victor_r Posted May 5, 2006 Report Posted May 5, 2006 (edited) skönt att ha nån som foting som har svar på allt:) tackar för det! jag har läst lite om befattningen "säkerhetsman" tro iaf att det hette så och tycker att den verkar intressant, men som jaf förstått det finns den bara o jaktplutonerna, har jag förstått helt fel då? uttagningen till skarpskytt verakr vara hård. är den speciellt hård jämfört med den andra eller har alla befattningar en hård uttagning? vilka befattnignar kan man kombinera med gruppchef? du var signalist och gruppchef kan man vara tex ksp skytt eller skarpskytt och gruppchef? Edited May 5, 2006 by victor_r Quote
1MPJ Posted May 5, 2006 Report Posted May 5, 2006 Man kombinerar inte befattningarna utan man blir tilldelad en specifik befattning. Dvs. gruppchefen är endast gruppchef och inget annat, han leder gruppen. KSP-skytten (KSP=Kulspruta, se soldf.com beskrivning för mer info om Kulspruta 90) har endast hand om sin befattning, ge gruppen understöd vid strid etc. etc. Uttagningen till prickskytt (heter prickskytt och inte skarpskytt, skarpskytt är något annat) och hundförare vilka är populära befattningar är nog lite speciella pga att många vill bli det. Befattningsutbildningen dvs. då man lär sig sin befattning är i princip lika jobbig vilken befattning i gruppen du än får. Som signalist får du lära dig orientera och bära runt på ca 12-15 kg extra på ryggen, som KSP-skytt får du fippla med ksp och ha en sådan att släpa på istället för en vanlig ak5. Angående befattningen säkman så kan foting garanterat svara bättre än mig på den frågan, fanns ej när jag låg inne då var det sjukvårdsmännen som hade den uppgiften. Quote
victor_r Posted May 5, 2006 Report Posted May 5, 2006 Man kombinerar inte befattningarna utan man blir tilldelad en specifik befattning.Dvs. gruppchefen är endast gruppchef och inget annat, han leder gruppen. KSP-skytten (KSP=Kulspruta, se soldf.com beskrivning för mer info om Kulspruta 90) har endast hand om sin befattning, ge gruppen understöd vid strid etc. etc. Uttagningen till prickskytt (heter prickskytt och inte skarpskytt, skarpskytt är något annat) och hundförare vilka är populära befattningar är nog lite speciella pga att många vill bli det. Befattningsutbildningen dvs. då man lär sig sin befattning är i princip lika jobbig vilken befattning i gruppen du än får. Som signalist får du lära dig orientera och bära runt på ca 12-15 kg extra på ryggen, som KSP-skytt får du fippla med ksp och ha en sådan att släpa på istället för en vanlig ak5. Angående befattningen säkman så kan foting garanterat svara bättre än mig på den frågan, fanns ej när jag låg inne då var det sjukvårdsmännen som hade den uppgiften. jaha oj ja det har du rätt i var jag som hade läst fel i fotings meddelande, stod att han var uttagen till gb med befattning signalist jag läste det som att han var uttagen till gruppchef och signalist , mitt fel:) okej jo jag har förstått befattningarna i annat i stort iaf tror jag, finns det några befattningar som endast finns i jakt eller span pluton? Quote
foting Posted May 6, 2006 Report Posted May 6, 2006 Säkmän finns både på jakt och på span, deras utbildning består av lite allt möjligt men främst har man användning av dem i form av fordonsförare, de har även utökad utbildning i sjukvård, sprängtjänst, närstrid och sånna saker. Sen har de givetvis sina varianter på ak5 också, ak5B och ak5 med Granattillsats som de utbildas hälften på ena typen och hälften på andra. Hundförare placeras på jakt eftersom span inte har någon användning av hundar, i år så var det främst bristen på lämpliga hundar som begränsade hur många som togs ut till hundförare. Prickskyttarna räknas också som en del av jakt men som jag sa förut så är de en skvadronsresurs och har lite verksamhet och övningar på egen hand. Här skall dock nämnas att givetvis så kan man söka dessa befattningar oavsett vilken pluton man hamnar på från början, ligger man på span och blir uttagen till hundförare så placeras man på jakt, och blir det då alldeles för få kvar på span så jämnar man främst ut grupperna inom plutonen och om det fortfarande blir problem så plockar man över annat folk från jakt. Vi behövde iofs inte göra några sådana förflyttningar i år eftersom plutonerna var rätt stora ändå. Quote
