Vysotskij Posted February 24, 2004 Report Posted February 24, 2004 (Om Blågul anser att detta hör hemma någon av de trådar som tar upp Taiga Forest (civil FJS 02) får väl detta flyttas.) Har som flera andra på forumet beställt Taigas Forest-jacka, och är så här långt väldigt nöjd. Eftersom det är vinter eller nästanvinter i Stockholm använder jag fleece eller tröja 90 under, vilket är skönt men lite bökigt när jackan ska på och av. Jag börjar se en möjlighet att medelst fem strategiskt placerade fästpunkter mellan skalplagget och min 90-tröja skapa en jacka med ett löstagbart värmefoder. (Det gör inget om fästpunkterna syns lite på ullfrottétröjan; den skulle jag ändå inte använda som yttersta plagg.) Tror ni att det skulle funka? Är det någon som har försökt sig på dylik modifiering? Är det nitade tryckknappar, någon form av påsydda knappar och hällor eller rentav kardborreband som skulle gälla? Quote
Gator Posted February 24, 2004 Report Posted February 24, 2004 Spontant tror jag att skall du använda tryckknappar får du ta och förstärka knappens fästpunkt med cordura el motsv. (ungefär som en bricka vid bult/mutter). Ullfrottén är ju ganska luftig och kan ev lätt repas upp (rätta mig om jag har fel). Kardborre är nog lösningen. Quote
Patroels Posted February 24, 2004 Report Posted February 24, 2004 Inte såpass mycket erfaring med just ulfrotté, men har tidigare gjort fästpunkter i min kampjakke för en vattentät/andbar "inner-jacke" från Holland. Inte just någon succes! ... Men ett är säkert: använd INTE kardborreband. Och om du välger tryckknappar, måste du komma ihåg att metal skickar evt minus-temparatur in mot kroppen, så vanliga knappar är nog att föredra! Lycka till, och... Vi vill se bilder på projektet när det är klart Quote
KattenJansson Posted February 24, 2004 Report Posted February 24, 2004 Kolla på någon sportbutik hur olika märken har löst problemet. Jag tror att om du gör hällor i jackan och sen gör knäppbara öglor som du fäster i fodret är den bästa lösningen använder du knäppknappar rätt på i foder och jacka så blir det inget spel och knappen kommer att lossna/knäppas upp av sig själv. Quote
Bamse Posted February 24, 2004 Report Posted February 24, 2004 Tror inte heller på kardborrband, tycker det verkar som KattenJansson har en hyfsad idé. Kan ju också säga hur Taiga gör på andra jackor där man kan köpa till extra foder i form av bl a fleece. Då har de en extra liten dragkedja bakom den vanliga på jackan och den är avsedd att fästas i tröjans vanliga dragkedja, tröjärmarna fäst med en liten ögla på jackan och en "slejf" med trycklås. Funkar ganska bra. Lite mycket jobb att göra själv bara.... Visst var jackan värd sitt pris... Quote
A2Keltainen Posted February 24, 2004 Report Posted February 24, 2004 Ullfrottén är ju ganska luftig och kan ev lätt repas upp (rätta mig om jag har fel). Jag går dagligen klädd i ullfrotté under en stor del av året och kan intyga att materialet har en förmåga att repas/fransas upp. Jag hade t.ex. en axelväska med en trasig dragkedja, och den lyckades få min ullfrottéjacka att se rejält ful ut där en dragkedjekrok flera gånger per dag krokade tag i ullfrottén. När jag upptäckte vad som hänt med jackan så klippte jag loss dragkedjan, men skadan var skedd. Jag tycker annars att materialet håller rätt så bra, och är för närvarande inne på min andra ullfrottéjacka vid sidan om min första tröja. Jag har även ett hjälmunderlag (balaclava), ett par korta handskar med gummerad insida och flera par strumpor från samma tillverkare och är helnöjd med dem. Quote
kronvrak Posted February 24, 2004 Report Posted February 24, 2004 Leta upp en M65-jacka med foder till och se hur det är funkar där, jag tycker det systemet funkar bra, skillnaden är väl att ett ullfoder har större vilja att hänga fast vid kläderna och gör det svårare att få på sig jackan. På fodret sitter tygöglor som hakas på knappar som sitter permanent i jackan, om man väljer ett annat fästsystem så borde det rimligtvis vara lämpligt att i alla fall använda ungefär samma fästpunkter. Fästpunkterna är: Nedre delen på ärmen, en knapp på "lillfingersidan". Längs båda sidorna om blixlåset, 3 knappar på vardera sidan. Två knappar precis under kragen och så placerade att de inte hamnar under ev bärremmar från en ryggsäck. Quote
softfeel Posted February 24, 2004 Report Posted February 24, 2004 Kan ju också säga hur Taiga gör på andra jackor där man kan köpa till extra foder i form av bl a fleece. Då har de en extra liten dragkedja bakom den vanliga på jackan och den är avsedd att fästas i tröjans vanliga dragkedja, tröjärmarna fäst med en liten ögla på jackan och en "slejf" med trycklås. Funkar ganska bra. Lite mycket jobb att göra själv bara.... Visst var jackan värd sitt pris... Enligt Taigas katalog skall denna funktion även finnas på Forest jacka. Vaför finns inte den på era jackor? Eller är det feltryck i katalogen? Quote
