Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej jag är 16 snart 17 och tänker göra lumpen. men så hörde jag av en kompis att ( han är äldre än mig ) han hade blivigt hemskickad från mönstringen på grund av synen han ser mycket bra när han har linser och då undrar jag om dom gör det bara för att han hade sämre syn för jag har också lite sämre sym men vill gärna göra lumpen

Posted

Hej och välkommen till forumet!

Detta är ett ganska väldebatterat ämne, som du kan hitta om du skriver t ex "synfel" i sökfunktionen som du hittar uppe i listen.

Ett annat alternativ är att gå in på hemsidan lumpen.nu och där skriver "synfel" i deras sökfunktion nere till höger på startsidan.

Gör du detta så klarnar nog bilden (sorry, var bara tvungen :D:dong: )..

Har du ändå frågor som inte blivit besvarade, kan du ställa den i den tråd på detta forum som ligger närmast din frågeställning.

/Magnus B

Posted

Smyger in en liten notis här bara innan det söks vidare.

@hagsell:

På mönstringen mäter man den okorrigerade synen. Dvs hur pass man ser utan sina glasögon eller linser.

Posted

Hej.

Synen är inget du bör ta alltför blodigt på. Jag kör med linser och har -3,25 på ena ögar och -3,5 på andra. Trots detta fick jag en sexa i syn som inskrivningsförättaren höjde till en sjua eftersom jag hade bra värden i övrigt.

Det handlar nog mest om vad du är för person och vad du har för kvalifikationer i övrigt. Visar du sen intresse för lumpen höjs dina chanser ytterligare.

Inskrivningsförrättaren frågade mig om jag var intresserad av utlandstjänstgöring vilket jag är. Yrkesofficer däremot är inget jag tänker satsa på. Detta gav mig en tjänst som spaningsplutonbefäl och jag rycker in i början på nästa år.

Mitt råd är att du åker till mönstringen, gör ditt allra bästa och är dig själv. Du kommer mycket längre än du tror den vägen.

Posted

På mitt resultatpapper från mönstringen står det 1,0 på båda ögonen okorrigerat fast jag använder glasögon varje dag. Har det blivit nått fel då?

Guest Skandevall
Posted

Synen kan vara den felande lanken i uttagningen och gora att man inte ar lamplig for tjanstgoring. Sen har jag ocksa fatt for mig att synen kan vara nagot som vissa lakare anger som anledning for att inte skriva in en for tjanstgoring, fast detta inte ar det avgorande skalet. Det ar ju trots allt en hel del som inte skrivs in i dessa dagar och det kan ju vara nagot bra att skylla pa, aven om det ar en liten synnedsattning.

// Skandevall

Posted
Synen är inget du bör ta alltför blodigt på. Jag kör med linser och har -3,25 på ena ögar och -3,5 på andra. Trots detta fick jag en sexa i syn som inskrivningsförättaren höjde till en sjua eftersom jag hade bra värden i övrigt.

Jag har -1.50 och jag fick också 6:a. Lite orättvist hehe ;)

Jag blev nekad de flesta av mina utb pga mitt synfel vilket jag tycker är tråkigt.

Men synen tar en stor del för en kille som var med på min mönstring och hade -7.0 fick inte göra lumpen fast han fick jättebra resultat. Tappar han sina glasögon kan han inte skilja på vän och fiende så det är därför de rensar ut folk med synfel.

Vad gäller laser så godkänner de inte att man har detta, iaf inte när det handalar om piloter och stridspiloter. Synd det för mitt mål var att bli stridspilot men nu gick inte det.