Skalman Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Vad? Jag är ju lantis. I alla fall om man jämför med resten av er här. Stassare hela bunten verkar det som... hehe. Vi får nog kul ute i skogen ihop. Skog och skog förresten, skogsbältet vid Kungsängen är nog inte bredare än åkrarna här i Närke... Quote
victor_r Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Är det någon här som kan våga sig på en slutsats varför det finns en massa storstadsbor här men inte en ända lantis ? hehe lite kul att du sa det. när jag blev inskriven var det en journalist med. jag hade ingen aning om vad MP/säk var för något så när inskrivsförättaren(?) satte det som andra val blev jag lite deppig eftersom jag tänkte att jag skulle jaga bondpermissar och sånt. då sa journalisten " men det är en bra tjänst, alla stockholmare vill ha den" då sa jag " men jag är från dalarna" fast nu blev jag ju väldigt nöjd i slutändan ändå så:P Quote
Victor Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Är det någon här som kan våga sig på en slutsats varför det finns en massa storstadsbor här men inte en ända lantis ? 1. För att vi stadsbor vill ha nära hem till mamma? 2. För att vi stadsbor vill prova på att ligga och trycka i skogen för omväxlingens skull? 3. För att vi stadsbor är så dryga att ingen orkar men oss? :( 4. För att storstadsbor får bättre resultat på inskrivningsprovet? :P Quote
victor_r Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Är det någon här som kan våga sig på en slutsats varför det finns en massa storstadsbor här men inte en ända lantis ? 1. För att vi stadsbor vill ha nära hem till mamma? 2. För att vi stadsbor vill prova på att ligga och trycka i skogen för omväxlingens skull? 3. För att vi stadsbor är så dryga att ingen orkar men oss? :( 4. För att storstadsbor får bättre resultat på inskrivningsprovet? :P 5. för att ni inte vågar er ut i den RIKTIGA skogen Quote
Nahkampf Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 (edited) Storstadsjungeln då? Edited June 8, 2006 by Nahkampf Quote
Mägz Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Nu tycker jag iofs inte att "victor r" kan klassas som en riktig lantis, lite förvirrade dalmasar kan ju självklart förvirra sig in på MP/säk. Men vad jag egentligen menade med "lantis" var snöskoter tokiga lappar som inte går utan sina renar hack i häl. Men man borde undra varför det nästan bara finns "gangstas" från "betongdjungeln" inom befattningen och inte SÅ MYCKET människor ute i bushen.... Quote
GoranS Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Nu tycker jag iofs inte att "victor r" kan klassas som en riktig lantis, lite förvirrade dalmasar kan ju självklart förvirra sig in på MP/säk. Men vad jag egentligen menade med "lantis" var snöskoter tokiga lappar som inte går utan sina renar hack i häl. Men man borde undra varför det nästan bara finns "gangstas" från "betongdjungeln" inom befattningen och inte SÅ MYCKET människor ute i bushen.... Därför att militärpolisutbildningen är hur poppis som helst bland ungdomarna boendes kring tunnelbanenätet! Befattningsbeskrivningarna till PA805 blir jämt stulna i väntelokalerna på Migrationsverket, och det blir bråk varje helg när grupperingar från andra kommuner åker hit och provocerar genom att påvisa det faktum att militärpolisjägarna aldrig var riktiga jägare. En gång blev även vårt militärpolismonument skändat, vilket medförde att ett större gängkrig bröt ut som tog slut först fyra månader senare när löjtnanterna (som vi kallar dem) från respektive gäng slöt fred. Nej, nu ska jag traska iväg och äta en kebabrulle 90, som alla andra "militärpolisgangstas" här i betondjungeln. Trevlig sommar! Quote
