|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Pratade med en kille på plikverket nyss. Troligtvis hamnar jag på mp/säk eller skyttegruppbefäl. Men troligast hos mp/säk som gb och då hos 2:a skvadronen (sigtuna) med inryck jan/07. GÖTT SOM BARA DEN! Ville verkligen inte skutta omkring på en hamburgare då mamma alltid har sagt åt mig att inte leka med maten Så då syns vi då säkert! MVH/ Mikael Nicklasson Fler som ska in på LG i Kungsängen som mp/säk på 2:a kan lägga till min msn? [email protected] Quote
Jonatan Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Får man som militärpolis åka colon genom stan o så :P Quote
Born Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Japp, det får man jonatan. Dessutom så får man göra taktiska avsittningar i farten och gripa rånare och våldsmän under konvojen. Civilisterna kommer stå och slänga rosenblad på dig när du kommer farande med din svarta taktiska uniform, helballt. Dessutom så kommer du få ett PSG90, 2 pistoler, en AK5C, en AG90 och en rote 39or till ditt förfogande under hela din vpl. Eller också kanske det inte är så glamoröst som man kan tro. :P Quote
Lindén Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Skulle vara intressant att höra från dem som ligger inne på 2:a skvadron va ni gjort hittills och hur de känns än så länge Quote
Jonatan Posted October 5, 2005 Report Posted October 5, 2005 Japp, det får man jonatan. Dessutom så får man göra taktiska avsittningar i farten och gripa rånare och våldsmän under konvojen. Civilisterna kommer stå och slänga rosenblad på dig när du kommer farande med din svarta taktiska uniform, helballt. Dessutom så kommer du få ett PSG90, 2 pistoler, en AK5C, en AG90 och en rote 39or till ditt förfogande under hela din vpl. Eller också kanske det inte är så glamoröst som man kan tro. :P SÅ man får aldrig åka militärbil eller conboy genom en urbaniserad stadsdel :( Quote
Born Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 Japp, det får man jonatan. Dessutom så får man göra taktiska avsittningar i farten och gripa rånare och våldsmän under konvojen. Civilisterna kommer stå och slänga rosenblad på dig när du kommer farande med din svarta taktiska uniform, helballt. Dessutom så kommer du få ett PSG90, 2 pistoler, en AK5C, en AG90 och en rote 39or till ditt förfogande under hela din vpl. Eller också kanske det inte är så glamoröst som man kan tro. :P SÅ man får aldrig åka militärbil eller conboy genom en urbaniserad stadsdel :( Jo, det får man. Om det nu är viktigt så, visst. Quote
Jonatan Posted October 7, 2005 Report Posted October 7, 2005 Japp, det får man jonatan. Dessutom så får man göra taktiska avsittningar i farten och gripa rånare och våldsmän under konvojen. Civilisterna kommer stå och slänga rosenblad på dig när du kommer farande med din svarta taktiska uniform, helballt. Dessutom så kommer du få ett PSG90, 2 pistoler, en AK5C, en AG90 och en rote 39or till ditt förfogande under hela din vpl. Eller också kanske det inte är så glamoröst som man kan tro. :P SÅ man får aldrig åka militärbil eller conboy genom en urbaniserad stadsdel :( Jo, det får man. Om det nu är viktigt så, visst. sweet....... ;) Quote
C-O.M Posted October 7, 2005 Report Posted October 7, 2005 (edited) Conboy och colon ska vi nog inte åka på iaf.... Eskort genom centrala sthlm ska vi iaf ha kompetens att göra (Läs:öva) , även om att köra 20+ ton patb med noll sikt i sthlm i rusningstrafik antagligen inte är det minsta kul. Olof/ Som dock gärna hade haft en patgb i kön på E4an idag. Den hade nog tålat MCn i baken bättre än min numera obrukbara bil... Edited October 7, 2005 by C-O.M Quote
Wigsten Posted October 8, 2005 Report Posted October 8, 2005 Skulle vara intressant att höra från dem som ligger inne på 2:a skvadron va ni gjort hittills och hur de känns än så länge En kompis till mig ligger på Livskvadron nu, ryckte in i Augusti, samtidigt som dom MPJ som är under utbildning. Enligt honom så hade 2:a skvadron precis haft en veckas överlevnadsutb, och skulle nu ut på baskermarsch. Dom körde tydligen väldigt mycket "fysisk fostran" vid inryck, så det lär bli hyfsat hårt för oss. Quote
Lindén Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Skulle vara intressant att höra från dem som ligger inne på 2:a skvadron va ni gjort hittills och hur de känns än så länge En kompis till mig ligger på Livskvadron nu, ryckte in i Augusti, samtidigt som dom MPJ som är under utbildning. Enligt honom så hade 2:a skvadron precis haft en veckas överlevnadsutb, och skulle nu ut på baskermarsch. Dom körde tydligen väldigt mycket "fysisk fostran" vid inryck, så det lär bli hyfsat hårt för oss. Hehe, det vådar gött Quote
Victor Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Skulle vara intressant att höra från dem som ligger inne på 2:a skvadron va ni gjort hittills och hur de känns än så länge En kompis till mig ligger på Livskvadron nu, ryckte in i Augusti, samtidigt som dom MPJ som är under utbildning. Enligt honom så hade 2:a skvadron precis haft en veckas överlevnadsutb, och skulle nu ut på baskermarsch. Dom körde tydligen väldigt mycket "fysisk fostran" vid inryck, så det lär bli hyfsat hårt för oss. Menar du att 2:a skvadron körde väldigt mycket fysisk fostran? Inte mycket fys på Livskvadron eller? Quote
Mourdoch Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Liten vink om vad 2a skv pysslar med förtillfället Menar du att 2:a skvadron körde väldigt mycket fysisk fostran? Inte mycket fys på Livskvadron eller? Har det inte sagts upprepade gånger att säkarna skulle ha det tyngre ioch med karaktären på deras uppgifter?iochförsig inte sagt att Liv skulle va nån dans på rosor ..vi lär ju få erfara Quote
Hans Engström Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Colon- latin (och engelska) för tjocktarm Conboy- ett efternamn heter det verkligen vådar? Bådar är vad jag lärt mig, men såg att vådar verkar vara vanligt förekommande. hur som helst, roligt med entusistiskt folk till LG. Kom ihåg att kryssa i för automatisk anslutning till LGG HV efter GU Quote
tommyli Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 En kompis till mig ligger på Livskvadron nu, ryckte in i Augusti, samtidigt som dom MPJ som är under utbildning. Enligt honom så hade 2:a skvadron precis haft en veckas överlevnadsutb, och skulle nu ut på baskermarsch. Dom körde tydligen väldigt mycket "fysisk fostran" vid inryck, så det lär bli hyfsat hårt för oss. Blir ni aldrig trötta på att gämföra och se vilka tjänster som är hårdare än andra... Exempelvis ett baskerprov ska vara vara lika svårt för den starke likväl som för den svagare i gruppen, oavsett typ av tjänst och förband... detta beroende på att man hjälper varann så att gruppen kan lösa sin uppgift. Det handlar inte om att vara någon rambo.. Det blir den starkares SKYLDIGHET att hjälpa den svagare med exempelvis packning om detta krävs för att uppgiften ska lösas. Vare sig du är vakt, skytteslusk, jägarkåt eller what so ever... det är du tillsammans med din grupp som ser till hur jobbig tjänsten blir. Quote
Wigsten Posted October 15, 2005 Report Posted October 15, 2005 (edited) En kompis till mig ligger på Livskvadron nu, ryckte in i Augusti, samtidigt som dom MPJ som är under utbildning. Enligt honom så hade 2:a skvadron precis haft en veckas överlevnadsutb, och skulle nu ut på baskermarsch. Dom körde tydligen väldigt mycket "fysisk fostran" vid inryck, så det lär bli hyfsat hårt för oss. Blir ni aldrig trötta på att gämföra och se vilka tjänster som är hårdare än andra... Exempelvis ett baskerprov ska vara vara lika svårt för den starke likväl som för den svagare i gruppen, oavsett typ av tjänst och förband... detta beroende på att man hjälper varann så att gruppen kan lösa sin uppgift. Det handlar inte om att vara någon rambo.. Det blir den starkares SKYLDIGHET att hjälpa den svagare med exempelvis packning om detta krävs för att uppgiften ska lösas. Vare sig du är vakt, skytteslusk, jägarkåt eller what so ever... det är du tillsammans med din grupp som ser till hur jobbig tjänsten blir. Du "Tommyli", jag måste faktiskt erkänna att jag inte riktigt förstår vad det du skrivit har med mitt inlägg att göra...? Det är väl en självklarhet att man hjälper varandra inom gruppen, och jag förstår inte vartifrån du skulle ha fått att jag tycker motsatsen. För övrigt så valde jag inte MPJ för att jag ville ha det hårt i lumpen, då hade jag blivit Jägare istället. Men vad menar du med att "det är du tillsammans med din grupp som ser till hur jobbig tjänsten blir"? Det är väl rätt självklart att olika tjänster är olika krävande? Menar du att 2:a skvadron körde väldigt mycket fysisk fostran? Inte mycket fys på Livskvadron eller? Tydligen inte. Jag vet ju inte vad som menas med mycket och lite fys, men min kompis som sagt, som ligger där nu var rätt besviken. Han skulle ha blivit MPJ från början, men hamnade på MP, och enligt honom var det alldeles för mycket lök. Men det beror ju helt på vilka förväntningar man har. Allt är relativt, kort sagt. Edited October 15, 2005 by Wigsten Quote
tommyli Posted October 16, 2005 Report Posted October 16, 2005 Men vad menar du med att "det är du tillsammans med din grupp som ser till hur jobbig tjänsten blir"? Det är väl rätt självklart att olika tjänster är olika krävande? Det jag menar att beroende på hur bra gruppen är på att lösa sin uppgift desto lättare blir det för dig som gruppmedlem... Quote
tommyli Posted October 23, 2005 Report Posted October 23, 2005 militarpolis.se en sida som görs om oss som ligger inne just nu Quote
MrPontus Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 jag ser fram emot att se den sidan färdig Quote
Guest Hzon Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Tja ny här på forumet! Ska rycka in i juli 2006. Beffatningen är då PA805 MP/SÄK-GB Hur glada blir de på pliktverket om man ringer o frågar redan nu vilken skvadronerna man ska ingå i? Häst är väl okey men jag tycker att det står väldigt otydligt i Beffatningsbeskrivningen vad som händer... /Tobbe Quote
MrPontus Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 tjenare Tobbe, det blir du och jag i stallet ska du se ;) eftersom MP till häst rycker in då, och 2.skv i januari 2007 Quote
Victor Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 (edited) Det är nog helt lungt att ringa nu. Jag tror jag ringde nån vecka efter att jag mönstrat för att höra mig för om diverse saker. Du, jag å MrPontus på Livskvadron, det blir antagligen skitkul!! Edit: stavning Edited October 28, 2005 by Victor Quote
C-O.M Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 Hur det fungerar på LivSkv i år. v30-35 GSU Kungsängeln/Älvdalen v36 Övn uppehåll v37-v48 Rid/fortsatt GSU (basker/fordon/sib etc)/Juridik-veckor, enligt 3 veckors system: Bor på K1 MP-examen v48-v5 Befattningsutbildning, Julledigt 21 dec - 10 jan Kungsängen v6-v11 Förbandsskede, Narvik, Kiruna etc v12-mitten av maj. Högvaktskede på K1 Slutet av maj. Vård av utrustning, Muck. Fler frågor, shoot. Olof Quote
Guest Hzon Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 Shoot! Hur många dagar måste man spendera som högvakt vid slottet? Min bror har sagt att han ska chartra ett gäng chineser som ska koma dit o fotta :P / Tobbe Quote
Guest Hzon Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 Men är det ingen skillnad på beriden högvakt o högvakt? Quote
Victor Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 @Hzon Skillnaden är nog helt enkelt att du vid beriden högvakt rider dit och vid vanlig högvakt marscherar dit. Hur det fungerar på LivSkv i år. v37-v48 Rid/fortsatt GSU (basker/fordon/sib etc)/Juridik-veckor, enligt 3 veckors system: Bor på K1 MP-examen v6-v11 Förbandsskede, Narvik, Kiruna etc Fler frågor, shoot. Olof Vad innebär 3-veckorssystem? Förbandsskede i Narvik och Kiruna? Innebär det att helt enkelt agera MP vid övningar? Quote
C-O.M Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 @HzonSkillnaden är nog helt enkelt att du vid beriden högvakt rider dit och vid vanlig högvakt marscherar dit. Hur det fungerar på LivSkv i år. v37-v48 Rid/fortsatt GSU (basker/fordon/sib etc)/Juridik-veckor, enligt 3 veckors system: Bor på K1 MP-examen v6-v11 Förbandsskede, Narvik, Kiruna etc Fler frågor, shoot. Olof Vad innebär 3-veckorssystem? Förbandsskede i Narvik och Kiruna? Innebär det att helt enkelt agera MP vid övningar? En vecka ridning/excercis/MOCKNING, en vecka juridik, och en vecka soldatutb, sen börjar schemat om igen. Kiruna är utbildning, Narvik är både övning och MP-tjänst som jag förstått, dvs både öva och se till att svenska knektar följer lagar och regler. All tid efter examen kan komma att innehålla mp-tjänst om behov uppstår. Olof Quote
Lindén Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 Hur det fungerar på LivSkv i år. v30-35 GSU Kungsängeln/Älvdalen v36 Övn uppehåll v37-v48 Rid/fortsatt GSU (basker/fordon/sib etc)/Juridik-veckor, enligt 3 veckors system: Bor på K1 MP-examen v48-v5 Befattningsutbildning, Julledigt 21 dec - 10 jan Kungsängen v6-v11 Förbandsskede, Narvik, Kiruna etc v12-mitten av maj. Högvaktskede på K1 Slutet av maj. Vård av utrustning, Muck. Fler frågor, shoot. Olof Finns det ingen från 2:a skvadron som kan bidra med hur det fungerar hos dem i år? Skulle vara mycket intressant att få veta Quote
gurra Posted October 30, 2005 Report Posted October 30, 2005 5-6 per soldat.Olof Det där varierar väldigt mycket kanske mest beroende på personliga färdigheter vad gäller exercis och ridning. För Stockholm är det högst krav, resten hamnar på drottningholm eller i stallet. Men är det ingen skillnad på beriden högvakt o högvakt? Den stora skillnaden ligger i hur man förflyttar sig till/från Stockholm slott och den ceremoniella delen på borggården, väl på plats är rutinerna desamma. Vad gäller Livskv är det oftast beriden högvakt vid Stockholm slott, man rider alltså till och från (undantag om det är riskabelt att rida, typ demostrationer o. dyl.) På drottningholm är det alltid vanlig högvakt, man bussas ut. När jag gick i våras hade vi nästan alltid s.k. smygpågång dvs. ingen ceremoni på teaterplan eftersom högvaktsbytena skedde på kvällen pga pressat schema. Vi gick helt enkelt in bakdörren på högvaktsflygeln. Quote
Recommended Posts