victor_r Posted May 6, 2006 Report Posted May 6, 2006 @foting har hört snack om att det är välidgt lite permiss på mp/SÄk utbildninge och att detta främst skulle gälla 2 skv. har hört att detta ska bero på att det ska läras väldigt mycket och att det är ofta juridikstudier som bidrar till detta, vad anser du? efter att ha läst på lumpen.nu, har jag för mig att det stod att "polisutbildningen" höll på i ca 9 veckor, stämmer detta? Quote
foting Posted May 6, 2006 Report Posted May 6, 2006 (edited) Nja, det här med permiss förstår jag inte riktigt vart det kommer ifrån att vi skulle ha väldigt lite av. Vi har ett väldigt stressat schema så det skulle egentligen behövas mer tid till utbildning, men trots det så har vi haft en veckas lov bara två veckor efter inryck, ytterliggare en vecka efter baskerprovet, tre veckors jullov som iofs kom i januari eftersom vi var högvakter på nyår, ett sportlov i februari/mars någonstans, och ett påsklov. Flera av dessa veckor har motiverats med att befälen inte har tid att ta hand om oss, att de har någon utbildningsvecka alla måste vara med på eller något sånt, men ändå.. Det är klart man har haft helgtjänst lite titt som tätt, någon enstaka gång två helger på raken så man ligger inne tre veckor, men det känns inte som att det är speciellt många i slutändan, och definitivt inte om man tänker på att vi haft lov typ två månader av utbildningen ej inräknat vanliga helgpermisar. Så att säga att vi har det tufft med permisar vore i min mening väldigt latmaskigt.. Juridiken tog ju en betydande del av utbildningen men jag kan inte minnas någon gång då vi specifikt skulle stanna kvar över en helg för att ha juridik. Oftast när man behöver stanna över helgen så är det antingen för att man har övning eller för att man har blivit tilldelad beredskapstjänst, vilket roterar runt på alla på hela Livgardet och innebär att man måste vara redo på att åka ut om försvaret behöver hjälpa till vid tex bortappad person eller naturkatastrofer. Har man beredskap så tar befälen givetvis helgen i anspråk för någon verksamhet så man inte bara ligger och lökar men det har inte hänt alltför ofta att man haft helgtjänst bara för att genomföra någon utbildning. Att lite permiss på MP/Säk främst skulle gälla 2.skv är för övrigt inte så konstigt då andra skvadron är MP/Säk, det finns bara vi som bär den beteckningen. ;P edit: stavar som en get Edited May 6, 2006 by foting Quote
victor_r Posted May 6, 2006 Report Posted May 6, 2006 Nja, det här med permiss förstår jag inte riktigt vart det kommer ifrån att vi skulle ha väldigt lite av. Vi har ett väldigt stressat schema så det skulle egentligen behövas mer tid till utbildning, men trots det så har vi haft en veckas lov bara två veckor efter inryck, ytterliggare en vecka efter baskerprovet, tre veckors jullov som iofs kom i januari eftersom vi var högvakter på nyår, ett sportlov i februari/mars någonstans, och ett påsklov. Flera av dessa veckor har motiverats med att befälen inte har tid att ta hand om oss, att de har någon utbildningsvecka alla måste vara med på eller något sånt, men ändå.. Det är klart man har haft helgtjänst lite titt som tätt, någon enstaka gång två helger på raken så man ligger inne tre veckor, men det känns inte som att det är speciellt många i slutändan, och definitivt inte om man tänker på att vi haft lov typ två månader av utbildningen ej inräknat vanliga helgpermisar. Så att säga att vi har det tufft med permisar vore i min mening väldigt latmaskigt.. Juridiken tog ju en betydande del av utbildningen men jag kan inte minnas någon gång då vi specifikt skulle stanna kvar över en helg för att ha juridik. Oftast när man behöver stanna över helgen så är det antingen för att man har övning eller för att man har blivit tilldelad beredskapstjänst, vilket roterar runt på alla på hela