ensnubbe Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Vad innebär det att placeras i utbildningsreserven i stället för att göra värn-/civilplikt? Finns möjlighet att göra värnplikt senare än i 19-årsåldern (ca) när man normalt gör det? Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Det innebär att du med kort varsel i tid av ofred kan kallas in för krigstjänstgöring. Du genomgår vid mobilisering en kort grundutbildning och placeras på ett krigsförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Finns möjlighet att göra värnplikt senare än i 19-årsåldern (ca) när man normalt gör det? Ja, tidigare tror jag att man max fick vara 24 vid inryck. Det är inte helt ovanligt att ett par soldater är något år äldre än "normalt". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Finns möjlighet att göra värnplikt senare än i 19-årsåldern (ca) när man normalt gör det? Tacksam för svar. Jag är 21. De andra i plutonen är 18-19 år. Anledningen till att jag är äldre är att jag bytte program efter ett år på gymnasiet, så jag fick börja om ettan, plus att jag bytte tjänst vilket gjorde att jag fick vänta ett år på att få "komma in" på flygbassäk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosmo Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Finns möjlighet att göra värnplikt senare än i 19-årsåldern (ca) när man normalt gör det? Tacksam för svar. Ja, prata med pliktverket så är jag rätt säker på att det går att lösa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Om man hamnar i utbildningsreserven och anses klara lång grundutbildning så kan man söka till 3-månaderslumpen. Annars är det i praktiken samma sak som frisedel, förutom att man man kan kallas in till GU de närmsta fem åren om nåt skulle hände. Men sannolikheten att det ska hända är extremt liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelsson Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Om man hamnar i utbildningsreserven och anses klara lång grundutbildning så kan man söka till 3-månaderslumpen. Lite OT, men jag hoppas att det är ok; Jag har en kamrat som fick frisedel p.g.a. astma, som nu är intresserad av att göra tremånaders vpl. Har han någon chans att komma in, och hur går han tillväga (vem kontakta o.s.v.) i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ensnubbe Posted December 20, 2003 Author Report Share Posted December 20, 2003 Jag är 21. De andra i plutonen är 18-19 år. Anledningen till att jag är äldre är att jag bytte program efter ett år på gymnasiet, så jag fick börja om ettan, plus att jag bytte tjänst vilket gjorde att jag fick vänta ett år på att få "komma in" på flygbassäk. Innebär det att man rycker in först när man har gått ut gymnasiet? Och man har i så fall alltså möjlighet att genomföra sin värnplikt senare av andra orsaker än pågående utbildning också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Jag är 21. De andra i plutonen är 18-19 år. Anledningen till att jag är äldre är att jag bytte program efter ett år på gymnasiet, så jag fick börja om ettan, plus att jag bytte tjänst vilket gjorde att jag fick vänta ett år på att få "komma in" på flygbassäk. Innebär det att man rycker in först när man har gått ut gymnasiet? Och man har i så fall alltså möjlighet att genomföra sin värnplikt senare av andra orsaker än pågående utbildning också? Ja du lär knappast tvingas avbryta gymnasiet för att rycka in, så länge du har skickat in papper på det i tid. Andra skäl till uppskov kan vara skador, att du har skaffat barn , längre vistelse utomlands osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Om man hamnar i utbildningsreserven och anses klara lång grundutbildning så kan man söka till 3-månaderslumpen. Lite OT, men jag hoppas att det är ok; Jag har en kamrat som fick frisedel p.g.a. astma, som nu är intresserad av att göra tremånaders vpl. Har han någon chans att komma in, och hur går han tillväga (vem kontakta o.s.v.) i så fall? Min bror har astma, han gick den. Gå in på SOLDAT.NU eller nåt sånt, mins inte. Finns iaf en såda för det där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ensnubbe Posted December 21, 2003 Author Report Share Posted December 21, 2003 Tack så väldigt mycket för hjälpen allihopa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts