2Sharp Posted May 2, 2004 Report Posted May 2, 2004 Låter glockrent, tack! Jag får nog köpa på mig några, bredare än buntband och man slipper kapa dem. Nice... Quote
Knekt Posted May 4, 2004 Report Posted May 4, 2004 Knekt@ Den är ok från start. Trevligt! Var på västen tänker du ha den? Quote
Fu Kjellberg Posted May 4, 2004 Author Report Posted May 4, 2004 Knekt@ Den är ok från start. Trevligt! Var på västen tänker du ha den? Nere i vänstra hörnet på riggen. Se bild. Quote
Guest Lt. Payne Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 1. Varför har ni valt bort locket över maggen? 2. Föredrar ni Chestrig-conceptet före väst-conceptet? Motivera gärna. 3. var sätter ni gränsen mellan buren stridsutrustning och övrig utrustning? Jag gillar era ideér och kreationer! Quote
Fu Kjellberg Posted May 21, 2004 Author Report Posted May 21, 2004 (edited) Lt. Payne@ 1. Tänker du på denna bild? Utan maglock. Det är avtagbara lock på dom yttersta fickorna. Så jag tog väck dom för att testa. Resårbandet runt magfickan gör att magget stannar kvar. Ser ut så här med lock. Samma fickor. Eller tänker du på dom interna fickorna i västen? Det är våran typ av duellfickor. Väldigt snabbt att komma åt maggen. 2. Vi ville ha en mix av chestrig med möjlighet att även använda okdelen till fickor och ha en fri rygg för ventilationens skull. delbar fram för att lätt ta av sig. Provade Jänkarnas RACK och den var ett helvete att få av sig. 3. Förstår inte frågan. Menar du vad vi eller befälen sätter gränsen på icke reglementerad mtrl? Tack för att du gillade vårat projekt Edited May 21, 2004 by Fu Kjellberg Quote
Guest Lt. Payne Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 3. Förstår inte frågan.Menar du vad vi eller befälen sätter gränsen på icke reglementerad mtrl? Nej, jag menar vad du/ni klassar som stridsutrustning och inte stridsutrustning. Quote
Fu Kjellberg Posted May 21, 2004 Author Report Posted May 21, 2004 Det jag klassar som buren stridsutrustning är det jag bär i min 2nd line dvs stridsele, chestrig eller väst. Där har jag Magasin, vapenvårdssats, pesonlig SJV-ficka, ficklampa. Även tilldelade hgr, rök mm för att lösa striden. I vissa fall medförs även uppdragssäcken beroende på vilken mtrl som skall med och vilken uppgift man har. Jag anser att även vatten ingår i stridsutrustningen. Har därför 3l på ryggen i en Camelbak. Det andra hamnar ju i 3rd line (trosspackningen) Eller 1st line som man alltid bär med sig i uniform och byxbälte. Hoppas det går att förstå. :P Quote
scattergun Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 Det där är en svår avvägning....jag försöker att minimera antalet fickor och sånt samtidigt som man vill ha med sig så mycket bra prylar som möjligt ut i fält. Nackdelen med att ha en väst med hundra fickor är ju att man blir som en Skalman ute i fält, och det vet ju alla att Skalman var mest för att äta och sova..... ;) Quote
scattergun Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 (edited) Varför inte bara strunta i den ordern? Om jag fått den order, så hadde jag svarat.Vem skall hindra mig från att använda västen/riggen? Mvh Speedy ....och det är det som skiljer ut er civilister från militärer i verksamheten. Att lyda order och följa befälsordningen, så länge den inte utgör ett brott mot folkrätten, är en av de grundläggande delarna i militär verksamhet. Att sedan folk inom Hemvärnet ibland tycks tro att dom blivit medlemmar i någon allmän debattklubb innebär ju att det också kommer såna uttalanden.... ....fan va trött jag skulle bli om mina soldater bara löd det som dom själva valde! Edit [För övrigt helt OT] Edited May 21, 2004 by scattergun Quote
Fk Bengtsson Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 Varför inte bara strunta i den ordern? Om jag fått den order, så hadde jag svarat. Vem skall hindra mig från att använda västen/riggen? Mvh Speedy ....och det är det som skiljer ut er civilister från militärer i verksamheten. Att lyda order och följa befälsordningen, så länge den inte utgör ett brott mot folkrätten, är en av de grundläggande delarna i militär verksamhet. Att sedan folk inom Hemvärnet ibland tycks tro att dom blivit medlemmar i någon allmän debattklubb innebär ju att det också kommer såna uttalanden.... ....fan va trött jag skulle bli om mina soldater bara löd det som dom själva valde! Edit [För övrigt helt OT] Jag skulle nog vilja lägga till onödiga ordrar i den kategorin. Om din kompch sade åt dig att gå och slicka ren toaletten, skulle du göra det? Det är ju trots en order?? I mina ögon kommer uppgiftens lösande i absolut första hand. Övrigt är möjligtvis diskussionssak efter krigets slut. Visst kan man snacka om onödiga persedlar i all evighet, men jag håller nog med om en förgående talare i denna tråden. Om INTE folk/soldater fixade och trixade med sin utrustning så skulle vi fortfarande gå omkring nakna och slåss med pinnar. För övrigt, jävligt läcker väst, när börjar ni sälja?? :P Quote
