Jump to content

Info om K3

Recommended Posts

Ny här på forumet..

Undrar lite om K3 då ja ska rycka in där om ett år som jägarkb.

Nån som har legat där som kan säga lite om det? bra/dåligt!? Har två kompisar som har varit där på fjsmönstring men hade varit kul att höra lite från nån som har varit/är aktiv där! =)

MVH

Laurin

Undrar lite om K3 då ja ska rycka in där om ett år som jägarkb.

Nån som har legat där som kan säga lite om det? bra/dåligt!? Har två kompisar som har varit där på fjsmönstring men hade varit kul att höra lite från nån som har varit/är aktiv där! =)

Där står en del..  

http://zservice.se/jagarbasen

Det går lixom inte att berätta rakt upponer vad och säga lite om det..  :what:

Ställ mer specifika frågor så kanske jag kan svara.

Är det mycket SIB & stridande eller man ska ut och vandra med sin packning för det mesta?

- Eftersom det kommit en ny grungorganistion för Jbat och LBB så kanske det inte stämmer överens med dagens sysslor, men  97/98 så var det  myket strid, inte mycket SIB  (en jägare hör hemma iskogen).    Det var mycket packa, och du kan räkna med att få ett antal mil under din tjänstgöring.

Hur mycket tid spenderar man framför läroböcker, något alls?

Tja inte speciellt. Läsa SOLDF :)   KB har väll en hel del mer teori lektioner, med tanke på deras ledarskapsundervisning.

Får alla genomgå förhör?

Nej..  olika från år till år

Får väl säga som Kimster. Det skiljer sig säkert från år till år.

Du kommer att ligga på Karlsborgs fästning. Ett lite annorlunda ställe. På sommaren går det omkring turister där inne på området. Karlsborg är ett väldigt litet samhälle med inga brudar. :(.

Gjorde FJS-test där. Kom inte in. GU -89-90 som GB på östra nerike skvadron.

Inte så mycket läroböcker men vi hade ett par timmar framför ryska journalfilmer när vi hade fordons igenkänning. :D.

Lycka till på K3 och välkommen till forumet. :)

Jag undrar en grej, jag hörde en sak om jägarnas jägarprov om de har gjort nu för någon vecka sedan i Karlsborg.

Hur går det till egentligen? Hur hård är övningen? Finns det några krav?

Som jag har förstått det så finns det olika inriktningar som jägarna delas in i efter ett tag på utbildningen, tre olika har jag hört, luftburna, mekaniserade och ett till tror jag, stämmer detta och vad innebär respektive gren/inriktning? Och skiljer sig utbildningen mycket emellan grenarna?

Tacksam för svar.

Det här får någon mer nymuckad jägare svara på. Jag är inte insatt i den nya grundorganistionen.

Ej heller hur deras jägarprov går till (om det nu är nån större skillnad alls)

Vårat Jägarprov (eller Lord Calvert som den hette efter systembolagets billigaste whiskey) som inte hade med nån indelning alls att göra gick efter ca 7 mån sen inryck för GB. Då var beffatnings utb i stort sett klar.

Jag fick inte veta vad vårat prov i detalj innebar innan vi skulle gå den, så jag tänker behålla den mystiken för mig själv.

:D

om den är hård ?  ...äter hästar havre ?

Kravet är enkelt. Den skall vara genomförd.

Guest Jägers

På K3 utbildas 2 förband, luftburen bataljon och divisionsunderättelsebataljon, förkortat LBB och DivUnd, korrekt förkortat lbbat och divundbat.

Det finns tre inriktningar för den jägaruttagna soldaten:

LBB, på jägarpluton, jgrkpluton eller andra ingående småenheter som skvspangrp, skvegrp, pigrp, skvstabsgrp osv. Tjänsten är hårt inriktad på strid till fots, i alla typer av terräng, med särskild förmåga i SIB. Mycket stor del av utbildningstid går åt till stridsövningar med skarp ammunition och simulatorer och från och med i år är helikoptertjänsten hela tiden närvarande. Anda och uppgift är mer kjkomp 90 än K4 om man säger så...

DivUnd, på undpluton eller prickskyttegrupp. Tjänten är inriktad på spaning och underättelsetjänst, eldledningstjänst och uppträdande i små självständiga patruller under lång tid. Gammal hederlig sur jägeritjänst...