Livgardet och innebär att man måste vara redo på att åka ut om försvaret behöver hjälpa till vid tex bortappad person eller naturkatastrofer. Har man beredskap så tar befälen givetvis helgen i anspråk för någon verksamhet så man inte bara ligger och lökar men det har inte hänt alltför ofta att man haft helgtjänst bara för att genomföra någon utbildning. Att lite permiss på MP/Säk främst skulle gälla 2.skv är för övrigt inte så konstigt då andra skvadron är MP/Säk, det finns bara vi som bär den beteckningen. ;P edit: stavar som en get ja jag tyckte också att det verkade konstigt att juridiken skulle påverka permissarna nåt nämnvärt. jaha vad heter utbildningen som sker på livskvadron då? endast mp eller? för när man blir inskriven heter ju båda mp/säk...men dom har ju en förmåga att krångla til det:) tackar än en gång för den utmärkta informationen foting:P Quote
Grängan Posted May 6, 2006 Report Posted May 6, 2006 Nja, det här med permiss förstår jag inte riktigt vart det kommer ifrån att vi skulle ha väldigt lite av. Vi har ett väldigt stressat schema så det skulle egentligen behövas mer tid till utbildning, men trots det så har vi haft en veckas lov bara två veckor efter inryck, ytterliggare en vecka efter baskerprovet, tre veckors jullov som iofs kom i januari eftersom vi var högvakter på nyår, ett sportlov i februari/mars någonstans, och ett påsklov. Flera av dessa veckor har motiverats med att befälen inte har tid att ta hand om oss, att de har någon utbildningsvecka alla måste vara med på eller något sånt, men ändå.. Det är klart man har haft helgtjänst lite titt som tätt, någon enstaka gång två helger på raken så man ligger inne tre veckor, men det känns inte som att det är speciellt många i slutändan, och definitivt inte om man tänker på att vi haft lov typ två månader av utbildningen ej inräknat vanliga helgpermisar. Så att säga att vi har det tufft med permisar vore i min mening väldigt latmaskigt.. Juridiken tog ju en betydande del av utbildningen men jag kan inte minnas någon gång då vi specifikt skulle stanna kvar över en helg för att ha juridik. Oftast när man behöver stanna över helgen så är det antingen för att man har övning eller för att man har blivit tilldelad beredskapstjänst, vilket roterar runt på alla på hela Livgardet och innebär att man måste vara redo på att åka ut om försvaret behöver hjälpa till vid tex bortappad person eller naturkatastrofer. Har man beredskap så tar befälen givetvis helgen i anspråk för någon verksamhet så man inte bara ligger och lökar men det har inte hänt alltför ofta att man haft helgtjänst bara för att genomföra någon utbildning. Att lite permiss på MP/Säk främst skulle gälla 2.skv är för övrigt inte så konstigt då andra skvadron är MP/Säk, det finns bara vi som bär den beteckningen. ;P edit: stavar som en get Med det dödade du myten.. Måste som Victor tacka för infon... Är det du som håller i MP/Säk:s hemsida för 05/06? Quote
victor_r Posted May 6, 2006 Report Posted May 6, 2006 Nja, det här med permiss förstår jag inte riktigt vart det kommer ifrån att vi skulle ha väldigt lite av. Vi har ett väldigt stressat schema så det skulle egentligen behövas mer tid till utbildning, men trots det så har vi haft en veckas lov bara två veckor efter inryck, ytterliggare en vecka efter baskerprovet, tre veckors jullov som iofs kom i januari eftersom vi var högvakter på nyår, ett sportlov i februari/mars någonstans, och ett påsklov. Flera av dessa veckor har motiverats med att befälen inte har tid att ta hand om oss, att de har någon utbildningsvecka alla måste vara med på eller något sånt, men ändå.. Det är klart man har haft helgtjänst lite titt som tätt, någon enstaka gång två helger på raken så man ligger inne tre veckor, men det känns inte som att det är speciellt många i slutändan, och definitivt inte om man tänker på att vi haft lov typ två månader av utbildningen ej inräknat vanliga helgpermisar. Så att säga att vi har det tufft med permisar vore i min mening väldigt latmaskigt.. Juridiken tog ju en betydande del av utbildningen men