Jump to content

Lite nyheter på flygfronten..

Recommended Posts

Guest Lt. Payne
Posted

Här är det Jakt/attackflygplanet som ska knyta ihop svansen på Gripen. ;)

Det kallas för Bird of prey och visades 18 oktober 2002. Första flygningen skedde

1996 och ska enligt tillverkaren kunna flyga stealth även i dagsljus.

bird4.jpg

bird2.jpg

edit:

Fixade till länken till den andra bilden.

Yman, blågul

Posted

Fräck liten sak det där.

Men den kan inte vara gjord för strid, möjligen för att testa tekniken.

Jag menar, var f-n hänger man vapnen på en sådan sak? :lol:

Posted
/.../ska enligt tillverkaren kunna flyga stealth även i dagsljus.

Ehh... var under uppfattningen att plan som hade stealthegenskaper var svåra att upptäcka på radar oberoende på vilken tid det var på dygnet..... :lol:

Posted
/.../ska enligt tillverkaren kunna flyga stealth även i dagsljus.

Ehh... var under uppfattningen att plan som hade stealthegenskaper var svåra att upptäcka på radar oberoende på vilken tid det var på dygnet..... :/

Jo, men den här har ju en spörschel-osynlighets-mode som gör att det inte går att se den i dagsljus....... :lol:

:D

Posted

När Boeing förlorade JSF tävlingen satsade man på UCAVs i stället. Nu leder man utvecklingen av det och lär bli USAirforce leverantör av just ucavs.

X.45 är det projet som man jobbar med och erfatenheter från Bird of prey lär vara medtagna i studien.

Mer om X-45 här: UCAV

Posted
Var får man plats med vapnen?  :)

Förmodligen inne i flyg-kroppen! allt för att den ska bli så svår att upptäcka som möjligt.

En tanke kan ju vara att läsa igenom hela tråden (som ju inte är så lång) och ta en titt på de länkar som finns.

Vad jag förstått är det en testbed, eller rättare sagt, var en testbed. Tydligen är den pensionerad nu. Eftersom den är obeväpnad torde den inte vara något större hot mot Gripen, såvida den inte är spakad av en "gudomlig vind"

Pressrelease om projektet

Pressrelease om museiföremålet

/E

Efter en snabb titt på den fetmarkerade länken förstår man att den knappast har prestanda eller lastkapacitet för att vara ett "riktigt" stridsflygplan.

Posted
Efter en snabb titt på den fetmarkerade länken förstår man att den knappast har prestanda eller lastkapacitet för att vara ett "riktigt" stridsflygplan.

Alldeles riktigt, läser man Boings hemsida ordentligt så framgår det att det hela rör sig om en teknikdemonstrator. Enda anledningen att dom visar upp den är att den teknik som den tog fram för att demonstrera inte längre är hemlig utan används i andra öppna projekt.

Posted

Att jämföra med Saab 210 alltså, som var en prototyp/teknikdemonstrator för att praktiskt prova dubbeldeltavingen till fpl35.

Posted
Den lilla "fenan" du ser är nog inte mer än en vanlig antenn.

Den ser ut att vara lite mer än en vanlig antenn med tanke på storlek och placering, dessutom sätter man helst inte antenner externt på ett flygplan som skall ha så liten radarmålyta som möjligt.

dvd-226-5.jpg

Posted (edited)
Den ser ut att vara lite mer än en vanlig antenn med tanke på storlek och placering, dessutom sätter man helst inte antenner externt på ett flygplan som skall ha så liten radarmålyta som möjligt.

Tänker mer i banor att det är något de har smällt på i efterhand.

Om det är en fena så kan den nog ha som uppgift att stabilisera flygplanet, fast jag kan nog tänka mig att de har kombinerat rollerna. Ibland är de påhittihga, de där jänkarna.

Edited by Honken
Posted
Var får man plats med vapnen?  :)

Ähh, bara att köra lite WW1-taktik; en revolver i cockpit ;)

Bara att komma nära inpå :P

Mvh /Martin :camo:

Posted
Tänker mer i banor att det är något de har smällt på i efterhand.

Den syns bara på flygbilderna och då i samtliga klipp av flygplanet i luften men inte i några på marken. För mig innebär det att det är något som är mer eller mindre nödvändigt för flygning men man inte vill skylta med, exempelvis därför att man inte lyckats helt med grundkonstruktionen. Det är inte ovanligt att tillverkare får göra diverse fixar, se bara på trafikflygplan.

Developed by the Boeing Phantom Works advanced research-and-development organization, the Bird of Prey was among the first to initiate the use of large, single-piece composite structures; low-cost, disposable tooling; and 3-D virtual reality design and assembly processes to ensure the aircraft was affordable to build as well as high-performing.

Nja, det låter som sådant tillverkare och konstruktörer av hembyggen och segelflygplan gjort i 30 år.

Posted

Blir vansinnig!! hur i hela j¤¤la hel¤¤te lyckas ni får in bilder i era inlägg. e det jag som är blind eller dum? eller både och.

ber om ursäkt om jag rörde till det tidigare. :lol:

Ber om hjälp!! 106, vill du förklara för en datahatare....

Posted

@tunnan

Självklart, skall göra ett försök åtminståne.

När du skriver ditt inlägg trycker du på knappen IMG och då kommer det upp en ruta där du lägger in länken till bilden du vill ska visas. Bilden måste med andra ord ligga någonstans på nätet.

Är bilden mycket stor kan det vara bättre att länka till den (knappen "http://", samma förfarande) då det annars kan ta lång tid för varje sida på forumet att laddas, särskilt då för modemriddare.

Posted
jag blir så less...... 8-/

Man måste kopiera ut adressen, gå in på den, sen gå tillbaka här för att se bilden. Vad mitt otränade öga kan se, så har du ju gjort rätt ändå. :blink::huh:

Mvh /Martin :lol:

Posted

@tunnan.

Vissa webhotell, t.ex Passagen tillåter inte att man länkar direkt till bilder på deras servrar därför syns inte din bild.

The Swede

BLÅGUL