Sen finns det en mindre styrka som varje år utbildas i livsnödvändiga stödfunktioner som underhållspluton och ldningspluton. Tjänsten är naturligtvis inriktad på betjäning av tank- och ledningsplatser osv, men en stor del strid och övrig "jägartjänst" utbildas det naturligtvis i.

Var du än tjänstgör gäller följande för K3 förband:

Uppträdande till fots! "Det som inte är bärbart är obrukbart", allt skall kunna bäras på ryggen för att kunna vara flexibel i uppgiftens lösande.

"Jägarmentalitet", ta det för var det är. I fästningens väggar bor en ond kavallerisjäl som gör soldater hårda.

Alla på Husarbataljonen genomför baskerprov och jägarprov.

Mekanisering är GUD SKE LOV inte aktuellt för K3.Tvärt om finns FM samlade mek-skepsis på K3...

Guest Lindman

var uppe på K3 för ett par veckor sedan och blev förvånad över hur många som gick runt i motoroverall...

är det mycket mekande som jägare där eller?

ruskigt snyggt regemente! kändes som att skjutas tillbaka 200 år i tiden med alla vallgravar och tjocka murar! mysigt värre! :D

diggade den enorma tavlan från mina hemtrakter i matsalen!

Vi hade Motoroverallen under hela gsun (10veckor) eftersom man bara var basse och inte värd M90 iuniformen då (dessutom slet alla stridsförflyttningar och annat kul hårt på overallen). Låg iofs på K1 men antar att det är därför, hade K4 killar på besök och de hade samma grej uppe inorr dvs motoroverall under gsun, för KB eleverna (kände några där) innebar det att man skakade av lycka i fält tackvare motoroverallens köldstälighet =)

Vill inte förstöra alla K3:ares image nu men jag pratade faktiskt med ett K3-befäl om detta med jägare eller icke jägare på K3.

Enligt honom så är det ju egentligen inte några jägare som utbildas längre, i alla fall inte de som sysslar med LBB. Det kan mer jämföras med ett upphottat gammalt hederligt skytteförband. Så man kanske skulle döpa om K3 till I3, :P

Tillhör inte FJS K3?

Det kan väl sägas att K3 utbildar jägarsoldater

(ja, eller med tanke på förbandsnamnet kavallerister), men inga jägarförband.

Ungefär som P4 utbildar pansarsoldater, men inga pansarförband

(då de sedan Centurionernas och S-vagnarnas "bortgång" degraderats till Mek).

Jag ska rycka in på K3 som KB nu i januari och den info jag fått om förbandet hittills är följande; Det sägs gärna och ofta att K3 inte längre utbildar jägarförband pga att det skett vissa förändringar senaste tiden. Den kanske största förändringen är att förbandet som helhet gått från "månader bakom fi linjer" till "insatsförband". Tja -detta gäller knappast bara K3, även om det ibland kan framstå som det i diskussioner som denna, utan hela FM. FM är, som säkert alla här vet, numera inte ett invasionsförsvar utan just ett insatsförsvar. Alla jägarförband har förändrats pga detta och inte bara K3.

Men de flesta typiska särdragen för ett "jägarförband" finns fortfarande kvar.

Divunds killar ska i små grupper kunna verka dolt och tyst på djupet av en angripares linjer i små grupper/patruller. De har spaning som huvuduppgift (o kom inte å säg att spaning inte är jägarmässigt...?) och skall kunna klara sig i veckor på egen hand. De är så gott som helt och hållet ett jägarförband enligt alla konstens regler.

LBB skall kunna, på djupet av en angripares linjer kunna utföra eldöverfall, störstrid och räder mot fi underhållsförband, stabsplatser, artplatser och andra "akilleshälar". Uppgifterna löses i grupp eller pluton (maximalt skvadron men det kommer bara utbildas en jpluton 03/04 så det blir aldrig aktuellt att träna skvadronstrid för vår del). Även detta förband lever så gott som helt och hållet upp till alla "jägar-kriterier" som finns och inte finns.

Båda förbanden är lätt utrustade och skall kunna förflytta sig långa sträckor till fots, på skidor eller med terränskotrar/bandvagnar för att nå sina mål.