jag kan inte minnas någon gång då vi specifikt skulle stanna kvar över en helg för att ha juridik. Oftast när man behöver stanna över helgen så är det antingen för att man har övning eller för att man har blivit tilldelad beredskapstjänst, vilket roterar runt på alla på hela Livgardet och innebär att man måste vara redo på att åka ut om försvaret behöver hjälpa till vid tex bortappad person eller naturkatastrofer. Har man beredskap så tar befälen givetvis helgen i anspråk för någon verksamhet så man inte bara ligger och lökar men det har inte hänt alltför ofta att man haft helgtjänst bara för att genomföra någon utbildning. Att lite permiss på MP/Säk främst skulle gälla 2.skv är för övrigt inte så konstigt då andra skvadron är MP/Säk, det finns bara vi som bär den beteckningen. ;P edit: stavar som en get Med det dödade du myten.. Måste som Victor tacka för infon... Är det du som håller i MP/Säk:s hemsida för 05/06? hehe ja det har varit mycket snack om det här med namnet och så=) skönt att få det uträtt:) nån som legat inne som mpj som vet vilka befattningar som finnsn u som inte funnits tidigare? ore kul att veta.=) någon som rycker in i januari som har nåt tips på vad man ska pyssla med nu halvåret innan? alla förslag är välkommna:P Quote
foting Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 ja jag tyckte också att det verkade konstigt att juridiken skulle påverka permissarna nåt nämnvärt. jaha vad heter utbildningen som sker på livskvadron då? endast mp eller? för när man blir inskriven heter ju båda mp/säk...men dom har ju en förmåga att krångla til det:) tackar än en gång för den utmärkta informationen foting:P hehe ja det har varit mycket snack om det här med namnet och så=) skönt att få det uträtt:) Haha, ja visst ja, pliktverket.. jo de kallar väl både Livskvadron och 2. Skv för MP/Säk i sina papper, men i verkligheten så är det Livskvadron som är MP och 2. Skv är MP/Säk, sen säger vi oftast bara Säk eftersom det är det vi gör i praktiken och det låter roligare ^_^ Med det dödade du myten.. Måste som Victor tacka för infon... Är det du som håller i MP/Säk:s hemsida för 05/06? Nä det är inte jag som håller i den, det är en annan kille på plutonen, också en signalist ;D Quote
Grängan Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 (edited) @ foting Som Victor, har du några tips på vad man kan träna innan inryck? Jag rycker då in i september som PB så lite skillnad. Ska man införskaffa sig en 110 liters säck och ut och gå eller? INLÄGG NR 100!!! Edit: Tokig galning Edited May 7, 2006 by Grängan Quote
hellbeck Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 (edited) @ foting Som Victor, har du några tips på vad man kan träna innan inryck? Jag rycker då in i september som PB så lite skillnad. Ska man införskaffa sig en 110 liters säck och ut och gå eller? INLÄGG NR 100!!! Edit: Tokig galning Svar Nej. Satsa ist på en säck i 70 litersklassen och ett par bra kängor som du kan gå in. Mycker "promenerande" kommer det att bli och då gör ett par ingågna kängor susen. Förslag är att införskaffa en 70l säck och ett par nya kängor (tex. Meindl eller motsv.) Kolla lite på sida Militaryshop om du vill se lite av utbudet som finns. Lycka till Edited May 7, 2006 by hellbeck Quote
foting Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 Jag har för mig att det finns x antal inlägg tidigare i tråden om lämplig träning, själv tränade jag bara kondition innan inryck, sprang mellan 2-9 kilometer beroende på tid och ork mer eller mindre varannan dag, och jag har ju inte hoppat av än ;D Det man bör tänka på är att i början gick vi iaf "bara" med stridspackningen, iofs packad så det sticker ut och är på gränsen till att explodera, men det är fortfarande ingen vikt att snacka om jämfört med en fullpackad 100-litare med saker fastspännda utanpå. Det var inte förrän veckan före baskermarschen som vi fick ut våra 100-litare och hade dem med oss under överlevnaden och striden före baskerprovet (under överlevnaden tog vi givetvis ut stridssäcken ur ryggsäcken och hade stridssäck, regnställ och komarocken). Och när baskern är slut så är det juridik som gäller så då har man inte heller så många tillfällen med tung packning och lång väg till fots innan spanings/jaktutbildningen börjar. Det jag vill få fram är att gå inte ut och döda er själva med tung packning för ni kommer ändå inte bära så tungt förrän efter x antal månader in i utbildningen, och hamnar man på jakt bär man ändå inte så tungt. Befälen vet också att man inte bara kan sätta en 50 kilos packning på en stadsbo uppfostrad till kontorsråtta som inte ser skillnaden på tall och gran så det blir mycket tid till att vänja sig gå med packning i början innan man lastar på ordentligt med vikt och sträcka. Så ja det underlättar att vara van vid packning redan vid inryck men är man inte redan van att gå med tungt så är det nog dumt att börja med 110 liter, jag skulle nog säga att det är fördelaktigare att ta en något lättare packning och gå lite längre sträcka istället, så man får in längden i benen. Se dock till att ta det försiktigt, skadar man sina fötter, knän eller drar på sig något annat otrevligt så kan man vara rätt rökt när det väl gäller. Rent styrkemässigt så krävs inte alltför överdrivet mycket, sega muskler är bra muskler, AK'n väger rätt mycket när man gått med den i anläggning ett bra tag, och då är man verkligen glad att man inte sökte till KSP-skytt. Sen ju längre man kommer in i stridsutbildningen så dyker de så härliga skadefallen upp, dvs någon blir skjuten och just du måste släpa personen x-hundra meter under beskjutning till närmsta skydd så att han kan få vård. Strid överhuvudtaget är nog det som kräver mest styrka i kombination med kondition, konstant högt tempo med full utrustning tar bra på både muskler och flås. Under morgonbraket så är väl det som brukar klagas mest över jägarvilan och axelträning (stå med armarna rakt ut åt sidorna och vifta i små cirkulära rörelser) så det är ju ett par muskelgrupper som man kan träna mer på om inte annat. Quote
Grängan Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 Jag har för mig att det finns x antal inlägg tidigare i tråden om lämplig träning, själv tränade jag bara kondition innan inryck, sprang mellan 2-9 kilometer beroende på tid och ork mer eller mindre varannan dag, och jag har ju inte hoppat av än ;D Det man bör tänka på är att i början gick vi iaf "bara" med stridspackningen, iofs packad så det sticker ut och är på gränsen till att explodera, men det är fortfarande ingen vikt att snacka om jämfört med en fullpackad 100-litare med saker fastspännda utanpå. Det var inte förrän veckan före baskermarschen som vi fick ut våra 100-litare och hade dem med oss under överlevnaden och striden före baskerprovet (under överlevnaden tog vi givetvis ut stridssäcken ur ryggsäcken och hade stridssäck, regnställ och komarocken). Och när baskern är slut så är det juridik som gäller så då har man inte heller så många tillfällen med tung packning och lång väg till fots innan spanings/jaktutbildningen börjar. Det jag vill få fram är att gå inte ut och döda er själva med tung packning för ni kommer ändå inte bära så tungt förrän efter x antal månader in i utbildningen, och hamnar man på jakt bär man ändå inte så tungt. Befälen vet också att man inte bara kan sätta en 50 kilos packning på en stadsbo uppfostrad till kontorsråtta som inte ser skillnaden på tall och gran så det blir mycket tid till att vänja sig gå med packning i början innan man lastar på ordentligt med vikt och sträcka. Så ja det underlättar att vara van vid packning redan vid inryck men är man inte redan van att gå med tungt så är det nog dumt att börja med 110 liter, jag skulle nog säga att det är fördelaktigare att ta en något lättare packning och gå lite längre sträcka istället, så man får in längden i benen. Se dock till att ta det försiktigt, skadar man sina fötter, knän eller drar på sig något annat otrevligt så kan man vara rätt rökt när det väl gäller. Rent styrkemässigt så krävs inte alltför överdrivet mycket, sega muskler är bra muskler, AK'n väger rätt mycket när man gått med