Grängan Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Nu känner jag att det är dags för ett litet inlägg trots tidsbristen. Varit i Berlin en vecka och imorgon så är det Studentexamen för Svegaren. Ni hörde rätt, kan det bli mer lantis eller? Sveg - 3500 invånare, jag bor i en by utanför med 38 st åretruntboende som heter Byvallen. Sveg ligger i Härjedalen och har, 14 mil till Mora, 9 mil till Ljusdal, 18 mil till Östersund och 16 mil till norska gränsen. Vi har även 45 mil till Stockholm, 45 mil till Umeå och ca 60 mil till Göteborg. Det som upptagit stor del av livet för många här är renbetesmålet. Alla som bor här är inte samer men alla berörs av dem. Vi har björnar som välter våra soptunnor för att leta mat och vargar som kallpratar lite med småbarnsfamilj. Lodjuren skuttar omkring och rådjur ser man varje dag. Det här är inget skämt, Sveg har de här avstånden. Vi har även världens största Träbjörn. Sveg.info är också en bra sida för era ögon... Quote
victor_r Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 nej nu måste jag faktiskt hävda mitt lantisskap! min gård ligger nästan kant i kant med en KOHAGE med skog på övriga sidor och en å brevid. för inte allt för länge sen stod de TRE älgar på min TRAPPA! ljuger inte, en morsa med två ungar, har ni det i tunnelbanan? Quote
Victor Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Nej, tyvärr inte. :P Det verkar uppriktigt sagt skönt och avslappnande att bo i en sån miljö. Både landet och staden har väl sina fördelar men då man bott i storstaden hela sitt liv verkar det andra ganska lockande! Quote
victor_r Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Nej, tyvärr inte. :P Det verkar uppriktigt sagt skönt och avslappnande att bo i en sån miljö. Både landet och staden har väl sina fördelar men då man bott i storstaden hela sitt liv verkar det andra ganska lockande! hehe ja synd att det inte är ömsesidigt:P Quote
GoranS Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 hrrm...jag som tyckte jag bodde avsides eftersom jag inte hade kötid till boendeparkeringen Quote
Nahkampf Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Jag vette fan, Victor... Jag känner inte någon direkt lockelse för att flytta ut på vischan. Och jag har som du bott hela livet i storstan. :P Quote
Mägz Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Bara så att alla vet så finns det egentligen ingen "PB" befattning inom MP/säk det e bara pliktverket som hittat på.... Alla som rycker in är antingen GB lr KB Altså är alla PA705 Kompanibefäl och inte Plutonbefäl som pliktverket säger... Många säger att det är mycket segt att ligga in på 2.skv. på kungsängen eftersom det inte finns något att göra på kvällarna. De på liv däremot säger att det är jätte kul på kvällarna eftersom man kan gå ut i Stockholm. Min fråga är altså, hur segt på kvällarna är det igentligen på 2skv? Quote
victor_r Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Bara så att alla vet så finns det egentligen ingen "PB" befattning inom MP/säk det e bara pliktverket som hittat på.... Alla som rycker in är antingen GB lr KB Altså är alla PA705 Kompanibefäl och inte Plutonbefäl som pliktverket säger... Många säger att det är mycket segt att ligga in på 2.skv. på kungsängen eftersom det inte finns något att göra på kvällarna. De på liv däremot säger att det är jätte kul på kvällarna eftersom man kan gå ut i Stockholm. Min fråga är altså, hur segt på kvällarna är det igentligen på 2skv? härifrån | | hit Quote
Mägz Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Och sen så kan jag bara säga att för PB (igentligen KB) så är det särat inryck fram till 2009. I september rycker 2skv in och i April rycker liv in. För alla er som vill söka utlandstjänst är ju det tjänt att MP är en utmärkt språngbräda, men Utlandsförbandet inom MP/säk heter som tjänt "MP06, MP08.......MP14" och sätts ihopp varje helt år. DVS Det är i nuläget lite, och jag säger lite lättare att komma in på utlandstjänst om man rycker in på ett jämt år. Detta komme direkt från bataljonschefen!!! Är det något som är oklart? Quote
