Panzerfaust Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Såg ett märke idag på tåget som jag inte sett förr, en civil kille med ryggsäck och jägarmärke sytt på ryggsäcken. Den va formad som en sköld med texten "jägare" högst uppe, sen under texten så va det ett djurhuvud i profil, björn eller varg. Tror det va björn, med röda ögon och tunga... vilka hadde/har det? trodde det bara fanns K4as och K3s variant? (inte samma björn som I22 Jägarna) Quote
Peter_PB Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 (edited) Är jag helt ute och cyklar, men har inte I 22 en varg som märke? EDIT: Såg nu att du hade nämnt varg, läste i fel sammanhang Edited March 27, 2004 by Peter_PB Quote
Kanna Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Är jag helt ute och cyklar, men har inte I 22 en varg som märke? Stämmer. Quote
Björkman Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Om jag inte helt misstar mig så är det jägarsoldaterna från K3 som var/är uppdelade i olika plutoner med "tillhörande namn". Något liknande ---> http://olanze.se/jb/Images/jbage_liten.jpg Quote
Panzerfaust Posted March 27, 2004 Author Report Posted March 27, 2004 (edited) Om jag inte helt misstar mig så är det jägarsoldaterna från K3 som var/är uppdelade i olika plutoner med "tillhörande namn". Något liknande ---> http://olanze.se/jb/Images/jbage_liten.jpg Hum, den jag menar så satt "Jägare" ihop med skölden, det va alltså inte två separata tecken. Vet inte alls vad det va. Men en varg eller björn, tror mer på varg då den va ganska avlång i ansiktet. Tänk dig en sådan form Där ramen är svart och bakgrunden grön, högst uppe står texten "jägare" böjt som på bågen, sen en svart linje samma bredd som kanterna, den skiljer "bilden" och texten. Sen så är det ett huvud i profil av en varg, där detaljerna som tunga, ögon och ev tänderna är röda. Men det bör ju vara som du säger att det är K3 eftersom märket va grön/svart. Eller fanns det andra som hadde grön/svarta jägar märken? Edited March 27, 2004 by Panzerfaust Quote
Lord Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Tror jag vet vilket du menar. Under en FRO sommarkurs förra året hade ett av inströktörerna ett liknande märke tror jag..har för mig att det var ett lodjur han hade på axeln..men jag minns dock ej om det var en sköld. Quote
Raffe Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Lodjur är flygbasjägarnas märke. I22 hade ett vargmärke - samma varg som lapplandsjägargruppen har (dock är märket annorlunda i övrigt): Quote
Power King Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Kan det inte ha varit något märke från någon av K3s gammla jägar bataljoner. Kallades dom inte björn bat varg bat och liknande? Eller har jag helt fel. Quote
Fk.Mandrake Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Det är med största sannolikhet K3:s märke. En kompis som låg på Björnbataljon har ett märke som stämmer bra in på det du beskriver. Quote
Värjan Skämtar Intet Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Det skulle inte kunna vara Gränsjägarna? De har ju en björn som märke... Inte för att de är några true jägare men de vill ju gärna kalla sig det... /Värjan Quote
Panzerfaust Posted March 28, 2004 Author Report Posted March 28, 2004 Det skulle inte kunna vara Gränsjägarna? De har ju en björn som märke... Inte för att de är några true jägare men de vill ju gärna kalla sig det... /Värjan Det va en varg sa jag ju, och börja inte nu... Quote
Värjan Skämtar Intet Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Sry missade det. Jag ska inte "börja" nu /Värjan Quote
Jahoo Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Det är märket ifrån k3:s vargbataljon!! Slut.. Quote
Dobberman Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Inte för att de är några true jägare men de vill ju gärna kalla sig det... /Värjan Kan inte du utveckla det där lite mer......... Vad jag vet är det inte så att dom "bara kallas" Jägare..Eller? ? Quote