den i anläggning ett bra tag, och då är man verkligen glad att man inte sökte till KSP-skytt. Sen ju längre man kommer in i stridsutbildningen så dyker de så härliga skadefallen upp, dvs någon blir skjuten och just du måste släpa personen x-hundra meter under beskjutning till närmsta skydd så att han kan få vård. Strid överhuvudtaget är nog det som kräver mest styrka i kombination med kondition, konstant högt tempo med full utrustning tar bra på både muskler och flås. Under morgonbraket så är väl det som brukar klagas mest över jägarvilan och axelträning (stå med armarna rakt ut åt sidorna och vifta i små cirkulära rörelser) så det är ju ett par muskelgrupper som man kan träna mer på om inte annat. Jo träning har tagits upp men det är inte fel med flera åsikter och synpunkter. Skönt att höra de där ändå, mar har verkligen målat upp en liten bild att det första man får göra är att dra på den stora säcken och ut och traska i X antal timmar. Positiv nyhet. (för mig iaf) Nu ska ni inte tro att jag vill komma undan billigt men det kan inte vara de roligaste kanske att dö första dagen... Quote
victor_r Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 svara, tackar foting du kan vara du o joj oj :P när ni läste juridik har man tid att ta sig till gymmet och jogga en del och så? vore ju tråkigt att bara plugga.. en fråga om högvakt också, hade ni mycket sån? och vad tyckte du om den? " Militärpolisen i Sverige är inte som de militärpoliser man ser i amerikanska filmer. I Sverige utbildas två olika sorters militärpoliser, "vanliga" (livskvadron) och MP-säk (fd. MPJ) (2.skv.), vid Dragonbataljon (fd. K1) på Livgardet i Stockholm. Militärpolisens uppgifter har på senare år mer och mer har inriktats mot antisabotageverksamhet (anti-jägare) därför militärpolisbehörigheten möjliggör insatser av MP-förband i ett skymningsläge då fred ännu inte övergått i fullt krig. MPJ (MP-Jakt, MilitärPolisJägare) bildades på 90-talet och utgör ett specialförband inom armén ansvariga för jakt av fientliga sabotagegrupper (jägare). MPJ heter numera MP-säk och ingår i Försvarmaktens Säkerhetsbataljon 04 tillsammans med liknande förband från flottan (säkjakt) och flyget (Flygbasjägare). MP-säk utbildas för är att spåra upp och gripa, störa eller nedkämpa sabotageförband." hehe hamnade på susning.nu när jag sökte på mp/säk, vad tycker ni om den?:P Quote
foting Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 Just när vi läste juridik så var det lokalbrist på Livgardet på grund av att utlandsstyrkan roffade åt sig alla salar (Utlandsstyrkan har alltid första tjing på allt oavsett vem som var först) så vi blev skeppade lite hit och dit eftersom det inte är överallt man kan klämma in en hel skvadron i storforum, så under en typisk juridikdag så kunde man räkna med 2-3 timmars transport och organisation i anslutning till transport. Givetvis kunde denna dyrbara tid inte ta anspråk på övriga schemat vilket ledde till att vi var tvungna att gå upp någon timma tidigare och komma hem någon timme senare efter dagens slut. Så ja lite tid fanns det väl för att fysa men efter att ha haft förmiddag, eftermiddag och kvällspass juridik så var man rätt så jättetrött, för att inte tala om att man hade xx antal sidor att plugga på för att hänga med på morgondagens pass (vilket väldigt få gjorde seriöst, plugga alltså, men vi klarade oss ändå :P ). Jag tycker mig komma ihåg att vi faktiskt inte hade kvällstjänst varje kväll men minnet kan svika tyvärr. Däremot senare under de praktiska delarna så höll vi antingen till på Polishögskolan eller här på Gardet och då fick man ju iaf röra lite på sig. Högvakten ja.. jo det var ju också en upplevelse, tre dygn över nyår i cirkus 20 minus och blåst vilket krävde så mycket kläder att det tog evigheter att klä på sig, för att inte tala om att allt skulle se snyggt ut när det väl var påtaget.. Och Excercisen.. Usch, hellre en vecka på spaning i grön oplats! Span gick högvakten på stockholm slott medan Jakt gick på drottningholm, vem som bestämt detta och varför har jag ingen aning om. Jakt