victor_r Posted June 10, 2006 Report Posted June 10, 2006 (edited) Och sen så kan jag bara säga att för PB (igentligen KB) så är det särat inryck fram till 2009. I september rycker 2skv in och i April rycker liv in. För alla er som vill söka utlandstjänst är ju det tjänt att MP är en utmärkt språngbräda, men Utlandsförbandet inom MP/säk heter som tjänt "MP06, MP08.......MP14" och sätts ihopp varje helt år. DVS Det är i nuläget lite, och jag säger lite lättare att komma in på utlandstjänst om man rycker in på ett jämt år. Detta komme direkt från bataljonschefen!!! Är det något som är oklart? du kan du mägs, ligger du inne nu? grattis till alla osm tar studenten! Edited June 10, 2006 by victor_r Quote
Grängan Posted June 10, 2006 Report Posted June 10, 2006 Håller med, Grattis till alla oss som tagit studenten... Annan fråga: Hört talas om att det är bal iaf en gång under lumpartiden. Stämmer detta? En MPbal som jag förstått det... Quote
björk Posted June 10, 2006 Report Posted June 10, 2006 MP-balen som LivSkv har brukar vara under våren lite innan MUCK, alla som vill gå ansöker om fritidsbidraget på 1000kr (för 10månaders) och ger det sen till en balkommite som fixar en bal. Balkommiten är några frivilliga ur skvadronen som ser till att det blir på ett bra ställe och så att det finns lite underhållning. Sen går man dit i m/ä och dansar och käkar lite. SLUT Frågor? Quote
Tackleberry Posted June 10, 2006 Report Posted June 10, 2006 Så 2.skv har ingen bal? Men ang. KB, borde inte befattningens nummer börja på en 6:a, tex PA605? Så har det ju alltid varit innan, men det var i och för sig före det nya vpl-systemet... Quote
Mägz Posted June 11, 2006 Report Posted June 11, 2006 Så 2.skv har ingen bal? Men ang. KB, borde inte befattningens nummer börja på en 6:a, tex PA605? Så har det ju alltid varit innan, men det var i och för sig före det nya vpl-systemet... Jo det borde ju självklart vara så, men pliktverket har ju rört om allting, men det är inte många inom dragonbataljonen som säger att de värnpliktiga ryckt in som PB, de säger istället att de ryckt in som KB. KB-tjänst är ju 15 månader lång och det är ju den tiden som alla PA705 tjänstgör. Quote
Tackleberry Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 För att tjata lite mer ang. balen och andra festligheter, har 2.skv någon motsvarighet eller bara vanlig muckarfest? Men om man lyckas bli KB, då borde man väl teoretiskt sätt kunna påverka vilken pluton man hamnar på, dvs jakt eller span? Quote
Johan ES Posted June 17, 2006 Report Posted June 17, 2006 För att tjata lite mer ang. balen och andra festligheter, har 2.skv någon motsvarighet eller bara vanlig muckarfest? Men om man lyckas bli KB, då borde man väl teoretiskt sätt kunna påverka vilken pluton man hamnar på, dvs jakt eller span? 2:a skv har självklart en bal, dock slipper vi gå dit i m/ä (vilket jag är väldigt tacksam för). Årets bal var förlagd till Lavalhallen i Nacka och var mycket lyckad. Stort tack till balkommitén! Ang huruvida KB kan välja mellan jakt och spaning har jag ingen aning. /Johan ES Quote
Krook Posted June 17, 2006 Report Posted June 17, 2006 Nu känner jag att det är dags för ett litet inlägg trots tidsbristen. Varit i Berlin en vecka och imorgon så är det Studentexamen för Svegaren. Ni hörde rätt, kan det bli mer lantis eller? Sveg - 3500 invånare, jag bor i en by utanför med 38 st åretruntboende som heter Byvallen. Sveg ligger i Härjedalen och har, 14 mil till Mora, 9 mil till Ljusdal, 18 mil till Östersund och 16 mil till norska gränsen. Vi har även 45 mil till Stockholm, 45 mil till Umeå och ca 60 mil till Göteborg. Det som upptagit stor del av livet för många här är renbetesmålet. Alla som bor här är inte samer men alla berörs av dem. Vi har björnar som välter våra soptunnor för att leta mat och vargar som kallpratar lite med småbarnsfamilj. Lodjuren skuttar omkring och rådjur ser man varje dag. Det här är inget skämt, Sveg har de här avstånden. Vi har även världens största Träbjörn. Sveg.info är också en bra sida för era ögon... OT som f-n men: Sveg är rena metropolen jämfört med Hede. Gudskelov har jag bara tankat i Hede. /Krook Quote