Ragulin Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 Me wanna! Påbörja produktionen NU. Jag vill KÖPA!!! Jag har testat chestrig-konceptet tidigare och är mycket nöjd. Funkar hur bra som helst att inta liggande skjutställning. Har iofs inte provat det halländsk/danska konceptet, men det funkar säkert lika bra. Magdump är en viktig detalj som jag ser fram emot med spänning!! Quote
Patroels Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 (edited) Jaha, att producera SIB-rig'en vore skönt. Men firman Specialty Defence Systems äger rättigheterna til PALS (Pouch</Pocket?> Attachment Ladder System). Och håll nu på hatt o' briller: För att uppnå rättigheten att nyttja detta är man skyldig att betala $ 1500,- första året, och $ 500,- dom följande år... Om man sen producerar eller inte skiter dom i !... Men om man börjar, blir man skyldig också att betala ett procentuelt (-?) belopp uttifrån salupriset, inte produktionspriset. (BlåGul, här saknas "dunka-huvudet-mott-väggen"-smiley'en stärkt!) Det är alltså firman backom M.O.L.L.E. systemet vi pratar om här... Att U.S. Army redan har spenderat enorma förmögenheter på dom är ju inte nog: Mer vill ha' mer! Edit: Fastvel Just gotta love those wank's... Ehhhh, yank's I mean. Edited May 21, 2004 by Patroels Quote
Speedy2 Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 @Scattergun Hej ! Kul att man fick en reaktion, hoppas bara att du inte är för allvarlig i ditt uttalande. Jag var ju som vanligt något rå i min formulering av det uttalandet, men ande meningen är den rätta och det står jag för. För att förklara min syn på saken så vill jag bara säga följande. Hemvärnet är en frivillig organisation, det är frivilligt att gå med och det är frivilligt att gå ur. De senaste åren har de flesta Hemvärnsmän utnyttjat det sista alternativet dvs. gått ur. Kvar finns de som är mycket intresserade och ser sin utbildning i Hv som en hobby. När då dessa till antalet få Hv män som är villiga till att satsa lite mer på sin hobby inte får göra det vad tror du händer då? Jag håller ju naturligtvis med dig till 110 % att man skall lyda order och inte bara när det passar mig. Jag för egen del skulle aldrig kunna drömma om att trotsa en order eller svika min grp, men jag tar samtidigt inte ta allt för allvarligt på kommentarer kring min ryggsäck eller stridsväst. Och skulle någon kommendera av min väst då skulle mitt svar tveklöst bli. Kom och ta av mig den. Varför skulle jag reagera på det viset? Jo det skulle jag pga. att jag inte kan förstå varför jag skall använda den sämre utrustning som jag fått ut från förrådet, när jag är villig att köpa bättre utrustning för egna pengar. Det finns givetvis en överenskommelse i min pluton om egen utrustning. Många skulle nog säga att vi ser ut som en melis eller ett härke, trotts att vår överenskommelse endast godkänner privata ryggsäckar (Grön, brun eller svart) Stridsväst (Grön) Vätskesystem Och sen är ju givetvis småsaker som multitänger och handskar(Gröna, Bruna eller Svarta) Men det finns nog inte många Hv plutoner som är så fältmässigt/ taktiskt förberedda som vi. Och det beror i mångt och mycket på vår liberalism på ryggsäcks sidan, då bär komforten hos en civil ryggsäck vida överstiger LK35an vilket gör att vi kan ta med mycket mer mat, vatten och utrustning som gör att vårt stridsvärde inte sjunker lika snabbt som hos andra. Mvh Speedy Quote
SISU Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 @ Speedy . Kunde inte ha skrivit det bättre själv WORD . Quote