Att sedan uppgifterna är uppdelade på en "stridsbataljon" och en "spaningsbataljon" är abslout inget nytt. Det finns egentligen inget vpl jägarförband som skall kunna lösa ALLA uppgifter (möjligtvis FJS). Svenska vpl elitförband/jägarförband har olika "specialinriktningar" just eftersom de är vpl och alla uppgifter inte hinner läras in under GU.

Alla förband förnyas konstant. Utvecklingen av FM är något fortlöpande och inget som sker var tionde år. Detta innebär inte att man skall byta namn jämnt eller att man automatiskt blir en ny typ av förband för det. Ex. från utlandet: US Rangers har med jämna mellanrum gjort radikala förändringar i leden enda sedan VK II men har aldrig bytt bort namnet RANGER för det.

Till sist vill jag bara understryka att jag inte gjort min GU än utan detta är snarare en sammanfattning av den info jag fått den senaste tiden. Med andra ord kommer jag inte och påstår den ena eller andra utan återger bara info jag själv fått. Dock kanske denna info är färskare än från en jägare som låg inne under 90-talet motsv. Enligt våra befäl sker förändringar i stort sett från månad till månad så egentligen kanske bara det är inneliggande kull som kan komma med konkret fakta. Jaja, tillykke och ni andra blivande... vi ses i januari. MVH Beck

Guest Radagast
Tillhör inte FJS K3?

Det kan väl sägas att K3 utbildar jägarsoldater

(ja, eller med tanke på förbandsnamnet kavallerister), men inga jägarförband.

Ungefär som P4 utbildar pansarsoldater, men inga pansarförband

(då de sedan Centurionernas och S-vagnarnas "bortgång" degraderats till Mek).

De har ju Leoparden på P4. stridsfordon och stridsvagnar i symbios, vi skyddar dem, dem skyddar oss.

Det var mäktigt när vi gjorde avsittning från strf90 och anföll framåt. För brevid mig rullade en Leopard som bara vrålade förintelse.

..Så man kanske skulle döpa om K3 till I3, :P

mjaaa   jägarförband eller inte...  ett kavaleriförband kommer det alltid att vara..  LBB är ju egentligen en kavalerienhet om man tittar på den amerikanska modellen.  Ni såg väll "We Were Soldiers"   7th Cav.  !!  :)

LBB är kavalleri!

Kavvalerit är väl till skillnad från infanteri ett "snabbinsatts" föband? Dvs slå hårt och snabbt...

Förr så spramg ju "infanteriet med sina musköter/spjut/vaddomnuhadde och så red kavalleriet fram skjöt med sina pistoler, hög lite med sina sablar och red tillbaka och laddade om...

Då är ju frågan om Span och underrättelse är kavalleri? ;)

Givetvis... Man kan hålla på i evigheter :)

Men grunden är ju Kavalleri =Slår hårt och snabbt

Infanteri =Slår mycket och länge

Sedan tycker jag personligen att det är föråldrade benämningar, men det är ju tradition... :)

Sen är det ju skillnad på en Dragon och en Husar...   :)

Lite Historia..

Ordet "husar" kommer från det Ungerska språket och betyder 20:e.   I dåtidens (1600talet) Sverige när man rekryterade så skulle det vara så att av 20 rekryter så skulle den 20:e bli kavallerist (ryttare)  

En husar tillhörde det lätta kavalleriet med spaning och efterföljande som uppgift. Var beväpnade med sabel och karbin

Sedemera var ju K3 kungens egna trupper, därav namnet  "Lifregementets Husarer" .

Jag vet inte historian varifrån ordet Dragon kommer ifrån.. men iaf så en Dragon en beriden infanterist.

De red till stridsplatserna men stred till fots.

Ett infanteriförband som snabbt kunde förflyttas. Kom senare att ingå i det lätta kavalleriet. Under 1800-talet kom dragonerna att räknas som tungt kavalleri.

K1 var oxå och kanske änmer Kungens egna trupper så därav kommer namnet "Lifregementets Dragoner" .

Det fanns  även något som hette Kyrassiär  och var det tunga kavalleriet. Bar "kyrass" som skydd (en lättare typ av harnesk- skydd) samt hjälm. Beväpningen utgjordes av rak värja och pistol. Dock inget som finns kvar idag ..  

..OT men nyttigt  :)