FredsAmiralen Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 Fick besked igår om att jag får göra värnplikt! Fick till och med mitt förstahandsval som GP720 (amfibieplutonsbefäl) på amf 1 Hårsfjärden i april 2007. Skulle vara kul att komma i kontakt med folk som ska dit. Hade också varit nice om någon som har varit där vill berätta mer om vad som väntar. Quote
MrGreger Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 Satt och funderade i samma banor jag me, dock gick jag och la mig istället =) Jag kom också in som amfibieplutonbefäl, ser fram emot det riktigt mycket faktiskt Synd att man tjänstgör så långt efter alla andra, dom är ju nästan klara när vi rycker in =) Quote
Beafer Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 (edited) Kommer ni ligga inne 11 eller 15 månader? EDIT: Missade ett ord =/ Edited November 22, 2005 by Skoog Quote
MrGreger Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 (edited) 15 månader tror jag, 430 dar lr nått sånt Edited November 22, 2005 by MrGreger Quote
Hjelm Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Fick besked igår om att jag får göra värnplikt! Fick till och med mitt förstahandsval som GP720 (amfibieplutonsbefäl) på amf 1 Hårsfjärden i april 2007. Skulle vara kul att komma i kontakt med folk som ska dit. Hade också varit nice om någon som har varit där vill berätta mer om vad som väntar. Det blir nog amf 1, fast vid Berga för dig =) Utbildas det ens nu några vpl på Rindö? Quote
MrGreger Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Hmm, ja tror nog rindö är nerlagd typ, vpl utbildas inte där längre iaf Quote
simon Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 15 månader tror jag, 430 dar lr nått sånt Jag tror det blir 11 månadr för er också. Jag tror också att ni inom några månader kommer att få ett brev som meddelar att antalet tjänstgöringsdagar har ändrats från 450 till 330. Ett sådant fick jag. ;) Quote
carl0s Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Ta inte ut nåt i förskott nu killar/tjejer?, över 15 månader kvar, mycket kan hända under den tiden! Quote
FredsAmiralen Posted November 23, 2005 Author Report Posted November 23, 2005 (edited) Jag tror det blir 11 månadr för er också. Jag tror också att ni inom några månader kommer att få ett brev som meddelar att antalet tjänstgöringsdagar har ändrats från 450 till 330. Ett sådant fick jag. ;) Du har ju en helt annan befattning. Tycker det är märkligt, står på lumpens hemsida 445 dagar, o dessutom i beslutet jag fick hemsickat. Varför skulle det va 11 månader? Edited November 23, 2005 by FredsAmiralen Quote
Amfibieslusken Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 (edited) Därför att det nya terminsystemet kommer att ha trätt i kraft tills mina herrar rycker in. Detta gäller för alla. Simon ska rycka in 2006 om jag inte har helt fel. Har de ändrat det för honom redan så kan ni vara säkra på att det ändras för er del också. Att det inte är ändrat på lumpen-sidan och det som står i ert inskrivningsbeslut beror på att pliktverket inte är så snabba i vändningarna. En snigel i slowmotion hade susat förbi pliktverket som en Ferrari. Edited November 23, 2005 by Amfibieslusken Quote
Hjelm Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Jag tror det blir 11 månadr för er också. Jag tror också att ni inom några månader kommer att få ett brev som meddelar att antalet tjänstgöringsdagar har ändrats från 450 till 330. Ett sådant fick jag. ;) Du har ju en helt annan befattning. Tycker det är märkligt, står på lumpens hemsida 445 dagar, o dessutom i beslutet jag fick hemsickat. Varför skulle det va 11 månader? Det är som Simon säger, alla vpl fom 06 kommer ligga in i 11 månader, dock med några få undantag. Finns massa trådar om nya det terminssytemet.. sök, läs och lär! lycka till Quote
Beafer Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18206 I den här tråden såg jag AmfPB nämnas som en utbildning som kanske skulle fortsätta vara 15 månader lång. Quote
xict Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18206 I den här tråden såg jag AmfPB nämnas som en utbildning som kanske skulle fortsätta vara 15 månader lång. Precis, just amfPb är en av de utbilningar JAG hört ska vara 15 mån i fortsättningen, så grattis killar till en lång tid i lumpen! Quote
Amfibieslusken Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Rykten..... Istället för att säga vad ni har "hört" osv. så undrar jag om ni inte gör er själva en stor tjänst genom att skicka ett mail till Amf1 och fråga hur det ligger till. I mitt tycke behöver en vagnchef på valfritt splitterskyddat fordon mer utbildningstid än t.ex en belysargruppchef i amfibiebataljonen. Quote
MrGreger Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Ta inte ut nåt i förskott nu killar/tjejer?, över 15 månader kvar, mycket kan hända under den tiden! Va menar du med det? Quote
simon Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Utbildningar kan ställas in, amfibiekåren kan läggas ner, utbildningsbehovet kan ändras, osv. osv. Quote