Fk.Mandrake Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 @Lt.Payne Jag håller med Fu.Kjellberg när det gäller stridsutrustning. Jag vill dock poängtera att jag tycker att skyddsmask kan ingå, men dock inte alltid. Vidare så är mitt utångsläge att det jag bär på mig i stridsutrustning, det skall jag kunna klara mig på i en till två dagar på. Jag menar med detta att jag eftersträvar att ha mat/näringstillskott i stridspackningen som täcker denna tidsperiod. Jag håller fortfarande att laborera mellan olika typer av mat och dylikt. Allt är en avvägning mellan vikt, storlek, näringseffekt och pris. I övrigt tycker jag att Speedy2 har helt rätt. Jag kan dock säga att om jag hade fått ordern att ta av mig västen så hade jag gjort det. Men bara om jag fått en bra formulerad förklaring till varför och inte en massa skitsnack om likformighet. Nu har jag aldrig fått den ordern av någon överordnande. Alltså har jag min väst på mig bäst f*n jag vill!!!! ;) Quote
Speedy2 Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 I övrigt tycker jag att Speedy2 har helt rätt. Jag kan dock säga att om jag hade fått ordern att ta av mig västen så hade jag gjort det. Men bara om jag fått en bra formulerad förklaring till varför och inte en massa skitsnack om likformighet.Nu har jag aldrig fått den ordern av någon överordnande. Alltså har jag min väst på mig bäst f*n jag vill!!!! ;) Ja det är riktigt. Jag har fått ordern av min Plutch och då berodde det på att vi skulle delta i en fält tävling innom Hv och då kunde västen ses som en fördel mot stridsselen. Och det är ju helt givet att om vi tävlar mot varandra innom Hv så är det ju bra om det är den personliga färdigheten som fäller avgörandet och inte prylarna. Men i strid, ge mig vad som helst som ger mig en fördel mot fienden så kommer jag att använda det. Dum vore man ju annars. Eller är jag för generaliserande nu igen? @SISU Tack för backuppen Quote
scattergun Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 @Scattergun Hej ! Kul att man fick en reaktion, hoppas bara att du inte är för allvarlig i ditt uttalande. Jag var ju som vanligt något rå i min formulering av det uttalandet, men ande meningen är den rätta och det står jag för. [Helt OT men ändå] Visst!! Inte allvarligt menat, men en viss sälta finns i min fundering och det där med att slicka rent toaletter som FkBengtsson riskerade att bli beordrad existerar inte vid G23, vi har något som heter toalettborstar norr om Dalälven ;). I mitt tidigare resonemang förutsätter jag att ordern ska vara väl underbyggd med en tanke och ett berättigande. Nackdelen med att man som chef ska behöva upprepa både tanken och berättigandet med en order gör liksom att hela meningen med en order faller bort. Du tappar värdefullt tid om du ska debattera allt och alla, och tappad tid innebär att du kommer tvåa, och att komma tvåa i krig innebär att man dör. Jag har t.ex. varit med om gruppchefer som börjat ifrågasätta en underhandsorder vid stridsmoment och det är inte kul att som PlutCh behöva förklara fördelarna med sin order framför det som gruppchefen tycker är bäst (samtidigt som kulsprutorna smattrar och alla andra plutoner framrycker jämte!). Att man sedan kan ifrågasätta en order som saknar berättigande är väl vettigt. Men hur vet du som soldat att ordern saknar berättigande. Då måste jag hålla med Bengtsson fastän på det planet att "Man lyder alltid chefen, och man kan debattera rätt och fel efter kriget!" (I vårt fall är det ju inte krig, så då får man väl ifrågasätta huruvida en väst ska bäras eller ej) Hoppas att min tanke blev något lite tydligare.... /Scattergun Quote
Fk Satan Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 stridsväst, stridsbälte osv... Tycker att man måste se på vad som skall lösas och hur det skall lösas innan man avgör vad som är bäst. Ibland är det bäst att vara utan bälte eller väst... Men det ser lite dumt ut ifall stfKompC är den enda inom ett komp. som har stridsväst, och dessutom har sitt vapen hemma... Sedan tycker jag att stridsbältet är bättre när det är varmt ute, blir inte lika VARMT som med stridsvästen... Quote
scattergun Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 @ Fk Satan Aaaah!!! äntligen någon som står upp för gamla hederliga 304K! Det är ju inte så flashigt som en väst, men väldigt mycket svalare på sommarn!! I övrigt håller jag med dig! Man måste kunna anpassa, och det kommer an på chefen att kunna anpassa rätt saker och kunna motivera sig vettigt inför soldaterna. Quote
Gator Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Men firman Specialty Defence Systems äger rättigheterna til PALS (Pouch</Pocket?> Attachment Ladder System). Rättigheter? Till lite regelbundet fastsydda tygremsor ?! Mitt tips: gör som gyminnehavarna; du får ju inte kalla en motionscykel "Spinningcykel" utan att betala för rättigheterna. Därför uppstår ju en mängd fantasifulla namn på samma idé. Alltså: kalla era remsor för Carrier Attachment Ladder System (CALS) så var den saken ur världen ;) Dock vill jag ha en rig som ersättning för namnet (som jag har rättigheterna till :P ) Quote
Guest Lt. Payne Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 (edited) Hoppas att det är ok att fortsätta denna tråd med denna fråga? Vad anser ni om den här: Har någon här provat den? Vad tyckte ni? /Tillägg. För att lugna oroliga forumsdeltagare kommer jag att vid ett eventuellt köp att bära en sån här på höger sida. Edited May 25, 2004 by Lt. Payne Quote
finska furiren Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Lt.Payne, Jag har bara använt min nåra ggr, är en så länge positivt överraskad över kvaliteten och komforten. /FF Quote
Fk.Mandrake Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Jag har aldrig provat den, men den fanns med som en av de inspirationskällor vi hade då vi arbetade fram hur vår rigg skulle se ut. Verkar vara ett väl genomtänkt system. Har dock hört en del negativa saker om Blackhawks produkter på en del internationella forum. Men har å andra sidan hört liknande om Arktis med flera. Tror att det är mycket tycke och smak som gäller i dessa frågor. Om någon tex. påstår att det är dålig kvalite så kan det ju bero på att de fått ett måndagsexemplar. Quote
scattergun Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 För att lugna oroliga forumsdeltagare kommer jag att vid ett eventuellt köp attbära en sån här på höger sida. Tror inte att det kommer att funka med en brandsläckare, eftersom den inte är M-numrerad!! ;) Du kanske kommer att klara dig om du installerar släckningssystemet från bandvagnen i stridsvästen!! Quote
zaitoh Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Hur har fälttesterna gått? Finns det ngt ni vill ändra på med den ursprungliga modellen eller har modulsystemet räckt för att uppfylla era behov? Quote
SISU Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Jag har användit min rig på alla av Hallands gruppen övningar sen jag fick den . Och trotsat befälen men ingen har sagt något till mej ,jag har ej heller brunnit upp ! Fälttest ! Det enda jag har kommit på att jag ville ändra på är att oket skulle varit större rygg delen då med fack för vätske system . Jag har löst det med att fästa plce sidfickor på baksidan av riggen .bild kommer någon dag . Fram sidan har exakt så många "fack" som jag behöver . Jag är super nöjd ! Quote
zaitoh Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Hoppas verkligen att jag får tid över i sommar att sy ihop ngt eget. Började prata lite med syrra och hon, lajvare som hon är, kunde nästan gå ed på att hennes största inköpare av tyg skulle ha en massa Cordura och annan nätväv.... Kommer hänga på telefonen i morgon kl 8 när de öppnar för att se om hon hade rätt... Dessutom hade morsan en symaskin ståendes hemma till ingen användning som ska tillbaka till studentrummet med stört. ;) Min idé är i pre-förfasen. Gillade HSTGs Denali för deras supberba kartficka, kommer satsa på en liknande idé fast konverterad till väst med öppning i ena sidan i stället. Tänkte köra med CamelBak på ryggen fast med fastsättningsanordning på västen. Är ju lätt att fixera axelremmarna - får komma på ngt till nederdelen som är funkis/smidigt också. Internfickorna eller vad ni kallade verkar ju fullkomligt lysande! Hoppas ni inte blir allför sura om jag 'lånar' lite idéer. Lite problem på vägen är dock att jag knappt sytt sen sexan, har bristande ekonomi, har knappt någon tid över.... tur att ni gjort mig motiverad till tusen! Som tur är så tycker KC, PC och GC att det är ok med egna västar... skulle kännas tungt annars. Btw, vad är total materialkostnad för era västar (utan fickor då)? På en hundring när då eller så.... Quote
SISU Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Inge problem att du lånar lite ideer av oss inte för mej iallafall bara du lägger upp bilder när du e klar ! Material kostnad vi beställde allt ifrån recon lite dyrt kanske ca 700:-per väst. Quote
Guest Lt. Payne Posted July 7, 2004 Report Posted July 7, 2004 "WHO SHOULD DECIDE WHAT SOLDIER GEAR WE USE? A COUNCIL OF COLONELS OR THE LTs, SGTs, PVTS WHO CARRY THE GEAR AND WHOSE LIVES ARE IN DANGER?" Quote
Recommended Posts