gick högvakten igen sist häromveckan över en 24h tror jag och om jag uppfattat det rätt så kanske de skulle gå en dag till. Jag trodde flottans säkförband hette strilsäk.. Och sen är det lite granna jättefel att säga att MPJ numera heter MP-Säk (och inte bara för att det heter MP/Säk!) eftersom det är så mycket mer än bara ett namnbyte, vi håller på med i stort sett samma typ av verksamhet, men utbildningen är upplag på ett annat sätt, vissa uppgifter har fallit bort och andra har tillkommit osv. Sen tror jag personligen att MPJ hade en bra mycket hårdare utbildning än vad vi har men det är svårt för mig att avgöra. Är det ett syftningsfel att de har skrivit "Dragonbataljon (fd. K1) på Livgardet i Stockholm" för Dragonbataljonen är inte fd K1, K1 aka Kavallerikasern ligger fortfarande inne i centrala Stockholm, Livgardet ute i Kungsängen är fd. I1 såvitt jag vet. Att vi tillhör SäkBat däremot är helt riktigt. Quote
106 Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 Jag trodde flottans säkförband hette strilsäk.. Strilsäk är säkförbandet (om det fortfarande får heta så) inom strilbataljon. Strilbataljon (STRIL = Stridsledning och luftbevakning) är en del av flygvapnet och utbildas i Uppsala (LSS, fd F16/F20). Flygbassäk är motsvarigheten inom (Flyg)basbataljon och utbildas i Ronneby (F17) och Luleå (F21). Är det ett syftningsfel att de har skrivit "Dragonbataljon (fd. K1) på Livgardet i Stockholm" för Dragonbataljonen är inte fd K1, K1 aka Kavallerikasern ligger fortfarande inne i centrala Stockholm, Livgardet ute i Kungsängen är fd. I1 såvitt jag vet.K1 och I1 var förband (regementen), inte byggnader. Det finns massor av exempel på förband som har flyttat till annan ort, tex lades A8 i Boden ner och blev en bataljon 2000 som sedan lades ner 2004 och A9 flyttades från Kristinehamn till Boden. Så numer ligger artilleriregementet i Boden och garnisonen i Kristinehamn är nedlagd. Det är inte samma sak som att artilleriregementet är på A8 i Boden och A9 är nedlagt. Att man sedan i dagligt tal kallar regementsområde och regemente vid samma namn är en helt annan sak. Quote
victor_r Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 @foting, jaha ja det verkar ju onekligen som att juridiken verkligen ockuperade all er tid ett tag där, hur länge varade denna "fas"? alltså utbildningen till mp som det står på lumpen.nu ska den ju hålla på i upp till 11 veckor och då borde man tappa en hel del i kondition och styrka om man inte hinner träna på så lång tid.. hm ja det verkar som att susning. nu har missat den stora bilden. så ni gjorde bara tre dygn total högvakt?. vad har dom sagt till er om utlandstjänst? har dom mål att ni ska ingå i den internationella mp bataljonen lr nåt sånt? Quote
Grängan Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 @ foting Kan man förbereda sig på något sätt inför juridiken? Läsa själv eller så menar jag? Min syster jobbar som polis så hon har ju böcker kvar sedan PHS... Quote
danno Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 (edited) vad har dom sagt till er om utlandstjänst? har dom mål att ni ska ingå i den internationella mp bataljonen lr nåt sånt?Utlandstjänst är möjligt som GU MP men det är svårt att åka som just MP. Det är ganska få tjänster i jämförelse med hur många skyttetjänster det finns och dessutom är vissa tjänster väldigt avancerade. I en grupp på 8 personer (typfall på deltagande med MP i ex Kosovo) är endast 1 eller 2 "bara" Vpl MP. Resten är YO, RO/poliser eller bara poliser. Det går, men det finns få tjänster. Någon internationell MP-bataljon har inte FM satt upp. Det finns en MP-Enhet (MP06) på ca 57 personer som för närvarande har beredskap. Den enheten är stommen i vad som skulle kunna bli ett MP-kompani i internationell tjänst. Enheten fungerar även som force pool. Kan man förbereda sig på något sätt inför juridiken? Läsa själv eller så menar jag? Min syster jobbar som polis så hon har ju böcker kvar sedan PHS... Jag passar på att svara på den istället för foting. Vill du börja läsa på i juridikboken borde inte