Jump to content

Recommended Posts

Posted
Personskydd är just som ovan nämnt personskydd. Funkar nästan som livvaketer skulle jag tro. Men åter, jag har inte legat inne än. Men syrran som jobbar som livvakt håller på just med personskydd...

Antingen arbetar hon som livvakt, och är då polis...eller så är hon väktare, och håller då på med personskydd.

Kan du förklara det där lite granna Mungoose? Vad är skillnaden mellan att vara livvakt och hålla på med personskydd? Och vem (polis/väktare) håller på med vad? Måste man vara polis för att vara livvakt? Jag hänger inte med... 0:)

• Replies 2,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Mungoose
Posted
Kan du förklara det där lite granna Mungoose? Vad är skillnaden mellan att vara livvakt och hålla på med personskydd? Och vem (polis/väktare) håller på med vad? Måste man vara polis för att vara livvakt? Jag hänger inte med... :unsure:

Absolut...

För att du ska känna dig trygg i att informationen kommer från rätt håll så arbetar jag som instruktör inom områdena juridik, bevakning, konflikthantering, självskydd med mera...utbildar inom bevakningsbranschen och arbetar för tillfället på polishögskolan med framtagningen av ny självskyddsutbildning med tyngdpunkt på handfängsel.

Enkel förklaring:

Livvakt - Polis som arbetar med bevakning av enskild person för dennes skydd. (kan även tänka mig att det finns personal inom försvarsmakten som benämns livvakter).

Personskyddsväktare - Väktare som arbetar med bevakning av enskild person för dennes skydd.

Skillnaderna är i grund inte så jättestora. Arbetet innebär mycket planering och väntan i båda fallen, och fokus ligger hela tiden på objektets säkerhet. Den stora skillnaden ligger i befogenheterna, då livvakten är polis och därför har rätt att t.ex. avvisa folk från en plats osv...en möjlighet personskyddsväktaren saknar.

Posted

En liten fråga.. Får man som MP springa runt i kloaker? Min svåger hade/har en kompis som låg inne som MP och han hade tydligen fått springa runt i kloaker. Måste säga att jag inte frågade så mycket mer om just den grejen och han låg nog inne för 15 år sedan men nån som förstår vad jag menar och kan svara på frågan.

(Usch vad jag krånglade till det)

Posted

Kanske står tidigare i tråden men orkar inte gå igenom hela då jag tror att jag kan få ett snabbt svar här direkt.

Fråga:

Även 2:a skvadron håller till på KavKas (K1) under sin utb?

Posted
En liten fråga.. Får man som MP springa runt i kloaker? Min svåger hade/har en kompis som låg inne som MP och han hade tydligen fått springa runt i kloaker. Måste säga att jag inte frågade så mycket mer om just den grejen och han låg nog inne för 15 år sedan men nån som förstår vad jag menar och kan svara på frågan.

Vet inte hur det är med just kloaker men det förekommer att förband från LG övar i de många och långa kulvertar och tunnlar som finns runt, i och framförallt under Stockholm. Det är en del av konceptet att strida i bebyggelse genom att man kan flytta sig under jord och då inte synas. Det har till och med förekommit att man ridit i dessa miljöer, något som är nyttig miljöträning för både hästar och värnpliktiga =)

Posted

Vet inte hur det är med just kloaker men det förekommer att förband från LG övar i de många och långa kulvertar och tunnlar som finns runt, i och framförallt under Stockholm. Det är en del av konceptet att strida i bebyggelse genom att man kan flytta sig under jord och då inte synas. Det har till och med förekommit att man ridit i dessa miljöer, något som är nyttig miljöträning för både hästar och värnpliktiga =)

Tack för svaret...

En fråga till. Fick svar av honom genom lumpen.nu/luckan då han svarade på frågan, av de 300 dagar han låg inne så var det minst 180-200 dagar i fält. Tänkte höra lite här också om det stämmer? J*vla skoj isf, det måste väl vara mer än många andra förband va? Tänker då på liknande förband...

Posted

det verkar som att alla pratar om 300 dagar men visst är det så att det för oss osm rycker in jan 07 har 330 dagar? på grund av det ny avärnpliktsystemet då så gott som alla utbildningar blir minst elva månader eller ä r det jag som fått det om bakfoten?

Posted
det verkar som att alla pratar om 300 dagar men visst är det så att det för oss osm rycker in jan 07 har 330 dagar? på grund av det ny avärnpliktsystemet då så gott som alla utbildningar blir minst elva månader eller ä r det jag som fått det om bakfoten?