Nahkampf Posted June 17, 2006 Report Posted June 17, 2006 (edited) Jag har ju redan en jävla massa folk som skall in som säk på MSN, vad säger ni... ska vi dra en krogrunda eller nåt innan vi rycker in eller? Nu i sommar då alla är lediga (utan jag som jobbar). De får la bli nån helg då. Edited June 17, 2006 by Nahkampf Quote
Johan ES Posted June 17, 2006 Report Posted June 17, 2006 Här följer ett antal frågor kring MP-SÄK jag har fått via mail från några nyfikna i den här tråden. Vad kan jag vänta mig av utbildningen, rent psykist/fysiskt? Lever så att säga MPJ-arvet kvar? - Utbildning är krävande men mycket beror på vilken pluton du hamnar på. Jaktplutonen har högre tempo men agerar under kortare tid. Spaningsplutonen har längre förflyttningsträckor med tyngre packning och agerar under längre tid. Förutom baskerprovet var det aldrig något som jag upplevde som väldigt jobbigt, speciellt inte mot slutet av utbildnig när vi mest hade övningar. De blev aldrig så jobbiga som jag hade förväntat mig. Jag har svårt att uttala mig om huruvida något speciellt arv från MPJ-tiden lever kvar. Hur mycket teori är det? Svårt och onödigt, eller är det mycket intressant också? - Relativt lite teori. Tyngst är dock juridikdelen, då är det ca 4 veckor varav 2 veckor utgörs av rena teoristudier med arbete 12 h/dag. Förutom detta är det gissningsvis inte mer teori än hos något annat förband. Hur mycket spaning/säkuppgifter har ni jämfört med ren MP tjänst? - Väldigt lite ren MP-tjänst för MP-SÄK. Några få men roliga moment ingår i juridikutbildningen Livskvadron ansvarar för merparten av all MP-tjänst såsom trafikdirigeringar mm. Vad är prickskyttens roll i ett säk-förband? Hur svår är uttagningen? - Utagningen är lite som ett minibaskerprov och därför vill jag inte avslöja för mycket på förhand. Dessutom är mina detaljkunskaper kring prickskytteuttagningen begränsade. Dock kräver prickskyttens roll lite utöver den vanlige medlemen vid MP-SÄK. Baskerprovet? Skulle vilja höra lite om det. - Hemligt. Förhörsövningar? - Hemligt Hur ser det ut om man vill göra utlandstjänst, många valmöjligheter? - Militärpoliser är alltid eftertraktade utomlands. Mycket samarbete förs med andra länders militärpolisförband. Utlandstjänst är dock inte min starka sida, men du kommer ha goda möjligheter att söka. Är det många samordnade övningar med andra förband, t.ex. K3's fältjägare? Har ett par polare som rycker in där nu i sommar, så det hade vart kul att veta. - Varierar kraftigt från år till år är min uppfattning. Vi hade i år inga övningar tillsammans med andra förband förutom arméns stora slutövning CC06. Vinterutbildning? - Mindre utbildning i kall väderlek. Tror inte det är mycket mer än vad en vanlig skyttesoldat får. Självklart bedriver vi all verksamhet även vintertid. Vi tränar för att kunna verka i vintermiljö. Skillnaderna mellan jakt och spaning? - Är lika stor som skillnaden mellan pannkakor och prinskorv. Spaning sker urbant i stadsmiljö eller i skogen. Finns olika typer av spaning, t ex fast spaning, fordonsspaning rörlig spaning mm. Jakt sker nästan alltid i skogen med en grupp i taget med hund och hundförare som de viktigaste komponenterna. Mycket SiB eller mest i skogsterräng? - 98 % av all verksamhet för jaktplutonerna bedrivs i skogen med ganska många fältdygn (för det mesta sover vi dock inomhus i fält). Spaningsplutonerna agerar både i stadsmiljö och i skogen, ungefär en 50/50 fördelning för span. Hundens roll. - Vår främsta detektor vid olika typer av spaning och utan hund skulle det inte bli mycket jakt. Tankar går på att utbilda narkotika- och bombsökhundar. Detta