Rokare Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Afton Har ett litet problem. Sitter som webmaster för en förenings hemsida och nu börjar det bli lite trångt om utrymme. Då de flesta av bilderna på sidan ligger på 200-300kb så är det de som tar den mesta platsen. Nu till min fråga. Då jag har ca 300mb bilder som jag vill ändra storlek på så undrar jag om ni vet något program som gör att jag slipper att gå in och ändra varje bild i photoshop.. Kanske jag ställer en omöjlig fråga, men har ingen vidare kolla själv och är dessutom lat. Drömmen skulle vara "select all" i en viss mapp och sedan minska storleken.. Förövrigt måste jag gå in och ändra färger m.m bilderna är just nu Jpeg format 1024x728. En fårtacka i förhand. GMY
Jeppe Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Autositegallery från http://www.brizsoft.com/ är ett av alternativen, lite svårare kan resiza dom till vald storlek, kan även skapa thumbnails. Express Thumbnail Creator från http://www.express-soft.com/ lite lättare smidigare om man ska resiza bilder, använder själv detta och det funkar bra.
ABP Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Du kan även automatisera i photoshop så att du gör det med första bilden i katalogen, och den gör det sedan med resten av bilderna.
Forumsledning Kimster Posted January 20, 2004 Forumsledning Report Posted January 20, 2004 Eftersom jag har svårt att hitta nått som nått annat program kan göra som inte Photoshop 7 kan så. tipsar jag dig om att lära dig Batch funktionen i photoshop. Den kan göra allt sånt du beskriver.
Pete Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Irfanview på irfanview.com klarar också av detta, snabbt och smidigt program om man bara ska kika på bilder. Det är kvickare i start än Photoshop, mkt praktiskt om man har massor av bilder som ska kontrolleras.
Rokare Posted January 21, 2004 Author Report Posted January 21, 2004 Godmiddag Kan inte göra annat än att tacka så mycket. Helt otroligt vilka kunskaper som lurar i vassen på detta forumet. Så nu när min fråga är besvarad så får blå/gul gärna låsa tråden to save space.. GMY
Guest J-Star Posted January 21, 2004 Report Posted January 21, 2004 Sent tillägg: Photoshop är programmet som har absolut bäst JPEG-komprimering. Jag sällar mig till Jeppe och Kimster och rekommenderar att du sätter dig in i hur Batch-funktionen fungerar. Om du vill ha hjälpa är det bara att höra av dig på PM, ICQ eller mail. /J
Rokare Posted January 21, 2004 Author Report Posted January 21, 2004 Tackar J-star Jag hör av mig om det strular till sig.. Kanske tur att det inte låstes ännu... GMY
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.