Värjan Skämtar Intet Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Jo det var så jag menade. De är ju inget jägarförband men har det namnet. Lite vilseledande. /Värjan Quote
Panzerfaust Posted March 28, 2004 Author Report Posted March 28, 2004 Jo det var så jag menade. De är ju inget jägarförband men har det namnet. Lite vilseledande. /Värjan Menar inte du fältjägarna? Quote
Forumsledning Kimster Posted March 28, 2004 Forumsledning Report Posted March 28, 2004 Det är med största sannolikhet K3:s märke. En kompis som låg på Björnbataljon har ett märke som stämmer bra in på det du beskriver. Avbryt spekulationer ! Helt Rätt Mandrake. Svar: Huvet är en björn och således tillhörde personen K3´s Björnbat. slut. / Kimster Vargbat. Quote
Panzerfaust Posted March 28, 2004 Author Report Posted March 28, 2004 Det är med största sannolikhet K3:s märke. En kompis som låg på Björnbataljon har ett märke som stämmer bra in på det du beskriver. Avbryt spekulationer ! Helt Rätt Mandrake. Svar: Huvet är en björn och således tillhörde personen K3´s Björnbat. slut. / Kimster Vargbat. Okej, och Vargbat har en varg i profil? Så som jag beskrev märket? För om det jag såg va en björn så va den gravt missbildad. Dock va märket mycket snyggt vad det än va. Följdfråga: Har K3 slutat med det och har bara jägar båge nu? eller har man både och? För dom K3 soldater jag sett nuförtiden har då den "lösa" jägarbågen. Eller blir man indelad i senare skede och får byta märke? Hur funkar det? TELL ME! Ytterligare fråga: Någon som kan fixa bilder på Björn resp. Vargbats märken? Finns det fler märken föresten? Skulle va kul att se vilka som fanns/finns. //Panzerfaust som tycker märken är skoj. Djurmärken är skojigast då dom har starkare budskap än en ful propeller eller så... :P Quote
Ful Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 K3 har jägarbåge plus antingen luftburnas eller divunds märke Quote
danno Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 (edited) Menar inte du fältjägarna? Nope! Han menar menar gränsjägarna eller GJ67. I Boden kallades de Nintendo-jägarna... :P Stavning: EDIT Edited March 28, 2004 by danno Quote
Forumsledning Kimster Posted March 28, 2004 Forumsledning Report Posted March 28, 2004 Okej, och Vargbat har en varg i profil? Så som jag beskrev märket?För om det jag såg va en björn så va den gravt missbildad. Dock va märket mycket snyggt vad det än va. Följdfråga: Har K3 slutat med det och har bara jägar båge nu? eller har man både och? För dom K3 soldater jag sett nuförtiden har då den "lösa" jägarbågen. Eller blir man indelad i senare skede och får byta märke? Hur funkar det? TELL ME! Ytterligare fråga: Någon som kan fixa bilder på Björn resp. Vargbats märken? Finns det fler märken föresten? Skulle va kul att se vilka som fanns/finns. //Panzerfaust som tycker märken är skoj. Djurmärken är skojigast då dom har starkare budskap än en ful propeller eller så... :P Vargbat har en vargtass som symbol Björnbat - ett björnhuvud + jägarbågen inkluderad Hästbat - en schackpjäs-springare Järvbat - en bild på en järv Grävlingbat - litet märke på en grävling (fulaste av de 6 olika) Lobat - Ett litet märke Lo-huvud framifrån (inte alls lika snyggt som FBJS-symbolen) Dessa kommer från den gamla Jägarorganisationen. All dessa märken är bataljonsmärken. Jägarbågen är ett egen båge på alla utom björnbat där den ingår i hela märket. Numera finns det bara (som jag förstått) LBB´s märke en hästpjäs med vingar och DivUnd (span) en sköld med ett hästhuvud (påminnner om 1st Cav USA) + då att jägarbågen fortfarande är kvar som båge över dessa. Jag har en mycket fin bild på alla gamla j-märkena men ingen scanner, men som jag sagt förut, jag ska försöka fixa det. Quote
