Jump to content

rang?


Recommended Posts

@Wittman/Panzerfaust

Hur kan ni ha en korpral i gruppen? Någon som inte genomförde hela GU?

Ingen aning, förmodligen har han gått befodrings kurs.

Genom FBU eller HV. Har sett "många" korpraler i HV och FBU.

Vi har flera än en...

 

Tror att dom har gått befodrings kurser men inte gått hela vägen.

Enda förklaringen jag har.

Det kan nog ocksp vara så att när de kommer till det lokala förrådet för att utrustas och förrådspersonalen frågar vilken grad de har så svarar de: "Ööhh, i lumpen var jag körpral." - utan en aning om att de som GB förordnats till furirer efter muck, och så får de korpralkragspeglar.

Jo, det tänkte jag också. Men kom senare på att jag sa "GB" så fick jag furirs graden. Förråds personalen har nog mer koll än så.

Link to comment
Share on other sites

Ha! Förrådspersonal, koll? Tveksam...

Jodå, hoss oss är dom iaf duktiga, man får det man ska. PUNKT SLUT.

Sen finns det ju många som är arga på dessa för att dom inte får sånt dom igentligen inte ska ha :lol:

 

Jag vet då ingen som haft problem med våra förråds gubbar... förutom folk som fått skäll när dom fyllt i skade anmällan fle eller så... men rätt ska vara rätt :lol:

 

Sen så fyller man ju i militär grad när man ansäker till HV, gjorde jag iaf. Ändå frågade dom vilken grad jag hadde, men det kallar jag dubbel koll :unsure:

Och nog låg allt jag skulle ha färdigpackat i en väska samt påsar. :P

Link to comment
Share on other sites

106

 

Enligt det system jag utbildades i (vilket jag tror gäller de flesta, kan ej svar för folk idag dock) så blev KB Fänrik dag 450 (muck) men GB blev Furir första tjänstgöringsdagen efter GU, dvs när man kallades in till KFÖ. Ingen KFÖ, trist, du är korpral tills du dör.

Låter konstigt.

Jag gjorde GU 86-87 och fick hem ett brev nån vecka efter muck där det stod att jag blivit befordrad till furir.

 

The Swede :unsure:

Link to comment
Share on other sites

I dag har kadetterna snäppet högre tjänsteställning än en vanlig sergeant.

Vad grundar du det på ?

Om man tittar på presentationen av gradbeteckningarna så ligger kadett lägre än sergeant.

 

Apropå det där med korpraler i hemvärnet så finns/fanns det en möjlighet att förordna ställföreträdande gruppchefer i hemvärnet/driftvärnet som korpraler.

Det skulle kunna förklara några av korpralerna som "dräller och väller"

Se Hemvärnshandboken (HvH) 1995, sidan 93.

Link to comment
Share on other sites

106

 

Enligt det system jag utbildades i (vilket jag tror gäller de flesta, kan ej svar för folk idag dock) så blev KB Fänrik dag 450 (muck) men GB blev Furir första tjänstgöringsdagen efter GU, dvs när man kallades in till KFÖ. Ingen KFÖ, trist, du är korpral tills du dör.

Låter konstigt.

Jag gjorde GU 86-87 och fick hem ett brev nån vecka efter muck där det stod att jag blivit befordrad till furir.

Själv blev jag sergeant dagen innan muck, men det kan ju också bero på att då fick förbandschefen ta på sig allt krafs på uniformen och dela ut nya gradbeteckningar, hålla tal, spela förbandets marsch och annat som högre officerare tycker om.

Link to comment
Share on other sites

Vad grundar du det på ?

Om man tittar på presentationen av gradbeteckningarna så ligger kadett lägre än sergeant.

 

Om du tittar i uniformsreglementet så hamnar kadetten över sergeant, även om jag inte vet om det verkligen är skillnad i tjänsteställning. Däremot kan jag hävda att stegen som här visar en tvåvinklig kadett under sergeant är fel, de är åtminstone jämnställda.

Link to comment
Share on other sites

Vad grundar du det på ?

Om man tittar på presentationen av gradbeteckningarna så ligger kadett lägre än sergeant.

 

Om du tittar i uniformsreglementet så hamnar kadetten över sergeant, även om jag inte vet om det verkligen är skillnad i tjänsteställning. Däremot kan jag hävda att stegen som här visar en tvåvinklig kadett under sergeant är fel, de är åtminstone jämnställda.

När jag tittar i Unir FM 2003 så är kadetten inte alls med i gradstegen - han är ställd åt sidan eftersom det är en skolgrad till skillnad från "vanliga" grader.

Det jag fått lära mig någon gång i tiden är att kadetter ska betraktas som jämställda med sergeanter. Strunt samma kanske, så viktigt är det inte för mig.

Ursäkta att jag drog upp det :D

Link to comment
Share on other sites

Det jag fått lära mig någon gång i tiden är att kadetter ska betraktas som jämställda med sergeanter. Strunt samma kanske, så viktigt är det inte för mig.

Ursäkta att jag drog upp det 

Sorry jag skall inte vara en sådan petimeter... så kadettvinklarna har ramlat ur UniRFM2003, jag har inte tittat så mycket i det, eftersom jag bara har sett det i PDF format.. De fanns kvar i 99 års version....

 

Det var bättre förr, innan 1972 , när det fanns titlar som flaggstyrman, telemästare och dyl innan alla blev fanjunkare och sergeanter. ;) :navy:

Link to comment
Share on other sites

Det jag fått lära mig någon gång i tiden är att kadetter ska betraktas som jämställda med sergeanter. Strunt samma kanske, så viktigt är det inte för mig.

Ursäkta att jag drog upp det 

Sorry jag skall inte vara en sådan petimeter... så kadettvinklarna har ramlat ur UniRFM2003, jag har inte tittat så mycket i det, eftersom jag bara har sett det i PDF format.. De fanns kvar i 99 års version....

Det är likadant i UniR FM 1999. :P

Däremot skiljer det i UniR FV 1990, där är kadett mellan sergeant och fanjunkare på bilderna för axelklaffarna på m/87 och kragspegel m/58, men när det gäller gradbeteckningar på ärmarna (m/30 och m/38) står de bredvid som sergeant/kadett.

 

edit:

Kom på att förr i tiden (40-talet) var gradbeteckningen (iaf i FV) för sergeant två vinklar och fanjunkare hade samma gradbeteckning som dagens sergeant. Exempel på detta kan bland annat ses i filmen Första divisionen.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Kom på att förr i tiden (40-talet) var gradbeteckningen (iaf i FV) för sergeant två vinklar och fanjunkare hade samma gradbeteckning som dagens sergeant. Exempel på detta kan bland annat ses i filmen Första divisionen.

 

Det var så i flottan också. Det ändrades någon gång i slutet av 40-talet eller i början av 50-talet. På den tiden hade också underofficerare av 2:a graden svart snodd i skafthatten ( skärmmössan ) medan underofficerare med galon hade guldsnodd precis som officerare.

Link to comment
Share on other sites

Kom på att förr i tiden (40-talet) var gradbeteckningen (iaf i FV) för sergeant två vinklar och fanjunkare hade samma gradbeteckning som dagens sergeant. Exempel på detta kan bland annat ses i filmen Första divisionen.

 

Det var så i flottan också. Det ändrades någon gång i slutet av 40-talet eller i början av 50-talet. På den tiden hade också underofficerare av 2:a graden svart snodd i skafthatten ( skärmmössan ) medan underofficerare med galon hade guldsnodd precis som officerare.

Ja och så kan vi sluta med att det var även så i armén. Klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...