Jump to content

Utbildningsreserven

Recommended Posts

Finns möjlighet att göra värnplikt senare än i 19-årsåldern (ca) när man normalt gör det?

Ja, tidigare tror jag att man max fick vara 24 vid inryck. Det är inte helt ovanligt att ett par soldater är något år äldre än "normalt".

Finns möjlighet att göra värnplikt senare än i 19-årsåldern (ca) när man normalt gör det? Tacksam för svar.

Jag är 21. De andra i plutonen är 18-19 år. Anledningen till att jag är äldre är att jag bytte program efter ett år på gymnasiet, så jag fick börja om ettan, plus att jag bytte tjänst vilket gjorde att jag fick vänta ett år på att få "komma in" på flygbassäk.

Om man hamnar i utbildningsreserven och anses klara lång grundutbildning så kan man söka till 3-månaderslumpen. Annars är det i praktiken samma sak som frisedel, förutom att man man kan kallas in till GU de närmsta fem åren om nåt skulle hände. Men sannolikheten att det ska hända är extremt liten.

Om man hamnar i utbildningsreserven och anses klara lång grundutbildning så kan man söka till 3-månaderslumpen.

Lite OT, men jag hoppas att det är ok;

Jag har en kamrat som fick frisedel p.g.a. astma, som nu är intresserad av att göra tremånaders vpl. Har han någon chans att komma in, och hur går han tillväga (vem kontakta o.s.v.) i så fall?

Jag är 21. De andra i plutonen är 18-19 år. Anledningen till att jag är äldre är att jag bytte program efter ett år på gymnasiet, så jag fick börja om ettan, plus att jag bytte tjänst vilket gjorde att jag fick vänta ett år på att få "komma in" på flygbassäk.

Innebär det att man rycker in först när man har gått ut gymnasiet? Och man har i så fall alltså möjlighet att genomföra sin värnplikt senare av andra orsaker än pågående utbildning också?

Innebär det att man rycker in först när man har gått ut gymnasiet? Och man har i så fall alltså möjlighet att genomföra sin värnplikt senare av andra orsaker än pågående utbildning också?

Ja du lär knappast tvingas avbryta gymnasiet för att rycka in, så länge du har skickat in papper på det i tid.

Andra skäl till uppskov kan vara skador, att du har skaffat barn :D, längre vistelse utomlands osv.

Om man hamnar i utbildningsreserven och anses klara lång grundutbildning så kan man söka till 3-månaderslumpen.

Lite OT, men jag hoppas att det är ok;

Jag har en kamrat som fick frisedel p.g.a. astma, som nu är intresserad av att göra tremånaders vpl. Har han någon chans att komma in, och hur går han tillväga (vem kontakta o.s.v.) i så fall?

Min bror har astma, han gick den.

Gå in på SOLDAT.NU eller nåt sånt, mins inte. Finns iaf en såda för det där...