det vara något problem men försök att inte tolka allt för mycket utan gör det mer som "glosläsning" (inte memorera hela stycken utan innebörden och vilket siffra de har). Ex. att Rättegångsbalken kapitel 27 paragraf 13 reglerar förandet av protokoll vid beslag. Till och börja med kan du surfa fram: Förordning med reglemente för militärpolisen (SFS 1980:123) och läsa hela Sen kan du fylla på med i valfri ordning Militärpolisförordningen (SFS 1995:426) Lagen om disciplinansvar inom Totalförsvaret (LDT SFS 1994:1811) Rättegångsbalken kapitel 23, 24, 27 och 28 Polislagen Säg till när du har läst det så ska jag fylla på :P EDIT: La i min godhet in lite SFS-nummer och annat puts. Lagarna kan du se på lite olika ställen, bla: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910 http://www.notisum.se/ http://lagen.nu/ Edited May 7, 2006 by danno Quote
Grängan Posted May 8, 2006 Report Posted May 8, 2006 Jag passar på att svara på den istället för foting. Vill du börja läsa på i juridikboken borde inte det vara något problem men försök att inte tolka allt för mycket utan gör det mer som "glosläsning" (inte memorera hela stycken utan innebörden och vilket siffra de har). Ex. att Rättegångsbalken kapitel 27 paragraf 13 reglerar förandet av protokoll vid beslag. Till och börja med kan du surfa fram: Förordning med reglemente för militärpolisen (SFS 1980:123) och läsa hela Sen kan du fylla på med i valfri ordning Militärpolisförordningen (SFS 1995:426) Lagen om disciplinansvar inom Totalförsvaret (LDT SFS 1994:1811) Rättegångsbalken kapitel 23, 24, 27 och 28 Polislagen Säg till när du har läst det så ska jag fylla på :P EDIT: La i min godhet in lite SFS-nummer och annat puts. Lagarna kan du se på lite olika ställen, bla: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910 http://www.notisum.se/ http://lagen.nu/ Tack tack, ska även svara på ditt PM tänkte jag. Att förbereda sig tror jag bara är bra eftersom det verkar vara dåligt med tid. Quote
Grängan Posted May 8, 2006 Report Posted May 8, 2006 @ foting, 1MPJ m.fl Måste fråga igen även om det kan ha tagits upp redan. Kan man som PB söka hundförartjänst eller är det Gruppchef eller Stl Gruppchef som vi blir? Quote
1MPJ Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Hundförarbefattningen är möjlig att söka för GB uttagna. PB kan ej bli hundförare. Quote
Grängan Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Hundförarbefattningen är möjlig att söka för GB uttagna. PB kan ej bli hundförare. OK... Lite synd men då vet man att man inte ska gå o tänka på det... Quote
victor_r Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Hundförarbefattningen är möjlig att söka för GB uttagna. PB kan ej bli hundförare. OK... Lite synd men då vet man att man inte ska gå o tänka på det... sucker=) hehe nerå. det vore roligt att få en liste med befattnignarna och en närmare beskrivning av samtliga tycker jag....foting Quote
Sundance kid Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 De som är PB har dom hårdare än GB? och vad får PB göra som inte GB får göra (förutom två baskerprov jippi)? det står att dom skall vara Gruppbefäl för Gruppbefälen hur mkt sånt är det? Quote
1MPJ Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 det vore roligt att få en liste med befattnignarna och en närmare beskrivning av samtliga finns tidigare i tråden, bland de första sidorna. Quote
Grängan Posted May 10, 2006 Report Posted May 10, 2006 De som är PB har dom hårdare än GB?och vad får PB göra som inte GB får göra (förutom två baskerprov jippi)? det står att dom skall vara Gruppbefäl för Gruppbefälen hur mkt sånt är det? PB kommer väl som jag uppfattat de att under tiden GB gör sin GSU få lite mer ledarskapsutbildning... Vi ska väl som sagt bli gruppchefer så... Quote
Guest caj Posted May 13, 2006 Report Posted May 13, 2006 Någon som har hört något nytt gällande informationshelg för oss som rycker in i januari -07 och för våra PB? För Livgardet har ju inte kört med det förut men dom funderade på att börja med det, eller har jag fel? Quote
Recommended Posts