Jo det är 11 månader. Men den killen låg inne för nått år sedan... Om jag inte minns fel så var det precis innan det ändrdes... Nu är som sagt nästan alla tjänster på 11 månader, finns dock vissa tjänster på 15 månader, dessa är som följer:

UP730 Amfibieledningstekniker, Marinen

GP720 Amfibieplutonsbefäl, Marinen

UP720 Amfibietekniker, Marinen

LF945 Informationssoldat, Armén

FC700 Jägarplutonbefäl, Armén

FB900 Kustjägare, Marinen

FB700 Kustjägarplutonbefäl, Marinen

HB700 Ledningssystemplutonsbefäl, Marinen

HB715 Ledningssystemplutonsbefäl, Marinen

HB720 Ledningssystemplutonsbefäl, Marinen

PA705 MP/Säk-plutonbefäl, Armén

PD701 Signalspanare / KOS, Armén

KB701 Signalspanare/Teknisk signalspaning, Armén

HC710 Signalspaningsplutonsbefäl, Marinen

HL700 Systemtekniker, Marinen

HL715 Systemtekniker, Marinen

HL720 Systemtekniker, Marinen

GA729 Säkerhetsjaktpatrullchef, Marinen

UF702 Teletekniker/ Data-Kom, Armén

NG700 Teletekniker/ KOS, TES, Armén

PD700 Televapenplutonbefäl, Armén

PK700 Tolk/Förhörsledare, FM gemensamt

Direkt saxat från lumpen.nu

Posted (edited)

Det borde stämma, på mitt papper står det iaf "Utbildningstiden är 327 dagar."

Edit: Puck 2:a

Edited by caj
Posted

Det borde stämma, på mitt papper står det iaf "Utbildningstiden är 327 dagar."

Edit: Puck 2:a

okej ja på mitt står det 330 så det verkar rätt.

en sak jag funderade på, tidigare här på tråden, lr om det var tråden om permiss, nämndes det att mp/säk har väldigt lite permissioner och att detta berodde på juridikstudierna. men om man läser lumpen.nu där de beskriver befattningen står det att juridikskedet endast är 6-11 veckor vilket jag inte tycker är så mycket så att det skulle göra att vi har minst permission lr vad tror ni ? ni som ligger/legat inne ungefär hur mkt studier har vi att se fram emot?

Posted

Nog för att vi ligger i fält mycket men jag tror inte ens 15-månadersgrabbarna kan räkna till över 100 dagar i fält när vi muckar, jag räknar ett fältdygn som ett dygn man sover i fält under, för att komma upp i 180-200 lär man nog få räkna med alla dagar vi bedriver verksamhet som inte är förlaggd inom grindarna fast man sover på kasern, vilket blir lite rimligare men det tycker inte jag räknas som fält.

Posted
Jaha, var och mönstrade igår och fick höra att dom tydligen inte utbildar några MP/säk:are för oss 88:or (bara MP till häst). Gissa om man blev besviken....... Så det fick bli MP/säk plutonbefäl med inryckning i april 2008 istället (och få bossa över 89orna). Lite surt att få så sent, men vad ska man göra.......Någon annan som sökt den utblidningen förresten?

Jag blev placerad som PA705 MP/Säk med början April 2008

Inte *** vill jag sitta på någon häst!

Jag är 87:a men jag flyttade upp min värnplikt pga Gymnasiet

om det skulle spela roll. Jag hade för mig att dom skulle ta ut under GSU vilka som skulle bli SÄK och vilka som skulle till MP

någon som kan ge klar het i det här?

Posted

Jaha, var och mönstrade igår och fick höra att dom tydligen inte utbildar några MP/säk:are för oss 88:or (bara MP till häst). Gissa om man blev besviken....... Så det fick bli MP/säk plutonbefäl med inryckning i april 2008 istället (och få bossa över 89orna). Lite surt att få så sent, men vad ska man göra.......Någon annan som sökt den utblidningen förresten?

om det skulle spela roll. Jag hade för mig att dom skulle ta ut under GSU vilka som skulle bli SÄK och vilka som skulle till MP

Som det framgått lite tidigare så är det sista året det är inryck vid två tillfällen för MP och de olika utbildningarna. Jag rycker in i september som MP/Säk-pb och kommer hamna på 2.skv. (Gamla MPJ)

De som ryckte in som pb nu i april hamnade på livskvadron, alltså MP till häst. Detta ska ändras så att alla som blir PB rycker in i april och GB i juli. Mer vet jag inte men tycligen är det så det ska bli.

Antar lite för mig själv att de vill vara mer säkra på att rätt personer hamnar på rätt plats...

Nån som kan tillägga mer?

Guest michael_fox
Posted

Skall prelemnärt rycka in den 7 juli 2007 som Mp/säk- gruppchef 0:) Någon annan som har fått samma?

Posted

Nu på torsdag den 20:e genomförs årets första beridna högvakt på slottet och det är MP/Livskvadron som står för den! Ett tips bara. Själv har jag aldrig sett en beriden högvakt så jag tänkte ta mig dit på lördag och titta.

/V

Posted
Nu på torsdag den 20:e genomförs årets första beridna högvakt på slottet och det är MP/Livskvadron som står för den! Ett tips bara. Själv har jag aldrig sett en beriden högvakt så jag tänkte ta mig dit på lördag och titta.

/V

Mycket nöje. Även om jag själv är rädd för hästar så är det kul och titta på dem.

Posted

En liten fråga till folket här förresten.

Hur är storleken på oss som ska rycka in, ligger inne eller har muckat?

Jag är 180 cm lång och 80 kg tung, är lite rädd att man kommer att vara väldigt liten på 2.skv men man får väl köra ner pannbenet och köra vidare...