Lord Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 vad menar du med det? http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=15844 Läs igenom den tråden så kommer du att förstå. Många galda människor som på en dag förvandlats till ledssna människor med framtiden bortryckt. Quote
Hjelm Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 vad menar du med det? http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=15844 Läs igenom den tråden så kommer du att förstå. Många galda människor som på en dag förvandlats till ledssna människor med framtiden bortryckt. Man kan ju se det posetiva med det hela, tex den 3e terminen. OT: vad fan är det på din strb 90 Lord? Quote
carl0s Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 OT: vad fan är det på din strb 90 Lord? Läs o njut: SSG-120 Quote
Lord Posted November 24, 2005 Report Posted November 24, 2005 (edited) OT: vad fan är det på din strb 90 Lord? De är AMOS som testades på stridsbåt 90H AMOS = Advanced mortar system Edited November 24, 2005 by Lord Quote
MrGreger Posted November 24, 2005 Report Posted November 24, 2005 OT: Väldigt trevligt med nytt vapensystem, men väldigt OT Får la hoppas att min placering håller i 1.5 år då ;) Quote
x006 Posted November 25, 2005 Report Posted November 25, 2005 Jag fick också mitt brev i måndags. Placerades på mitt förstahandsval, amfibieledningstekniker med inryck april 2007 på amf1! Quote
FredsAmiralen Posted November 26, 2005 Author Report Posted November 26, 2005 Jag fick också mitt brev i måndags. Placerades på mitt förstahandsval, amfibieledningstekniker med inryck april 2007 på amf1! Grattis! Vad gör man som ledningstekniker? Quote
Adam Wilhelm Posted November 26, 2005 Report Posted November 26, 2005 Fick till och med mitt förstahandsval som GP720 (amfibieplutonsbefäl) på amf 1 Hårsfjärden i april 2007. Det blir nog amf 1, fast vid Berga för dig =) Berga och Hårsfjärden är samma sak. Garnisonen hette Hårsfjärdens garnison men numera heter det tydligen AMF 1 /Berga. Postadressen är dock fortfarande Hårsfjärden. Quote
resq Posted November 26, 2005 Report Posted November 26, 2005 Hej! Jag mönstrade härom veckan och fick hyffsat bra värden. Jag har länge velat söka till amfbat men det blev inte så på mönstringen, tyvärr. Jag undrar om ni vet om det finns möjlighet att kunna söka till amfbat via inskrivningsförrättaren, eller är alla platser "tagna"? Vad bör man ha för värden ungefär för att kunna söka till amf-pb eller amfskytte? Jag har inte så stor kunskap hur allt fungerar, så jag hoppas inte mina frågor verkar allt för dumma. MVH Quote
Oskar.vS Posted November 26, 2005 Report Posted November 26, 2005 Hej! Jag mönstrade härom veckan och fick hyffsat bra värden. Jag har länge velat söka till amfbat men det blev inte så på mönstringen, tyvärr. Jag undrar om ni vet om det finns möjlighet att kunna söka till amfbat via inskrivningsförrättaren, eller är alla platser "tagna"? Vad bör man ha för värden ungefär för att kunna söka till amf-pb eller amfskytte? Jag har inte så stor kunskap hur allt fungerar, så jag hoppas inte mina frågor verkar allt för dumma. MVH 7 - 7 - 7 och att psykologen inte tyckte du va mysko =) Quote
Hjelm Posted November 26, 2005 Report Posted November 26, 2005 Fick till och med mitt förstahandsval som GP720 (amfibieplutonsbefäl) på amf 1 Hårsfjärden i april 2007. Det blir nog amf 1, fast vid Berga för dig =) Berga och Hårsfjärden är samma sak. Garnisonen hette Hårsfjärdens garnison men numera heter det tydligen AMF 1 /Berga. Postadressen är dock fortfarande Hårsfjärden. okej.. förlåt, vad menar du? Det heter AMF 1 /Berga, men ligger fortfarande på Rindö? Quote
Adam Wilhelm Posted November 26, 2005 Report Posted November 26, 2005 AMF 1 ligger på Berga, verksamheten på Rindö håller på att avvecklas. AMF flyttade officiellt till Berga den 3 oktober. Quote
resq Posted November 26, 2005 Report Posted November 26, 2005 (edited) Hej! Jag mönstrade härom veckan och fick hyffsat bra värden. Jag har länge velat söka till amfbat men det blev inte så på mönstringen, tyvärr. Jag undrar om ni vet om det finns möjlighet att kunna söka till amfbat via inskrivningsförrättaren, eller är alla platser "tagna"? Vad bör man ha för värden ungefär för att kunna söka till amf-pb eller amfskytte? Jag har inte så stor kunskap hur allt fungerar, så jag hoppas inte mina frågor verkar allt för dumma. MVH 7 - 7 - 7 och att psykologen inte tyckte du va mysko =) muskel: 8, cyckel: 8, psykolog: 8 inskrivning: 6, hälsogrupp: A, jägartest: JA skulle det räcka till något? han satte mig som jägargruppbefäl på k3 men i och med att jag alltid avundats amfbat så överväger jag nu att ringa honom och byta till det. tror ni mina värden räcker till? en fråga till: när är extramönstringen till KJ? Edited November 26, 2005 by resq Quote
Kato Posted November 26, 2005 Report Posted November 26, 2005 resq: Du har klart godkända värden för att få tillgång till befattningen. Vill dock gärna veta vad du fick för värden på syntestet. KJ-mönstringen är i april eller maj 2006. Quote
Recommended Posts