Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilka argument kan anförs till fördel resp nackdel för Livskvadron resp 2 skvadron. Ifall det skulle dyka upp bytesbehov/möjligheter för oss inryckande under första veckan, vilket verkar vara förekommande, kunde det vara till nytta för oss inryckande att ha den kunskapen.

Jag vet att det skrivits fragmentariskt genom tråden, men om någon med god insikt i båda skulle kunna spalta upp dessa samlat här vore det välkommet.

Olof

• Replies 2,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vilka argument kan anförs till fördel resp nackdel för Livskvadron resp 2 skv.

Jag vet att det skrivits fragmentariskt genom tråden, men om någon med god insikt i båda skulle kunna spalta upp dessa samlat här vore det välkommet.

Jag har tjänstgjort på båda skvadronerna. Mest på Livskavdron.

Detta är grundat på hur det var utbåret 04/05.

Övriga år kan jag inte uttala mig om.

Vi börjar med 2skv.

2 skv är ett renodlat säkerhetsförband. I mångas ögon (inklusive mina egna) så är det inget annat än ett J-förband. Till skillnad fårn Livskavdron sysslar 2 skv mycket med underrättelse/Spaning/jakt.

2. skvadron ingår i FMs nya säkbat.

Deras uppgifter är att med hjälp av hundar spåra upp, gripa eller nedkämpa fiendens sabotageförband. Värnpliktstjänstgöringen är 10 eller 15 månader.

Som militärpolis på 2 skv får man en omfattande teoretisk utbildning i polislära och juridik. Man tillbringar också stor del av värnpliktstiden i fält, där 2 skv uppträder i så kallade säkerhetsgrupper. Varje grupp har självständiga uppgifter att lösa. Det ställs därför höga krav på gott omdöme, diciplin och att man ska uppträda som ett föredöme.

I säkerhetsgruppen finns befattningar som bland annat gruppchef, säk-man, och kulspruteskytt. I varje grupp i den ena av plutonerna ingår också hundförare.

Uttagningen till de olika befattningarna sker efter inryckningen.

2. skvadrons utbildning är huvudsakligen förlagd till Livgardets kaserner och övningsfält utanför Kungsängen.

Fördelen för dig som gillar skog och mark

Fördelen om du vill ha en tuff tjänst 0:) .

Fördelen om du gillar att arbeta med ren säkerhetstjänst.

Nackdelen om du vill jobba med reguljär Polisverksamhet.

Nackdel att du inte sysslar med rena polisiära uppdrag utan mer terroristbekämpning.

LIVSKAVDRON

Min personliga åsikt är att tjänsten är mer varierande på Livskvadron även om 2 skv har tuffare uppdrag.

Rent skenerellt genomsyrar förbandets (K1:s) traditioner skvadronenrejält mer än 2 skv. Men detta har knappast ngn betydelse i krig. Bara kul kuriosa.

Livskvadron utbildar militärpoliser som i krig ska ingå i militärpolis-kompanier. Deras uppgifter är att upprätthålla ordning och säkerhet inom Försvarsmakten.

Detta främst på dom stora slutövningarna som genomförs i regel på våren. Men 04/05 även på NATO övningar utomlands :lala: .

Det innebär att man som miltärpolis bland annat får lära sig att skydda personer och göra eskorter, att bevaka, upptäcka och förhindra brott samt att analysera underrättelseinformation.

Även hastighetsövervakning, fältsäkerhetskontroller, Militära trafikkontroller ingår.

Livskvadron rider också högvakt. Ridutbildningen börjar från grunden, och man behöver inte kunna rida innan man rycker in. Däremot får man inte vara allergisk mot häst, hö eller halm. Detta brukar vara ett återkommande beskymmer. Se det som en utmaning. Att göra beriden högvakt är en alldeles speciell sak som oändligt många inte får chansen att göra. Det är nog bland det finaste/häftigaste jag gjort.

Militärpoliserna rycker in till Livgardets kaserner i Kungsängen, men kommer även att tillbringa en del av sin värnplikt vid Kavallerikasernen inne i Stockholm hos hästarna :D

Fördel för dig som gillar ren polisverksamhet.

Fördel för dig som gillar verklighetstrogna polisiära uppdrag.

Fördel för dig som gillar militära traditioner.

Nackdel för dig som gillar strid (faktiskt)

Nackdel för dig som gillar skog och mark

Ja det här var lite....kanske någon annan gammal MilitärPolis kan fylla i om jag har missat något.

Posted

du verkar ha fått med det mesta :/ , båda tjänsterna är dock väldigt bra tyckte de flesta under mitt utbildningsår. Låg på 2.skv men de på livskvadron verkade trivas me sin tjänst de med.

Posted

Tjaa häng inte upp er på träningen innan.... ni får träning under GSUn! Har man motivationen och viljan så klarar man det! Så enkelt är det....

Tror ni kommer få ett mkt givande år, såvida de inte strukturerar om FÖR mkt nu bara!

//MP/Säk 0405 2skv

Posted

får man ett till brev där det står när man skall infinna sig på livgardet osv.. vet bara att det är 1 augusti jag... kommer från hälsingland så jag läre ju åka dit kvällen innan...

är alla laddade nu då? =)

hare bra!

Posted
får man ett till brev där det står när man skall infinna sig på livgardet osv.. vet bara att det är 1 augusti jag... kommer från hälsingland så jag läre ju åka dit kvällen innan...

är alla laddade nu då? =)

hare bra!

Ja du skall få ett till brev. borde dyka upp ca. 2 veckor innan inryck

Posted

Jag har redan beställt biljett. Kommer nere från Småland så jag kommer upp vid 11.40 till Stockholm. Tidigare gick det inte komma dit. Nån annan som kommer dit vid den tiden? Vore bra om man kunde träffa nån annan på stationen som ska till LG så man slipper gå vilse själv. :P

Posted

Är det bara jag som tycker att detta verkar lite virrigt? På samtliga papper jag har fått, har datumet på pappret aldrig varit samma dag som jag fick det. Och hur ska jag kunna beställa tågresa när jag inte vet när jag ska vara på plats den första augusti?

Hur som helst rycker jag in 2:a skvadron. Kommer från Blekinge. Har fått en ruskig förkylning, så formen är väl inte vad den borde vara. Men det ordnar sig nog...

Posted

Hur ska man beställa en biljett? Ska man gå ner till närmsta sj-kontor eller är det bara att ringa?

Är det några fler från Norrköping här ifrån som rycker in nu?

Posted
Hur ska man beställa en biljett? Ska man gå ner till närmsta sj-kontor eller är det bara att ringa?

Vad jag kommer ihåg så fick man två papper, ett för SJ och ett för övriga bolag alternativt om det var om man skulle åka med flera bolag.

Det är bara att ta med sig sina papper till tågstationen några dagar före avresa och så hjälper dom till med resten. Skriv inte fel ort bara, en vän skulle till S1 i Enköping men bokade till Linköping. Smooth.

Posted (edited)

jag fixa mina biljetter idag nere på sj-kontoret...hur lätt som helst jag bara lämna in lappen och så fixa hon i kassan resten...hon skrev i allt och sa åt mig att skriva under :D

drygt att åka klockan 5 dock, och dessutom med tre byten så jag lär inte sova så mkt på tåget heller :(

kommer från borlänge btw

Edited by Frej
Posted
Jag fattar fortfarande inte hur ni kan boka biljetter, det står ju ingen tid när man ska vara där? Får väl helt enkelt ringa och fråga.

jag har fått hem ett brev från dem där det står att jag ska infinna mig där helst innan klockan 9 och absolut senast klockan 12...

Posted

Helst innan kl9, jobbigt då måste jag åka 04:53. Tror att jag är lite slö och åker 6:26 i stället och är framme 10över10, hur viktigt är det att komma före 9 (ngn med erfarenhet?). Dock kanske jag kommer på bättre tankar när sommarlovsslöheten släpper lite :huh:

Jag kommer från falun btw :lol:

Posted

Ett tips som galler oavsett var man rycker in.

Forsok komma sa tidigt som mojligt utan att behova aka alldeles for orimligt tidigt. Det ar oftast valdigt mycket som ska goras pa inrycket och ju mer tid du har, desto mindre stressigt kommer det att upplevas.

Posted (edited)

...och jag tvingas dra dit redan dagen innan, ingen annan som ska göra det så man kan få lite sällskap? :D

det är förresten inga probs med att komma dit dagen innan hoppas jag?

Edited by björk
Posted
...och jag tvingas dra dit redan dagen innan, ingen annan som ska göra det så man kan få lite sällskap?  :D

det är förresten inga probs med att komma dit dagen innan hoppas jag?

Borde inte vara det, står väl i brevet du fick, eller?

Har för mig att det gjorde det i det vi fick.

Posted

aahh.. det betyder att jag måste boka om min biljett och åka in dagen innan. tidigaste tåget gick vid 9 från nässjö och då var man i stockholm vid 11.40. det var inte bra. jag har iofs inte fått nåt brev än.

Posted
aahh.. det betyder att jag måste boka om min biljett och åka in dagen innan. tidigaste tåget gick vid 9 från nässjö och då var man i stockholm vid 11.40. det var inte bra. jag har iofs inte fått nåt brev än.

Har du fått kallelsen då?? annars bör du väl ringa in o höra med LG

Posted

Har du fått kallelsen då?? annars bör du väl ringa in o höra med LG

Jag har fått kallelsen, men inte det sista brevet som ni pratar om.. Tror det beror på att jag bor på landet så jag räknar med att få det denna veckan. Det har varit så att jag fått breven senare än de andra innan.

Posted (edited)

Förbereder inryck för 2skv och kommer att vara en av de lyckliga som måste ta emot de soldater som kommer en dag tidigare :unsure: . Kan säga att vi föredrar om ni kommer på måndag. Men om det inte går att komma i tid så får ni komma på söndag trots att adjutanten inte blir så glad.

Edited by AMWB
Posted

nån mer än jag som inte fått det sista brevet än? börjar bli lite orolig nu.. kallelsen har ju kommit så det sista borde komma snart.... ses den 1a