är en anpassning mot internationell tjänst. Vad är er huvudsakliga roll? Hört att det skulle inriktat sig mycket på spaning. - Vi bedriver säkerhetstjänst, vad det exakt betyder kan jag tyvärr inte gå in närmare på. Hur mycket span det blir beror helt på vilken pluton du hamnar på. De första veckorna, skulle du kunna beskriva en vanlig dag? Håller befälen hårt på disciplin hela tiden, är det väldigt formellt osv? - Faktiskt är detta svårare att svara på än det låter. Ingen dag är den andra lik. Man går upp runt 0530, har lite eller ingen BRAK alls och sedan rullar dagen på med övningar motsvarande. Vad det gäller disciplin tror jag inte det är hårdare än någon annanstans. Allt det formella släpper allt mer ju närmare muck man kommer. Tydligen ska de vara väldigt noga med disciplin, traditioner och sådant på LG, mer än något annat förband pga sin långa historia. Är det väldigt "gammalmodigt" så att säga? - Visst lever vissa traditioner kvar men inget som är jobbigt eller upplevs som direkt "gammalmodigt" eller onödigt. Övar spanpluton en del strid också? Eller vidarebefordras all information till andra grupper, som t.ex. jakt som i sin tur utför anfallen? - Det är faktiskt ganska lite kommunikation mellan span och jakt under olika övningar. Vi jobbar med olika uppgifter på olika områden. Självklart bedriver även span relativt mycket strid. Tror inte det är någon större skillnad mellan jakt och span vad det gäller strid. Ingår det en pricksskytt i jaktpluton eller endast på span? - Prickskyttarna är en skvadronsresurs och kan understödja både span och jakt. De arbetar främst med spaning och underrättelseinhämtning. Vill ej kommentera hur många prickskyttar som ingår i varje grupp samt exakt hur de arbetar. Vad gör skarpskytten? - Vi har inga skarpskyttar utan vi har säkmän med AK5B, d v s en vanlig AK5 med SUSAT kikarsikte med 4x förstoring. De får en enklare utbildning på att kunna nedkämpa fiender på lite längre avstånd. Jag är själv utbildad säkman på AK5B så har du mer specifika frågor på det kan jag förhoppningsvis hjälpa dig. Är det mest bakhåll och överfall jaktplutonen ägnar sig åt? Är hunden alltid med på alla övningar? - Det är lite svårt att svara på den här frågan utan att beskriva för mycket av hur vi jobbar. Hunden är inte med på alla övningar. Vad fick ni göra på den stora slutövningen som var i år? Jag kommer inte ihåg namnet men det var i Sthlm och MP/Säk stod omnämnt som ett av förbanden som ingick i övningen. - Övningen du tänker på är CC06 - Combined Challenge 2006. Vi gjorde lite av varje, dock var det väldigt mycket väntan innan något överhuvudtaget hände. För egen del som hundförare upplevde jag den som vår sämsta övning då knappt någon hundtjänst var inplanerad. Vi på MP-SÄK kände att vi sällan fick visa vad vi kunde. Är det daglig fys? - Under GSU - ja. Efter GSU - nej. Andra vpl som tjänstgjort vid MP-SÄK får gärna kommentera ovanstående och rätta till ev fel mm. /Johan ES Quote
victor_r Posted June 18, 2006 Report Posted June 18, 2006 @johan tar upp en fråga jag ställt tidigare men inte fått svar på. kanske johan har svaret. arbetar prickskyttarna på 2 skv i par med observatör? vilken befattning hade du? säkman eller hundförare? Quote
Nahkampf Posted June 18, 2006 Report Posted June 18, 2006 Det kan jag svara på. Han var hundförare. Quote
victor_r Posted June 18, 2006 Report Posted June 18, 2006 Det kan jag svara på. Han var hundförare. tack glenn Quote
Johan ES Posted June 18, 2006 Report Posted June 18, 2006 @johantar upp en fråga jag ställt tidigare men inte fått svar på. kanske johan har svaret. arbetar prickskyttarna på 2 skv i par med observatör? vilken befattning hade du? säkman eller hundförare? Prickskyttarna arbetar för det mesta i par, en skytt och en observatör. Jag var hundförare men har även större delen av utbildningen till säkman. /Johan ES Quote
Recommended Posts