Guest Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Om man tittar på många länder i våran omvärld har dessa en diger uppsättning CAS-plan (Close Air Support). Sverige saknar detta, vilket gör mig orolig av tre orsaker: 1. Svensk trupp (främst pansar) saknar utbildning i att bekämpa en fi som har tillgång till CAS. Detta yttrar sig i svårigheter i identifiering av fi flygplan samt ett felaktig taktiskt uppträdande med stora egna förluster som följd. 2. Svensk trupp hamnar i ett underläge från början i skarp strid då fi är medveten om att risken för att han utsätts för flygbekämpning är minimal. Detta gör honom mer aggresiv i sin krigföring med stora förluster för oss som följd! 3. All förbek måste ske med art, o ch vi vet alla hur mycket art sverige har! Räknar Sverige med att BatArt skall göra allt jobb?? Kan verkligen Gripen ersätta CAS eller ligger vi i underläge från början? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Gripen kan användas som CAS,men det är endast en av många faktorer som måste klaffa för att detta skall fungera: 1) Radiokommunikation, mark-luft-mark. 2) FAC (Forward Air Controller) 3) Lämpliga vapen. 4) Övning, övning, övning. När nu Sk 60 har utgått som Lätt attackkärra så återstår bara Gripen, det är ju dock möjligt att omSverige skiter i det blå skåpet kommer Sk 60 tillbaka till LA systemet,men då med otränad besättning. Att träna CAS med FAC och så vidare är en MYCKET komplicerad och för all del farlig process.Kurserna i USA är på runt 18 månader för en FAC för att sedan gå ut på förband och bli combat ready efter ytterligare 6 mån. Mycket av sveriges luft-mark taktik ligger i att slå mot fienden i ett så tidigt skede som möjligt. Känner inte till att man övar särskilt ofta med att leda in sk första linje flygplan (Gripen,Viggen) mot näraliggande fi förband. Med Lätta attacken gjordes det väl till viss del..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Det är just detta som är problemet! När sverige övar med CAS så hör men en röst på nätet: "Nu kommer det flygunderstöd, framåt!" Men tittar men upp märker man att försvaret har inte haft råd att skicka dem utan VPL får tänka sig planen... Varför lägger vi ut enorma summor på marktrupper utan att ge dem ordentligt understöd?? Jag såg ETT( ! ) gripen ge bataljonen understöd under hela min utbildning... Måste bli mera mängdträning, kanske samarbete med övriga nordiska länder är aktuellt!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Måste bli mera mängdträning, kanske samarbete med övriga nordiska länder är aktuellt!? Man har just nu övningen Ilma 2002 med 12.500 man, en jävla massa pansar och flyg (70 st. eftersom det är flygvapnet som håller i övningen).. övningen går ut på att hyfsat storskaligt öva på att slå tillbaka ett strategiskt anfall. Står på svenska med på nedanstsående sida. http://tietokannat.mil.fi/ilma2002/kuvagalleria.php3 Nu HAR man ju en fet övning på gång. Varför skulle inte Sverige kunna agera b-styrka eller dyl i en sådan övning? Skicka dit ett par Gripen som aggressors, dels utmana F-18 och dels agera lite bombflyg så luftvärnet fick öva. Varför skulle båda sidor inte lära sig nåt av den erfarenheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted August 3, 2006 Report Share Posted August 3, 2006 Det verkar som att vi har haft en möjlighet till pansarvärnshelikopter, Helikopter 9. Men den är avväpnad och för gammal. Jag har själv ingen aning om hur FM skulle få pengar till en ny helikopter, men nog allt skulle det vara bra att ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted August 3, 2006 Report Share Posted August 3, 2006 Det verkar som att vi har haft en möjlighet till pansarvärnshelikopter, Helikopter 9. Men den är avväpnad och för gammal. Jag har själv ingen aning om hur FM skulle få pengar till en ny helikopter, men nog allt skulle det vara bra att ha. Jag vet inte riktigt hur du tänkte med ditt inlägg. F 21 "äger" CAS accelerationsspår som så snabbt som möjligt skall ge FM CAS förmåga, pågående deltagande i Red Flag i Alska är ett led i den verksamheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 3, 2006 Report Share Posted August 3, 2006 Det verkar som att vi har haft en möjlighet till pansarvärnshelikopter, Helikopter 9. Men den är avväpnad och för gammal. Jag har själv ingen aning om hur FM skulle få pengar till en ny helikopter, men nog allt skulle det vara bra att ha. FM håller precis på att införa två nya typer av helikoptrar; HKP 14 och 15. Ingen av dessa är väl dock tänkt att bidra till CAS i första läget? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle P Posted August 3, 2006 Report Share Posted August 3, 2006 ... Sverige saknar detta, vilket gör mig orolig av tre orsaker:1. ... svårigheter i identifiering av fi flygplan samt ett felaktig taktiskt uppträdande med stora egna förluster som följd. 2. Svensk trupp hamnar i ett underläge från början i skarp strid då fi är medveten om att risken för att han utsätts för flygbekämpning är minimal. ... 3. All förbek måste ske med art, ... ... ligger vi i underläge från början? Ytterst sannolikt utgångsläge när markstriden väl börjar är att fienden har totalt luftherravälde.1. Då är det inga problem med identifieringen av flyg, eftersom allt kan förutsättas vara fientligt. 2. Javisst! 3. Självklart. Om riksdagen skulle få för sej att bygga upp ett invasionsförsvar någon gång i framtiden krävs först att man säkerställer luftherraväldet över eget territorium. Sedan kan man utöka flyget med möjligheten att ge närunderstöd. /Olle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 Jag drar mig till minnes när vi övade CAS med både sk60, viggen och gripen i mitten av 1990-talet i stockholms ytterskärgård. Vill minnas att det var någon form av försöksverksamhet. Historien är väl mest att betrakta som en rolig anekdot, men tillför kanske något. Amfsoldat: "David Gul (eller vad han nu kan ha hetat) vi är redo att leda in elden" Flygförare: "Uppfattat. Dubbelcheck på koordinater önskas." Mycket stressad och förvvirad amfsoldat: "Eeeehh, ööhhh, vänta" Skrattande flygförare: "David Gul väntar i mach 2....." varpå han sekunden efter blåser över och förbi både mål och oplats i en rasande fart. "Jaha du killen, ska vi göra om det där nu medsamma eller?" Så jag är böjd att hålla med LLRP om hans sista punkt: Övning, övning, övning. Jag och många andra har säkert fått prova på liknande, men inte alls i den omfattning som det skulle behövas för att få det att fungera i praktiken. Mig veteligen finns det inte något markförband som har den kompetensen idag, rätta mig om jag har fel. En jäkligt stor och farlig brist som påpekats ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 Som sagt så utvecklas CAS förmågan för fullt på F 21, bl.a K4 har utbildade FACar som kan leda in enligt NATO föreskrifter så att vi skall kunna göra detta i ett internationell mission Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lan...c=news&id=33301 känner igen en av herrarna på bilden dom kan det där med CAS rätt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lan...c=news&id=33301 känner igen en av herrarna på bilden dom kan det där med CAS rätt bra. Bra, då är jag i alla fall delvis rättad. Fast är det bara jag som reagerar på att det inte är "vanliga" markstridsförband som är med i utvecklingen? Jägeriet har ju lite andra mål med sin strid. Eller är det mest fråga om teknikutveckling -anpassning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 (edited) http://www.artreg.mil.se/index.php?c=news&id=32921 http://www.artreg.mil.se/article.php?id=14820 http://www.k3.mil.se/article.php?id=10922 http://www.k3.mil.se/index.php?c=news&id=30161 Edited August 4, 2006 by Jimbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted August 5, 2006 Report Share Posted August 5, 2006 (edited) jag uppskattar att vi skaffar oss den kompetensen som CAS innebär, mer pang i skogen. samtidigt är jag medveten om den begränsing vi har i antalet flygplan och artilleripjäser för indirekt eld vilket får mig att undra om vi övar för något vi inte har möjlighet att genomföra praktiskt i krig. men på utlandsmission så kan det ju ha sina fördelar när plutonens vapen inte räcker för att få lede fi att hålla käft. Edited August 5, 2006 by Phantom Goodbye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts