Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
För GB finns det befattningarna:

Stf grpch

Säkman

ksp (90 alt 58)

signalist

Prickskytt

Hundförare

Förutom detta finns det befattningar i staben man kan få så som stabs.assistent osv.

Tidigare utbildades skarpskyttar med ak5b men numera utbildar man prickskyttar med prickskyttegevär 90. Prickskytt har längre utbildning.

Stf Grp C tjänst är att vara patrullchef över ena halvan av gruppen som skall kunna verka självständigt i patrull. Han har ansvaret för mtrl i gruppen och skall se till att gruppen har allt den behöver för att kunna verka.

Säkman är till för att säkra och har vad jag förstått det ak5 med m203 undertill. Uppgiften är bla att säkra vid patrullering.

Ksp skyttens uppgift är självklart att ge massivt eldunderstöd åt gruppen med hjälp av ksp 90 och ksp 58.

Signalisten sköter orienteringen och har hand om kommunikationen, hans uppgift är att rapportera in patrullens position och föra patrullen från punkt a till b, han sköter även rattandet av tgb eller annat transportmedel.

Prickskytten kan ni kanske gissa vad han gör..

Hundföraren sköter den viktigaste delen av patrullen nämligen schäferhunden, patrullens känselspröt i terränglådan.

MPJ plutonerna utbildas på Sigtuna Skvadron (2:a skvadron, röd skvadron) . Utibldningen sker med kungsängen som bas men mest i skogen  :baskerFN:

KB rycker in på antingen livskvaron eller 2:a skvadron (vartannat år) och efter avslutad GSU hamnar man antingen på MP eller MPJ. Befattningarna för KB är t.ex. underättelse ass. , Grp C säkgrupp eller MP grupp, kvartersmästare.

Sigtuna skvadrons namn kommer från att Sigtuna var uppsamlingsplatsen för skvadronens ryttare under gamla dagar då Livgardets dragoner sprängde fram över fälten till häst!

Mer info finns att få på MPJ sida

Skillnad i stort mellan MP och MPJ. MP pluton har som uppgift att upprätthålla allmän ordning och säkerhet inom Försvarsmakten. MPJ har som huvuduppgift att gripa/nedkämpa fientliga sabotageförband och att utföra underättelseinhämtning.

Rättning till 1MPJ

För GB finns det befattningarna:

Grpch (för lite KB så vi fick våra egna grch) iår är det dock troligtvis KB som Grpch

Stf grpch

2Säkman

2ksp (två 90 samt en 58 pär grupp)

2signalist

1Skarpskytt (får ej kallas Psk pga för kort utb dock har skarpskytten psg)

1Hundförare

Säkmannens uppgifter är H-stämplade och 1MPJ förklaring är en ytterslitendel av

uppgifterna en säkman har. Han är med runda ord experten i gruppen på spaning.

Ksp skyttarna har två Kulspruta 90 samt ett 58 tillsammans

• Replies 2,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tack för den uppdaterade infon Fredin, du kan väll slänga väg ett PM till mig med lite mer info om du har.

nastyheadwound

Sjukvårdsmän utbildas inte längre alla i gruppen får extra sjukvårdsutb. istället.

Posted
Finns det någon som ska rycka in som MP/SÄK GB den 2 aug i år?

Hör av er i sådana fall... Roligt om även sånna som har varit vid

det ärorika Militärpolisjägarna droppar in å säger några ord.

Jag rycker också in som MP/Säk i augusti. :D

Ni som vet.. är teoriproven svåra? Hörde att det bara är att packa ihop och knalla hem om man får nåt fel.

Och avhoppen? Hörde att det var någonstans runt en tredjedel i år iaf. Låter ju betryggande. :)

Posted

Nu är jag hemma igen efter 2 j*vligt intressanta veckor på Livgardet, jag sa att jag skulle skriva ner lite om vad jag hade upplevt och jag kan i stora drag säga att det har varit mycket att göra och lite tid ;)

Jag vet inte hur mycket av det vi har gjort som jag får prata om, men om ni vill veta något så är det ju bara att skicka ett pm.

-Slut från Livdragon Tompa :camo:

Posted
Är det mycket "juridik plugg" osv. under utbildningen som MP/MPsäk?

Tacksam för svar!

/PERGITE

Tja, KavR/MP-boken (Kavalleriregemente MP-Säkförband, Juridiska grunder 2) är på 336 sidor och jag kan väl säga att jag har lärt mig det mesta B)

Men provet var ganska schysst med mestadels 1 X 2 frågor så du har ju 30% chans att svara rätt på dem även om du inte har en susning...

Uppskattningsvis gissar jag på att vi läste tre fulltidsveckor juridik utspridda över lite längre tid.

Guest Militärpolisföreningen
Posted

:Malaj: Hej,

för er som vill veta lite mer om att vara militärpolis och dess svenska historia rekommderar jag att besöka MILITÄRPOLISFÖRENINGENS hemsida

www.mpforeningen.a.se

Om inte informationen finns där så finsn det några länkar där ni finner adekvat information. Dessutom kommer det fortlöpande MP-relaterade nyheter på hemsidan.

När ni är klara med er MP-examen är ni välkomna att söka såsom medlemmar i föreningenoch får då möjlighet till fortsatt utbildning av yrkesofficerare och yrkespoliser. Ni får även tillång till samtliga veckokurser inom CFB: s regi. Dessutom får ni möjlighet att gå på mycket intressanta föreläsningar som berör ämnet.

Allt detta erhåller ni till en kostnad av 60 riksdaler för 2004.

Välkomna!

Martin Frimanson

Ordförande

Posted
Stämmer det att MP/SÄK inte längre gör beriden högvakt?

Som kuriosum kan jag meddela att jag låg inne första året som MPJ utbildades, 1990-91. Inga MP utbildades det året utan alla blev MPJ, både på Livskvadron och det som då hette 12:e skvadron, nu 2:a/Sigtuna. Sedan började man utbilda MPJ i Karlsborg också några år, jag tror dock att utbildningen aldrig upphörde vid K1 utan bara minskade i omfattning.

Som någon redan skrev, 2.Skv gör ingen beriden högvakt, det närmaste de kommer hästarna är eventuella studiebesök på K1. Tror inte 2.Skv går HV över huvud taget, men det är jag lite osäker på.

Under mitt år på K1 var det ytterst sällan man såg rödbrickor, och när det hände var det för att man lånade K1 som uppsamlingsplats för skadade i någon jävla övning där alla som satt bakom ratten i godtyckligt fordon trodde de hette John Rambo i mellannamn. Hände dagligen att olika kav.off. ställde sig mitt i vägen och stoppade dessa bilar som hade "sååååå" bråttom att de blåste fram i 70 på 30-området som råder på K1. Gissa hur en häst som blir tokig, spattig och springer och gömmer sig när hästen framför fiser reagerar när en patgb203 kommer flygande så dammet ryker?

Posted
Är det nån som vet vad för resultat på mönstringen som krävs för att bli mp- säk KB

Det är ungefär samma som för GB men du måste ha lite högre resultat på

I-provet och hos psykologen.

//toMPa - MP/SÄK KB

Posted

Har en liten fråga här!

jag undrar hur själv juridikutbildningen meriteras när man gjort lumpen som MP/säkGB? Jag funderar på att läsa juridik efter gymasiet och undrar om jag kommer få någon nytta av vad jag lärt mig i lumpen?

MVH Peter

Posted

Lite ger det ju alltid , man läser ju trots allt en del. Totalt är väll allt 3-4 veckor teori och praktik om man slår ihop det.

Posted

Högskolan tar nog lika mycket hänsyn till det som en spyfluga tar till att du stått hela dagen och lagat lagat efterrätten han sätter sig i... :wub:

Hos en arbetsgivare är det som mest en "aha, så trevligt"-upplevelse, men jag betvivlar kraftigt att det är särskilt meriterande.

Posted
Högskolan tar nog lika mycket hänsyn till det som en spyfluga tar till att du stått hela dagen och lagat lagat efterrätten han sätter sig i...

Hos en arbetsgivare är det som mest en "aha, så trevligt"-upplevelse, men jag betvivlar kraftigt att det är särskilt meriterande.

ungefär så ja, sålänge det inte är ett vaktbolag man söker jobb på de brukar bli glada.

Posted
Har en liten fråga här!

jag undrar hur själv juridikutbildningen meriteras när man gjort lumpen som MP/säkGB?  Jag funderar på att läsa juridik efter gymasiet och undrar om jag kommer få någon nytta av vad jag lärt mig i lumpen?

MVH Peter

Det kommer inte ge dig varken poäng eller förtur till någon utbildning om det är det du menar. Sedan ska man komma ihåg att om du läser juridik så börjar du ofta inte med den typen av juridik som du läser hos polisen/MP utan en massa civilrättsligt tjafs som man bara somnar av :baskerPa:

• 5 weeks later...
Posted

Verkar som om årets MPJare verkar sova lite :P

Har några korta frågor!

* Springer ni fortfarande klockan 5 varje morgon :P

*Fick ni endast ha motoroverall under hela er GSU?

*´Hur kommer det sig att det finns 2säk, 2signalist, 2KSP men endast en hundförare och en skarpskytt? Tex om guppen ska splittras i mindre?

Hur många bor ni i samma "rum" på logementet? (Är inte bra på militärtermerna ännu)

//Peter

Posted
Verkar som om årets MPJare verkar sova lite :P

Har några korta frågor!

* Springer ni fortfarande klockan 5 varje morgon :P

*´Hur kommer det sig att det finns 2säk, 2signalist, 2KSP men endast en hundförare och en skarpskytt? Tex om guppen ska splittras i mindre?

Hur många bor ni i samma "rum" på logementet? (Är inte bra på militärtermerna ännu)

//Peter

* Just nu springer vi inte kl 5 på morgonen, men det kan säkert komma att ändras.

*Vi hade vår motoroverall på oss de 2 första veckorna, inför första fältveckan fick vi ta på oss M/90. Fast ibland har vi fortfarande motoroverall t.ex när vi kör fys i Igelbäcken! :wub:

*Det kan jag inte svara på för tillfället tyvärr.

*En MPJ grupp består väl av 9 eller om det 10 soldater. På KBS bor vi c:a 10 st per logement.

//Livdragon tompa! :(( 390PM!

Posted

Motoroverall! Är det något att gnälla över? Vi fick banne mig ha m59 fram till att vi klarat baserprovet. Det kändes surt när man sprang omkring i 59:an som tomtar bland alla andra som hade m90, slusk som basse.

• 2 weeks later...
Posted
För MP och MP/SÄK gör man jägartesterna på mönstringen elelr vad behövs för resultat??

Har hört lite olika, nån som kan få bukt på det hela??

//Thompson

Jag fick 7 i fysiska testerna....5 i inskrivning...Hamnade på MP/Säk...dom ville dock att jag skulle göra jägartestet , men det avr för att dom sa att dom ville ha mig på K3 men det är en annan historia... man behöver inte göra jägartestet för Mp/säk...MP/Säk och "vanliga" MP har samma kravprofil.

Posted

Är det någon som vet om man efter inryck har möjlighet att byta från 2:a skvadron till livskvadron.

På mönstringen blev jag plaserad som militärpolis sa dom. Det var mp/säk. Som vad jag har fattat det som sysslar med gripa sabotage förband.

Jag var ju mer intresserad av dom traditionella militärpolis bitarna.

// :)

*Dolor est Fraglitas Eundo dos Corpus (smärta är bara svaghet som lämnar kroppen)

Posted
Bra där Livdragoonen! Då kan du och jag byta. Jag har hamnat på Livksvadron när jag igentligen skulle hamna på 2 skvadron. BYT...haha :baskerKav:

Ärligt! Jag är intresserad utav det! om du är! Men du maila gärna mig så kan vi snacka mer om det: [email protected]

Ha det gött!

MP hälsningar :camo:

Posted
livdragonen

vanlig mp och mp- säk har inte alls samma krav profil

även om det står det i pliktverkets info om befattningarna

Rogge: Dom har viosst samma klreavprofil eller så ljuger värnpliktshandläggan/ rekryteringsofficeraen på Livgardet för mig.