Jump to content

Vilket namnförslag ska vi välja?  

392 members have voted

1. 1. Vilket namnförslag ska vi välja?

• NATIONAL GARDET.
      67
    • NATIONELLA SKYDDS STYRKORNA
      79
    • TERRITORIALFÖRSVARET
      35
    • NATIONELLA BEREDSKAPS STYRKORNA
      90
    • BEREDSKAPS INFANTERIET
      17
    • FRIVILLIG GARDET
      19

Recommended Posts

Guest Lt. payne
Posted

Här är några förslag till namnbyte.kan kanske användas till att påverka Riks HVCH.

• Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Enda problemet med Nationella Skyddsstyrkorna är att det blir NSS i förkortning och det är belastat. Nationalgardet tycker jag inte är en bra idé eftersom begreppet "garde" inte finns i Sverige och just NG är så amerekannskt. "Beredskaps-" är kanske en bra lösning. ...Beredskapsstyrkorna... hmmm... Nationella Beredskapsstyrkorna är kanske inte fel heller. Men har vi Nationella Beredskaps Styrkorna så går det inte enligt våra språkregler om särskrivning av sammansatta ord.

Det är inte lätt... Jag skall lämna frågan vidare till en polare som sysslar med reklam så får vi se vad han kan komma på. Återkommer....

Guest Lt. payne
Posted (edited)

Kul att se dej här,ragulin!!

Personligen tror jag att NG:s eventuella koppling till USNG inte skulle bli ett större problem.Titta på Kustartilleriet,det blev Amfibiekåren utan större protester.

Amfibiekåren-Marine Corps.

Finns likheter men talar med hjälp av det nya namnet bättre om vad de sysslar med.Samma tanke sätt bör gälla namnbytet för hemvärnet,Namnet bör ju bättre tala om vad vi sysslar med.

Exempelvis NATIONAL GARDET,organisationen är kopplad till hela landet därav NATIONAL.

Om du skyddar dig mot ett hastigt slag eller oväntad rörelse

reagerar du instinktivt med att skydda dig en "GARDE".

Organisationen reagerar snabbt på ett hot mot Nationen och dess innevånare.Hotet kan ju vara av militär,terror eller naturkatastrof karaktär.

Om någon skulle försöka se likheter mellan SWE.N.G. och

U.S.N.G.? Ja man kan ju hitta fel på allt bara man försöker tillräckligt mycket.

:angry:

Edited by Lt. payne
Posted
Nationalgardet tycker jag inte är en bra idé eftersom begreppet "garde" inte finns i Sverige

Men folk i Ronnebytrakten är ganska vana vid MedborgarGarde - dock med lite mer tvivelaktig beväpning samt metodik

Posted

Jag är inte så säker på att det är bra med namnbyte. Kolla i omgivningen, så får man nog det svaret ofta att namnet har en positiv klang och en stark förankring ute hos folk i allmänhet.

En del yngre huliganer på denna site tycks tro att Hv är ett stort skämt, men det visar bara att man ingenting hört, ingenting vet och ingenting lärt. Studiebesök?

De förslag som flyter omkring i debatten har inte alls samma positiva klang:

-Nationalgarde: för mycket jänkarstuk

-Medborgargarde: se Brottsbalken

-Nationella x: lite nazistank, tyvärr.

Och alla dessa pengar att sälja in ett nytt namn? Finns de? Lönar det sig?

"En som aldrig brukar vara tveksam, annars..." :winner:

Posted

Mitt tips är samma som senast ämnet var uppe: Lokalförsvaret. Låter svenskt och är beskrivande.

Posted

Hemvärnet är ett bra namn! Satsa pengarna på att utbilda folk på HVs nya uppgifter och org. istället för att byta namn!

Posted
Hemvärnet är ett bra namn! Satsa pengarna på att utbilda folk på HVs nya uppgifter och org. istället för att byta namn!

SANT!

Posted

Kan inte hålla med mer.

Det är kort och beskriver mycket väl vad det är för uppgift som HV har.

Behåll namnet är min åsikt. Varför är man inne på att byta namn föresten?

Guest Lt. payne
Posted

Hemvärnet var ett bra namn i 1940:talets Sverige.

Nu finns inte det landet kvar..

Se framåt,Improvisera,övervinna och anpassa gäller nu.

Posted

Sorry, glömde Livgardet... Vilken blunder... Jag ber härmed alla Livgardister om URSÄKT och lovar botgöring!

Vad sägs om Insatsstyrkorna eller Insatsskyddet? Kort, snärtigt, beskriver uppgiften och kan förkortas ISS eller IS, vilket inte är historiskt belastat...

Guest Lt. payne
Posted

Om det vanliga Hemvärnet skulle heta Insattsstyrkorna,vad skulle nuvarande insattsplutoner kallas?

-Elit insatts plutoner?