Posted
En liten fråga till folket här förresten.

Hur är storleken på oss som ska rycka in, ligger inne eller har muckat?

Jag är 180 cm lång och 80 kg tung, är lite rädd att man kommer att vara väldigt liten på 2.skv men man får väl köra ner pannbenet och köra vidare...

188 cm 107 kg...räknar med att halka efter varje fyspass, men man får väl köra ner pannbenet och köra vidare :Malaj:

Posted (edited)

1,87 och 65-67 kg. Näst längst och lättast alltså...

EDIT: Upptäckte att Göran var en cm längre...

Edited by Skalman
Posted

Jag har en känsla av att jag kommer var en av dom mindre, 175cm å ca 61-63kg, inte så mycket å hänga i granen, men jag är seeeg ;)

Posted (edited)

Preliminärt inskriven som Luftburen befäl på K3 alt. MP/Säk-plutonbefäl på LG.. Skulle helst bestämma innan v. 20 (går väl alltid att fixa efteråt om det är så, men ändå) vilket som skall vara mitt förstaval, och nu är jag lite fundersam. K3 har alltid hägrat, men frågan är om inte den något längre, och något annorlunda utbildningen på LG är mer civilt meriterande, och framförallt kul (inom de ramar nu 450 dagars press och stress kan uppfattas som roande)? :baskerFN:

Nu snackar vi ju inryck i början av 2008 iofs, så mycket kan ju hända tills dess.. Tänkte mest höra mig för om någon har någon uppfattning. :baskerPa:

Edited by Axly
Posted (edited)

Det blir visst besökshelg för Livskvadron 6-7 maj. :happy:

Vilka ska sticka dit?

Edited by dumle
Posted
Preliminärt inskriven som Luftburen befäl på K3 alt. MP/Säk-plutonbefäl på LG.. Skulle helst bestämma innan v. 20 (går väl alltid att fixa efteråt om det är så, men ändå) vilket som skall vara mitt förstaval, och nu är jag lite fundersam. K3 har alltid hägrat, men frågan är om inte den något längre, och något annorlunda utbildningen på LG är mer civilt meriterande, och framförallt kul (inom de ramar nu 450 dagars press och stress kan uppfattas som roande)? :uzi

Nu snackar vi ju inryck i början av 2008 iofs, så mycket kan ju hända tills dess.. Tänkte mest höra mig för om någon har någon uppfattning. :clap:

Jag satt inför ett liknande val fast då gällde det 11månaders tjänsterna, har vänt fram och tillbaka på det där :happy: men kom slutligen fram till att jag upfattade säk tjänsten som mer varierad och att man som MP tydligen ska mucka som furir.

Sen jag fick höra en hel del historier om folk som ryckt in som jägare på k3 och hamnat i trossen vilket avgjorde valet.

Posted (edited)
Sen jag fick höra en hel del historier om folk som ryckt in som jägare på k3 och hamnat i trossen vilket avgjorde valet.

Det kan du väl göra vart som helst, det är ju knappast något unikt K3-fenomen att folk får ändrade befattningar efter inryck. Det verkar som om det är sällan som det beställda soldatmaterialet överensstämmer med förbandens behov... :happy:

Edited by simon
Posted

Det kan du väl göra vart som helst, det är ju knappast något unikt K3-fenomen att folk får ändrade befattningar efter inryck. Det verkar som om det är sällan som det beställda soldatmaterialet överensstämmer med förbandens behov... :happy:

Självfallet kan det hända överallt men på K3, som jag förstått det så placeras de värnpliktiga ut på 3 skvadroner Liv(tross) östra nerika och vadsbo samtliga av dessa värnpliktiga är uttagna jägare på PV .. det här är främst baserat på vad jag hört från en nymuckad vän från östra nerike.

Posted
Det blir visst besökshelg för Livskvadron 6-7 maj. :clap:

Vilka ska sticka dit?

Ja ska nog pallra mig dit. Har dock min skiva dagen innan... :happy: Vi får se hur de blir. Dricka sprit kan man väl göra på nån annan skiva... See you there dumle! :uzi

/vic

Posted (edited)

Som det framgått lite tidigare så är det sista året det är inryck vid två tillfällen för MP och de olika utbildningarna. Jag rycker in i september som MP/Säk-pb och kommer hamna på 2.skv. (Gamla MPJ)

De som ryckte in som pb nu i april hamnade på livskvadron, alltså MP till häst. Detta ska ändras så att alla som blir PB rycker in i april och GB i juli. Mer vet jag inte men tycligen är det så det ska bli.

Antar lite för mig själv att de vill vara mer säkra på att rätt personer hamnar på rätt plats...

Nån som kan tillägga mer?

Dom kommer att ta in ca 30st PB och några skall till livs.. och några till 2 skv grejen är att det är inte alla som vill som får komma in på 2 skv och det tycker jag är grymt synd

Hoppas på att det är många slö omotiverade nissar som rycker in med mig :P

BTW

1,95 och Väger 85 KG Bmi= 22

Edited by Sundance kid