Vysotskij Posted February 25, 2004 Author Report Posted February 25, 2004 Tror inte heller på kardborrband, tycker det verkar som KattenJansson har en hyfsad idé. Kan ju också säga hur Taiga gör på andra jackor där man kan köpa till extra foder i form av bl a fleece. Då har de en extra liten dragkedja bakom den vanliga på jackan och den är avsedd att fästas i tröjans vanliga dragkedja, tröjärmarna fäst med en liten ögla på jackan och en "slejf" med trycklås. Funkar ganska bra. Lite mycket jobb att göra själv bara.... Visst var jackan värd sitt pris... Ja, jackan verkar värd sitt pris. Börjar bli sugen på din idé om att fästa med 90-tröjans blixtlås, men då behövs ett exakt likadant att sy fast i jackan. (Tröjärmarna fäster jag genom att vika upp dem vid ärmslutet. Om det är kallt använder jag tumhålet.) Är det någon som vet var man kan få tag på ett likadant (utan att köpa en tröja och slakta den), eller var jag kan få reda på det? Kan man fråga hos OPTI? Quote
KalleSWE Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Mitt tips; köp en highland istället Quote
Bamse Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Mitt tips; köp en highland istället Highland cattle En sån här menar du ? Quote
Vysotskij Posted February 26, 2004 Author Report Posted February 26, 2004 Mitt tips; köp en highland istället Nu är både jacka och 90-tröja redan i min ägo och sannolikt svåra att återlösa, men om du berättar vad en highland är så kanske jag kan vara beredd att lätta på portmonnän än en gång... Quote
Bamse Posted February 26, 2004 Report Posted February 26, 2004 Taiga Highland En annan av Taigas jackor. Quote
Vysotskij Posted March 3, 2004 Author Report Posted March 3, 2004 Det var knepigare än jag trodde att hitta lämpligt blixtlås (och hos Ullfrotté vägrar man att meddela mig leverantören!), så nästa fråga går till Patroels, Bamse och eventuellt andra experter: Varför inget kardborreband? Quote
Ukko Lode Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 North Face har på sina skaljackor dubbla dragkjedjor. Den andra uppsättningen dragkedja sitter nå´n cm in (från "vanliga" dragkejan) på en längsgående ca 1 cm bred slejf. Man tar på sig fleecejackan, sätter på sig skaljackan och fäster sedan fleecens vänstra dragkedja på den inre vänstra dragkedjan på jackan och likadant på höger sida då... (Det enda dumma med North Face är att dem har vänt på dragkedjorna så att man måste använda en North Face fleece för att det ska funka.) Annars så är det mycket smidigt och jackorna funkar som en. Blixtlåsleverantör? YKK kan ju vara ett alternativ med bra kvalitet. Jag tror inte att du behöver ha exakt samma leverantör, utan det räcker med att tandningen och övrigt stämmer. Quote
Gator Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Varför inget kardborreband? Eftersom jag tidigare föreslog kardborre måste jag säga: -Mittåt...*rodnande smilie* Tidigare har ju nämts att ullfrottén lätt repas upp, och vad då den "hårda" delen av kardborren kan ställa till med kan man ju bara föreställa sig. Bara de små flärpar som sitter i dragkedjelöparna på min civila jacka repas upp av kardborren i densamma. Fler har säkert samma erfarenhet. Quote
Vysotskij Posted March 4, 2004 Author Report Posted March 4, 2004 (edited) Varför inget kardborreband? Eftersom jag tidigare föreslog kardborre måste jag säga: -Mittåt...*rodnande smilie* Tidigare har ju nämts att ullfrottén lätt repas upp, och vad då den "hårda" delen av kardborren kan ställa till med kan man ju bara föreställa sig. Bara de små flärpar som sitter i dragkedjelöparna på min civila jacka repas upp av kardborren i densamma. Fler har säkert samma erfarenhet. Den hårda delen sätter jag i så fall på tröjan. Den mjuka måste vara på jackan för att jag ska kunna bära den också utan mitt hembyggefoder. Men är det ändå en dålig idé med kardborre, av någon annan anledning? @ Alla: Tack så mycket för alla tips. Fortsätt gärna. Jag återkommer när jag bestämt mig, exekverat och testat. Edited March 4, 2004 by Vysotskij Quote
Vysotskij Posted April 15, 2004 Author Report Posted April 15, 2004 Nu har jag lånat morsans symaskin och sytt på lite hård kardborre på 90-tröjan och lite mjuk på någorlunda motsvarande punkter i min jacka. Verkar funka för lättare civilt bruk i alla fall. Återkommer när jag testat mer fältmässigt i sommar. Tack igen för alla tips. Quote
Adam Wilhelm Posted April 15, 2004 Report Posted April 15, 2004 Vill inte dissa dig eller nåt sånt, du syr säkert jättebra... men... Jag hade sytt fast öglor i jackan och trycknappar i band i tröjan. Som tidigare har föreslagits. Jag tror nämligen att tröjan sitter fast bättre då än med kardborre. Mitt ex har så i sin skidjacka, där fleecejackan knäpps fast i jackan med trycknappar. Bara mina tankar, ta dem för vad de är. Quote
Vysotskij Posted April 20, 2004 Author Report Posted April 20, 2004 Jag hade sytt fast öglor i jackan och trycknappar i band i tröjan. Som tidigare har föreslagits. Tack, men jag fattar inte riktigt. Öglor i jackan och tryckknappar i fodret? Hur sitter de ihop då? Quote
106 Posted April 20, 2004 Report Posted April 20, 2004 Som jag förstod texten sitter tryckknapparna i band, dvs samma princip som tryckknappen längst ned på de nyare fältbyxorna. Quote
Adam Wilhelm Posted April 20, 2004 Report Posted April 20, 2004 samma princip som tryckknappen längst ned på de nyare fältbyxorna Helt rätt... och sedan syr man en ögla i insidan av ärmen, i nederkant och knäpper fast den. Öglorna används för att belastningen på tryckknappen inte ska bli så hög. Quote
Recommended Posts