-Särskilda Skydds Insatts plutoner?

-Jägar insats plutoner?

:winner:

Posted

De skulle benämnas som följer: "Special-civil-ninja-insats-gäng".

Det e sant. Hans höghet ÖB själv kom till mig i en vision och berättade detta i samband med att vi diskuterade huruvida försvarsmakten skall utrustas med sopkvastar eller blomsterbuketter. Nuvarande beväpning är ju tydligen inte kostnadseffektiv och vi vill ju kunna hälsa eventuella fiender glatt välkomna... ÖB my ass... OOPS! Drev visst litet OT... sorry...

Guest Lt. payne
Posted
"Gardet" känns inte bra på tungan...  :huh:

LIVGARDET,NATIONALGARDET?

Nja,personligen "smakar" det lika bra! B)

Posted

Tycker att det fortsatt skall heta hemvärnet, inget fel i namnet.

Vad som helst bara det döps om till National Gard, det är ljusår mellan USA NG och det svenska hemvärnet. Ta inte illa upp men har man en försvarsbudget på 3000 000 000 000kr så har man.

Posted (edited)

Ok, eftersom visa tillämpar taktiken stoppa huvudet i sanden så kommer en lite upplysning här.

Det blir ett namnbyte, antingen vägrar man att inse det eller så accepterar man men försöker påverka namnvalet. Att säga att det gamla är fint är helt okej men det är snart historia.

Men nationalgardet är inte aktuellt som namn iaf...

Edited by 111 SSK bat
Posted

Jag tänker INTE rösta på ett särskrivet namn.

Sedan duger hemvärnet utmärkt för mig, annars lät lokalförsvaret bra.

Sedan tycker jag det är rent idiotiskt vad alla gör när de vill förnya sig: Byter namn och/eller loggor. Istället för att ändra innehållet, det som betyder något, så ändrar de ändrar de namn vilket leder till följande: De lyckas göra vissa personer irriterade eller besvikna, de som gillade namnet, men kommer ändå inte att intressera nya personer för innehållet är lika ointressant ändå. Se bara på SVT, böka runt och förstöra vissa saker, ändra andra, byta ut klassiska teman som alla kände igen till riktigt fula saker de tror är moderna (sett på Vetenskapens värld på sistone? Är det musik?).

Nej, lägg ork på att modernisera Hemvärnet och dra nytta av namnet och det faktum att nästan alla har hört talas om det.

Posted
Men nationalgardet är inte aktuellt som namn iaf...

Baserar du det på dina egna åsikter, eller har du förhandsinformation? ;)

Posted

Vi kan väl kalla det god information, lika god som den som säger att Hemvärnet som namn och organisation i nuvarande skepnad kommer försvinna.

Sedan så kommer ju inte bara namnet ändras utan hela innehållet....

Posted
Vi kan väl kalla det god information, lika god som den som säger att Hemvärnet som namn och organisation i nuvarande skepnad kommer försvinna.

Tycker bara att namnbyten i allmänhet är löjliga, men jag är ju inte speciellt insatt i detta ämnet, så det kanske är lämpligt.

Posted

Det finns de på denna site som är vådligt styva i korken och *vet* allt? ;)

Varför ska vi då diskutera sakernas tillstånd. Vore det inte bättre att de som har tillgång till fina kristallkulor meddelar oss vanliga dödliga hur allt kommer att bli. Helst på en gång och meddetsamma, slå slipper vi sitta här och skriva oss trötta. :ph34r:

/:ph34r:

Posted (edited)

Den som lever får se...

Om du tittar så handlar tråden om ett nytt namn...kom med förslag så kanske just ditt förslag blir verklighet, eller iaf övervägs

Edited by 111 SSK bat
Posted
Kul att se dej här,ragulin!!

Personligen tror jag att NG:s eventuella koppling till USNG inte skulle bli ett större problem.Titta på Kustartilleriet,det blev Amfibiekåren utan större protester.

Amfibiekåren-Marine Corps.

Finns likheter men talar med hjälp av det nya namnet bättre om vad de sysslar med.Samma tanke sätt bör gälla namnbytet för hemvärnet,Namnet bör ju bättre tala om vad vi sysslar med.

Exempelvis NATIONAL GARDET,organisationen är kopplad till hela landet därav NATIONAL.

Om du skyddar dig mot ett hastigt slag eller oväntad rörelse

reagerar du instinktivt med att skydda dig en "GARDE".

Organisationen reagerar snabbt på ett hot mot Nationen och dess innevånare.Hotet kan ju vara av militär,terror eller naturkatastrof karaktär.

Om någon skulle försöka se likheter mellan SWE.N.G. och

U.S.N.G.? Ja man kan ju hitta fel på allt bara man försöker tillräckligt mycket.

:)

:D Helt rätt Lt Payne, Fram för NG NU!!!!!!!!!!