Panzerfaust Posted March 30, 2004 Author Report Posted March 30, 2004 Okej, och Vargbat har en varg i profil? Så som jag beskrev märket?För om det jag såg va en björn så va den gravt missbildad. Dock va märket mycket snyggt vad det än va. Följdfråga: Har K3 slutat med det och har bara jägar båge nu? eller har man både och? För dom K3 soldater jag sett nuförtiden har då den "lösa" jägarbågen. Eller blir man indelad i senare skede och får byta märke? Hur funkar det? TELL ME! Ytterligare fråga: Någon som kan fixa bilder på Björn resp. Vargbats märken? Finns det fler märken föresten? Skulle va kul att se vilka som fanns/finns. //Panzerfaust som tycker märken är skoj. Djurmärken är skojigast då dom har starkare budskap än en ful propeller eller så... :P Vargbat har en vargtass som symbol Björnbat - ett björnhuvud + jägarbågen inkluderad Hästbat - en schackpjäs-springare Järvbat - en bild på en järv Grävlingbat - litet märke på en grävling (fulaste av de 6 olika) Lobat - Ett litet märke Lo-huvud framifrån (inte alls lika snyggt som FBJS-symbolen) Dessa kommer från den gamla Jägarorganisationen. All dessa märken är bataljonsmärken. Jägarbågen är ett egen båge på alla utom björnbat där den ingår i hela märket. Numera finns det bara (som jag förstått) LBB´s märke en hästpjäs med vingar och DivUnd (span) en sköld med ett hästhuvud (påminnner om 1st Cav USA) + då att jägarbågen fortfarande är kvar som båge över dessa. Jag har en mycket fin bild på alla gamla j-märkena men ingen scanner, men som jag sagt förut, jag ska försöka fixa det. Tack för infon! Så det som jag såg va alltså en person som förmodligen legat på Björnbat? (Om han nu inte hadde märket "obefogat") Hoppas du kan fixa dessa märken då! //Panzerfaust Quote
Wulfhere Posted April 6, 2004 Report Posted April 6, 2004 passar väl på att exponera min nya fina avatar. har också den där planchen med k3 förbandsmärken Jbat,MP-J och Und-komp men ingen scanner :( Quote
Wulfhere Posted April 6, 2004 Report Posted April 6, 2004 (edited) springaren står för förmågan att verka bakom fi linjer, schackpjäsen kan ju som bekant hoppa över motståndarens pjäser och slå på djupet. det sneda strecket genom figuren är en internationell symbol för spaning. Den röda linjen vid skölden vissar vilken skvadron. blå för stab och gul,röd och (vit?) för de "vanliga" J-skvadronerna. Edited April 6, 2004 by Wulfhere Quote
106 Posted April 6, 2004 Report Posted April 6, 2004 Vilka nummer hade de olika bataljonerna (samt MP- och divund-kompanierna)? Som jag har förstått det var 11. Jbat = Vargbat 16. Jbat = Lobat Quote
Panzerfaust Posted April 6, 2004 Author Report Posted April 6, 2004 Är dessa märken sällsynta? Har alldrig sett dom förr nämligen Quote
Vysotskij Posted April 6, 2004 Report Posted April 6, 2004 Är dessa märken sällsynta? Har alldrig sett dom förr nämligen Antalet jbat/mpskv/fördundkomp som krigades av K 3 var inte helt offentligt, eller omgavs i alla fall med visst hysch-pysch när befälen nämnde det för oss. Så jag antar att man med anledning av att en svensk tiger inte ville publicera The Complete Guide to Southern Sweden Cavalry Insignia på världsmarknaden. I alla fall inte på det stora slaviska språket. Quote
Jonas Posted April 7, 2004 Report Posted April 7, 2004 Är dessa märken sällsynta? Har alldrig sett dom förr nämligen Det är väl ganska få som har dessa märken på uniformen. Bat märken delades inte ut förrän i slutet av utbildningen (när man var redo för det stora kriget) så det var inte så lång tid man bar märket på sin uniform. Sedan finns det ju ingen anledning att bära den på uniformen i Hv eller som YOFF. Som Vysotskij skrev så var det hemligt hur många Jbat det fanns. Quote
106 Posted April 7, 2004 Report Posted April 7, 2004 Sedan finns det ju ingen anledning att bära den på uniformen i Hv eller som YOFF. De gånger jag sett bataljonsmärket (eller kompanimärke i fallet fördund) bäras har det varit på just YO/RO och kadetter. De flesta YO/RO från K3 som jag har stött på har burit sitt bataljonsmärke, så särskilt ovanligt bland Yoff är/var det inte. Som Vysotskij skrev så var det hemligt hur många Jbat det fanns. Men nu finns de inte längre och vilket nummer som hörde till vilket märke är ju knappast att anse som hemligt. Quote
Recommended Posts