AG90-skytt är inte per automatik en prickskytt. Så kanske är fallet på FJS, de vågar jag inte säga. Men på tex K4 Norrlandsjägarna är prickskytt och AG90-skytt två helt skilda saker. Tilläggas bör att AG90 har skjutförbud i stor utsträckning för tillfället. På K4 finns bara 2 st som används så vitt jag vet och resten av dom utan skjutförbud finns på FJS om jag har rätt för mig. Så glöm AG90. Sgt K4 Edited March 2, 2004 by Sgt.Cole Quote
Livhusaren Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 kan väll säga att alla AG90 kommer att lämna det svenska försvaret pga att dom inte håller i längden mycket slitage på dom och kostar fan att hålla efter. Quote
EOD Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 kan väll säga att alla AG90 kommer att lämna det svenska försvaret pga att dom inte håller i längden mycket slitage på dom och kostar fan att hålla efter. ...Jobbigt att vi skickar dem till USA för REMI då, för den REMI:n syftar ju till att öka AG90 pålitlighet och livslängd... Skulle gärna vilja ha en källa på vad du har fått din information ifrån. EOD Quote
Runningback Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Ag90 används för ammunitionsröjning i både armén och flygvapnet.Ag90B används för materielförstörning på långa avstånd av jägarförbanden. Information om vapnet hittar du på denna utmärkta sida: www.SoldF.com/ag90.html Förövrigt tycker jag inte att man skall välja tjänst efter vilket vapen man eventuellt får skjuta med. Till många tjänster sker den slutliga uttagningen först efter GSU:n, vilket innebär att det inte alls är säkert att man får den tjänst man vill ha eller "lovades" vid mönstringen. Finns det någon bild på ag90b på soldf? Quote
106 Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 Finns det någon bild på ag90b på soldf? Ja, överst på sidan om Ag90 Annars kan du ju alltid ladda ner och läsa SoldR Mtrl Ag90 Quote
simon Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Jag skulle vilja ha svar på varför FM köpte in den här onödiga bössan överhuvudtaget. Quote
Ing Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Jag skulle vilja ha svar på varför FM köpte in den här onödiga bössan överhuvudtaget. Vad menar du med "onödig"? Jag skulle gissa på att det är ett funkis verktyg att ha sönder saker på långa avstånd med. Vad tycker du? Quote
simon Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Jag omformulerar frågan. Kan någon svara mig varför man köpte in AG-90 när den inte används i stor utsträckning, och vad jag har förstått bara finns några enskilda individer som är funktionabla inom FM. Vard et ett koncept som gick snett, eller upptäckte man senare att AG-90 inte höll måttet. Jag hoppas att Ing förstår frågan den här gången. Quote
Ing Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Jag omformulerar frågan. Kan någon svara mig varför man köpte in AG-90 när den inte används i stor utsträckning, och vad jag har förstått bara finns några enskilda individer som är funktionabla inom FM. Vard et ett koncept som gick snett, eller upptäckte man senare att AG-90 inte höll måttet. Jag hoppas att Ing förstår frågan den här gången. Jag förstår nog fortfarande inte frågan riktigt. AG90 används av amröj för att skjuta sönder minor, och vissa jägarförband för att skjuta sönder (materiel) på långa avstånd. Den har aldrig varit till för någonting annat, stor och klumpig bössa som inte behöver finnas på speciellt många förband skulle jag tro. För att skjuta på "mjuka mål" på avstånd är prickskyttegevär 90 bättre. Om du tänker på allt snack om att den ska utgå m.m. så är det snarast för för att det varit fel på enstaka vapen. Ett behov av en tung bössa finns nog, på vissa håll. Quote
Lillebror81 Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 AG90 vär tänkt för att skjuta på minor samt matrialförstöring på långt håll. Barretten är ganska ensam i den kalibern av AG typ. Bössan är nog inte riktigt tänkt att skjuta så mycket som vi gör med den. Personligen tror jag AGs dagar är snart räknade för den har aldrig riktigt funkat som det var tänkt. Har varit mycket mekaniska problem med den. Annars är det den riktigt kul bössa att skjuta i brist på annat. Quote
Ing Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Barretten är ganska ensam i den kalibern av AG typ. Kanske, men bara ganska ensam. Det finns andra bössor i .50 eller liknande kalibrar. Sedan vet jag inte, det var väl ett par år sedan vi köpte in våra bössor, var det sämre med konkurrens då kanske? Att FM skjuter sönder sina vapen är ju knappast vapnets fel. Då är det dags att köpa nya, inte klaga på att de är slitna. Quote
joppe Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 hur är det med jänkarnas egna barretter lider dom av samma problem som ag90 så att dom har också fått renoveras eller dom har löst det annat sätt? Quote
Lillebror81 Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Barretten är ganska ensam i den kalibern av AG typ. Kanske, men bara ganska ensam. Det finns andra bössor i .50 eller liknande kalibrar. Sedan vet jag inte, det var väl ett par år sedan vi köpte in våra bössor, var det sämre med konkurrens då kanske? Att FM skjuter sönder sina vapen är ju knappast vapnets fel. Då är det dags att köpa nya, inte klaga på att de är slitna. Barretten är ensam om att var automatladdade. Det finns en hel hög med bössor i Cal .50 så som Accruacy Int men dom finns bara i repeterutförande, vad jag vet. AG90 är inte precis gratis att inskaffa och underhålla, men det kostar ju att ligga på topp. Tyskarna är också köpt Barrett men dom har låtit HK trixa lite med dom. Finns med i den brittiska motsvarigheten SOF. Har det exet kvar i min verkstad i Kosovo. Quote
ArtMan Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Tyskarna har gjort om sin M82A1 för att göra den med användarvänlig och på det sättet bättre lämpa sig mot "mjuka mål". Citat ur C&S: "However, in order to make the weapon more user-friendly some modifications have been made to the main frame, as well as to the working parts" Quote
Recommended Posts